Δοκιμάζουμε την Jaguar E-PACE 180D AWD


ΕΙΝΑΙ ΚΟΥΚΛΑ, ΕΙΝΑΙ ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ, ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑΡΕΣΚΗ ΚΑΙ ΔΕΝ ΔΙΝΕΙ ΟΥΤΕ ΔΕΚΑΡΑ ΓΙΑ ΤΑ ΕΛΑΤΤΩΜΑΤΑ ΤΗΣ. ΤΟ ΙΔΙΟ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 21/7/2019

«Πυκνή ομίχλη πάνω από την Μάγχη. Αποκλείστηκε η Ευρώπη». Αυτός ήταν ο τίτλος ένα τυπικό Βρετανικό πρωινό μιας εφημερίδας του Νησιού, που πορεύτηκε (και κατά πως φαίνεται θα πορευτεί και πάλι) με τον δικό του τρόπο μέσα στο blender των καιρών. Στο ίδιο μήκος κύματος και η αυτοκινητοβιομηχανία της, άλλοτε κραταιά και ξακουσμένη και άλλοτε στα τάρταρα της ανυποληψίας. Και πλέον αναβαπτισμένη με την βοήθεια των Ινδών (τι κέφια έχει άραγε η Ιστορία, οι κατακτημένοι να σώζουν τους κατακτητές...), φθάνει στις μέρες μας να βάζει το διαμάντι του στέμματος, την Jaguar, στα χωράφια των SUV.

Η F-Pace ήταν η πρώτη προσπάθεια, και πηγαίνει «σφαίρα» εμπορικά, πουλώντας μόνη της σε ένα χρόνο όσα πουλούσε όλη μαζί η Jaguar πριν μόλις έξι χρόνια. Και τι πιο λογικό να ακολουθήσει ένα μικρότερο μοντέλο, την πανέμορφη E-Pace, το απόλυτο «Ιt-car» όπως λένε και οι Βρετανοί, από το οποίο οι εμπορικές προσδοκίες είναι φυσιολογικά ακόμα μεγαλύτερες. Τα πράγματα με την E-Pace είναι σχετικά απλά. Θα την λατρέψεις από την πρώτη ματιά. Και δύσκολα θα πάρεις τα μάτια σου από πάνω της. Μπροστά σε εκείνα τα τευτονικά Γερμανικά «μπαούλα» των coupe SUV, αυτή εδώ έχει το απόλυτο sexiness ενός μοντέλου της Victoria's Secret μαζί με την παιγνιώδη χάρη ενός αριστοκράτη δανδή της αυτοκίνησης. Compact σε διαστάσεις, χαμηλή σε ύψος, με εμπνευσμένες γωνίες και απόλυτη επίγνωση της συνέχειας της μάρκας, είναι το SUV που θέτει το όριο για το πόσο όμορφα μπορούν να γίνουν αυτά τα αυτοκίνητα.

Αντίστοιχη είναι και η αίσθηση στο εσωτερικό, με δάνεια από την σπορ θεογονία της F-Type (και όχι το τυπικό «κάπου σε ξέρω» των Γερμανών), με πολύ καλή θέση οδήγησης (αν και ψηλά τοποθετημένη για Jag), και πολύ πλούσιο εξοπλισμό στην πανάκριβη έκδοση R-Dynamic «First Edition» της δοκιμής μας. Αν για κάτι θα πρέπει να γκρινιάξουμε είναι για την εικόνα κάποιων πλαστικών στην κονσόλα και στο κάτω μέρος του ταμπλό, καθώς και για την ανάγκη να χρησιμοποιεί κανείς διαρκώς το σύστημα infotainment «Τouch Pro» (το οποίο πάντως είναι ιδιαίτερα πλούσιο σε δυνατότητες και πολύ όμορφα γραφικά). Oι χώροι για τους πίσω επιβάτες είναι επαρκέστατοι (και πάντως μεγαλύτεροι απ' ότι αφήνει η σχεδίαση να φανταστείς) ενώ το πορτμπαγκάζ με τα 577 λίτρα, χάνει λίγο από την πολύ επικλινή πέμπτη πόρτα.

Περνώντας στο μηχανολογικό υπόβαθρο, αρχίζουν και έρχονται στην επιφάνεια κάποιες «δυστοκίες» της Jaguar στο να επιτύχει το επιθυμητό, την δημιουργία δηλαδή του απόλυτου σπορ compact SUV. Τα πρώτα «μαντάτα» έρχονται από το πλαίσιο, το οποίο είναι κατασκευασμένο από χάλυβα και ανεβάζει την ζυγαριά πάνω από τα 1.800 κιλά, περισσότερα ακόμα και από την F-Pace (που χρησιμοποιεί αλουμίνιο στο δικό της πλαίσιο) και τουλάχιστον 150-200 κιλά επιπλέον από τον άμεσο ανταγωνισμό. Το δεύτερο σημείο για το οποίο έχουμε τις ενστάσεις μας αφορούν τον συνδυασμό κινητήρα-κιβωτίου. Ο μεν πρώτος, αν και έχει να ξεπεράσει το ιστορικό «φορτίο» μιας τετρακύλινδρης Jaguar αλλά και το φορτίο των 1.843 κιλών, τα καταφέρνει μάλλον επαρκώς, όντας ζωντανός και ακμαίος στο κρίσιμο φάσμα στροφών, μεταξύ 2.000 rpm και 4.000 rpm. Όμως κάνει παραπάνω θόρυβο απ' ότι θα περίμενε κανείς σε ένα αυτοκίνητο της εταιρίας. Ενώ και οι επιδόσεις του, επ' ουδενί μπορούν να έχουν τον χαρακτήρα σπορ, ιδίως απέναντι στα αντίστοιχα Γερμανικά μοντέλα. Το «πρόβλημα» επιτείνεται από το 9ατάχυτο κιβώτιο, που ούτε στην αυτόματη λειτουργία αντιδρά γρήγορα στα kickdown, ούτε και στην χειροκίνητη (ακόμα και με την «sport» ρύθμιση στο γενικότερο set-up) καταφέρνει να έχει την άμεση απόκριση ενός αντίστοιχου διπλόδισκου των γερμανικών ανταγωνιστών του. Πάντως τα πηγαίνει αρκετά καλά σε ότι αφορά την κατανάλωση -με δεδομένο πάντα το μεγάλο βάρος, καθώς σε χαλαρό ταξίδι και χάρη στις μακριές τελευταίες σχέσεις, έγραψε κάτω από τα 8,5 l/100 km, με οροφή τα 9,5 l/100 km αν κάποιος αποφασίσει να επιβεβαιώσει στην πράξη τον σπορ χαρακτήρα μιας Jaguar.

Για να γίνει αυτό όμως θα πρέπει ο οδηγός να έχει σαφή γνώση των δεδομένων και του τι μπορεί κανείς να περιμένει από ένα ψηλό αυτοκίνητο με μεγάλο βάρος και σχετικά αδύναμο κινητήρα. Τα σπορ γονίδια είναι υπαρκτά, και γίνονται άμεσα εμφανή από το καλό σε αίσθηση τιμόνι και το στιβαρό πλαίσιο. Όμως το σετάρισμα των αναρτήσεων προσπαθεί να ισορροπήσει σε αντικρουόμενες απαιτήσεις, με την σκληρή ρύθμιση να κάνει ό,τι μπορεί για να περιοριστούν οι κλίσεις, εις βάρος της άνεσης σε χαμηλές ταχύτητες και στις ανωμαλίες μέσα στην πόλη (όπου και τα 245/45-R20 εξαιρετικά P-Zero ελαστικά έχουν τον δικό τους ρόλο). Στο ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο είναι χωρίς αμφιβολία στο στοιχείο της, ταξιδεύοντας αρχοντικά και σβέλτα, με την ανάρτηση σ' αυτή την περίπτωση να λειτουργεί σαφώς πιο ολοκληρωμένα. Σε πιο γρήγορους ρυθμούς θα προσπαθήσει φιλότιμα να παίξει με το οδηγικό προφίλ ενός σπορ SUV, όμως και πάλι το μεγάλο βάρος σε συνδυασμό με το αυξημένο ύψος, απαιτούν μία λιγότερο επιθετική προσέγγιση, χωρίς υπερβολές στην είσοδο της στροφής, εμπιστοσύνη στο σίγουρο feedback από το τιμόνι και την πρόσφυση των ελαστικών, και λελογισμένη χρήση του γκαζιού ώστε να αποφευχθεί η υποστροφή που καραδοκεί στην έξοδο. Εκτός δρόμου, έχει τις δυνατότητες για κάτι παραπάνω (χάρη στο αυξημένο ύψος, τους μικρούς προβόλους και τα συστήματα υποβοήθησης της μαμάς Land Rover), όμως τα ελαστικά είναι αμιγώς ασφάλτινα (και άκρως πολύτιμα). Eνώ και η απλούστερη τετρακίνηση με τον Haldex, φαίνεται να αργεί να δώσει τις εντολές έγκαιρα ώστε να αποφευχθεί η «κακιά στιγμή» (τα ακριβότερα μοντέλα έχουν πιο σύνθετη τετρακίνηση, δανεισμένη από το Focus RS).

Τα πράγματα με την E-Pace είναι σχετικά απλά. Θα την λατρέψεις από την πρώτη ματιά.
Τα πράγματα με την E-Pace είναι σχετικά απλά. Θα την λατρέψεις από την πρώτη ματιά.

Συμπερασματικά, αν περιμένατε να διαβάσετε για μία F-Type με μεγάλους τροχούς και bonus τις εκτός δρόμου ικανότητες μάλλον θα σας απογοητεύσουμε. Η E-Pace είναι ένα κλασικό αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας, με τα αναμενόμενα μειονεκτήματα αυτής σχολής (ύψος, βάρος κ.λπ.) που δύσκολα μπορεί να χαρακτηριστεί σπορ. Μαζί με όλα αυτά είναι και αρκετά ακριβότερη από τον άμεσο ανταγωνισμό της, που δεν συγχωρεί και διαρκώς εξελίσσεται. Είναι όμως μοναδική και -το σημαντικότερο- σε παρασέρνει και σε κάνει να αισθάνεσαι και εσύ μοναδικός παρά τις αδυναμίες της. Μοιάζει με ένα πανάκριβο ρούχο, ένα «επώνυμο» κομμάτι, που το δοκιμάζεις και βλέπεις ότι κάτι δεν σου κάνει εδώ (κινητήρας, κιβώτιο), κάτι σε στενεύει πιο κει (μεγάλο βάρος), όμως στο τέλος θα το αγοράσεις γιατί ξέρεις ότι θα σου ανοίξει τις πόρτες σε κάθε είδους πριβέ συνθήκη ζωής που εσύ επιθυμείς. Ναι, οι Νησιώτες έχουν τον τρόπο τους να τους αγαπάμε. Και, ναι, στο τιμόνι της κούκλας E-Pace μπορείς να κατανοήσεις γιατί η ομίχλη της Μάγχης όντως αποκλείει την Ευρώπη.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ JAGUAR E-PACE E-PACE D180 AWD 2019   TIMH €49.300   ΤΕΛΗ €272

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.999 cc, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Πετρέλαιο

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 132(180)/4.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 430/1.750

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 9 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,3 sec, τελική 205 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,6 L/100km, 147 g/km

JAGUAR E-PACE E-PACE D180 AWD 2019

ΥΠΕΡ ΕΜΦΑΝΙΣΗ, ΕΙΚΟΝΑ ΣΑΛΟΝΙΟΥ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

ΚΑΤΑ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΡΟΣ, ΤΙΜΗ, ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ

JOIN US