Δοκιμάζουμε το Honda CR-V Hybrid 4WD 184 PS


Το νέο CR-V σπρώχνει την κλασική υβριδική τεχνολογία σε νέα ύψη. Και το κάνει με τον απόλυτα techno-maniac τρόπο που μόνο η Honda μπορεί. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 14/9/2019
 
Κάθε Honda είναι και μία ιεροτελεστία στην εφευρετικότητα και την ανθρώπινη επινοητικότητα. Από τα 60's έως σήμερα, από τις μοτοσικλέτες έως τις μηχανές του γκαζόν και τα αεροπλάνα, οι Χονταίοι έχουν τον δικό τους τρόπο να κάνουν τα πράγματα. Έναν τρόπο διαφορετικό, βαθιά ουσιαστικό και μελετημένο και όχι επιτηδευμένο και μόνο για το μαρκετινίστικο θεαθήναι. Και αυτό εδώ το υβριδικό CR-V είναι άλλη μια απόδειξη μιας μακράς και ίσως μοναχικής πορείας της Honda. Πρόκειται για την τελευταία γενιά της δικής της προσέγγισης στα κλασικά υβριδικά συστήματα, η οποία έχει φθάσει πλέον σε τέτοιο βαθμό εξέλιξης που δύσκολα μπορείς να φανταστείς τι περισσότερο μπορεί να ειπωθεί στο θέμα «υβριδικά» πριν περάσουμε στην καθαρή ηλεκτροκίνηση.
 
Το οδηγήσαμε στα τέλη του 2018 στην Ισπανία, όπου αισθανθήκαμε σαν να επιστρέψαμε στα θρανία με διαγώνισμα μετάφρασης σε άγνωστο κείμενο Αρχαίων. Μάθαμε πολλά, ψάξαμε ακόμα περισσότερα, βρήκαμε απαντήσεις και νέες ερωτήσεις, σε ένα αυτοκίνητο που δείχνει τόσο low profile εξωτερικά, όμως -όπως συμβαίνει πάντα με κάθε Honda- κρύβει μέσα του μία απίστευτη εμμονή με την τελειότητα και την διαρκή ανησυχία να κάνεις ένα πράγμα διαφορετικά από τους άλλους. Το οδηγούμε πλέον και στην Ελλάδα, όπου πέρα από τις τεχνολογικές αναζητήσεις έχουμε πια την ευκαιρία να ασχοληθούμε με πιο «πεζά» θέματα αλλά και δύσκολες εξισώσεις που θέτει η τιμή του στην χώρα μας και η εμπορική σκακιέρα στην οποία τοποθετείται. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από το γήπεδο που παίζει εντός έδρας η Honda, το τεχνολογικό κομμάτι και όλα αυτά που πρεσβεύει το υβριδικό σύμπαν του νέου CR-V.
 
 
Ηybrid by Honda
Η υβριδική έκδοση του CR-V σηματοδοτεί και την στρατηγική απόφαση της εταιρίας να εγκαταλείψει τον diesel κινητήρα για τις ευρωπαϊκές αγορές. Και έρχεται να συνδυαστεί με μία γενικότερη ανακατάταξη στο προφίλ της Honda, με λιγότερα μοντέλα και έμφαση στην πάσης φύσεως και τεχνολογικής συγκρότησης ηλεκτροκίνηση, καθώς υπολογίζει ότι τα 2/3 των μοντέλων που θα πουλά το 2025 θα είναι ηλεκτρικά. Το CR-V είναι το πρώτο SUV της εταιρίας με το υβριδικό σύστημα i-MMD το οποίο κινεί κάποια μοντέλα της Honda στις ΗΠΑ και προφανώς θα ενσωματωθεί και σε όσα θα έλθουν μέσα στα επόμενα χρόνια.
 
Στην συγκεκριμένη υλοποίηση της Honda τα πράγματα γίνονται λίγο διαφορετικά από ό,τι συνηθίζεται, καθώς ο κινητήρας εσωτερικής καύσης δεν συμμετέχει απευθείας στην μετάδοση της ισχύος η οποία περνά πάντα μέσα από τον ηλεκτροκινητήρα. Ο 2λιτρος i-VTEC που λειτουργεί με τον κύκλο Atkinson με απόδοση στους 145 ίππους, συνοδεύεται από μία συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου, μία γεννήτρια και έναν ηλεκτροκινητήρα, με τον τελευταίο να είναι αυτός που τελικά δίνει την κίνηση στους τροχούς. Η ιπποδύναμη του ηλεκτροκινητήρα φθάνει στους 184 ίππους, η οποία είναι και η μέγιστη ισχύς που ανακοινώνει το εργοστάσιο για το υβριδικό CR-V.
Από εκεί και πέρα υπάρχουν διάφορα «σενάρια» λειτουργίας του υβριδικού συστήματος. Σε αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία, η μικρή μπαταρία του 1 kWh επαρκεί για μόλις 2 χιλιόμετρα αυτονομίας αν είναι πλήρως φορτισμένη. Στο δεύτερο «πρόγραμμα» Ηybrid Drive έχουμε το τυπικό πρόγραμμα υβριδικής λειτουργίας με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης να δίνει ισχύ σε γεννήτρια που φορτίζει την μπαταρία αλλά και ενέργεια στον ηλεκτροκινητήρα για να κινήσει το αυτοκίνητο. Σ’ αυτή την κατάσταση η αμιγώς ηλεκτρική κίνηση εναλλάσσεται με την παράλληλη λειτουργία του κινητήρα, και σύμφωνα με την Honda σε τυπικές συνθήκες κίνησης μεταξύ 60 και 100 km/h, η πλήρως ηλεκτρική λειτουργία αντιστοιχεί στο 1/3 της διάρκειας της διαδρομής. Στο τρίτο «πρόγραμμα» Energy Drive ο κινητήρας εσωτερικής καύσης δίνει απευθείας την ισχύ του και πάλι στον ηλεκτροκινητήρα, για το μέγιστο των επιδόσεων και την επίτευξη της τελικής ταχύτητας των 180 km/h. 
 
Σε όλη αυτή την εξελιγμένη προσέγγιση της κλασικής υβριδικής τεχνολογίας η Honda προσθέτει μία ακόμα δική της πινελιά: το κιβώτιο «μονής σχέσης». Αντί για ένα κλασικό CVT επέλεξε ένα σύστημα με «κλειδωμένη» μία τελική σχέση μετάδοσης. Ανάμεσα στις διάφορες κινητήριες μονάδες που υπάρχουν στο υβριδικό σύστημα έχει προσθέσει κάποιους συμπλέκτες, οι οποίοι ανάλογα με το πρόγραμμα λειτουργίας και τις εντολές από την CPU υποπολλαπλασιάζουν διαρκώς και σε πραγματικό χρόνο αυτήν την τελική σχέση δημιουργώντας ένα κανονικό αυτόματο κιβώτιο.
 
Το συγκεκριμένο σύστημα, αν και μοιάζει πολύπλοκο, έχει πολλά πλεονεκτήματα, όπως το μικρότερο όγκο και βάρος, τα λιγότερα κινούμενα μέρη αλλά και περιορισμένο μηχανικό θόρυβο. Το υβριδικό πακέτο της Honda ολοκληρώνεται με μία ακόμα ιδιαιτερότητα: τα paddles πίσω από το τιμόνι τα οποία δεν σχετίζονται με τις αλλαγές ταχυτήτων αλλά αυξάνουν ή μειώνουν την ένταση της ανάκτησης ενέργειας από το άφημα του γκαζιού.
 
Το τεχνικό background του αυτοκινήτου θα μπορούσε να κρατήσει για αρκετές σελίδες ακόμα (όπως είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε από την συζήτησή μας στην Ισπανία με την υπεύθυνο εξέλιξης του μοντέλου Kotaro Yamamoto), όμως αυτό που εν τέλει έχει σημασία είναι η συμπεριφορά του σε πραγματικές συνθήκες, και δη της ελληνικής οδικής πραγματικότητας. Στην πράξη λοιπόν, το υβριδικό CR-V σημείωσε τιμές κατανάλωσης της τάξης των 6,5-7,0 l/100 km, με τάση να ανέβει λίγο παραπάνω αν ο οδηγός ξεχάσει τους «υβριδικούς» τρόπους. Αξιοσημείωτο είναι ότι στην πόλη οι τιμές αυτές είναι ελαφρά μικρότερες κάτι που είναι φυσιολογικό, μιας και εκεί το υβριδικό σύστημα και η εμπλοκή της αμιγώς ηλεκτρικής λειτουργίας έχει μεγαλύτερα οφέλη.
 
Οι αριθμοί αυτοί είναι αρκετά εντυπωσιακοί για ένα αυτοκίνητο αυτής της ισχύος και μεγέθους, ιδίως αν συνυπολογίσουμε ότι το αντίστοιχο βενζινοκίνητο με τον 1.5 turbo VΤEC δύσκολα θα πέσει κάτω από τα 9,5 l/100 km. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι παρά το μεγαλύτερο βάρος του οι επιδόσεις είναι αντίστοιχες με το βενζινοκίνητο, κάτι που δείχνει την εξαιρετική υλοποίηση του κιβωτίου και της μετάδοσης αλλά και την ορθότητα της προσέγγισης της Honda για μια πιο «ηλεκτρική» υβριδική διάταξη.
 
Quality by Honda
Έχοντας ήδη αναφερθεί διεξοδικά σε παλαιότερες δοκιμές μας στις πολλές και σημαντικές αλλαγές που φέρνει αυτή η γενιά του CR-V, σημειώνουμε απλά τις διαφορές της υβριδικής έκδοσης σε σχέση με αυτές με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Οι πιο σημαντικές αφορούν την μείωση της χωρητικότητας του πορτμπαγκάζ λόγω των μπαταριών στα 497 από τα 561 λίτρα (δεν του φαίνεται...) αλλά και η αύξηση του βάρους λόγω των έξτρα κινητήρων στα 1.672 κιλά.
 
Από εκεί και πέρα οπτικές διαφορές δεν υπάρχουν στο αμάξωμα, πέρα από την ένδειξη hybrid, ενώ και στο σαλόνι, οι μόνες αξιοσημείωτες αλλαγές εντοπίζονται στην κεντρική κονσόλα, με το νέου τύπου κιβώτιο με διακόπτες το οποίο απαιτεί μια κάποια εξοικείωση. Από εκεί και πέρα έχουμε να κάνουμε -όπως έχουμε ξαναπεί- με ένα αυτοκίνητο που φέρνει την Honda στην πρώτη γραμμή της κατηγορίας της με προσοχή στην μηχανολογική λεπτομέρεια μέχρι σημείο... μαζοχισμού, με κορυφαίους χώρους για τους επιβάτες, εξαιρετική ποιότητα κατασκευής και ένα πακέτο εξοπλισμού που στην περίπτωση της υβριδικής έκδοσης περιλαμβάνει τα πάντα, μεταξύ αυτών και την πληθωρική «ομπρέλα» συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού Honda SENSIG. 
 
Οδηγώντας το υβριδικό CR-V αυτό που εντοπίζεις αμέσως είναι μία εξαιρετική ποιότητα κύλισης και μία γενικότερη αίσθηση άνεσης που ακουμπά όλες τις premium απαιτήσεις ενός καταναλωτή σ' αυτή την κατηγορία τιμής. Η άνεση και ο τρόπος που απομονώνει τον δρόμο η ανάρτηση βρίσκεται σε κορυφαία επίπεδα, οι θόρυβοι από την καμπίνα είναι ιδιαίτερα περιορισμένοι (κάνει αρκετή δουλειά και το ενεργό σύστημα noise cancellation μέσω του ηχοσυστήματος) ενώ υπάρχει μία χαρακτηριστική «αρχοντιά» στον τρόπο που κινείται, που κερδίζει μεμιάς όποιον βρέθηκε είτε στην θέση οδήγησης είτε σε κάποια από τις θέσεις των επιβατών.
 
Ένα δεύτερο στοιχείο που ξεχωρίζεις αμέσως είναι ότι όλο αυτό το θεωρητικό υπόβαθρο του υβριδικού συστήματος αποδίδει τα μέγιστα και στην πράξη, όντας με διαφορά ότι πιο ολοκληρωμένο υπάρχει σ' αυτού του είδους τις κλασικές διατάξεις. Το κιβώτιο «μιας σχέσης» είναι ότι καλύτερο έχει εμφανιστεί στα τύπου CVT κιβώτια (πολυ καλύτερο από το αντίστοιχο στο 1.5 με τον VTEC), ενώ υπάρχει και μία χαρακτηριστική «ηλεκτρική» απόκριση στο γκάζι, με αστραπιαίο τράβηγμα από πολύ χαμηλά, κάτι που αποδίδεται προφανώς και στον ιδιάζοντα τρόπο της συνταγής της Honda με τον ηλεκτροκινητήρα ως τελικό αποδέκτη και κατανεμητή της ισχύος.
Όλα αυτά, σε συνδυασμό με τους μεγάλους χώρους και την κορυφαία ποιότητα, δημιουργούν έναν εξαιρετικό σύνολο για ξεκούραστο ταξίδι μεγάλων αποστάσεων μέσα σε μία γενικότερη αίσθηση χαλαρής απόλαυσης της διαδρομής. Η υβριδική διάσταση του πράγματος επιβάλλει και την ανάλογη προσαρμογή από την πλευρά του οδηγού, χωρίς ακρότητες και υπερβολές σε στροφιλίκια που -και λόγω μεγέθους- είναι εκτός της φιλοσοφίας του αυτοκινήτου.
 
Αν πάντως πιεστεί λίγο παραπάνω θα στρίψει με ασφάλεια και την σιγουριά που του εξασφαλίζει το κορυφαίο πλαίσιο, με επαρκή αίσθηση από το τιμόνι (που βαραίνει ευχάριστα στην sport ρύθμιση) και με τις ελαφρά αυξημένες κλίσεις και την αδράνεια από το βάρος στις αλλαγές πορείας να είναι εμφανείς αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό που να το περιορίζουν σε ένα εντελώς αποστειρωμένο τρόπο οδήγησης.
 
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν η τετρακίνητη έκδοση, η οποία έχει τις τυπικές για αυτή την κατηγορία οχημάτων ικανότητες κίνησης εκτός δρόμου, με τα 192 χιλιοστά απόστασης από το έδαφος να είναι το θετικό στοιχείο και τα ασφάλτινα ελαστικά αλλά και ο μεγάλος όγκος να βάζουν τον πήχη για το πόσο μακριά μπορείς να φθάσεις. 
 
Ολοκληρώνοντας, το υβριδικό CR-V είναι μία ιδιάζουσα περίπτωση αυτοκινήτου, το οποίο απαιτεί πολύ καθαρή σκέψη και ακόμα πιο καθαρές κουβέντες για να οδηγηθείς σε ένα ασφαλές συμπέρασμα. Από τη μια υπάρχει όλη αυτή η τεχνολογική υψηλή ραπτική (και μάλιστα με την ψιλοβελονιά της Honda) που λειτουργεί και αποδίδει τα μέγιστα. Kαι από την άλλη έρχεται η τιμή των 47.650 ευρώ στην Ελλάδα (44.650 για το δικίνητο) να το φέρει απέναντι σε ένα εμπορικό star system που δύσκολα ανατρέπεται. Επί της ουσίας πάντως δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από οτιδήποτε κινείται σ’ αυτή την περιοχή χρημάτων, έχοντας ένα κορυφαίο επίπεδο άνεσης και οδικής παρουσίας σε συνδυασμό με την αδιαμφισβήτητη ποιότητα ενός made by Honda προϊόντος.
 
Οι πιστοί της «θρησκείας» Honda που θα αποφασίσουν να φθάσουν τόσο ψηλά σε τιμή θα ανταμειφθούν με το καλύτερο CR-V της γκάμας και ένα αυτοκίνητο βγαλμένο από τα πρωτοσέλιδα της σύγχρονης τεχνολογίας που δεν ξεφεύγει ούτε εκατοστό από τις... Ιερές Γραφές της ιαπωνικής παράδοσης. Οι υπόλοιποι θα πρέπει να ζυγίσουν σωστά και χωρίς εμπορικές παρωπίδες, γνωρίζοντας ότι έχουν να κάνουν με ένα σύγχρονο SUV που ουσιαστικά βρίσκεται εκεί ψηλά μαζί με την premium λίγκα των Γερμανών. Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για μία επιτομή όλων όσων πρεσβεύει η Honda και την απόλυτη κορύφωση της κλασικής υβριδικής τεχνολογίας με τα σημερινά δεδομένα.