Δοκιμάζουμε το υβριδικό Lexus UX250h και το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό Lexus UX300e


H Lexus κάνει ρελάνς στην κατηγορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων όντας μία από τις πρωτοπόρες εταιρείες στο μέτωπο του εξηλεκτρισμού. Έτσι, μετά το υβριδικό UX 250h σειρά είχε η ηχηρή απάντηση των Ιαπώνων στον τομέα της αμιγούς ηλεκτροκίνησης, με την παρουσίαση του UX 300e.

  • 22/8/2021

Μοιάζουν σαν δύο σταγόνες βροχής, αλλά στα σωθικά τους κρύβουν τις δύο κορυφαίες στιγμές μηχανολογίας της Lexus. Ηλεκτροκίνηση και υβριδική τεχνολογία… Made in Japan.  Δοκιμάζουμε και τα δύο αναζητώντας τι προσφέρει το καθένα από αυτά και ποιο είναι το προφίλ του οδηγού στον οποίο απευθύνεται. Πριν από αυτό, θα αναφερθούμε στα κοινά τους στοιχεία που σε επίπεδο αισθητικής, εργονομίας και εξοπλισμού είναι ταυτόσημα: ένα συμπαγές SUV με ό,τι πιο φροντισμένο κομίζει ολάκερη η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία στην κατηγορία των αυτοκινήτων ελεύθερου χρόνου με έξτρα bonus τη μοναδικά λεπτουργημένη αισθητική.

Υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες γνήσιου ιαπωνικού… μαζοχισμού σε ό,τι αφορά στη μηχανολογία,όπως είναι τα φρύδια των θόλων, που είναι αεροδυναμικά σχεδιασμένα, και οι ζάντες με επιρροές από τη Formula 1 για βέλτιστη ροή του αέρα.Μια σειρά από καινοτόμα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά ενισχύουν την απόδοση, την ησυχία και την αυτονομία. Η εμπρός γρίλια ανοίγει και κλείνει αυτόματα, ανάλογα με τις απαιτήσεις ψύξης, μειώνοντας τον αεροδυναμικό συντελεστή σε 0,31. Τα πίσω φώτα είναι σχεδιασμένα για να μειώνουν τις αλλαγές πίεσης του αέρα κατά περίπου 16 τοις εκατό, συμβάλλοντας στη σταθερότητα σε στροφές και πλευρικούς ανέμους.Είναι ένα σμιλεμένο σύνολο με αναλογίες από κουπέ, αλλά σχεδιαστική ταυτότητα ξεκάθαρα Lexus, ένα μεταμοντέρνο, βιο-μηχανικό σχήμα που θαρρείς και ζει και αναπνέει με αέρα κι όχι με ηλεκτρόνια (ή/και βενζίνη για το υβριδικό) και με μόνη φωναχτή διαφοροποίηση αυτήν της έλλειψης της… εξάτμισης και την ύπαρξη δύο θυρών φόρτισης στις κολόνες C, λόγω ποικιλίας δυνατοτήτων φόρτισης για το αμιγώς ηλεκτρικό UX300e.

Στο εσωτερικό είναι πολλές οι ιαπωνικές λέξεις που επιστρατεύουν οι marketeers της Lexus για να τονίσουν τον αριστοτεχνικό τρόπο κατασκευής των UX. Δεν χρειάζονται. Ο τρόπος κατασκευής είναι απλώς… αριστοτεχνικός. Πολλές τσιμούχες που σφραγίζουν μια καμπίνα, πακτωμένη με καλά υλικά συναρμολογημένα όμορφα. Θέλετε κι άλλο… μαζοχισμό; Το UX 300e διαθέτει θερμαινόμενα πίσω καθίσματα που βοηθούν την αυτονομία. Πώς; Με τη θερμότητα που εκλύεται από τις αερόψυκτες μπαταρίες, θερμαίνοντας τα πίσω καθίσματα, δεν δαπανάται ενέργεια για κλιματισμό! Σπέσιαλ ραφές στα δερμάτινα καθίσματα, ασύρματα φωτιστικά χειριστήρια, «έξυπνοι» υαλοκαθαριστήρες που δεν λερώνουν όσους επιβιβάζονται ή αποβιβάζονται, ο τρόπος που ανοιγοκλείνουν τα ηλεκτρικά παράθυρα, που είναι επιπέδου… S-Class, ενώ το ίδιο ισχύει για το άνοιγμα κλείσιμο των θυρών. Για να διασφαλιστεί, μάλιστα, ο σωστός ήχος κλεισίματος, οι τεχνίτες Takumi "Lexus" ακούν και προσαρμόζουν κάθε πόρτα UX σε μια εγκατάσταση με την ονομασία "Quiet Room", πριν το αυτοκίνητο φύγει από το εργοστάσιο Kyushu όπου κατασκευάζεται!

Το παράδοξο, πάντως είναι ότι η Lexus ακολουθεί έναν δρόμο ιδιότυπο σε ό,τι αφορά στην εργονομία. Για παράδειγμα, υπάρχουν δύο συστοιχίες διακοπτών, μία για το σύστημα κλιματισμού, και μία για τα πλήρως ρυθμιζόμενα καθίσματα.

Η πολυεπίπεδη διάρθρωση των διακοπτών, όμως, όπως και η πυκνοδομημένη περιγραφή των συστημάτων κάνουν τη ζωή μεν εύκολη, αλλά και… δύσκολη, μιας και η μακρόστενη οθόνη που βρίσκεται μακριά από τα δάχτυλα του οδηγού δεν είναι αφής! Όλες τις πολυσύνθετες διεργασίες με ελληνικό ευανάγνωστο μενού αναλαμβάνει ένα γνωστό πια για μοντέλα της Lexus track pad, μια επιφάνεια ελέγχου με μερικά μόνο κουμπιά που εδράζεται στη βάση της κονσόλας.

Θέλει, πολλή, πολλή εξοικείωση και όχι … πολλά πολλά με τις ρυθμίσεις, μιας και εν κινήσει η προσοχή του οδηγού εύκολα μπορεί να πάει… περίπατο. Ο επιλογέας είναι τόσο δα μικρός στο ηλεκτρικό μοντέλο και από αυτόν επιλέγεις μόνο τα της κίνησης, αλλά και επιλογή επαυξημένης πέδησης, τόσο από το stick, όσο και από τα paddles στο τιμόνι σε δύο βαθμίδες.

Στο δε υβριδικό υπάρχει ένας πιο… κανονικός, σε μορφή, επιλογέας κίνησης. Αμφότερα δε τα μοντέλα διαθέτουν σύγχρονες τεχνολογίες, όπως κάμερες 360 μοιρών για το περιμετρικό έλεγχο του αυτοκινήτου, όπως, επίσης, και το σύστημα ενεργητικής ασφάλειας του αυτοκινήτου Lexus SafetySystem.

UX 250h: Υβριδικό… ορεκτικό

H πιο δύσκολη άσκηση προσαρμοστικότητας, πάντως, για τα δύο μοντέλα είναι ότι η ίδια πλατφόρμα, GA-C αποτελεί τη βάση για δύο εξαιρετικά σύνθετες δημιουργίες, μία πλήρως υβριδική και μία αμιγώς ηλεκτρική. Το υβριδικό σύστημα του UX 250h το γνωρίζουμε εδώ και μία διετία και αποτελείται από έναν δίλιτρο κινητήρα κύκλου Atkinson152 PS κι έναν ηλεκτροκινητήρα 109 PS, συνολικής απόδοσης PS. Ενσωματώνει μπαταρία νικελίου-υδριδίου μετάλλου (NiMH), και η φόρτισή της γίνεται με τη διαδικασία ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα ή την επιβράδυνση, αλλά και με την εμπλοκή του βενζινοκινητήρα.

Επιτρέπει, όπως ήδη γνωρίζουμε, και αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία σε αστικό περιβάλλον, ανάλογα με το πόσο φορτισμένες είναι οι μπαταρίες, ενώ μπορεί να απενεργοποιήσει τον βενζινοκινητήρα, παραδείγματος χάριν κατά την οδήγηση σε μεγάλες κατηφόρες σε ταχύτητες έως τα 115 km/h. Προγράμματα παραμετροποίησης υπάρχουν εδώ ως Sport , Sport, Normal, Eco κα ιCustom. Υπάρχει και επιλογέας με 6 «εικονικές» σχέσεις από το e-CVT και paddles, αλλά, ειλικρινά, δεν είναι απαραίτητο. Οδηγικά νιώθεις το ζύγισμα του αυτοκινήτου ως μια «συμβατική» υλοποίηση (με την τυπική έννοια και χωρίς ψόγο).

Η αίσθηση της επιτάχυνσης μπορεί να είναι καλή, αλλά στόχος είναι μια ολοκληρωμένη εμπειρία υβριδικής μετακίνησης με το Hybrid σύστημα 4ης γενιάς της Toyota που είναι άριστο μηχανολογικά. Από την άλλη, η κατανάλωση του υβριδικού κυμαίνεται στα 6,3 L/100 km και στα 7,0 L/100 km υπό πίεση, αλλά μπορείτε πάντα να μηδενίσετε για πολλά χιλιόμετρα κάθε μήνα την κατανάλωση, μιας και πάνω από τη μισή κίνησή του (με βάση έρευνες) τούτο το Lexus μπορεί να την κάνει όπως ο ηλεκτρικός αδελφός του.

 

UX300e: Ο ήχος της πολυτέλειας

Εδώ τα πράγματα σε μηχανολογικό επίπεδο συντίθενται από έναν προηγμένο ηλεκτροκινητήρα που αποδίδει 150 kW (204 PS) και 300 Nm ροπής. Η προβλεπόμενη αυτονομία κατά WLTP αγγίζει τα 315 km με την μπαταρία 54,3 kWh που φέρει στο πάτωμά του, χωρίς να θυσιάζει χώρο αποσκευών, που φτάνει τα 367 λίτρα, ενώ αγγίζει τα πρώτα 100 km/h σε στάση σε μόλις 7,5 sec. Αλήθεια, όμως, η αισθητική και κινητική ομογενοποίηση των δύο UX δημιουργεί σύγχυση στα πρώτα μέτρα κίνησης. Το ηλεκτρικό UX 300e είναι ήσυχο (τι άλλο να περιμένεις, δηλαδή!), αλλά πέρα από αυτό, το σύνολο των επιμέρους αξιών του δημιουργεί ένα σύνολο ζεν, μια ατμόσφαιρα ηρεμίας και ευεξίας. Το τιμόνι, για παράδειγμα, είναι το καλύτερο σε υφή υλικών και αφή της κατηγορίας αν και όχι τόσο άμεσο ή ακριβές για το σύνολο των υπόλοιπων οδηγικών χαρακτηριστικών.

Η κίνηση παραμετροποιείται με προγράμματα Sport, Normal και Eco, με την τελευταία να είναι η κυρίαρχη επιλογή μας (ηλεκτρικό γαρ!).Περνώντας από λακκούβες, η αίσθηση στο UX 300h είναι κάτι παραπάνω από λιμουζινάτη, μιας και η προστασία των μπαταριών έχει δημιουργήσει ένα άκαμπτο πάτωμα που προσφέρει ανάλογα στην ακαμψία και στην οδηγική ακρίβεια. Ο ήχος της επιτάχυνσης στο Sport πρόγραμμα είναι… χωρίς υπερβολή μελλοντολογικός θυμίζοντας κάτι από Taycan (ως άκουσμα!). Ένα δύο χαρακτηριστικά παράδοξα. Ακόμα και επιλέγοντας τη θέση «B» στον μίνι επιλογέα, ή επιλέγοντας ισχύ πέδησης από δύο βαθμίδες από τα paddles στο τιμόνι, η πέδηση δεν είναι αρκετά ισχυρή και έτσι η οδήγηση με ένα πεντάλ δεν είναι εφικτή. 

Κάθε UX 300e φέρει θύρα φόρτισης ΑC, καθώς και καλώδιο AC Mode 2 μήκους 7m, 10Α που επιτρέπει φόρτιση 0-80% σε 11 ώρες και 30 λεπτά, και 0-100% φόρτιση σε14 ώρες και 30 λεπτά, αλλά και καλώδιο ΑC Mode 3 μήκους 5m για φόρτιση στα 32 Α με το 0-80% της φόρτισης να επιτυγχάνεται σε 6 ώρες και 30 λεπτά, ενώ το 0-100% σε 8 ώρες και ένα τέταρτο. Υπάρχει, όμως, και δυνατότητα φόρτισης σε ταχυφορτιστές με μάξιμουμ φόρτιση στα 50kW, με την οποία το 0-80% της φόρτισης έρχεται σε 50 λεπτά και το 100% σε 1 ώρα και 20 λεπτά.

Εντέλει

Το UX 300e κτυπά την καρδιά της premium αγοράς που είναι το μεγαλύτερο segment των SUV στην Ελλάδα. Προσφέρει 1.000.000 χιλιόμετρα ή 11 χρόνια εγγύηση για την μπαταρία ηλεκτροκίνησης και τη φόρτισή της στο 70%, κάτι μοναδικό στην κατηγορία, αλλά και 6ετή εγγύηση και οδική βοήθεια.Η τιμή του ξεκινά για την έκδοση Business από τα 42.800 ευρώ με την κρατική επιδότηση και είναι σωστή, αν λάβει κανείς υπόψη το ειδικό βάρος της φίρμας.  Αν, από την άλλη, θέλετε να επενδύσετε όχι στην τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης per se αλλά στην 4η γενιά μιας αξιόπιστης και αποδοτικής υβριδικής τεχνολογίας με τη σιγουριά της αυτονομίας σε κάθε οδηγική αποστολή, τότε το UX 250h έρχεται να καλύψει και αυτή την ανάγκη.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ LEXUS UX 250h 2021   TIMH €32.900   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.967, Ατμοσφαιρικός, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 135(184)/-  ΡΟΠΗ Nm/rpm -

ΜΕΤΑΔΟΣΗ CVT, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 8,7 sec, τελική 177 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,3 L/100km, 94 g/km

LEXUS UX 250h 2021

ΥΠΕΡ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΤΙΜΗ.

ΚΑΤΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ E-CVT

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ LEXUS UX 300e 2021   TIMH €42.800   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ , Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 150(204)/-  ΡΟΠΗ Nm/rpm 300/-

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 7,5 sec, τελική 160 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 16,8 kWh/100km, 0

LEXUS UX 300e 2021

ΥΠΕΡ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΤΙΜΗ.

ΚΑΤΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ, ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ.