Δοκιμάζουμε το νέο Opel Grandland X Hybrid4


Το καινούργιο Grandland X Hybrid4 αποτελεί ένα ορόσημο για την Opel και τη νέα εποχή που οραματίζονται στη γερμανική εταιρεία. Με προηγμένη υβριδική τεχνολογία, μεγάλη ισχύ, τετρακίνηση και μικρή οικονομία καυσίμου, είναι ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα στην ιστορία της. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 1/2/2020

Σύμφωνα με τα στελέχη της Opel, η εξελικτική διαδικασία για τη δημιουργία του Grandland X Hybrid4 είχε ξεκινήσει πριν την ένταξή της στον Όμιλο PSA –η ενσωμάτωσή της σε αυτόν απλά επιτάχυνε τα δεδομένα. Η κορυφαία έκδοση του Grandland X βασίζεται στην πλατφόρμα «EMP2» του γαλλικού ομίλου και αυτό αποφασίστηκε να γίνει πολύ νωρίτερα από πέρυσι, οπότε υπεγράφη η συμφωνία συγχώνευσης.

Το Grandland X Hybrid4 είναι το πρώτο μοντέλο της Opel με υβριδικής διάταξης κινητήρα και δυνατότητα φόρτισης των μπαταριών μέσω πρίζας (Plug-in Hybrid). Ουσιαστικά, είναι και το ισχυρότερο που έχει στην γκάμα της, οπότε μπορεί να θεωρείται και το πιο «σπορ» αυτής. Με μέγιστη συνδυασμένη ισχύ 300 PS, επιτάχυνση 0-100 km/h σε 6,1 sec και τελική ταχύτητα 235 km/h θα μπορούσε να λογιστεί και ως η «ναυαρχίδα» της εταιρείας. 

Η δομή του

Το Grandland X Hybrid4 διαθέτει το υβριδικής διάταξης σύστημα που έχουν εξελίξει στον γαλλικό όμιλο. Αυτό αποτελείται από τον 1.6 «Puretech» των 200 PS και από δύο ηλεκτροκινητήρες. Ο πρώτος έχει μέγιστη ισχύ 110 PS και είναι ενσωματωμένος μεταξύ του βενζινοκινητήρα και του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου αυτόματου κιβωτίου οκτώ σχέσεων «e-EAT8». Ο δεύτερος βρίσκεται στο πίσω μέρος, έχει μέγιστη ισχύ 113 PS και δίνει κίνηση στον εκεί άξονα όταν απαιτηθεί, μετατρέποντας το αυτοκίνητο σε τετρακίνητο. Στη πράξη, το σύστημα λειτουργεί είτε σε σειρά είτε παράλληλα, αναλόγως των συνθηκών κάθε φορά.

Διαθέτει μπαταρίες ιόντων λιθίου 13,2 kWh οι οποίες είναι τοποθετημένες στο πάτωμα του οχήματος. Αυτές μπορούν να κινήσουν το αυτοκίνητο ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο σε μια (θεωρητική) απόσταση 59 km (βάσει πρωτοκόλλου «WLTP») και φορτίζουν σε περίπου επτά ώρες με οικιακό ρεύμα, χρειάζονται τέσσερις ώρες μέσω φορτιστή 3,7 kW και σε μία ώρα και πενήντα λεπτά μέσω ταχυφορτιστή 7,4 kW.

H ανάρτησή του Grandland X Hybrid4 αποτελείται από γόνατα MacPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδος ενώ πίσω διάταξη διπλών συνδέσμων (πολλαπλών συνδέσμων). 

Το υβριδικό σύστημα

Διαθέτει τέσσερα διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας και ο οδηγός δύναται να επιλέξει αυτό που επιθυμεί κάθε φορά μέσω του συστήματος «Drive Mode».

Στη διαμόρφωση «Electric», την κίνηση του οχήματος την αναλαμβάνει ο πίσω ηλεκτροκινητήρας, ενώ ο εμπρός ενεργοποιείται όταν ο οδηγός πιέσει περισσότερο το δεξί πεντάλ. Εάν η πίεση σε αυτό γίνει εντονότερη, ενεργοποιείται και ο βενζινοκινητήρας, συνδράμοντας και αυτός. Όταν το αυτοκίνητο κινείται ως αμιγώς ηλεκτρικό, η τελική ταχύτητά του περιορίζεται στα 135 km/h.

Στη «Hybrid», η εναλλαγή μεταξύ του θερμικού κινητήρα και των ηλεκτροκινητήρων γίνεται αυτόματα με σκοπό τη δυνατόν μικρότερη κατανάλωση καυσίμου. Βάσει του πρωτοκόλλου «WLTP», η μέση τυποποιημένη τιμή του Opel Grandland X Hybrid4 είναι 1,3-1.4 l/100 km, ενώ η μέση τυποποιημένη τιμή εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα κυμαίνεται μεταξύ 29-32 g/km, αναλόγως της διάστασης των ελαστικών και του επιπλέον βάρους λόγω εξοπλισμού.

Στη «Sport» διαμόρφωση, τόσο ο βενζινοκινητήρας όσο και οι δύο ηλεκτροκινητήρες συμβάλλουν από κοινού στη μετάδοση της κίνησης αλλά και στη βελτιστοποίηση της οδηγικής συμπεριφοράς του οχήματος και της αίσθησης επιδόσεων που δίνει στον οδηγό. 

Τέλος, στην «All Wheel Drive» διαμόρφωση, το Opel Grandland X Hybrid4 μετατρέπεται σε μονίμως τετρακίνητο, με τη συνεχή εμπλοκή του πίσω ηλεκτροκινητήρα. Και σε αυτή την περίπτωση η τελική ταχύτητα του οχήματος περιορίζεται στα 135 km/h. 

Εκτός αυτών, υπάρχει και το σύστημα «e-Save» η ενεργοποίηση του οποίου διατηρεί την ηλεκτρική ενέργεια των μπαταριών για τη χρήση της όποτε το επιθυμήσει ο οδηγός. 

Πρώτες εντυπώσεις

Το Grandland X Hybrid4 δεν διαφέρει σημαντικά σε ό,τι αφορά στο αμάξωμά του, συγκριτικά με αυτό των απλών εκδόσεων του μοντέλου. Όμως, η διχρωμία που υπάρχει σε αυτό, στην οροφή και το καπό, σε κάνει να καταλάβεις αμέσως ότι πρόκειται για κάτι περισσότερο. Και αυτό προσδιορίζεται από τον χαρακτήρα του. 

Στον δρόμο, το Grandland X Hybrid4 μπορεί να διαδραματίσει τον ρόλο που επιλέγει ο οδηγός κάθε φορά. Εκκινεί πάντα ως ηλεκτρικό, με τον πίσω ηλεκτροκινητήρα να δίνει την κίνηση στο όχημα. Ο θερμικός κινητήρας ενεργοποιείται μόλις απαιτηθεί από τις συνθήκες κίνησης και φορτίου. Το υβριδικό σύστημα εναλλάσσει τη λειτουργία του θερμικού κινητήρα με των ηλεκτροκινητήρων άμεσα και χωρίς οι επιβάτες να αντιλαμβάνονται το παραμικρό. Στη σπορ διαμόρφωση, η μετάδοση της ροπής είναι άμεση, η επιτάχυνση έντονη και οι αλλαγές σχέσεων γίνονται σε ψηλότερες rpm και ταχύτερα.

Τέλος, η ποιότητα κύλισης είναι καλή και το επίπεδο θορύβου σχετικά χαμηλό. Μόνο στη σπορ διαμόρφωση η έντασή του γίνεται περισσότερο αισθητή από τους επιβάτες του Grandland X Hybrid4, αλλά αυτό είναι το ζητούμενο εν προκειμένω.

Το νέο μοντέλο θα διατίθεται στη χώρα μας από τα τέλη Μαΐου, σε τιμή που θα ξεκινά από τα 49.900 ευρώ. Το Grandland X Hybrid4 θα κατασκευάζεται και σε δικίνητη έκδοση, την Grandland X Hybrid, η οποία θα είναι διαθέσιμη από το δεύτερο μισό του έτους και έπειτα. Σε αυτή, το υβριδικής διάταξης σύστημα θα έχει μικρότερη συνδυαστική ισχύ η οποία θα είναι 225 PS.