Skoda Yeti 1.6 TDI City & Outdoor: Νέα οπτική


Το πρώτο compact SUV της Skoda διαθέτει πλέον ολόφρεσκια εμφάνιση και τεχνολογικές αναβαθμίσεις για να μπορέσει να συνεχίσει την επιτυχημένη του πορεία.

  • 30/12/2014

Το ταξίδι της Skoda στα SUV ξεκίνησε πίσω στο 2009 με το Yeti. Παρότι μάλιστα η τσέχικη εταιρεία είχε την εμπειρία της στα τετρακίνητα με το Octavia Scout ή ακόμα και με τις απλές τετρακίνητες εκδόσεις του μεσαίου οικογενειακού της (ή και μικρομεσαίου αρχικά), ο τίτλος του πρώτου SUV της Skoda ανήκει δικαιωματικά στο Yeti (με το όνομα από τον θρυλικό χιονάνθρωπο των Ιμαλαΐων). Και αυτό διότι είναι το πρώτο όχημα της εταιρείας το οποίο κατασκευάστηκε από λευκή κόλλα χαρτί για να αποτελέσει ένα «off-road».

Όπως όλα δείχνουν, μάλιστα, οι τεχνικοί και οι σχεδιαστές της εταιρείας... έπεσαν μέσα δημιουργώντας ένα «boxy» SUV με καλούς χώρους για πέντε, συμπαθητικό στυλ που ταίριαζε σε αυτοκίνητο του είδους, αρκετά συμπαγές και ευέλικτο εντός και εκτός των τειχών της πόλης με καλή γκάμα κινητήρων, τετρακίνητο ή με κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς, καλές δυνατότητες εκτός δρόμου (πάντοτε με βάση την κατηγορία του), πολύ καλή οδική συμπεριφορά, προσιτή τιμή, καλό εξοπλισμό και γενικότερα ένα πολύ ολοκληρωμένο όχημα στην κατηγορία του που δύσκολα του έβρισκες ουσιαστικά αρνητικά να του χρεώσεις.

Μάλιστα, όλα αυτά επιβεβαιώθηκαν με τον καλύτερο τρόπο, αφού το Yeti έγινε ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα της κατηγορίας του, καθώς μέχρι το 2013 είχε πουλήσει περίπου 270.000 αυτοκίνητα, και είναι σίγουρο ότι πλέον θα έχουν περάσει περισσότερα από 300.000 οχήματα από τη γραμμή παραγωγής στο Kvasiny της Τσεχίας όπου και κατασκευάζεται.

Από το 2012 και εντεύθεν, μάλιστα, υπάρχει και γραμμή παραγωγής στη Ρωσία σε συνεργασία με το GAZ Group, ενώ από τα μέσα του 2013 το Yeti ξεκίνησε τις πωλήσεις του και στην Κίνα. Και θα μας ρωτήσετε τώρα μετά όλα αυτά, και με το δίκιο σας. Εφόσον ήταν τόσο ολοκληρωμένο και επιτυχημένο, προς τι η ανανέωση; Σωστό κι αυτό...

Οι λεπτομέρειες μετράνε...

Ναι, έτσι ακριβώς είναι -είτε το θέλουμε είτε όχι. Πλέον οι καταναλωτές επιζητούν τη λεπτομέρεια σε όλα ή ακόμα και τη λεπτομέρεια της λεπτομέρειας. Δεν αγοράζουν... γουρούνι στο σακί.

Η αλήθεια είναι βέβαια ότι πλέον τα οχήματα αποτελούν τεχνολογική σπουδή πέρα από οποιονδήποτε μηχανικό ή μηχανολογικό τομέα, είτε μιλάμε για ασφάλεια είτε για άνεση είτε για... infotainment και είναι φορτωμένα με τσιπάκια, σένσορες και καινοτόμα συστήματα που, σε κάθε νέο μοντέλο ακόμα και στις μικρές κατηγορίες, είναι δύσκολο να τα απαριθμήσεις και να τα περιγράψεις. Στην κυριολεξία πλέον υπάρχουν ακόμα και αυτοκίνητα που φτιάχνουν... καφέ!

Με τα νέα Nissan Juke και Qashqai λοιπόν να βρίσκονται πλέον και στις βιτρίνες των αντιπροσώπων στην Ελλάδα, το Opel Mokka, το Chevrolet Traxx, το Suzuki SX-4 S-Cross, το Peugeot 2008 και Renault Captur να έχουν κατακτήσει το δικό τους μερίδιο στην αγορά, αλλά και το ανανεωμένο Mitsubishi ASX να βγήκε μόλις από τον... φούρνο και τόσα άλλα να βρίσκονται προ των πυλών, ο πόλεμος στα συμπαγή crossover έχει ανάψει για τα καλά.

Δεν θα μπορούσε λοιπόν η Skoda να μην ενισχύσει με κάθε τρόπο το πρώτο της «παιδί» σε αυτή την κατηγορία, και μάλιστα από τη στιγμή που αποτελεί και μέρος του στρατηγικού της σχεδίου ώστε μέχρι το 2018 να μπορεί να πουλάει περισσότερα από ενάμισι εκατομμύριο οχήματα τον χρόνο. Οι αλλαγές στο ανανεωμένο Yeti είναι ως επί το πλείστον κοσμητικές και αφορούν και στον πιο πλούσιο εξοπλισμό του.

Το compact crossover είναι το πρώτο όχημα της εταιρείας που προαιρετικά μπορεί να εφοδιαστεί τόσο με κάμερα οπισθοπορείας, όσο και με σύστημα αυτόματου παρκαρίσματος. Επίσης, είναι και το πρώτο Skoda με σύστημα «keyless entry και start», δηλαδή με το σύστημα «KESSY» που επιτρέπει στον κάτοχο να εισέλθει στο όχημα και να ξεκινήσει τον κινητήρα χωρίς να χρησιμοποιήσει το κλειδί.

Στο ποιοτικό, λειτουργικό και πρακτικό εσωτερικό υπάρχει εντελώς νέο τριάκτινο τιμόνι, ενώ νέες είναι και οι επενδύσεις τόσο στα καθίσματα όσο και στο ταμπλό. Οι χώροι για πέντε επιβάτες είναι καλοί με βάση τα δεδομένα της κατηγορίας, ενώ το σύστημα VarioFlex για τα πίσω καθίσματα κάνει το εσωτερικό εξαιρετικά διαμορφώσιμο. Ετσι, εκτός από το κάθισμα του συνοδηγού που η πλάτη του αναδιπλώνεται, τα πίσω ανεξάρτητα καθίσματα μπορούν να αναδιπλωθούν πλήρως ή να αφαιρεθούν ή και να μετακινηθούν κατά μήκος, διευρύνοντας τον χώρο αποσκευών από τα 405 στα 510 λίτρα. Στην περίπτωση, μάλιστα, που τα πίσω καθίσματα αφαιρεθούν πλήρως, τότε αποκαλύπτεται ένας χώρος φόρτωσης της τάξης των 1.760 λίτρων!

Τι άλλο νέο υπάρχει στο εσωτερικό του; Από διπλό πάτωμα στον χώρο αποσκευών, μέχρι αποσπώμενο LED φωτιστικό-φακός, θήκη κάτω από το κάθισμα του οδηγού, μέχρι και... κάδος απορριμμάτων! Στον προαιρετικό εξοπλισμό περιλαμβάνονται επίσης, γυάλινη πανοραμική οροφή, διζωνικός κλιματισμός, θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός (με του οδηγού να είναι και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο), cruise control, τραπεζάκια στις πλάτες των εμπρός καθισμάτων, ακόμα και θερμαινόμενο εμπρός παρμπρίζ.

City και Outdoor

Στον αισθητικό τομέα οι αλλαγές στο ανανεωμένο Yeti είναι αρκετές ώστε να αναζωπυρώσουν το ενδιαφέρον μέχρι η Skoda να στρέψει εντελώς το βλέμμα της στον αντικατάσταση του μοντέλου.

Η μεγαλύτερη όμως αλλαγή στο ανανεωμένο Yeti είναι ότι πλέον υπάρχει ο διαχωρισμός της γκάμας με τις πιο «on-road» να διαθέτουν τον χαρακτηρισμό «City» και τις προσανατολισμένες στην πιο «off-road» χρήση να ονομάζονται «Outdoor».

Στην πρώτη έκδοση, οι προφυλακτήρες και τα προστατευτικά περιμετρικά είναι βαμμένα στο χρώμα του αμαξώματος, ενώ στη δεύτερη έχουμε μια πιο «σκληροτράχηλη» εμφάνιση, χάρη στους μαύρους, ελαφρώς ανασχεδιασμένους προφυλακτήρες με τις προστατευτικές ποδιές και τα αντίστοιχα μαρσπιέ. Σχεδιαστικό highlight αποτελούν και οι ασημένιοι εξωτερικοί καθρέφτες.

Σε γενικές γραμμές πάντως οι μεγαλύτερες αλλαγές σε αυτόν τον τομέα εντοπίζονται κυρίως στο εμπρός μέρος με τα μεγάλα στρογγυλά φώτα ομίχλης να αποτελούν πλέον παρελθόν και να έχουν αντικατασταθεί από πιο συμβατικά που έχουν μεταφερθεί στην κλασική θέση στα δύο άκρα του προφυλακτήρα. Νέο είναι και το καπό, η μάσκα και το σήμα που ευθυγραμμίστηκαν με τη νέα εταιρική ταυτότητα και προστέθηκαν και φώτα ημέρας τεχνολογίας LED στους προβολείς. Τα νέα σχέδια στις ζάντες αλουμινίου, τα τέσσερα νέα μεταλλικά χρώματα («Moon-White», «Jungle-Green», «Metal-Grey» και  «Magnetic-Brown») και η πιο luxury έκδοση Yeti L&K exclusive συμπληρώνουν την εικόνα του ανανεωμένου Yeti.

Στον τεχνικό τομέα τώρα δεν υπάρχουν ουσιαστικές αλλαγές, καθώς η γκάμα των κινητήρων παραμένει ουσιαστικά η ίδια, με τους 1.2 TSI (105 ίπποι), 1.4 TSI (122 ίπποι) και 1.6 TDI (στην οικονομική έκδοση Greenline με 105 ίππους) να διατίθενται μόνο σε εκδόσεις με κίνηση στους εμπρός τροχούς. Οι κινητήρες 1.8 TSI (με 160 ίππους) και 2.0 TDI (σε τρεις εκδόσεις με 110, 140 και 170 ίππους) διατίθενται μόνο σε εκδόσεις με τετρακίνηση.

Μιλώντας για τετρακίνηση, να πούμε ότι το σύστημα είναι πιο γρήγορο σε απόκριση και λίγο ελαφρύτερο σε σχέση με το παρελθόν, ενώ αποτελείται από συμπλέκτη Haldex 5ης γενιάς. Προσφέρεται επίσης ένα πακέτο «off-road», με επιπλέον προστασία της κοιλιάς του αυτοκινήτου κι έναν διακόπτη «off-road» στο ταμπλό. Με το πάτημά του αλλάζει τις ρυθμίσεις του ABS και του συστήματος ελέγχου πρόσφυσης και ευστάθειας, ώστε να ταιριάζουν σε ολισθηρά εδάφη.

Ποιο είναι το αποτέλεσμα;

Στη διάθεσή μας είχαμε τις πιο «οικολογικές» εκδόσεις Greenline (σε City και Outdoor με τις αντίστοιχες αισθητικές αλλαγές) με τον κινητήρα πετρελαίου των 1,6 λίτρων. Σύμφωνα με την εταιρεία η μέση κατανάλωση είναι στα 4,6 λίτρα/100 χλμ. και οι εκπομπές CO2 στα 119 γρ./χλμ. Μιλάμε όμως για το μηχανικό σύνολο των 105 ίππων και όχι το νέο του Group με τους 110.

Παρότι σε γενικές γραμμές ταιριάζει γάντι με τον χαρακτήρα του Yeti, θα θέλαμε να είναι λίγο πιο δυνατός στις χαμηλές στροφές. Σε γενικές γραμμές είναι αρκετά εύκολο να διατηρήσεις μια μέση κατανάλωση της τάξης του 6 και κάτι και αν είσαι προσεκτικός με το δεξί πεντάλ να βρίσκεσαι και στην περιοχή του 5-6 λίτρα/100 χλμ. Στην περίπτωση που το πιέσεις αρκετά και του ζητήσεις το κάτι παραπάνω, το κόστος σε κατανάλωση δεν είναι πάρα πολύ μεγάλο καθώς σε καμία περίπτωση κατά τη διάρκεια της δοκιμής δεν είδαμε τον υπολογιστή ταξιδιού να ξεφεύγει πάνω από την περιοχή του 8-9.

Στο δρόμο τώρα και με δεδομένο ότι δεν έχει αλλάξει κάτι πολύ σημαντικό, το Yeti στην οδήγηση είναι ουσιαστικά όπως και στο παρελθόν. Δηλαδή, αρκετά ευχάριστο και πολύ αποτελεσματικό. Ευέλικτο και με καλά δυναμικά χαρακτηριστικά που είναι στο 90% των περιπτώσεων αντίστοιχα με αυτά ενός συμβατικού hatchback. Σε γενικές γραμμές, το Yeti, αν εξαιρέσεις την υψηλή θέση οδήγησης και το αυξημένο ύψος του εσωτερικού, είναι ένα από τα crossover που σου δίνει πραγματικά την αίσθηση ενός συμβατικού hatch στην οδήγηση. Παίρνει μικρή κλίση στις στροφές, έχει μεγάλα περιθώρια πρόσφυσης και οι compact διαστάσεις του, του χαρίζουν ευελιξία και ζωηράδα που δεν θα απογοητεύσουν τον πιο... ανήσυχο οδηγό.

Σε σχέση με το παρελθόν δείχνει σε ορισμένες περιπτώσεις λίγο πιο άνετο και καλύτερα ηχομονωμένο, αλλά πλέον και το ESP δεν απενεργοποιείται πλήρως (μόνο το traction ακόμα και μετά το πάτημα του διακόπτη), γεγονός που δεν σε αφήνει να παίξεις λίγο με την ουρά και να το τοποθετήσεις λίγο πιο θεαματικά στην κορυφή της στροφής (ιδίως όταν το οδηγάς σε πατημένο χωματόδρομο). Παρότι η ανάρτηση είναι «σφιχτή», μιλάμε για ένα αρκετά άνετο όχημα τόσο εντός όσο και εκτός, ενώ η ανάρτηση δεν κοπανάει. Το αποτέλεσμα είναι λοιπόν ότι το φρεσκαρισμένο Yeti παραμένει ευχάριστο στην οδήγηση, ασφαλές και εξαιρετικά πρακτικό.

Είναι όμως πλέον τόσο μεγάλος ο ανταγωνισμός στην κατηγορία που εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να θεωρηθεί πλέον κορυφαίο σε κάποιους τομείς που παραδοσιακά υπερτερούσε. Ενας από αυτούς είναι και η σχέση τιμής/αξίας του μοντέλου.

Δεν θα σας πω ότι η βασική τιμή των 17.990 ευρώ (με απόσυρση) για το 1.2 TSI των 105 ίππων δεν είναι καλή, αλλά πλέον με τον ανταγωνισμό να κάνει τις προσφορές τη μία πίσω από την άλλη, δεν είναι και αυτό που λέμε η... χρυσή ευκαιρία! Πράγμα που μου φάνηκε λίγο περίεργο για Skoda. Πόσω μάλλον όταν μιλάμε για τις εκδόσεις πετρελαίου που οδηγήσαμε που στη City η βασική είναι στα 20.460 και στην Outdoor στα 20.760.

Το Yeti είναι πραγματικά καλό σε όλους τους τομείς χωρίς καμία αμφιβολία και δεν υπάρχει κάποιος τομέας που θα του βρεις ουσιαστικά αρνητικά στοιχεία. Φτάνει όμως σήμερα αυτό για να υπερκεράσεις τον αδυσώπητο ανταγωνισμό... Η απάντηση δική σας.