Skoda Octavia Grand Coupe 1.5 TSI: Mοναχικός καβαλάρης


«Όλοι σας και μόνη μου». Όταν τα πάσης φύσεως οικογενειακά sedan βρίσκονται στο κρεβάτι του ψυχαναλυτή, η Skoda Octavia συνεχίζει να αντιμετωπίζει με επιτυχία τη λαίλαπα των SUV σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές. Και στη νέα γενιά της φαίνεται να έχει μερικά επιπλέον όπλα για να συνεχίσει τον μοναχικό της αγώνα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ, ΦΩΤΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ
  • 22/7/2020

Μοιάζει σαν να έχει βρει το μαγικό κοκαλάκι της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Από την πρώτη στιγμή, εδώ και δύο και πλέον δεκαετίες, έως τις μέρες μας, η Skoda Octaviaείναι το αυτοκίνητο που βλέπει τις μόδες και τις εποχές να περνούν μπροστά της, αφήνοντάς την παγερά αδιάφορη να συνεχίζει τον δικό της δρόμο.

Έναν δρόμο που τη φέρνει στις μέρες μας στην τέταρτη γενιά της και σε έναν πληθωρικό excel πωλήσεων που πηγαίνει από ρεκόρ σε ρεκόρ. Ακόμα και σήμερα, που όλα στρέφονται γύρω από τα SUV και τις crossover ονειρώξεις, η Octavia μοιάζει με το χωριό του Αστερίξ: όλα τριγύρω πέφτουν, αλλά μόνο αυτή συνεχίζει απτόητη.

Διατηρώντας την ισχυρή της θέση στην ευρωπαϊκή αγορά, με πρωτιές σε αρκετές χώρες (ακόμα και στην Ελβετία!), με σταθερή πορεία μέσα στον χρόνο χωρίς αναταράξεις και, -το κυριότερο,- έχοντας δημιουργήσει ένα «όνομα» στο αγοραστικό άλμπουμ του μέσου Ευρωπαίου, εκεί που άλλα τρανταχτά ονόματα της τάξης των οικογενειακών sedan (βλέπε: Avensis, Mondeo, Passat, και πάει λέγοντας) έχουν ανακρούσει πρύμναν.

Ακόμα και στη χώρα μας, με όλες τις ιδιαιτερότητες μιας αγοράς σε μόνιμη (νευρική και όχι μόνο) κρίση, η Octavia διατηρεί σταθερά τα κεκτημένα της, έχοντας περάσει ως το απόλυτο στάνταρ, ακόμα και στις ιδιαίτερες και πολύ υψηλές απαιτήσεις της «κίτρινης φυλής».

Η τέταρτη γενιά που έφτασε και στη χώρα μας, ακολουθεί το τυπικό σενάριο του γκρουπ VW σε κάθε στάδιο ανανέωσης του τσέχικου μοντέλου. Χρησιμοποιεί ως βάση την τρέχουσα γενιά της πιο δημοφιλούς πλατφόρμας του ομίλου (στην περίπτωσή μας, την καινούργια ΜQB Evo, αυτή που υπάρχει και κάτω από το νέο Golf) και πάνω σ' αυτήν «κτίζει» ένα οικογενειακό προφίλ, εστιάζοντας, κατά κύριο λόγο, στους τεράστιους χώρους και στις κορυφαίες ανέσεις για τους επιβάτες.

Οι σημαντικότερες διαφοροποιήσεις σε σχέση με το παρελθόν αφορούν, πρωτίστως, στην εμφάνιση αλλά και στις τεχνολογικές και ψηφιακές ενημερώσεις που προκύπτουν από την ενσωμάτωση της νέαςπλατφόρμας.

Σε ό,τι αφορά στο πρώτο, η νέα Octavia είναι ένα σαφώς πιο όμορφο και δυναμικό σχήμα, δικαιολογώντας σε πολύ μεγάλο βαθμό και την επωνυμία Grand Coupe που έχει πλέον ως συνοδευτικό στον τίτλο της (και που τη διαχωρίζει από τη station wagon, ή Sports Wagon πια, ώστε να υπάρχει και η μαρκετινίστικη ίντριγκα).

Oι γραμμές του αμαξώματος είναι πιο ξεκάθαρες και σαφώς φρέσκες ως τελικό αποτέλεσμα, τα νέα πιο λεπτά φωτιστικά σώματα με τεχνολογία LED δίνουν έναν upper class αέρα, ενώ παράλληλα έχει δημιουργηθεί ένα ιδιαίτερα αεροδυναμικό σχήμα με Cd στο 0,24. Το μήκος έχει μεγαλώσει κατά 19 mm φτάνοντας πλέον στα 4,689 m, ενώ αυξημένο είναι και το πλάτος.

Χάρη δε στο μεταξόνιο των 2,686 m, αλλά και την καλύτερη χωροταξική κατανομή των καθισμάτων μέσα στο σαλόνι, οι επιβάτες έχουν ακόμα μεγαλύτερους χώρους στη διάθεσή τους. Το ίδιο ισχύει -κλασικά- και για τον χώρο αποσκευών, που φτάνει πλέον στα 600 λίτρα («μόλις» 10 παραπάνω από πριν), σε ένα πορτ μπαγκάζ που είναι τόσο αχανές και μεγάλο, ώστε σε κάποιες περιπτώσεις σε δυσκολεύει -ευχάριστα- να το εκμεταλλευτείς έως το ατελείωτο βάθος του.

Μία μικρή ένσταση για τη μεγάλη και βαριά πόρτα ισχύει και από τα προηγούμενα μοντέλα, με το (φερόμενο και ως) αδύναμο φύλο να έχει κάποιες δυσκολίες στο κλείσιμο. Στη γενικότερη πρακτικότητα, πάντως, της Octavia συμβάλλουν και οι πολλές έξυπνες ιδέες της Skoda κάτω από την ταμπέλα Simply Clever, για λύσεις σε προβλήματα της καθημερινότητας στη συμβίωση με το αυτοκίνητο.

Στο σαλόνι

έχει γίνει μία συντονισμένη προσπάθεια ώστε να ανεβεί κατηγορία η Octavia, όχι μόνο σε ό,τι αφορά στη σχεδίαση, αλλά και σε σχέση με την ποιότητα των υλικών που χρησιμοποιούνται και την καλή συναρμογή μεταξύ τους. Το βασικό «θέμα» όλων πλέον των νέων Skoda με την «μπάρα» που διατρέχει το ταμπλώ από άκρη σε άκρη εμφανίζεται και εδώ, με την αιωρούμενη κεντρική οθόνη των 10 ιντσών να δίνει τον απαραίτητο hi-tech τόνο στην όλη προσέγγιση.

H οθόνη είναι αφής και πολύ άμεση στην απόκριση των εντολών του χειριστή, ενώ στη βάση της υπάρχει μία επιφάνεια πάνω στην οποία μπορεί να ακουμπήσει κανείς το δάχτυλό του και να κάνει τις αντίστοιχες επιλογές για βασικές λειτουργίες των συστημάτων (θυμίζοντας αρκετά την αντίστοιχη υλοποίηση στο νέο Golf).

Υπάρχει, επίσης, και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων VirtualCockpit των 10,25 ιντσών, με πληθώρα πληροφοριών και αρκετές βελτιώσεις, ώστε να είναι πιο εύκολη η ανάγνωση για τον μέσο χρήστη. To μάτι τραβάει και το καινούργιο διάκτινο τιμόνι το οποίο εφοδιάζεται με αρκετά πλήκτρα ελέγχου απ' όπου μπορούν να γίνουν συνολικά 14 διαφορετικές λειτουργίες.

Νέα είναι, επίσης, η δυνατότητα προσθήκης head-up display, ενώ στον έξτρα εξοπλισμό υπάρχουν πολλά στοιχεία να επιλέξει κανείς, μεταξύ των οποίων και τα εξαιρετικά καθίσματα «Ergo» με ανατομική σχεδίαση και λειτουργία μασάζ ή ακόμα και αερισμού. Σε ό,τι αφορά στα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης, η Octavia ακολουθεί και αυτή την τάση που προδιέγραψε το Golf, ενσωματώνοντας την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και διαθέτοντας ένα πλήρες πακέτο, ακόμα και από τη βασική έκδοση.

Το αυτοκίνητο που είχαμε για δοκιμή ήταν η έκδοση 1.5 TSI με μηχανικό εξατάχυτο κιβώτιο και με σύστημα απενεργοποίησης των 2 κυλίνδρων για οικονομία στο κάυσιμο. Είναι μία από τις τρεις εκδόσεις που διατίθενται ήδη στην ελληνική αγορά (οι άλλες δύο είναι οι 1.0 TSI με 115 PS και η δίλιτρη diesel με 150 PS), ενώ στη συνέχεια θα προστεθούν όλες οι υπόλοιπες εκδόσεις (και ο eTSI με στάνταρ το DSG), με όλες τις επιλογές σε καύσιμα και ηλεκτρική υποβοήθηση, δημιουργώντας την πληθωρικότητα στις επιλογές που πάντα χαρακτήριζε την Octavia.

Mένοντας στο αυτοκίνητο αυτών των σελίδων, αυτό που σε κερδίζει αμέσως είναι ότι υπάρχει μια άρρηκτη συνέχεια μεταξύ του πολύ αναβαθμισμένου και πολυτελούς σαλονιού με τον οδηγικό χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Με άλλα λόγια, όσο upper class αισθάνεσαι μέσα στην Οctavia (αρκεί να εξοικειωθείς με το infotainment) άλλο τόσο αναβαθμισμένος είναι και ο χαρακτήρας του στον δρόμο. Η άνεση της ανάρτησης και η εξαιρετική κύλιση είναι τα στοιχεία που το χαρακτηρίζουν με την πρώτη βόλτα, ενώ και ο κινητήρας των 150 PS, αν και με τη χαρακτηριστική υστέρηση του συγκεκριμένου TSI κάτω από τις 2.500 rpm, αποτελεί ίσως τον καλύτερο συνδυασμό για να αναδειχθεί το αυτοκίνητο.

Το ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο με πλήρη πενταθέσια σύνθεση «εξοχικό-παραλία-εκδρομή» είναι φυσιολογικά το προνομιακό πεδίο δράσης του και αυτό που το κάνει τόσο αγαπητό σε όλη την Ευρώπη, όντας ικανό να καταβροχθίζει χιλιόμετρα με το κουτάλι, χωρίς κανένας να παραπονιέται για πράγματα, όπως οι χώροι, ο θόρυβος ή οι ανέσεις και οι μικρές ευκολίες για όλους (θύρες USB και πίσω και ειδικές θήκες για κινητά στις πλάτες των καθισμάτων για να μη χαθεί η επαφή με το TikTok).

Για το εξατάχυτο κιβώτιο δεν έχουμε κάποια παράπονα, αν και για όποιον έχει συνηθίσει στο DSG, μάλλον δεν υπάρχει επιστροφή (ιδίως όταν θα συνδυάζεται με τον πιο ολοκληρωμένο και βέβαια πιο ακριβό e-TSI). Όλα τα υποσυστήματα δουλεύουν με τη χαρακτηριστική ρέουσα συμπεριφορά των μοντέλων της VW (τιμόνι, φρένα), ακόμα και σε καταστάσεις κατά τις οποίες θα πιέσεις λίγο παραπάνω, με την Octavia, σ’ αυτές τις περιπτώσεις, να ακολουθεί χωρίς να δυσανασχετεί και με τα ηλεκτρονικά έτοιμα να επέμβουν στις σπάνιες περιπτώσεις που θα χρειαστεί.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
SKODA OCTAVIA 1.5 TSI

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 9

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 9

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 9

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 9

ΣΥΝΟΛΟ86

Mε τιμές που ξεκινούν κάτω από το ψυχολογικό όριο των 20 χιλιάδων ευρώ για το χιλιάρι και τα 21.990 για το 1.5 και με μία αύρα ενός ακομπλεξάριστου υποκατάστατου μιας πολύ πιο ακριβής και premium κατασκευής, η νέα Octavia δείχνει «πολύ και καλό αυτοκίνητο» για τα χρήματα που κοστίζει. Βελτιωμένη όπου χρειαζόταν, αισθητά αναβαθμισμένη σε ποιότητα και άνεση, με όλα τα σύγχρονα εξοπλιστικά πακέτα αλλά και με αδιαπραγμάτευτες τις κλασικές αξίες της, όπως οι τεράστιοι χώροι, η Octavia δείχνει ότι έχει όλα τα φόντα να παραμείνει το αγαπημένο προσιτό οικογενειακό αυτοκίνητο των Ευρωπαίων που ακόμα αντέχουν στις Σειρήνες των πάσης φύσεως SUV.

Μέσα στις δύο και πλέον δεκαετίες που έχουν περάσει από την πρώτη της εμφάνιση, η Octavia είδε μόδες και τάσεις να έρχονται και να παρέρχονται, λαμπερά αυτοκίνητα και όμορφες ιδέες να ξεχνιούνται μέσα σε μία σεζόν. Όμως, η ίδια συνεχίζει απτόητη, και γεμάτη αυτοπεποίθηση να είναι μία από τις λίγες σταθερές αξίες της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Μόνη της εναντίον όλων. Λέτε να μην τα καταφέρει;

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ SKODA OCTAVIA 1.5 TSI 2021   TIMH €21.900   ΤΕΛΗ €118

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.498, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 110(150)/5.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 250/1.500

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 8,2 sec, τελική 230 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,6 L/100km, 111 g/km

SKODA OCTAVIA 1.5 TSI 2021

ΥΠΕΡ ΧΩΡΟΙ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

ΚΑΤΑ ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ ΠΕΜΠΤΗΣ ΠΟΡΤΑΣ, ΠΟΛΥΠΛΟΚΟΤΗΤΑ INFOTAINMENT