Nέο Renault Megane E-Tech Electric: To οδηγούμε στην Ισπανία


Η Renault αλλάζει τα δεδομένα στην κατηγορία των μικρομεσαίων με το νέο Megane το οποίο έχει τη σχεδίαση ενός crossover, ενώ ενσωματώνει ένα επαναστατικό ηλεκτρικό σύστημα που προσφέρει αυτονομία 470 km. Πότε έρχεται στην Ελλάδα.

  • KEIMENO: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 24/2/2022

To καινούργιο αμιγώς ηλεκτρικό Mégane είναι ένας πρωτοπόρος για τη Renault και για τον Όμιλο Renault Alliance. Δεν είναι απλώς ο αντικαταστάτης τού μικρομεσαίου μοντέλου της, ούτε ένας ακόμα διεκδικητής στη μικρομεσαία κατηγορία. Είναι το αυτοκίνητο που μπορεί να ξανακάνει την εταιρεία πραγματικά ενδιαφέρουσα.

Το νέο Mégane E-Tech Electric μοιάζει σαν να απελευθέρωσε τη Renault, σαν να της έδωσε μια νέα ρότα. Μοιάζει σαν να προήλθε από τη δημιουργική διαδικασία που είναι απόρροια μια έκρηξης, διαδικασία η οποία αρχίζει έπειτα από το καταστροφικό αποτέλεσμα που αυτή προκαλεί απότομα, βίαια, ολοκληρωτικά.

Μια εκτόνωση η οποία προήλθε από την χρόνια πίεση που προκαλούσε τόσο η συσσώρευση προβλημάτων εντός του Ομίλου Renault Alliance όσο και από τα γεγονότα που δημιούργησε η υπόθεση του κ. Carlos Ghosn. Με το «ξέσπασμα», απελευθερώθηκε η υπερδεκαετής τεχνογνωσία τής γαλλικής εταιρείας στην ηλεκτροκίνηση. 

Το καινούργιο, αμιγώς ηλεκτρικό Mégane είναι η πέμπτη γενιά του μικρομεσαίου μοντέλου και έχει το στυλ, την ταυτότητα και τον χαρακτήρα που χρειάζεται ένα όχημα της γαλλικής εταιρείας για να ξεχωρίζει.  Διαφέρει σαφώς από την αντίστοιχη συμβατική έκδοση του μικρομεσαίου μοντέλου της εταιρείας –ακόμα και από την E-Tech Plug-in Hybrid– καθώς έχει σχεδιαστικά στοιχεία τόσο από το πρωτότυπο Morphoz το οποίο παρουσιάστηκε το 2019 όσο και από το Mégane eVision το οποίο είδαμε έναν χρόνο αργότερα (2020) και οριοθέτησε μια νέα αισθητική για το αυτοκίνητο.

Με μήκος 4.199 mm, πλάτος 1.768 mm και ύψος 1.505 mm το Mégane E-Tech Electric είναι μικρότερο σε μήκος και πλάτος από την έκδοση του μοντέλου με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Όμως το μεταξόνιό του φτάνει τα 2.685 mm κάτι που σημαίνει ότι στο αμιγώς ηλεκτρικό είναι κατά 16 mm πιο μακρύ, συγκριτικά.

H πλατφόρμα «CMF-EV»

Είναι το βασικό πλεονέκτημα του Ομίλου και ενσωματώνει όλη την τεχνογνωσία που έχουν αποκτήσει οι άνθρωποι της Renault αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση. Χρησιμοποιήθηκε στο Mégane E-Tech Electric, ωστόσο αναμένεται να είναι η βάση για τα επόμενα (πολλά, όπως όλα δείχνουν) ηλεκτροκίνητα μοντέλα του Renault Alliance, τόσο επιβατικά όσο και επαγγελματικά.

Η πλατφόρμα «CMF-EV» διαθέτει ενσωματωμένες στο πάτωμα τις μπαταρίες ιόντων λιθίου οι οποίες κατασκευάζονται σε συνεργασία με την κορεατική LG Chem. Eίναι μικρότερες σε διαστάσεις και βάρος από αυτές στο Zoe και διαθέτουν περισσότερο νικέλιο και λιγότερο κοβάλτιο για καλύτερη ονομαστική ενεργειακή πυκνότητα, η οποία φτάνει τα 600 Wh/L (όπως ανακοινώνεται) και η οποία είναι κατά 20% μεγαλύτερη, συγκριτικά. 

Οι διαστάσεις της συστοιχίας των μπαταριών είναι 1.960 mm μήκος, 1.450 mm πλάτος και 110 mm ύψος, ενώ το βάρος τους φτάνει τα 290 kg στην εκδοχή των 40 kWh και τα 395 kg σε αυτή των 60 kWh. Χάρη στο σχετικά μικρό ύψος, το κέντρο βάρους του οχήματος είναι σχετικά χαμηλό όπως και τα καθίσματα του οχήματος επίσης είναι τοποθετημένα σχετικά χαμηλά.

Επιπλέον, οι σχεδιαστές είχαν την ευκαιρία να διαμορφώσουν το αμάξωμα με τρόπο που να είναι επωφελής για την αεροδυναμική του, παράγοντας που διαδραματίζει ακόμα μεγαλύτερο ρόλο σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα. Τέλος, είναι υδρόψυκτες, κάτι που εφαρμόζεται για πρώτη φορά από τη Renault. Tο κύκλωμα γι’ αυτό τον σκοπό βρίσκεται στο κάτω μέρος του χώρου των μπαταριών και έχει ύψος μόλις 18 mm.  

Γενικά, με τον όρο «πλατφόρμα» δεν περιορίζουμε την έννοιά του μόνο στο «πάτωμα» ενός οχήματος αλλά και στη δυνατότητα που αυτή δίνει για την ενσωμάτωση νέων σύγχρονων ηλεκτρονικών εφαρμογών και συστημάτων. Έτσι, το Mégane E-Tech Electric διαθέτει την πρόσφατη εξέλιξη του συστήματος «Multi-Sense», το οποίο η Renault τοποθέτησε για πρώτη φορά στο καινούργιο μοντέλο.

Κεντρικό στοιχείο αυτού είναι η νέα οθόνη «Open R» η οποία κυριαρχεί στο ταμπλό. Το λειτουργικό σύστημα «Open R Link» έχει δημιουργηθεί σε συνεργασία με την Google («Android Automotive OS») με σκοπό να διευκολύνει τον οδηγό και να του δίνει ένα οικείο «περιβάλλον» πλοήγησης και χειρισμού. Οι επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους πολλές από τις υπηρεσίες και εφαρμογές αυτής, όπως «Google Maps», «Google Assistant» και «Google Play Store». Η Renault και η Google έχουν συμφωνήσει στη χρήση αυτών για μια πενταετία χωρίς επιπλέον χρέωση, με το όποιο κόστος γι' αυτό το χρονικό διάστημα να έχει ενταχθεί στην τιμή πώλησης του αυτοκινήτου.

Η συγκεκριμένη συνεργασία, (Renault, Google) μόνο τυχαία δεν είναι. Συνομιλώντας με τα στελέχη της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας καταλαβαίνεις ότι τα αυτοκίνητα θα χάσουν σταδιακά τον ρόλο που είχαν ως τώρα, ως ένα προϊόν με «ψυχή» (τουλάχιστον την «ψυχή» που κάποιοι τους προσδίδουν ακόμα).

Το νέο Mégane E-Tech Electric θεωρείται από τους δημιουργούς του και ένα «όχημα ως υπηρεσία» («VaaS», «Vehicle as a Service»), το οποίο απαιτείται να προσομοιάζει κάποιες λειτουργίες του με αυτές ενός smartphone.

Ηλεκτροκινητήρας, ισχύς

To καινούργιο ηλεκτροκίνητο μοντέλο εφοδιάζεται με τον νέο ηλεκτροκινητήρα ο οποίος έχει εξελιχθεί από τους μηχανικούς τού Renault Alliance και κατασκευάζεται τόσο στη Γαλλία (στο εργοστάσιο της Cléon) όσο και στην Ιαπωνία (στο εκεί εργοστάσιο της Nissan, στη Yokohama). Αυτός διατίθεται σε δύο εκδοχές αναφορικά με τη μέγιστη ισχύ του. Στην πρώτη αποδίδει 131 PS (αναφέρεται ως 130) και έχει μέγιστη ροπή 250 Nm. Στη δεύτερη, αποδίδει 218 PS (αναφέρεται ως 220) και η μέγιστη ροπή φτάνει τα 300 Nm.

Αναφορικά με την πρώτη περίπτωση, οι εκδόσεις τού νέου Mégane E-Tech Electric είναι οι: EV40 130 Standard Charge, EV40 130 Boost Charge, ER EV60 130 Super Charge και ER EV60 130 Optimum Charge. Σε ό,τι αφορά στη δεύτερη αυτές είναι: EV60 220 Super Charge και EV60 220 Optimum Charge. Από την ονομασία καθεμιάς εξ αυτών καταλαβαίνουμε ότι η διαφορά έχει να κάνει με τον τύπο τού φορτιστή και την ικανότητά του να φορτίζει τις μπαταρίες στον συντομότερο δυνατό χρόνο.

Αυτονομία, χρόνος φόρτισης

Σύμφωνα με τη Renault, το Mégane E-Tech Electric με τον ηλεκτροκινητήρα των 131 PS (EV40 130) έχει μέγιστη θεωρητική αυτονομία 300 km και μέση τυποποιημένη κατανάλωση ενέργειας 15,8 kWh/100 km (τιμές κατά WLTP). Στις εκδόσεις ER EV60 130 Super Charge και ER EV60 130 Optimum Charge, η αυτονομία αυξάνεται στα 470 km και η μέση τυποποιημένη κατανάλωση ενέργειας είναι 15,5 kWh/100 km (WLTP). Τέλος, στις δύο κορυφαίες εκδόσεις, τις EV60 220 Super Charge και EV60 220 Optimum Charge, η μέγιστη θεωρητική αυτονομία είναι 450 km και μέση τυποποιημένη κατανάλωση ενέργειας αυξάνεται στα 16,1 kWh/100 km (WLTP).

Αναφορικά με τον χρόνο φόρτισης των μπαταριών, το Mégane E-Tech Electric με τον ηλεκτροκινητήρα των 131 PS (EV40 130 Standard Charge) για μια πλήρη φόρτιση των μπαταριών (σημ.: 0-100%) χρειάζεται 12 ώρες και 12 λεπτά σε παροχή 3,7 kW (16 A) και 6 ώρες και 17 λεπτά αυτής σε παροχή 7,4 kW (μονοφασική, 32 A). Σε ταχυφορτιστή ο χρόνος μπορεί να μειωθεί έως και μεταξύ μίας ώρας και μίας ώρας και ενός τετάρτου αυτής.

Το βάρος του Mégane E-Tech Electric κυμαίνεται μεταξύ 1.513-1.636 kg, αναλόγως της εξοπλιστικής έκδοσης και της απόδοσης του ηλεκτροκινητήρα. Τέλος, σε ό,τι αφορά στις επιδόσεις του, το νέο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο επιταχύνεται από τα 0-100 km/h σε 10,0 sec, ή 10,5 sec στις πιο «αδύναμες» εκδοχές του και στα 7,4 sec στην ισχυρότερη αυτών. Η τελική ταχύτητά του περιορίζεται στα 150 km/h και στα 160 km/h, αντιστοίχως. 

Πρώτες εντυπώσεις

Το Mégane E-Tech Electric είναι σύγχρονο και κομψό, αυτή είναι πρώτη εντύπωση που σου αφήνει όταν το δεις για πρώτη φορά από κοντά. Το βλέμμα επικεντρώνεται στα χαρακτηριστικά φωτιστικά σώματα LED καθώς και στον καινούργιο εταιρικό λογότυπο ο οποίος είναι μεγαλύτερος σε διαστάσεις από αυτόν που τοποθετείται στα υπόλοιπα μοντέλα της Renault. 

Το αυτοκίνητο κατασκευάζεται στο σύγχρονο εργοστάσιο της εταιρείας στο Douai (βόρεια Γαλλία), οι εγκαταστάσεις του οποίου χρησιμοποιούν ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Εκεί, παράγονται ήδη τα Scénic και Espace, δηλαδή τα μοντέλα της τα οποία απευθύνονται στους πελάτες της οι οποίοι θέλουν ένα πιο ευρύχωρο και οικογενειακού χαρακτήρα όχημα. Για την περίσταση, έχει γίνει η κατάλληλη επένδυση και η προσαρμογή των γραμμών παραγωγής ώστε να είναι δυνατή η παραγωγή και νέου αμιγώς ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου.

Το Mégane E-Tech Electric δείχνει πιο συμπαγές σε διαστάσεις από κοντά από όσο νομίζεις βλέποντας το στις φωτογραφίες. Είναι ένα σχετικά υπερυψωμένο hatchback και το γεγονός ότι διαθέτει τροχούς 20 ιντσών το κάνει να μοιάζει ως ένα crossover.

Η σχεδίασή του και η διαμόρφωση του αμαξώματος διαθέτει πολλές καμπύλες γραμμές και το γεγονός ότι το ύψος των πλευρικών κρυστάλλων είναι σχετικά μικρότερο και ότι η οροφή είναι σχετικά κεκλιμένη προς τα πίσω τού προσδίδουν έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα.

Σχεδιαστικά, το εμπρός μέρος είναι πιο ενδιαφέρον και δυναμικό ενώ πίσω είναι πιο κομψό. Για να διατηρηθεί το βάρος τού οχήματος όσο το δυνατόν χαμηλότερα, έχει χρησιμοποιηθεί αλουμίνιο σε πολλά σημεία του αμαξώματος. Σύμφωνα με τη Renault, το κέντρο βάρους του οχήματος είναι κατά 9,0 cm χαμηλότερο από αυτό του παρόντος μοντέλου με τους συμβατικούς κινητήρες, κάτι που συμβάλλει στην οδική συμπεριφορά του.

Ο τελευταίος παράγοντας (σημ.: οδική συμπεριφορά) ήταν ένας από τους σημαντικότερους για τους ανθρώπους της γαλλικής εταιρείας κατά τη διάρκεια εξέλιξής τού Mégane E-Tech Electric. Όμως μας είπαν, πλέον δεν ήθελαν να διακρίνονται μόνο για τη σχεδίαση αλλά να κάνουν τον οδηγό να χαίρεται το αυτοκίνητό του όσο περισσότερο γίνεται ακόμα και στις πιο απλές εκδόσεις του.

Για τον λόγο αυτό, τοποθέτησαν διάταξη πολλαπλών στο πίσω μέρος, νέα πιο «κοντή» κρεμαγέρα (με αναλογία 12,0:1 και 2,3 περιστροφές από τέρμα σε τέρμα) και ρύθμισαν την ανάρτηση και το σύστημα διεύθυνσης με τρόπο ώστε να δίνουν καλή πληροφόρηση στον οδηγό και να τον κάνουν να αισθάνεται ότι συμμετέχει πιο ενεργά στη διαδικασία. 

Tο τιμόνι είναι σχετικά τετραγωνισμένο, με το επάνω και το κάτω μέρος του («στην ευθεία») να είναι επίπεδο. Όπως μάθαμε, αυτό έγινε για να έχει ο οδηγός καλύτερη αίσθηση από τη γενικότερη θέση οδήγησης αλλά και ορατότητα προς τις ενδείξεις του πίνακα οργάνων, ο οποίος είναι έγχρωμη οθόνη 12,3 ιντσών.

Το ταμπλό είναι σχετικά ευρύ με καλής ποιότητας ύφασμα στις προσιτότερες εκδόσεις και δερμάτινη επένδυση και την ύπαρξη λωρίδας αληθινού ξύλου τόσο σε αυτό (ταμπλό) όσο και στις πόρτες, στην εξοπλιστικά κορυφαία. Ωστόσο, η ποιότητα του πλαστικού σε κάποια σημεία δεν είναι ανάλογη της προσπάθειας και της αναβαθμισμένης εικόνας που θέλουν να έχει το νέο μοντέλο.

Οδηγήσαμε το Mégane E-Tech Electric με την μπαταρία των 60 κιλοβατωρών και τους 220 (ονομαστικούς) ίππους. Το αυτοκίνητο είναι πολύ ευρύχωρο ακόμα και πέντε ενήλικους επιβάτες, ενώ το πορτμπαγκάζ του είναι 440 λίτρα με τις πίσω πλάτες όρθιες και φτάνει τα 1.332 λίτρα όταν αυτές διπλωθούν.

Ως επιβάτης, εντυπωσιάζεσαι από τον συνδυασμό των δύο οθονών (αυτή στην κονσόλα είναι 12,0 ιντσών και τοποθετημένη κάθετα) οι οποίες μοιάζουν να συνιστούν ένα ενιαίο σύνολο και καλύπτονται από κρύσταλλο. Στη βάση αυτής που βρίσκεται στην κονσόλα έχει διαμορφωθεί ένα μικρό και πρακτικό ράφι για τη τοποθέτηση μικροαντικειμένων ή ενός κινητού τηλεφώνου.

Η ύπαρξη φυσικών διακοπτών έχει περιοριστεί στο ελάχιστο και η τοποθέτησή τους έχει γίνει εκατέρωθεν του τιμονιού. Για παράδειγμα, ο μοχλός για την επιλογή κατεύθυνσης κίνησης (προς τα εμπρός ή προς τα πίσω) είναι δεξιά, πάνω από τον αντίστοιχο για τους υαλοκαθαριστήρες, ενώ αυτό για το χειρόφρενο αριστερά στο ταμπλό (διαρρύθμιση «αλά Mercedes-Benz», δηλαδή).

Η ησυχία στο εσωτερικό τού Mégane E-Tech Electric είναι χαρακτηριστική κατά την κίνησή του. Οι άνθρωποι της Renault εφάρμοσαν μια πρακτική που ονομάζουν «Cocoon Effect Technology» και η οποία αποτελεί πατέντα της εταιρείας στα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Ουσιαστικά, πρόκειται για την τοποθέτηση αφρώδους υλικού μεταξύ του πατώματος και της συστοιχίας των μπαταριών και της καμπίνας των επιβατών για να μειώσουν τους κραδασμούς και τον εξωτερικό θόρυβο. Σύμφωνα με τα στελέχη της Renault, το δύσκολο ήταν να βρουν τη σωστή αναλογία των συστατικών του συγκεκριμένου υλικού μέχρι να καταφέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Το αυτοκίνητο επιταχύνει άμεσα, έχει καλή κατευθυντικότητα και αίσθηση στον δρόμο. Η ανάρτησή του είναι καλά στημένη και δεν καταλαβαίνεις το βάρος του οχήματος ακόμα και όταν αυξάνεις τον ρυθμό κίνησης σε δρόμο με απανωτές στροφές.

Η διαχείριση της ενέργειας αποδεικνύεται πολύ καλή στην πράξη, τόσο χάρη στην απόδοση συστήματος ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση όσο και στο σύστημα που φροντίζει τόσο για την ψύξη ή θέρμανση των μπαταριών και του ηλεκτροκινητήρα, όσο και του εσωτερικού του οχήματος. Το νέο μοντέλο της Renault διαθέτει τρία διαφορετικά κυκλώματα διαχείρισης της θερμοκρασίας, ένα για κάθε από τα αναφερθέντα, τα οποία ενεργοποιούνται όταν χρειάζεται.

Όπως διαπιστώσαμε, η μέση, πραγματική, κατανάλωση ενέργειας κυμαίνεται μεταξύ 15,5-17,6 kWh/100 km –με ήπιο και με πιο σβέλτο ρυθμό κίνησης, αντίστοιχα. Σύμφωνα με την ελληνική επίσημη αντιπροσωπεία τής Renault, το Mégane E-Tech Electric αναμένεται στη χώρα μας προς τα τέλη Μαΐου ή στις αρχές του καλοκαιριού. Προς το παρόν, δεν έχουν οριστεί οι τιμές πώλησής του στην εγχώρια αγορά.