Jeep Cherokee 2014


Τριάντα χρόνια μετά την παρουσίαση της πρώτης γενιάς, το Cherokee επιστρέφει πιο εντυπωσιακό από ποτέ!

  • ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΙΤΑΛΙΑ - ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩNΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ. JEEP
  • 5/5/2014

Τριάντα χρόνια εμπορικής παρουσίας στην παγκόσμια αγορά συμπληρώνονται εφέτος για το Cherokee και οι άνθρωποι της Jeep αποφάσισαν να γιορτάσουν την επέτειο με ένα εντυπωσιακό σε σχεδίαση όχημα και εν μέσω (μάλλον) απρόσμενων εξελίξεων για την εταιρεία καθ' αυτή.

Η φράση του Ηρακλείτου του Εφέσιου «πόλεμος πάντων μεν πατήρ έστι, πάντων δε βασιλεύς...» δεν θα μπορούσε να βρει καλύτερο παράδειγμα εφαρμογής από την Jeep, σε ό,τι αφορά την (εν γένει) αυτοκινητοβιομηχανία. Το ξέσπασμα του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου και η εμπλοκή των ΗΠΑ σε αυτόν δημιούργησε την αναγκαιότητα για την κατασκευή ενός λιτού οχήματος το οποίο να έχει πολύ καλές εκτός δρόμου ικανότητες για τη μεταφορά στρατιωτών, υλικού και πολεμοφοδίων στα εκάστοτε πεδία μαχών. Το θρυλικό «Willys» ήταν αυτό που ανέλαβε αυτόν τον ρόλο, γράφοντας τη δική του ιστορία, μια ιστορία που περιλαμβάνει και την ίδρυση της Jeep.

Στις ημέρες μας, ένας άλλος (ακόμα) διεξαγόμενος «πόλεμος», οικονομικός αυτήν τη φορά, έφερε την Jeep στην ιδιοκτησία της FIAT, διαμέσου της Chrysler. Για πολλούς αυτή η εξέλιξη ήταν απρόσμενη, όμως το γεγονός είναι αδιαμφισβήτητο πλέον, καθώς στις 29 Ιανουαρίου τρέχοντος έτους η ιταλική εταιρεία αγόρασε το 100% των μετοχών της «Chrysler Group LLC» και στις 29 του ίδιου μήνα ανακοινώθηκε επίσημα η σύσταση της «Fiat Chrysler Automobiles» (ή «Fiat Chrysler Automobiles N.V.» επειδή τα γραφεία της οργανώθηκαν στην Ολλανδία). Πάντως, η διαδικασία συγχώνευσης των δύο εταιρειών δεν έγινε ξαφνικά, καθώς ξεκίνησε ήδη από το 2009, ενώ με αυτή δημιουργήθηκε μια αυτοκινητοβιομηχανία που βρίσκεται στην έβδομη θέση της αντίστοιχης παγκόσμιας κατάταξης αναφορικά με τη δυναμικότητά της και τις πωλήσεις της.

Ιταλικό ύφος, αμερικανική νοοτροπία

Το νέο, πέμπτης γενιάς έως τώρα, Jeep Cherokee είναι δημιούργημα αυτής της «παγκοσμιοποιημένης» πρακτικής. Για παράδειγμα, τι κοινό έχει αυτό με την... Alfa Romeo Giulietta; «Χρησιμοποιεί την ίδια  "πλατφόρμα" με αυτή», είναι η απάντηση η οποία ίσως κάνει τους παραδοσιακούς φίλους του Cherokee να νιώσουν κάποια αποστροφή (για τους αυτοκινητικά αμερικανόφιλους να σημειώσουμε ότι στην ίδια βασίστηκε και το... Dodge Dart).

H «πλατφόρμα» δεν είναι άλλη από την «Compact U.S. Wide» («CUS-wide»), η οποία εξελίχθηκε από τους ανθρώπους της FIAT. Προφανώς, στην περίπτωση του Cherokee έχουν γίνει οι απαραίτητες αλλαγές, ώστε να είναι σε θέση να αντεπεξέρχεται στις απαιτήσεις εκτός δρόμου κίνησης.

Το αυτοφερόμενο πλαίσιο του οχήματος έχει ενισχυθεί συγκριτικά, η εμπρός ανάρτηση αποτελείται από γόνατα MacPherson με (αλουμινένια) ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδο, ενώ πίσω υπάρχει διάταξη τεσσάρων συνδέσμων και αντιστρεπτική ράβδος.

Η σχεδίαση του αμαξώματος στο νέο Cherokee και η δομή του βάζει τέλος στην έως τώρα πιο «σκληροπυρηνική» εκτός δρόμου εικόνα του μοντέλου. Ως τώρα το γνωρίζαμε για το τετραγωνοειδές σχήμα του, το οποίο έδινε  εξαρχής την εντύπωση του στιβαρού, ανθεκτικού «τζιπ». Πλέον, με την πραγματικά ιδιότυπη σχεδίασή του (ιδίως στο εμπρός μέρος του) φαντάζει «ελιτίστικο». Μοιάζει σαν να έχει αλλάξει κατηγορία, και αυτό ισχύει. Από «4x4» προσδιορίζεται ως «SUV». Κι αυτό δεν είναι δημοσιογραφική παραδοξότητα, είναι η επίσημη θέση της Jeep. Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη παρουσίασή του, το Cherokee προσαρμόζεται στην παγιωμένη κατάσταση αναφορικά με τα οχήματα αυτής της κατηγορίας. Ομως, γιατί συνέβη αυτή η μεγάλη αλλαγή στο μοντέλο και γιατί έγινε τώρα;

Σύμφωνα με τον κ. Greg Howell, επικεφαλής του τμήματος σχεδιασμού της εταιρείας, έπρεπε να γίνει για δύο κύριους λόγους. Ο πρώτος έχει να κάνει με τη μείωση της κατανάλωσης και των ρύπων και ο δεύτερος με την ποιοτική αναβάθμιση του μοντέλου ώστε να αυξηθούν οι πωλήσεις του. «Ως σχεδιαστής, δεν μπορείς να δημιουργήσεις ένα όμορφο και αεροδυναμικά αποτελεσματικό αμάξωμα αν πρέπει να του δώσεις μια μορφή με έντονες ακμές. Επίσης, (το σχήμα του) δείχνει από την πρώτη στιγμή ότι πρόκειται για ένα ποιοτικό και πολυτελές όχημα», ήταν τα χαρακτηριστικά λόγια του.

Σύμφωνα με τον κ. Howell, παρά την αλλαγή, ήταν απαραίτητο να υπάρχει η διαχρονική συνάφεια με το σχεδιαστικό παρελθόν τόσο του μοντέλου όσο και της Jeep, ώστε το νέο Cherokee να είναι άμεσα αναγνωρίσιμο ως προϊόν της εταιρείας. Ετσι, το εμπρός μέρος του έχει διαμορφωθεί με χαρακτηριστική τεχνοτροπία ώστε να παραπέμπει στην αρχετυπική μάσκα «καταρράκτη» (όπως την ονομάζουν στην εταιρεία) των παλιότερων  μοντέλων της. Τέλος, ο κ. Howell τόνισε πως σε κάποια σημεία του οχήματος οι σχεδιαστικές γραμμές παραπέμπουν σε άλλα μοντέλα της Jeep, π.χ. το πλαίσιο της κονσόλας στο εσωτερικό του νέου Cherokee σχεδιάστηκε ώστε να θυμίζει τη μάσκα του Wrangler.

Αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων

Το συγκεκριμένο κιβώτιο εξελίχθηκε από τους τεχνικούς της Chrysler σε συνεργασία με τους ανθρώπους της ZF. Εχει την κωδική ονομασία «948TE» και κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της πρώτης που βρίσκεται στην πολιτεία της Ιντιάνα.

Στον δρόμο, ο οδηγός σπάνια θα χρειαστεί την ένατη σχέση. Οπως μάθαμε, αυτή εμπλέκεται στην περίπτωση που το όχημα κινείται σε αυτοκινητόδρομο, με αρκετά υψηλή ταχύτητα (και, πάντως, πάνω από το νόμιμο όριο...).

Παραμένει ικανότατο εκτός δρόμου

Για πρώτη φορά στην έως τώρα ιστορία του, το Cherokee θα διατίθεται σε έκδοση ως αμιγώς δικίνητο και δη εμπροσθοκίνητο. Ωστόσο, οι τετρακίνητες εκδόσεις του είναι αυτές που αποτελούν την ουσία ύπαρξης του οχήματος. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επιλέξουν μεταξύ τριών διαφορετικών εκδοχών, ανάλογα με τις εκτός δρόμου «ανησυχίες» τους αλλά και τα χρήματα που προτίθενται να διαθέσουν.

Στην εκδοχή «Active Drive I», το (ηλεκτρονικά ελεγχόμενο) σύστημα τετρακίνησης μεταφέρει αυτόματα τη ροπή και στον πίσω άξονα όποτε χρειαστεί, δηλαδή όποτε η κεντρική ηλεκτρονική μονάδα διαπιστώσει διαφορά στη γωνιακή ταχύτητα μεταξύ των τροχών. Τότε, μέσω του συστήματος ελέγχου της πρόσφυσης, περιορίζει τη ροπή στον τροχό (ή τους τροχούς) που έχει (έχουν) χάσει την πρόσφυση. Η δύναμη μεταφέρεται στο πίσω μέρος μέσω «σπαστού» άξονα (εμπλέκεται μέσω σερβομηχανισμών).

Στην εκδοχή «Active Drive ΙI» το σύστημα τετρακίνησης είναι ικανότερο εκτός δρόμου, καθώς διαθέτει κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων και κλειδώνει το κεντρικό διαφορικό. Επίσης, διαθέτει σύστημα «Hill-descent Control» που περιορίζει την ταχύτητα κατάβασης του οχήματος σε έδαφος με έντονη κλίση.

Τέλος, η καλύτερη εκδοχή για εκτός δρόμου κίνηση του νέου Cherokee είναι η «Active Drive Lock». Σε αυτή υπάρχει, βεβαίως, κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων και κλειδώνουν το κεντρικό και το πίσω διαφορικό. Ομως, αυτή η εκδοχή είναι διαθέσιμη μόνο στην έκδοση «Trailhawk», η οποία διαθέτει τον V6 βενζινοκινητήρα των 3,2 λίτρων που αποδίδει 272 ίππους. Επίσης, εκτός από το σύστημα «Hill-descent Control» διαθέτει και αντίστοιχο σύστημα που περιορίζει και διατηρεί σταθερή την ταχύτητα κίνησης του οχήματος σε ανηφόρα με έντονη κλίση («Hill-ascent Control»), καθώς και πρόγραμμα λειτουργίας για κίνηση σε βραχώδες έδαφος (διαμόρφωση «Rock»).

Το σύστημα «Selec-Terrain» που έχει εξελίξει η Jeep υπάρχει σε όλες τις τετρακίνητες εκδόσεις του νέου μοντέλου. Μέσω του περιστροφικού διακόπτη που υπάρχει στη βάση της κονσόλας, ο οδηγός είναι σε θέση να επιλέξει ένα από τα (συνολικά) πέντε προγράμματα λειτουργίας (σημ.: «Auto», «Sport», «Snow», «Sand/Mud» και «Rock». Το τελευταίο διατίθεται μόνο στην έκδοση «Trailhawk»).

Πρώτες εντυπώσεις

Το νέο Cherokee είναι ό,τι ποιοτικότερο έχει κατασκευάσει η Jeep στην έως τώρα ιστορία του μοντέλου. Τα στελέχη της εταιρείας είναι ξεκάθαρα για το τι θεωρούν πλέον ως εμπορικό ανταγωνισμό του. Δηλώνουν ευθαρσώς ότι τα Audi Q5, BMW X3 Land Rover Freelander και Volvo XC60 είναι αυτά που θέλουν να ανταγωνιστούν. Σίγουρα, δεν είναι εύκολη η αποστολή του καινούργιου Cherokee. Ομως, όπως διαπιστώσαμε, η οδική συμπεριφορά του και η άνεση του εντός δρόμου είναι πολύ καλή για όχημα αυτής της κατηγορίας, ενώ η ικανότητα κίνησής του εκτός δρόμου τιμά επάξια τους προκατόχους του και την ιστορία της Jeep.

Προς το παρόν, δεν έχει οριστικοποιηθεί πότε θα έρθει στη χώρα μας το νέο μοντέλο ούτε και η τιμή από την οποία θα ξεκινά η τιμή αγοράς του (τόσο της δικίνητης όσο και της τετρακίνητης έκδοσής του).