Οδηγούμε στη Μασσαλία το νέο Lexus RZ 450e


Με 313 ίππους συνδυαστική ισχύ, αυτονομία έως 440 km, αλλά και τα καινοτομικά συστήματα e_Axles και Steer-by-Wire, το νέο RZ 450e εισέρχεται δυναμικά στην κατηγορία των οικογενειακών ηλεκτρικών SUV.

  • ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗ ΜΑΣΣΑΛΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΜΕΡΤΕΚΗΣ, ΦΩΤ.: LEXUS, ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ
  • 13/3/2023

Με τη Lexus να συνεχίζει χωρίς καμία παρέκκλιση το κατασκευαστικό της πλάνο, με τη δημιουργία, διαχρονικά, αψεγάδιαστων σε υλοποίηση και κορυφαίας τεχνολογίας αυτοκινήτων, αυτή τη φορά η ηλεκτροκίνηση μπαίνει για τα καλά στο πεδίο των δραστηριοτήτων της.

Βεβαίως αυτό, δεν είναι κάτι άγνωστο για την Lexus και τον όμιλο TΟΥΟΤΑ συνολικά, καθώς με την εξέλιξη της υβριδικής τεχνολογίας μας έδειξαν πώς ένα αυτοκίνητο μπορεί να είναι αποδοτικό και ευχάριστο οδηγικά, έχοντας παράλληλα χαμηλές εκπομπές ρύπων και κατανάλωση.

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η δημιουργία του νέουRZ 450e, ενός μεγάλου SUV που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε σε μια διαδρομή 500 km χιλιομέτρων στην πανέμορφη αυτή την εποχή Προβηγκία με το Ανοιξιάτικο ντεκόρ, όπου και διαπιστώσουμε τη σοβαρή δουλειά που έχουν κάνει οι Ιάπωνες, τόσο με τις τεχνολογίες που έχουν ενσωματώσει, με σημείο αναφοράς φυσικά το σύστημα Steer-by-Wire με τιμόνι τύπου Yoke, που καταργεί οποιαδήποτε καλωδίωση ανάμεσα στο τιμόνι και τους κατευθυντήριους τροχούς, προσφέροντας αμεσότητα στον χειριστή, αλλά και οδηγική ικανοποίηση, κάτι που σπανίως αποκομίζεις από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Αξίζει να τονισθεί πώς το νέο RZ βασίζεται σε μια εντελώς νέα πλατφόρμα αποκλειστικά για BEV (Battery Electric Vehicles) που η εταιρεία ονομάζει e_TNGA, που προσφέρει τη δυνατότητα της πλήρους αξιοποίησης των δυνατοτήτων των προηγμένων τεχνολογιών που ενισχύουν την απόδοση και την οδηγική ευχαρίστηση, στο πλαίσιο του Lexus Driving Signature, ενώ σε αυτή την κατεύθυνση και η ενσωμάτωση της τεχνολογίας e-Axles με σύστημα ελέγχου της δύναμης της μετάδοσης κίνησης του συστήματος Direct4 σε όλους τους τροχούς.

Σχεδίαση

Το νέο RZ 450e σχεδιαστικά αποτελεί εξέλιξη της φιλοσοφίας «Next Chapter» όπως την ονομάζει η Lexus, χάρη στην οποία διατηρείται η οικογενειακή ταυτότητα και τονίζεται ο νεωτεριστικός του χαρακτήρας. Οι σχεδιαστές της Lexus με αυτό το σχήμα και με έμφαση σε συγκεκριμένους τομείς κατάφεραν να πετύχουν έναν χαμηλό αεροδυναμικό συντελεστή οπισθέλκουσας (0,263 Cd) προς όφελος της ενεργειακής απόδοσης του αυτοκινήτου.

Το μοντέλο, βάσει εξωτερικών διαστάσεων ξεκάθαρα τοποθετείται ανάμεσα στα NX και RX, καθώς το μήκος του ανέρχεται στα 4.805 mm, το ύψος στα 1.635 mm και το πλάτος στα 1.895 mm. Η νέα πλατφόρμα e-TNGA προσφέρει τη δυνατότητα ενός δαπέδου με μεταξόνιο 2.850 mm και κοντούς προβόλους (995 mm εμπρός, 960 mm πίσω) με ότι αυτό συνεπάγεται για τους εσωτερικούς χώρους και τα οδικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου.

Και πράγματι, το νέο RZ 450e είναι σε θέση να φιλοξενήσει με χαρακτηριστική άνεση ακόμη και πέντε ενήλικες στο εσωτερικό του, προσφέροντας έναν πλήρως εκμεταλλεύσιμο αποθηκευτικό χώρος που ανάλογα με τη θέση του πίσω καθίσματος κυμαίνεται μεταξύ 522 και 1.451 λίτρων. Εκτός από ευρύχωρο, το εσωτερικό του RZ, είναι υλοποιημένο με κορυφαίας ποιότητας υλικά και συναρμογή όπως ακριβώς αρμόζει σε ένα αυτοκίνητο που ανήκει αυτοδίκαια στην premium κατηγορία. Φωτεινότητα, καλαισθησία, αλλά και απλότητα στο πνεύμα φιλοξενίας Omotenashi και την τεχνοτροπία των Takumi, όπως τη χαρακτηρίζει η Lexus.

Η έκδοση με το συμβατικό σύστημα διεύθυνσης του Lexus RZ 450e.
Η έκδοση με το συμβατικό σύστημα διεύθυνσης του Lexus RZ 450e.

To νέο ηλεκτρικό SUV των Ιαπώνων έχει ξεκάθαρα έναν οδηγοκεντρικό κορυφαίας εργονομίας cockpit, καθώς η διάταξη των χειριστηρίων και των πηγών πληροφοριών απαιτούν ελάχιστες κινήσεις των χεριών και των ματιών, για πρόσβαση, λειτουργία και ανάγνωση, βοηθώντας τον οδηγό να παραμείνει συγκεντρωμένος στο δρόμο, μέσα από τον ψηφιοποιημένο πίνακα των οργάνων, το head-up display, αλλά και τη μεγάλη κεντρική οθόνη πολυμέσων 14 ιντσών.

Το… ευ ζην και η ασφάλεια για τους επιβάτες πάντα αποτελεί σημείο αναφοράς για τη Lexus και για αυτό το λόγο έχει ενσωματώσει στo RZ πανοραμική οροφή με θερμοανακλαστικές και θερμομονωτικές ιδιότητες (οι θερμαντήρες λειτουργούν με ακτινοβολία για τους εμπρός επιβάτες), αλλά και ένα υψηλής πιστότητας νέο ηχοσύστημα Mark Levinson Premium Surround.

Στη σουίτα των κορυφαίων συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης, εντάσσεται και η αποκλειστική λειτουργία Safe Exit Assist της Lexus, η οποία εμποδίζει το άνοιγμα των θυρών στην πορεία οχημάτων και δικυκλιστών που πλησιάζουν το όχημα από την πίσω του πλευρά.

Κορυφαίες τεχνολογίες: e-Axless και Steer-by-Whire

Ανάμεσα στα τεχνολογικά επιτεύγματα, ξεχωρίζει το σύστημα διεύθυνσης, Steer-by-wire (One Motion Grip) με τιμόνι τύπου Yoke, τεχνολογία που θα είναι διαθέσιμη μέχρι το 2025, ωστόσο η Lexus μας έδωσε τη δυνατότητα να την δοκιμάσουμε μέσα από την οδήγηση των διαθέσιμων πρωτοτύπων μοντέλων, για να διαπιστώσουμε το μέλλον της οδήγησης. Ομολογούμε πώς χρειάζεται μια κάποια εξοικείωση, μόλις όμως το συνηθίσεις θα εντυπωσιασθείς από την αμεσότητά του, χωρίς ωστόσο να σε προβληματίσει το γεγονός ότι δεν παίρνεις καμία πληροφόρηση από τους κατευθυντήριους τροχούς.

Από εικόνες αυτοκινήτων του... μέλλοντος το σύστημα διεύθυνσης Steer-by-Whire που παραπέμπει σε πιλοτήριο. Η τεχνολογία αυτή θα είναι διαθέσιμη έως το 2025.
Από εικόνες αυτοκινήτων του... μέλλοντος το σύστημα διεύθυνσης Steer-by-Whire που παραπέμπει σε πιλοτήριο. Η τεχνολογία αυτή θα είναι διαθέσιμη έως το 2025.

Η διαφορά αυτού του συστήματος, σε σχέση με το συμβατικό με την ηλεκτρική κρεμαγέρα με το οποίο αρχικά θα είναι διαθέσιμο το RZ στο λανσάρισμά του, έγκειται στο γεγονός πώς δεν υπάρχει μηχανική σύνδεση μεταξύ του τιμονιού και του εμπρός άξονα, μέσω της κολόνας τιμονιού, καθώς οι εντολές του οδηγού μεταφέρονται ηλεκτρονικά στους τροχούς, με  αποτέλεσμα πιο άμεση απόκριση και πιο ακριβής έλεγχος του τιμονιού. Το σύστημα αυτό προσφέρει λιγότερες ταλαντώσεις στο τιμόνι όταν το όχημα κινείται σε κακοτράχαλους  δρόμους, σταθερό έλεγχο και διόρθωση όταν πνέουν ισχυροί πλευρικοί άνεμοι και σταθερότητα στην ευθεία όταν το αυτοκίνητο κινείται σε κεκλιμένες επιφάνειες. Το One Motion Grip της Lexus ενσωματώνει νέου τύπου τιμόνι σε σχήμα «πεταλούδας» και θυμίζει κάτι σε χειριστήρια που συναντώνται σε πιλοτήριο αεροπλάνου. Η συγκεκριμένη τεχνολογία απαιτεί λιγότερη προσπάθεια από τον οδηγό, αποτρέπει το «σταύρωμα» των χεριών στους ελιγμούς χάρη και στην αυτόματη ρύθμιση του λόγου υποπολαπλασιασμού ανάλογα με την ταχύτητα του αυτοκινήτου, ενώ τα χαρακτηριστικά του συστήματος διεύθυνσης προσαρμόζονται ανάλογα με το επιλεγμένο προφίλ οδήγησης, με μια πιο βαριά αίσθηση του τιμονιού στο Sport Mode. Να σημειωθεί, τέλος, για αυτό το σύστημα, πώς η έλλειψη της πάνω στεφάνης, προσφέρει καλύτερη ορατότητα στον οδηγό του πίνακα οργάνων και βελτιστοποίηση του οπτικού του πεδίου στον δρόμο.

Μια ακόμη καινοτομική τεχνολογία του RZ είναι η σύστημα Direct4, που εξισορροπεί διαρκώς την πρόσφυση και των τεσσάρων τροχών, κατανέμοντας αυτόματα και απρόσκοπτα την ισχύ μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα. Αξιοποιώντας πληροφορίες και αντιδράσεις από αισθητήρες ECU (Engine Control Unit) σε μία σειρά παραγόντων όπως η ταχύτητα του οχήματος, η γωνία διεύθυνσης και οι δυνάμεις G, το σύστημα μπορεί να υπολογίζει και να εφαρμόζει άμεσα την κατάλληλη ροπή σε κάθε e-Axle για μεγιστοποίηση της πρόσφυσης και της έλξης που είναι κατάλληλες για την οδική επιφάνεια. Η κατανομή ροπής εμπρός/πίσω μπορεί να ρυθμίζεται σε χιλιοστά του δευτερολέπτου, ταχύτερα από οποιοδήποτε άλλο μηχανικό σύστημα σύμφωνα με τη Lexus.

Το RZ είναι καθίσταται το πρώτο Lexus που ενσωματώνει το e-Axle αυτή τη συμπαγή, αρθρωτή διάταξη, που περιλαμβάνει κινητήρα, διαφορικό και μία PCU (Power Control Unit), που είναι τοποθετημένη ανάμεσα στους κινητήριους τροχούς. Το RZ αξιοποιεί τόσο τα μπροστά όσο και τα πίσω e-Axles, τα οποία λειτουργούν σε συνδυασμό με το σύστημα ελέγχου της δύναμης μετάδοσης κίνησης Direct4, αλλά και τις μονάδες ισχύος. Ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας παράγει 150 kW, ο πίσω 80 kW, αποδίδοντας σε συνδυασμό μέγιστη ισχύ 230 kW (313 PS). Το RZ πετυχαίνει εξαιρετική ενεργειακή απόδοση, με κατανάλωση 16,8 kWh ή 18,7 kWh ανά 100 km στο συνδυασμένο κύκλο WLTP, ανάλογα με τη διάσταση των τροχών (18 ή 20 in) και τις προδιαγραφές του οχήματος.

Η μπαταρία ιόντων λιθίου έχει ενεργητική χωρητικότητα 71,4 kWh, με τη Lexus να ενημερώνει ότι αναμένεται να διατηρεί τουλάχιστον το 90% της χωρητικότητάς της μετά από 10 χρόνια οδήγησης. Η αυτονομία φτάνει τα 440 km στην έκδοση με τις 18άρες ζάντες και τα 395 km στην έκδοση με τις ζάντες 20 ιντσών.

Το RZ διαθέτει ενσωματωμένο φορτιστή 11 kW. Η φόρτιση της μπαταρίας σε τριφασική παροχή ρεύματος διαρκεί περίπου 6,5 ώρες - με μονοφασική παροχή ο χρόνος είναι περίπου 10 ώρες. Με σύνδεση σε σύστημα ταχείας φόρτισης συνεχούς ρεύματος, η επαναφόρτιση στο 80% μπορεί να πραγματοποιηθεί σε περίπου 30 λεπτά.

Οι πρώτες εντυπώσεις

Η έκδοση του RX με το σύστημα Steer-by-Whire προσφέρει μια διαφορετική αίσθηση, εντυπωσιάζοντας με την αμεσότητα στις εντολές του οδηγού.
Η έκδοση του RX με το σύστημα Steer-by-Whire προσφέρει μια διαφορετική αίσθηση, εντυπωσιάζοντας με την αμεσότητα στις εντολές του οδηγού.

Στον δρόμο, οι κατασκευαστικές καινοτομίες αυτού του Lexus έχουν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου που προσφέρει την οδηγική ευχαρίστηση ενός αυτοκινήτου με θερμικό κινητήρα. Το σύστημα e-Axle είναι εντυπωσιακό με την απόδοσή του και το πώς περνάει όλη αυτή την δύναμη στον δρόμο, όπως και την αίσθηση που προσφέρει στον οδηγό. Αποτέλεσμα, το RZ να μπορεί να κρύβει τις μεγάλες διαστάσεις και το βάρος του ((2.055 kg) και να μπορεί να οδηγηθεί πολύ γρήγορα ακόμη και στην πιο απαιτητική διαδρομή, με σημείο αναφοράς την κορυφαία ποιότητα κύλισης και την εξαιρετική αεροδυναμική του αυτοκινήτου.

Συμπερασματικά, έχουμε να κάνουμε με ένα καλοφτιαγμένο αυτοκίνητο, όπως ακριβώς περιμένεις από ένα Lexus με έμφαση στην οδηγική ικανοποίηση που σπανίως συναντάς στην κατηγορία των οικογενειακών ηλεκτρικών SUV (ή Crossover, αν προτιμάτε), αποτέλεσμα των κορυφαίων τεχνολογιών που ενσωματώνονται.

Διαθέσιμο ήδη στην ελληνική αγορά με τιμή εκκίνησης τα 69.900 ευρώ στην οποία δεν περιλαμβάνεται η κρατική επιδότηση των 8.000 ευρώ, ενώ μπορεί να πριμοδοτηθεί με επιπλέον 1.000 ευρώ με απόσυρση παλαιού οχήματος.