Renault Laguna 1.6 - Mazda6 1.8: Και οι οικογενειάρχες έχουν ψυχή!


Το νέο Renault Laguna ήρθε να διεκδικήσει κι αυτό το μερίδιό του στην ελληνική αγορά των μεσαίων οικογενειακών. Δοκιμάζουμε την έκδοση με τον κινητήρα του 1,6 λίτρου, που αναμένεται να είναι και η δημοφιλέστερη, και τη συγκρίνουμε με έναν από τους καλύτερους παίκτες της κατηγορίας.

  • 3/2/2009

Wheels Motors

Το νέο Renault Laguna ήρθε να διεκδικήσει κι αυτό το μερίδιό του στην ελληνική αγορά των μεσαίων οικογενειακών. Δοκιμάζουμε την έκδοση με τον κινητήρα του 1,6 λίτρου, που αναμένεται να είναι και η δημοφιλέστερη, και τη συγκρίνουμε με έναν από τους καλύτερους παίκτες της κατηγορίας.

Την τελευταία διετία η αγορά έχει εμπλουτιστεί με μια σειρά από άκρως ενδιαφέροντα νέα οικογενειακά μοντέλα. Αυτή η γενιά αυτοκινήτων εκπροσωπείται από τη νέα Citroen C5, το Ford Mondeo, το Mazda 6, το VW Passat και βεβαίως τη νέα Renault Laguna.

Η έλευσή τους στην ευρωπαϊκή (και στην ελληνική) αγορά αυτοκινήτου έγινε με σχετικά γρήγορη διαδοχή και όλα τα προαναφερθέντα αυτοκίνητα αποδείχθηκαν τόσο καλά, που δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως έχουμε να κάνουμε με μια... επανεφεύρεση του οικογενειακού αυτοκινήτου! Και αυτό διότι, πέρα από τις χρηστικές αρετές τους, τα μοντέλα αυτά είναι σε θέση να αγγίξουν ακόμα κι εμάς, τους δημοσιογράφους αυτοκινήτου, οι οποίοι (ως γνωστόν) συγκινούμαστε μόνο από τα αυτοκίνητα που είναι οδηγικώς ευχάριστα...

Αυτή η δραματική αλλαγή στον χαρακτήρα των οικογενειακών μοντέλων έκανε την επιλογή ακόμα πιο δύσκολη για τους υποψήφιους αγοραστές. Οσο συντηρητικός κι αν είναι κανείς, δεν μπορεί να παραβλέψει την προοδευτική σχεδίαση της Laguna ή το μονοκόμματο, μυώδες παρουσιαστικό του Mazda 6. Πού εντάσσεται, λοιπόν, το νεοφερμένο γαλλικό μοντέλο;

Με τιμή που κυμαίνεται από τις €18.900 μέχρι τις €23.300, τοποθετείται στον μέσον όρο της κατηγορίας, από τον οποίο ξεφεύγουν λίγο (προς τα πάνω) αυτοκίνητα σαν το VW Passat ή τη Citroen C5. Το Mazda 6 είναι κι αυτό ακριβότερο (η τιμή του κυμαίνεται από τις €20.790 μέχρι τις €23.890), αλλά γι' αυτό υπεύθυνος είναι και ο μεγαλύτερος κυλινδρισμός του κινητήρα του (1,8 λίτρο), ο οποίος εξακολουθεί να «τιμωρείται» από το φορολογικό μας σύστημα.

Πάντως, ανεξάρτητα από τον «μικρό» (για τη μάζα του αμαξώματος) κινητήρα της, η Laguna δεν δείχνει να υπολείπεται. Τουναντίον, έχοντας μήκος κοντά στα 4,7 μέτρα είναι μόλις 60 χλστ. λιγότερο μακριά από το «6». Οι πρώτες εντυπώσεις από τη θέση του οδηγού της Laguna υπόσχονται πολλά. Ο διάκοσμος της καμπίνας χαρακτηρίζεται από τον καθαρό και ήρεμο σχεδιασμό του, ο οποίος σε κάποιους φάνηκε έως και αρκετά φουτουριστικός.

Η ποιότητα κατασκευής είναι αξιοθαύμαστη και τα μπροστινά καθίσματα πολύ άνετα και με πολύ καλή πλευρική στήριξη. Το αυτοκίνητο είναι εμφανώς πολυτελές και πολιτισμένο, ενώ και η μόνωση της καμπίνας είναι ιδιαιτέρως προσεγμένη. Αυτό φαίνεται στην πράξη, αφού ο οδηγός της Renault είναι αναγκασμένος να πιέζει συχνότερα τον 1.600άρη κινητήρα για να κινείται σβέλτα, αλλά παρ' όλα αυτά το επίπεδο του θορύβου παραμένει χαμηλό, ακόμα και με το γκάζι πατημένο μέχρι το πάτωμα.

Στη σχεδίαση του νέου Mazda 6 έχει δοθεί έμφαση στον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα. Το αμάξωμα είναι όμορφο από όποια γωνία και αν το παρατηρήσεις, με κορυφαίο αεροδυναμικό συντελεστή (Cx) που είναι μόλις 0.27, ενώ οι εντυπωσιακές γραμμές του εκπέμπουν φινέτσα και δυναμισμό. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως το Mazda έχει μήκος 4.735 χιλιοστά, πλάτος 1.795 χιλιοστά και ύψος 1.440 χιλιοστά, ενώ το μεταξόνιο φθάνει τα 2.725 χιλιοστά.

Αυτά τα στοιχεία στην πράξη μεταφράζονται σε καλύτερους χώρους για τους επιβάτες πρωτίστως, αφού οι χώροι για τους πίσω είναι υπεραρκετοί επιτρέποντας την άνετη φιλοξενία τεσσάρων ενηλίκων. Από την άλλη πλευρά, η Laguna, που έχει παρεμφερείς διαστάσεις (4.695 x 1.811 x 1.445 χλστ.), δεν υστερεί αισθητά στους χώρους, παρά μόνο στον χώρο κάτω από τα μπροστινά καθίσματα. Δηλαδή, ενώ οι πίσω επιβάτες της Renault έχουν αρκετό χώρο για τα γόνατα και το κεφάλι τους, θα δυσκολευτούν να βολέψουν τα πέλματά τους.

Στην κατασκευή του πλαισίου του Mazda χρησιμοποιήθηκε χάλυβας υψηλής και υπερυψηλής αντοχής, προσδίδοντάς του μεγάλη στρεπτική ακαμψία, διατηρώντας, όμως, το βάρος του αμαξώματος σχετικά χαμηλά σε σχέση με το αντίστοιχο της Laguna, φθάνοντας συνολικά τα 1.280 κιλά (έναντι των 1.370 κιλών της Renault). Ετσι έχουμε ένα διπλό πλεονέκτημα Mazda έναντι Renault, τόσο σε ό,τι αφορά το βάρος όσο και την ισχύ των κινητήρων.

Τα μηχανικά μέρη

Ο 1.800άρης κινητήρας του Mazda αποδίδει 120 ίππους στις 5.500 σ.α.λ., η τιμή της μέγιστης ροπής του είναι 165 Νm στις 4.300 σ.α.λ., ενώ συνδυάζεται με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων. Η ανάρτηση αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός και σύστημα πολλαπλών συνδέσμων πίσω.

Αντίστοιχα, η Renault με τον πιο? ευνοημένο από το υπουργείο Οικονομικών κινητήρα των 1.600 κ.εκ. αποδίδει 110 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. με ροπή 151 Nm στις 4.250 σ.α.λ. Στον τομέα των αναρτήσεων οι Γάλλοι είναι (εδώ και καιρό...) πιο συντηρητικοί από τους Ιάπωνες (σ.σ.: mon Dieux!), αφού η Laguna υιοθετεί σαφώς λιγότερο σοφιστικέ λύσεις, με γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω...

Στον δρόμο

Η νέα Laguna βασίζεται ουσιαστικά σε μια εξέλιξη του πλαισίου του προηγούμενου μοντέλου. Το περίεργο είναι πως ενώ είναι πολύ άνετο και με πολύ καλή απόσβεση των κραδασμών στον ανοιχτό δρόμο, μέσα στην πόλη επιδεικνύει διαφορετική συμπεριφορά. Οι επιβάτες αισθάνονται το αμάξωμα να χοροπηδά στις λακκούβες και στα σαμαράκια περισσότερο απ' όσο είναι ανεκτό.

Τα αμορτισέρ δείχνουν να μην ελέγχουν και τόσο καλά τις κινήσεις της ανάρτησης κι αυτό φαίνεται περισσότερο όταν κινείται κανείς στο δευτερεύον επαρχιακό δίκτυο, σε στενούς δρόμους με αλλεπάλληλες στροφές. Η αποκομμένη αίσθηση του τιμονιού της Laguna δεν δίνει σαφείς πληροφορίες στον οδηγό ως προς το τι κάνει το μπροστινό σύστημα.

Οπωσδήποτε μείναμε λιγότερο εντυπωσιασμένοι από το τιμόνι της Laguna. Δεν είναι ότι παρουσιάζει μόνο την τυπική, πλέον, αναισθησία όλων των ηλεκτρικά υποβοηθούμενων συστημάτων διεύθυνσης (το ίδιο «αναίσθητο» είναι και το τιμόνι του Mazda), αλλά επιπλέον δεν διακρίνεται και για την ακρίβειά του. Οταν προσπαθείς να αλλάξεις απότομα πορεία, το αυτοκίνητο κινείται κάπως αδέξια, κάτι που έρχεται σε μεγάλη αντίθεση με την πολύ καλή άνεση και την εξαιρετική απόσβεση που προσφέρει η ανάρτησή του στον αυτοκινητόδρομο.

Παρότι συνήθως η συμπεριφορά του αυτοκινήτου είναι ασφαλέστατη και προβλέψιμη, εντούτοις ο οδηγός στερείται την... απόλαυση τού να έχει τη γνώση των πεπραγμένων! Εκεί είναι που ουσιαστικά υστερεί σε σχέση με το Mazda 6, στην οδηγική ευχαρίστηση - κι αυτό δείχνει πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα. Σκεφτείτε ότι μιλάμε για ένα γαλλικό κι ένα ιαπωνικό αυτοκίνητο!

Ευτυχώς, τα φρένα της Renault έχουν καλύτερη αίσθηση και αποδείχθηκαν ανθεκτικά στη σκληρή χρήση. Πάντως, το Mazda -προφανώς λόγω μικρότερου βάρους- σταματά νωρίτερα...

Σε γενικές γραμμές , πάντως, η οδηγική αίσθηση που προσφέρει η Laguna δεν είναι αυτή που θα αναμέναμε από ένα παραδοσιακό γαλλικό αυτοκίνητο. Η οδική της συμπεριφορά της είναι πολύ καλή και πάνω απ' όλα ασφαλής, αλλά δεν εμπνέει για τίποτε περισσότερο. Η Laguna κάνει όλα όσα χρειάζεστε, αλλά δεν θα σας ικανοποιήσει 100% όταν θα θελήσετε να κάνετε όσα... σας κάνουν κέφι! Χωρίς να είναι απογοητευτική στην οδήγηση (κάθε άλλο!), η Laguna στερείται αυτό το «κάτι» που θα κερδίσει την καρδιά του οδηγού της. Και αυτή είναι η ειδοποιός διαφορά ανάμεσα στους δύο ανταγωνιστές μας.

Η έκδοση του Mazda 6, με τον κινητήρα του 1,8 λίτρου, φυσιολογικά υπερέχει λίγο σε ισχύ, αλλά αυτό που μετρά είναι το πλεόνασμα ροπής που διαθέτει και το οποίο φτάνει στα 14 Nm επιπλέον, σε σχέση με τη Renault, αλλά και η διαφορά βάρους ανάμεσα στα δύο αυτοκίνητα, η οποία ξεπερνά τα 100 κιλά. Αυτό στην πράξη μεταφράζεται στο ότι κατά την καθημερινή χρήση το Mazda κινείται πιο αβίαστα, με τον οδηγό να εξασκεί λιγότερη πίεση στον κινητήρα για να κινείται σε σχετικά σβέλτους ρυθμούς.

Στην πράξη το «6» μας φάνηκε να έχει μια πιο «σφιχτή» αίσθηση στην ανάρτηση, γεγονός που εξαργυρώνεται με ακόμα καλύτερη οδική συμπεριφορά, μικρότερες κλίσεις στις στροφές και καλύτερη αίσθηση στο τιμόνι. Από την άλλη, όμως, δεν προσφέρει την ίδια άνεση με τη Laguna σε μια μεγάλη διαδρομή. Το τιμόνι του Mazda είναι συγκριτικά καλύτερο σε αίσθηση, πράγμα που δεν είναι και δύσκολο...

Στις υψηλές ταχύτητες «σφίγγει» τεχνητά, χωρίς ουσιαστικά να προσφέρει καλύτερη πληροφόρηση (και αυτό...). Η ανάρτηση αν και είναι σχετικώς σφιχτή, εντούτοις δεν ενοχλεί σημαντικά. Οι κλίσεις στις στροφές είναι σχετικά περιορισμένες και σε συνδυασμό με το ιδιαιτέρως στιβαρό πλαίσιο μπορείς να κινείσαι με μια ταχύτητα παραπάνω στο κιβώτιο απροβλημάτιστα.

Σε απότομη μεταφορά φορτίου (είτε κλείνοντας το γκάζι πάνω στη στροφή είτε με μια απότομη τιμονιά) έχουμε μια μετάπτωση της ουδέτερης συμπεριφοράς, με το πίσω μέρος να ανοίγει ελαφρώς την τροχιά του. Ωστόσο, αυτό ελέγχεται εύκολα από το γρήγορο τιμόνι ενθουσιάζοντας τον έμπειρο οδηγό. Το ESP επεμβαίνει γρήγορα και διακριτικά, μόνο όταν χρειάζεται...

Στο ταξίδι, αμφότερα είναι ιδιαίτερα σταθερά ακόμα και με ταχύτητες κοντά στην τελική, μια ιδιότητα που διατηρείται και στις ανοιχτές καμπές της εθνικής οδού, και το μόνο που ενδεχομένως να προβληματίσει είναι η ανάπτυξη αεροδυναμικών θορύβων μετά 140 χλμ./ώρα. Ο επιλογέας είναι πολύ καλός, τυπικός για το Mazda, με μικρές διαδρομές και χαρακτηριστικό μηχανικό κούμπωμα. Οι σχέσεις διαδέχονται η μία την άλλη με ένα απλό «κλικ».

Ο επιλογέας της Renault δεν έχει την ίδια καλή αίσθηση, αλλά δεν παύει να είναι εύχρηστος και ακριβής. Συνοπτικά μπορούμε να πούμε πως το Mazda 6 είναι οριακά πιο ευρύχωρο και το ίδιο καλοφτιαγμένο με τη Laguna, αλλά πολύ πιο ενδιαφέρον οδηγικά!

Σε ό,τι αφορά το κόστος, να πούμε πως με σχεδόν € 21.000 παίρνετε το Mazda 6 με εξοπλισμό που περιλαμβάνει ESP, ABS, έξι αερόσακους, όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες (παράθυρα, καθρέπτες, κλειδαριές), ηχοσύστημα με MP3 και 16άρες αλουμινένιες ζάντες. Η πιο πλούσια έκδοση Touring Clima, με κόστος € 22.990, περιλαμβάνει επιπλέον υπολογιστή ταξιδίου, διζωνικό κλιματισμό, cruise control, θερμαινόμενους και ηλεκτρικά αναδιπλούμενους καθρέπτες, δερμάτινο τιμόνι και επιλογέα, χειριστήρια ηχοσυστήματος, κλιματισμού και cruise control στο τιμόνι, ακριβότερο ηχοσύστημα με εξαπλό CD, αισθητήρες βροχής και φώτων και αλουμινένιες ζάντες 17 ιντσών.

Εδώ πρέπει να πούμε πως η Renault υπερτερεί οριακά, αφού με λιγότερα χρήματα ο αγοραστής μπορεί να αποκτήσει το γαλλικό αυτοκίνητο με παρεμφερές επίπεδο εξοπλισμού. Τέλος, το πακέτο της παθητικής ασφάλειας συμπληρώνεται και στα δύο αυτοκίνητα και από την παρουσία 6 αερόσακων (μετωπικοί, πλευρικοί και κεφαλής), που ανήκουν στον βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων.

Πέρα από το αμιγώς οικονομικό παρασκήνιο, το οποίο σαφώς προκρίνει την αγορά της Laguna, αυτό που θα πρέπει να πούμε είναι ότι συνολικά, ως αυτοκίνητο, το Mazda μας άφησε περισσότερο ικανοποιημένους, χωρίς να υπαινισσόμαστε ότι η Renault είναι ένα μέτριο αυτοκίνητο. Τουναντίον είναι άνετο και ποιοτικό, αλλά στερείται τη δυναμική φινέτσα που θα το έκανε να ξεχωρίσει, αφού τώρα ακόμα και σε αυτήν τη συντηρητική κατηγορία της αγοράς το «μπρίο» είναι πια εκτιμητέο και ο αγοραστής το αναζητά!

Τεχνικά Xαρακτηριστικά: RENAULT LAGUNA 1.6

  • ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Τετρακύλινδρος σε σειρά 1.598 κ.εκ.
  • ΙΣΧΥΣ: 110 ίπποι/ 6.000 σ.α.λ.
  • ΡΟΠΗ: 151 Νm/4.250.α.λ.
  • ΚΙΝΗΣΗ: Εμπρός
  • ΚΙΒΩΤΙΟ: Μηχανικό έξι σχέσεων
  • ΦΡΕΝΑ: Αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός, απλοί πίσω
  • 0-100 (χλμ./ώρα): 12,5 δευτ.
  • ΤΕΛΙΚΗ: 185 χλμ./ώρα
  • ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ:  11,3 λίτρα/100 χλμ.
  • ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 180 γρ./χλμ.
  • ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 4.695 x 1.811 x 1.445 χλστ.
  • ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 450
  • ΒΑΡΟΣ: 1.370 κιλά

Τεχνικά Xαρακτηριστικά: MAZDA 6 1.8

  • ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Τετρακύλινδρος σε σειρά 1.798 κ.εκ.
  • ΙΣΧΥΣ: 120 ίπποι/ 5.500 σ.α.λ.
  • ΡΟΠΗ: 165 Νm/4.300σ.α.λ.
  • ΚΙΝΗΣΗ: Εμπρός
  • ΚΙΒΩΤΙΟ: Μηχανικό έξι σχέσεων
  • ΦΡΕΝΑ: Αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός, απλοί πίσω
  • 0-100 (χλμ./ώρα): 11,3 δευτ.
  • ΤΕΛΙΚΗ: 200 χλμ./ώρα
  • ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ:10,1 λίτρα/100 χλμ.
  • ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 161 γρ./χλμ.
  • ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 4.755 x 1.795 x 1.440 χλστ.
  • ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 519
  • ΒΑΡΟΣ: 1.280 κιλά

Κείμενο -Φωτό: Κώστας Δημητρέλης