ΔΟΚΙΜΗ: Audi A4 1.4 TFSI 150 PS S Tronic


Αν ψάξεις το νέο Audi A4 κάτω από το... περιτύλιγμα θα δεις ότι πάει το εργοστάσιο από το Ingolstadt πολύ μπροστά.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ - ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 4/4/2016

Αισθητικά νιώθεις ότι δεν έχουν γκρεμιστεί όλες οι γέφυρες σε σχέση με το παρελθόν. Αν το ψάξεις όμως από… κάτω θα καταλάβεις ότι και αυτό το Audi A4 πάει το εργοστάσιο από το Ingolstadt πολύ μπροστά. Σε αρκετά σημεία μάλιστα, δείχνει το μέλλον στα premium μεσαία…

Ξεκινάμε από ένα στοιχείο το οποίο είναι χαρακτηριστικό για το «τι εστί» A4 για την Audi. Σχεδόν το 85% των πελατών της γερμανικής φίρμας, γνωρίζουν το premium μεσαίο της εταιρείας και το θεωρούν ως το πιο χαρακτηριστικό της μοντέλο. Oταν λοιπόν έχουμε να κάνουμε με μία νέα γενιά A4, στην προκειμένη περίπτωση την 9η του Audi στην κατηγορία D με κωδικό «B9», θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι δεν έχουμε να κάνουμε με μία απλή ανανέωση μοντέλου, αλλά με τη νέα «εικόνα» ολόκληρης της εταιρείας! Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι από αυτό εδώ το ολοκαίνουργιο μεσαίο ξεκινάει η «νέα εποχή» Audi. Με βάση τη φιλοσοφία κατασκευής και τη σχεδίαση δηλαδή αυτού του μοντέλου, θα ξεκινήσει όλος ο νέος προϊοντικός κύκλος και ο προγραμματισμός στο εργοστάσιο του Ingolstadt και στο μέλλον όλα τα νέα και ανανεωμένα μοντέλα της εταιρείας θα έχουν ως βάση και ως «προσχέδιο» το νέο Α4 (μεταξύ των νέων μοντέλων που θα δούμε στο άμεσο μέλλον συμπεριλαμβάνονται και πολλά νέα crossover Q2, Q4 και Q6 και στο μικρότερο υπάρχουν μεγάλες προσδοκίες και από ελληνικής απόψεως). Από εδώ ξεκινάει λοιπόν το «restart» της Audi. Και αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο, καθώς αν ανατρέξουμε πίσω στο 1972, όταν εμφανίστηκε δηλαδή ο πρόγονος του A4, το τότε Audi 80, στον αυτοκινητικό χάρτη και παρακολουθήσουμε την πορεία του στον ρου της αυτοκινητικής ιστορίας, θα κατανοήσουμε λίγο πολύ ότι μέσα από την εξέλιξή του, τις αξίες και καινοτομίες που εισήγαγε και εισάγει από γενιά σε γενιά ταυτίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό με την ίδια την ιστορία της Audi. Αποτελεί πραγματικά ένα «αυτοκίνητο-εικόνα» ή αν θέλετε έναν «image-maker». Ενας πραγματικός πρεσβευτής των αρχών και αξιών της, καθώς περισσότερο από τέσσερις δεκαετίες και μέσα από την πορεία του όλα αυτά τα χρόνια και έπειτα από 9 γενιές και περισσότερες από 12 εκατομμύρια πωλήσεις, το A4 έχτισε με τον καλύτερο τρόπο την εικόνα της Audi.

Διαχωρισμός προς τα πάνω με MLB-EVO

Για να καταλάβουμε όμως το πόσο σημαντική είναι η 5η γενιά του premium μεσαίου με το λογότυπο A4, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι για πρώτη φορά μέσα στον group VW έχουμε έναν ξεκάθαρο διαχωρισμό με το «αδερφό» Passat. Ετσι η Audi δεν επέλεξε ως βάση τη γνωστή πλατφόρμα MQB που χρησιμοποιείται ευρέως ακόμα και από supermini του ομίλου. Αυτό που έκανε στο A4, είναι να φέρει μία πλατφόρμα που θα χρησιμοποιείται ακόμα και στα υπερπολυτελή SUV του ομίλου, την MLB (Modular Longitudinal Platform) και να τη χρησιμοποιήσει σε ένα προσιτό premium sedan, δείχνοντας έτσι ξεκάθαρα τις διαθέσεις της απέναντι στον όποιο ανταγωνισμό. Κατ’ αρχάς μιλάμε για ένα από τα μεγαλύτερα οχήματα της premium κατηγορίας με τις εξωτερικές διαστάσεις να έχουν μεγαλώσει και το μήκος να έχει αυξηθεί κατά 25 mm και να αγγίζει τα 4.726 mm ( 25 mm), το πλάτος τα 1.842 mm ( 16 mm) και το ύψος του μόνο να παραμένει στα 1.427 mm. Σημαντική ήταν όμως και η αύξηση στο μεταξόνιο κατά 12 mm που φτάνει πλέον τα 2.820 και στην πράξη μιλάμε για ένα από τα πιο ευρύχωρα οχήματα της κατηγορίας, αν όχι το πιο ευρύχωρο (στις πιο πολυτελείς υλοποιήσεις και όχι γενικότερα στην D).

Η αύξηση των διαστάσεων όπως καταλαβαίνετε ήταν καταλυτική και για τους χώρους των επιβατών αλλά να διευκρινίσουμε ότι ουσιαστικά τέσσερις θα βολευτούν με άνεση καθώς το τούνελ στο πίσω κάθισμα είναι αρκετά ψηλό και δεν θα χωρέσουν τα πόδια του μεσαίου επιβάτη. Σύμφωνα με την Audi πάντως έχει αυξηθεί κατά 24 mm ο χώρος για τα γόνατα των εμπρός επιβατών, μαζί με 11 mm αύξηση στο ύψος των ώμων, ενώ με την αύξηση του μεταξονίου έχει μεγαλώσει κατά 23 mm και ο χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών. Και ο χώρος αποσκευών όμως είναι από τους καλύτερους της κατηγορίας με αυτόν στο sedan να αγγίζει τα 480 λίτρα και στην έκδοση Avant τα 505 λίτρα ( 15 δηλαδή σε σχέση με το παρελθόν). Η πρόσβαση στο πίσω κάθισμα είναι πολύ εύκολη, ενώ για να αυξήσει τη λειτουργικότητά του η Audi, η πλάτη στο πίσω κάθισμα χωρίζεται κατά 40/20/40. Μιλώντας για πρακτικότητα μάλιστα να πούμε ότι στο καλοσχεδιασμένο εσωτερικό υπάρχουν αρκετές και πρακτικές θήκες για μικροαντικείμενα (μέχρι και βάση για ασύρματη φόρτιση κινητού στο κεντρικό υποβραχιόνιο) ενώ και η εργονομία δεν παρουσιάζει προβλήματα, γεγονός που καθιστά το A4 πολύ φιλικό και ευχάριστο στη χρήση σε καθημερινή βάση.

Αν ανατρέξουμε πίσω στις αρχές του ‘90, θα δούμε ότι με το πρωτότυπο Avus (αλλά και αργότερα με το A2) η Audi πρωτοστατούσε στη χρήση αλουμινίου στο αμάξωμα. Αυτό είναι ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο το οποίο έκανε τους ιθύνοντες εξέλιξης του premium μεσαίου να βασιστούν στη νέα MLB πλατφόρμα. Η εκτεταμένη χρήση δηλαδή αλουμινίου που γίνεται στα αυτοκίνητα που βασίζονται σε αυτήν. Σημαντικότατο στοιχείο είναι ότι παρά την αύξηση των διαστάσεων, με τη χρήση της νέας πλατφόρμας και την εκτεταμένη χρήση αλουμινίου και χάλυβα υπερ-υψηλής αντοχής στη δομή του πλαισίου και στο αμάξωμα (το καπό, τα εμπρός φτερά, η πόρτα του χώρου αποσκευών… είναι από αλουμίνιο) το συνολικό βάρος του αυτοκινήτου είναι μειωμένο μέχρι και 120 kg σε σχέση με το παρελθόν. Ετσι το βάρος του πλέον ξεκινάει από τα 1.320 κιλά στη βασική έκδοση με τον 1.4 TFSI και το νέο A4 είναι το πιο ελαφρύ της κατηγορίας του και μπορεί πλέον να συγκριθεί άμεσα ακόμα και με ένα μικρομεσαίο! Βεβαίως, το γεγονός αυτό έχει θετικό αντίκτυπο τόσο στην κατανάλωση βενζίνης όσο και στην οδική του συμπεριφορά. Στην τελευταία θετικό αντίκτυπο έχει και το γεγονός ότι το πλαίσιο είναι πιο στιβαρό σε σχέση με το παρελθόν και η δομική δυσκαμψία του έχει αυξηθεί κατά 20 έως 25% ανάλογα με την έκδοση αμαξώματος.

 

Ποιότητα, τεχνολογία και προσοχή στη λεπτομέρεια!

Από τη στιγμή που θα ανοίξεις την πόρτα και θα καθίσεις στην πολύ καλή θέση του οδηγού, θα καταλάβεις ότι στο εσωτερικό το νέο A4 δείχνει τον δρόμο… Χωρίς περιστροφές κορυφαίο τόσο από πλευράς αντιληπτής ποιότητας και φινιρίσματος, αλλά -και κυρίως- προσεγμένο μέχρι και την τελευταία του λεπτομέρεια. Την παράσταση εδώ δεν κλέβει μόνο η μεγάλη «αιωρούμενη» έγχρωμη οθόνη 8,3 ιντσών με τα εξαιρετικά γραφικά στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας για το σύστημα infotainment που αποτελεί μέρος του βασικού εξοπλισμού. Ούτε μόνο ο «πιεζοπεριστροφικός» διακόπτης του «MMI» με το «touchpad» και την αναγνώριση γραφής στο επάνω του μέρος. Ούτε καν ο πανέμορφος και εξαιρετικά λειτουργικός μοχλός για το νέο κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη S tronic (σημειώστε ότι ακόμα και στη χειροκίνητη λειτουργία να είστε και πατήσετε το ενσωματωμένο κουμπί «P», ο μοχλός κινείται ηλεκτρικά και γυρίζει στη θέση «parking»… είπαμε προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια). Αυτό που κλέβει την παράσταση κυρίως για τον οδηγό είναι το προαιρετικό «virtual cockpit» που είχε και το αυτοκίνητο δοκιμής και είδαμε για πρώτη φορά στο Audi TT με τη «hi-definition» οθόνη 12,3 ιντσών. Εκτός του ότι αντικαθιστά τον κλασικό πίνακα οργάνων, είναι τόσο παραμετροποιήσιμη (μεγαλώνεις ή μικραίνεις τα όργανα, έχει ό,τι θέλεις σε πρώτο πλάνο και σε ενδιαφέρει εκείνη τη στιγμή), που βοηθάει πολύ και εργονομικά. Εκτός των άλλων είναι και η πιο «hi-tech» που υπάρχει αυτήν τη στιγμή. Από «head-up display» και ενσωματωμένη, στον κεντρικό καθρέπτη, ψηφιακή οθόνη, μέχρι κουμπιά «touch» για τον αυτόματο κλιματισμό, ειδικό «phone box» για την επαγωγική φόρτιση του smartphone κινητού (χωρίς καλώδια δηλαδή), αισθητήρας για το άνοιγμα του χώρου αποσκευών, ηχοσύστημα της Bang & Olufsen, ψυχαγωγία των πίσω επιβατών μέσω Audi tablet, και η τελευταία έκδοση του Multi Media Interface (MMI) συστήματος, που προσφέρει μέχρι και LTE σύνδεση με το Διαδίκτυο (4G δηλαδή με πιο απλά λόγια…), όλα στο εσωτερικό υποδηλώνουν το πλούσιο τεχνολογικό του υπόβαθρο και αποκαλύπτουν μία σχεδόν… «tech-freak» υπόσταση. Μέχρι και στην εμπρός πλαφονιέρα δεν θα πρέπει να ψάξετε για διακόπτη αν θέλετε να ανοίξετε τα δύο σποτ ανάγνωσης, απλώς ανοίγουν δια της αφής... το ίδιο κάνετε και για να σβήσουν.

Κορυφαίο αεροδυναμικά!

Ακόμα και οι ίδιοι οι υπεύθυνοι της Audi παραδέχτηκαν ότι αρχικά και κοιτώντας τις φωτογραφίες του νέου A4, φοβήθηκαν ότι το σχεδιαστικό τμήμα λίγο… «τεμπέλιασε». Σίγουρα δεν μιλάμε για κάτι ρηξικέλευθο σε αυτόν τον τομέα, αλλά για να είμαστε και δίκαιοι οι φωτογραφίες το αδικούν. Με το εμπρός μέρος που δεσπόζει η νέα πιο «3D» και όχι τόσο επίπεδη μάσκα, τα νέα φωτιστικά σώματα με ενσωματωμένα LED φώτα ημέρας (Xenon Plus με φώτα ημέρας LED από τη βασική έκδοση και LED και LED Matrix προαιρετικά), και το καπό να διαθέτει έντονα νεύρα ως συνέχεια της μάσκας, το «πρόσωπο» του νέου A4 δείχνει πιο «επιθετικό». Οι διακριτοί «ώμοι», οι μεγαλύτεροι θόλοι, ο μεγαλύτερος πρόβολος εμπρός και ο πιο κοντός πίσω, αλλά και η γραμμή που διατρέχει κατά μήκος το αμάξωμα στο πλάι, το κάνουν να δείχνει πιο ισορροπημένο. Στο πίσω μέρος ξεχωρίζουν τα νέα φωτιστικά σώματα με τις έντονες γωνίες που διαθέτουν τα παραδοσιακά LED γραφικά της Audi. Σε γενικές γραμμές πάντως, μπορεί να μιλάμε για μία αρκετά συντηρητική προσέγγιση, αλλά οι σχεδιαστές με τις κατάλληλες πινελιές έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν ένα αρκετά πιο δυναμικό και κομψό σύνολο σε σχέση με το παρελθόν. Ακόμα και εδώ όμως σημασία δεν έχει κυρίως αυτό που φαίνεται, αλλά η προσοχή στη λεπτομέρεια. Και η απίστευτη προσοχή στις λεπτομέρειες οδήγησε τους ανθρώπου της Audi στο να δημιουργήσουν ένα εξαιρετικά αεροδυναμικό όχημα. Ο συντελεστής οπισθέλκουσας είναι μόλις Cd 0.23 (για να είμαστε ακριβείς τόσο είναι στις ειδικές εκδόσεις με ενεργά αεροδυναμικά βοηθήματα), κάτι που σημαίνει όχι μόνο ότι είναι ο καλύτερος της κατηγορίας, αλλά και ο καλύτερος σε αυτοκίνητο παραγωγής… συνολικά!

 

Βελούδινο και όχι μόνο…

Αρχικά το νέο A4 θα είναι διαθέσιμο με τρεις 4κύλινδρους TFSI βενζινοκινητήρες και 3 TDI πετρελαιοκινητήρες, απόδοσης από 150 μέχρι 272 ίππους, που όλοι πληρούν τις αυστηρές προδιαγραφές Euro6. Στη διάθεσή μας είχαμε το 1.4 TFSI των 150 ίππων με κιβώτιο διπλού συμπλέκτη S tronic. Αυτός είναι και ο βασικός κινητήρας βενζίνης ο οποίος αντικαθιστά τον 1.8 TFSI με τους 120 ίππους. Από 1.395 cc, με αλουμινένιο μπλοκ, ενσωματωμένη πολλαπλή εξαγωγής στον κινητήρα, κυλινδροκεφαλή με ανεξάρτητο σύστημα ψύξης, άμεσο ψεκασμό καυσίμου και turbo αποδίδει 150 ίππους, και 250 Nm μέγιστης ροπής μεταξύ 1.500 και 3.500 rpm. Σύμφωνα με την εταιρεία σε συνδυασμό με το 7τάχυτο κιβώτιο S tronic, το κλασικό 0 – 100 km/h πραγματοποιείται σε 8,5 s, κάτι που επιβεβαίωσαν και οι μετρήσεις μας καθώς αυτό ακριβώς έδειξαν. Αξίζει να σημειωθεί ότι μιλάμε για το πιο γρήγορο της κατηγορίας του και παρά τον βασικό κινητήρα, στην πράξη το σύνολο τα καταφέρνει εξαιρετικά καλά με το μεγάλο αμάξωμα. Στις εξαιρετικές επιδόσεις βοηθάει και το πολύ γρήγορο S tronic που είναι «seamless» στις αλλαγές και το 400άρι από στάση έρχεται μόλις σε 16,3 s ενώ η τελική του ταχύτητα αγγίζει τα 210 km/h. Και όλα αυτά όντας ταυτόχρονα και πολύ οικονομικό σε κατανάλωση καυσίμου. Η Audi ανακοινώνει 4,9 l/100 km, και εκπομπές CO2 114 g/km. Στην πράξη αν είσαι λίγο προσεκτικός με το δεξί πεντάλ και σε συνδυασμό με το καλό start/stop μπορείς να κινείσαι μεταξύ των 7 με 8 l/100 km. Σε ταξίδι στην εθνική με χαλαρούς ρυθμούς εντός των νόμιμων ορίων θα μπορέσεις να δεις και το 6 και κάτι στον υπολογιστή ταξιδιού, ενώ υπό αρκετή πίεση ο δείκτης της κατανάλωσης μπορεί να ξεφύγει και πάνω από τα 12.

Το μειωμένο βάρος, η εξαιρετική αεροδυναμική, το πλαίσιο «βράχος», η νέα ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων (πέντε παρακαλώ) στον εμπρός και τον πίσω άξονα(!), η προσοχή στα μειωμένα επίπεδα θορύβου και κραδασμών (NVH), δημιουργούν ένα σύνολο που οδηγικά είναι πολύ μπροστά σε σχέση με το παρελθόν. Σημειώστε ότι στο πίσω υποπλαίσιο υπάρχουν βάσεις με υδραυλική απόσβεση! Η ηχομόνωση είναι εξαιρετική ενώ προαιρετικά μπορείς να παραγγείλεις και κρύσταλλα ακόμα καλύτερα σε αυτόν τον τομέα. Η ανάρτηση απορροφά με μεγάλη ευκολία τις ανωμαλίες του ελληνικού οδοστρώματος και ιδίως στο αυτοκίνητο δοκιμής που ήταν ηλεκτρονικά ελεγχόμενη. Ακόμα και με το πακέτο S Line με τις 18άρες ζάντες και τη μειωμένη κατά 23 mm απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος, αν ρυθμίσεις την ανάρτηση στο Comfort (υπάρχουν επίσης προγράμματα Auto, Dynamic και Individual) το A4 συνεχίζει την πορεία σχεδόν ανενόχλητο ακόμα και πάνω από αρκετά μεγάλες ανωμαλίες του οδοστρώματος χωρίς ποτέ να παρουσιάζει σημάδια πλαδαρότητας. Η ποιότητα κύλισης είναι πραγματικά… βελούδινη και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και σε υψηλές ταχύτητες (με τους μόνους μικρούς θορύβους να προέρχονται κυρίως από τα ελαστικά και τον κινητήρα) νιώθεις λες και το premium μεσαίο «αιωρείται» στο ύψος της ασφάλτου. Κορυφαίο πραγματικά σε αυτόν τον τομέα θα διανύσεις πολύ μεγάλες αποστάσεις με μεγάλη άνεση και θα βγεις πραγματικά ατσαλάκωτος.

Στις πιο κλειστές διαδρομές το νέο A4 είναι πολύ πιο ευκίνητο και ευέλικτο κάτι που αντιλαμβάνεσαι από την πρώτη στιγμή. Κρύβει πολύ αποτελεσματικά τον όγκο του και ακόμα και σε γλιστερό οδόστρωμα με τα ηλεκτρονικά απενεργοποιημένα θα παραμείνει πολύ πιο πιστό στην πορεία που θα χαράξει ο οδηγός. Τα περιθώρια πρόσφυσης (σε συνδυασμό και με τα καλά Pirelli) έχουν αυξηθεί πολύ σε σχέση με το παρελθόν, ενώ οι αντιδράσεις του είναι πολύ πιο ουδέτερες και ισορροπημένες. Το εμπρός μέρος θα ανοίξει πολύ λιγότερο την τροχιά του ακόμα και ύστερα από αρκετή πίεση, ενώ και το πίσω μέρος είναι αρκετά πιο συμμετοχικό και όποτε γλιστρήσει ελάχιστα το κάνει ίσα ίσα για να σε βοηθήσει να τοποθετήσεις καλύτερα το εμπρός μέρος στην κορυφή της στροφής. Ακόμα και σε περίπτωση όμως που θα το παρακάνεις οι όποιες αντιδράσεις του πλαισίου είναι πολύ προοδευτικές και προβλέψιμες και πανεύκολα ελεγχόμενες. Με τις κατάλληλες «γραμμές» θα καταφέρεις να κινηθείς πολύ γρήγορα ακόμα και σε φιδίσιες διαδρομές, και σε ρυθμούς που σίγουρα δεν ταιριάζουν στον μέσο όρο ηλικίας του κοινού της κατηγορίας (γύρω στα 55 έτη στην Ευρώπη). Μπορεί να μην είναι το πιο σπορτίφ της κατηγορίας, αλλά πλέον είναι και αρκετά ευχάριστο για τον οδηγό. Το τιμόνι είναι γρήγορο και ακριβές αλλά χάνει λίγο σε πληροφόρηση, ενώ και το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη που «προστατεύει» τον κινητήρα στα κατεβάσματα και οι σχέσεις που αλλάζουν στο όριο -ακόμα και στη χειροκίνητη λειτουργία- δεν το καθιστούν ιδανικό για πολύ «επιθετική» οδήγηση.

Το νέο Α4 όμως προχωράει πολύ μπροστά τη γνωστή «συνταγή» της Audi όπου η πλάστιγγα δεν γέρνει ιδιαιτέρως προς την άνεση ή το σπορ. Ηταν και είναι αυτό που λέμε «χρυσή τομή» ανάμεσα σε Μόναχο και Στουτγάρδη. «Καλοκουρδισμένο» και «καλολαδωμένο» ακόμα και στην παραμικρή του λεπτομέρεια πλέον κοιτάει πραγματικά σε όλους μα όλους τους τομείς τον όποιο ανταγωνισμό κατάματα και σε αρκετούς από αυτούς μάλιστα δείχνει και τον δρόμο. Με πολύ πλούσιο εξοπλισμό που συμπεριλαμβάνει από Multi collision, ημιαυτόματο κλιματισμό, σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί, σύστημα stop/start για τον κινητήρα μέχρι και cruise control και MMI με οθόνη 8,3 ιντσών (ο πιο πλούσιος σύμφωνα με την ελληνική αντιπροσωπεία) η αρχική τιμή των 31.540 ευρώ για το 1.4 TFSI κρίνεται άκρως ανταγωνιστική.