Συγκριτικό diesel: Ford Mondeo, Opel Insignia, Toyota Avensis


Τρία ευρύχωρα και οικονομικά μεσαία sedan με diesel κινητήρες σε μία άμεση αντιπαράθεση.

  • 22/12/2016

Μπορεί τα μεσαία sedan να βάλλονται από τις νέες μορφές οχημάτων που εξυπηρετούν εξίσου ή και καλύτερα τα όποια οικογενειακά βάρη, όπως και να το κάνουμε όμως η μορφή του κλασικού 4θυρου παραμένει ακόμα και σήμερα ζωντανή, όταν μάλιστα αυτά τα οχήματα αποτελούν «σημαίες» για τις εταιρίες τους.

Η αίγλη λοιπόν μίας προσιτής «limo» δεν έχει σβήσει στα μάτια των ευρωπαίων και ιδίως στα… δικά μας, αφού η εικόνα ενός κλασικού sedan παραπέμπει ακόμα και σήμερα στο απόλυτο «business car». Αυτό ακριβώς είναι και το νέο Mondeo.

Δεν πέρασε μάλιστα ένας χρόνος από την πρώτη μας δοκιμή με το diesel των 1,6 λίτρων 115 ίππων, και έφτασε η ώρα της αντικατάστασης από έναν ολοκαίνουριο TDCi 1,5 λίτρων 120 ίππων.

Και βέβαια δεν θα μπορούσαν η Opel και Toyota να διακινδυνεύσουν τη θέση τους στην αγορά (2η στα μεσαία στην Ευρώπη η Opel και 6η η Toyota) και έτσι προχώρησαν σε δύο ουσιαστικές ανανεώσεις του Insignia και Avensis αντίστοιχα.

Ford Mondeo 1.5 TDCi: Νέος και… ωραίος

Αυτή είναι η 4η γενιά του Mondeo και διαθέτει ένα νέο βασικό diesel. Ο 1.500άρης πετρελαίου μάλιστα δείχνει να ταιριάζει καλύτερα στις απαιτήσεις του μεσαίου Ford. Εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο, ο 4κύλινδρος σε σειρά 1.5 TDCi διαθέτει ψεκασμό common rail και twin scroll turbo, αλλά είναι ο μόνος της παρέας με έναν εκκεντροφόρο και 8 βαλβίδες συνολικά. Παρόλα αυτά και παρότι είναι κατά 61 cc μικρότερος από τον 1.6, καταφέρνει να αποδίδει ακριβώς την ίδια ροπή με το παρελθόν (ακριβώς στο ίδιο ύψος στροφών), ενώ η ιπποδύναμη του είναι αυξημένη κατά 5 ίππους και είναι και αρκετά πιο οικονομικός και… πράσινος σε σχέση με το παρελθόν. Eίναι δε ο δεύτερος πιο δυνατός του συγκριτικού ενώ στην πράξη φαίνεται ομοιογενής σε λειτουργία. Μόλις «φορτώσει» το turbo πάνω από τις 1.700 rpm τραβάει «πειστικά» μέχρι τον κόφτη και δύσκολα αντιλαμβάνεσαι ότι κάτω από το καπό υπάρχει… πετρέλαιο. Στην έκδοση Econetic μάλιστα του αυτοκινήτου δοκιμής με τα Michelin Energy Saver (που δεν το βοηθούν πάρα πολύ στα φρένα είναι η αλήθεια…) εκπέμπει μόλις 94 g/km CO2 και η μέση κατανάλωση είναι μόλις στα 3,6 I/100km, μία εντυπωσιακή βελτίωση σε σχέση με τον 1.6 TDCi που αντικαθιστά (109 και 4,2 ήταν οι αντίστοιχοι αριθμοί). Eίναι και το οικονομικότερο της παρέας, ανάμεσα μάλιστα σε εξαιρετικά οικονομικά από πλευράς κατανάλωσης πετρελαίου οχήματα. Υπήρχαν φορές που στο ταξίδι είδαμε και κατανάλωση της τάξη του 4 και κάτι στον υπολογιστή ταξιδιού, ενώ σχεδόν ποτέ αυτή δεν ξέφυγε πάνω από τα 7 λίτρα με την… μπίλια να κάθεται στο 5,9 μετά το τέλος της δοκιμής. Σημειώστε επίσης ότι σε σχέση με το 1.6 είναι πολύ πιο γρήγορο, παρότι μάλιστα έχει κα πολύ «μακρύ» κιβώτιο. Το V-BOX έδειξε 0-100 km/h σε 12,1 δευτερόλεπτα και με την τελική να αγγίζει τα 192 km/h, επιδόσεις που το καθιστά το δεύτερο ταχύτερο του συγκριτικού πίσω από το Insignia που είναι μακράν το ισχυρότερο και πιο γρήγορο.

Σας είχαμε αναφέρει στη δοκιμή του Vignale, της πολυτελούς έκδοσης του Mondeo, ότι η Ford είχε προχωρήσει σε μικροαλλαγές στη ρύθμιση της ανάρτησης ούτως ώστε να είναι πιο άνετο αλλά και πιο άμεσο στις αντιδράσεις του. Στην παρουσίασή του μάλιστα, οι μηχανικοί της Ford μας είχαν πει ότι οι αλλαγές αυτές θα περάσουν και στο «απλό» Mondeo. Αυτό λοιπόν είναι και το πρώτο που οδηγάμε με τις συγκεκριμένες αλλαγές. Όντως η ανάρτηση είναι λίγο πιο «σφιχτή» χωρίς όμως να έχει χάσει από την κορυφαία άνεση που προσφέρει, ιδίως με τη νέα ανάρτηση πέντε συνδέσμων «integral link» πίσω. Σχεδόν όλες οι ανωμαλίες του οδοστρώματος περνούν απαρατήρητες από τους επιβάτες και η ποιότητα κύλισης κυμαίνεται σε υψηλότατα επίπεδα. Το τιμόνι παρέχει καλή πληροφόρηση για ηλεκτρικό και είναι άμεσο και ακριβές, ενώ παρότι τα 1.419 κιλά του αμαξώματος δεν κρύβονται επαρκώς, το Mondeo εκτός από το πιο άνετο της παρέας είναι και το πιο ενδιαφέρον για τον οδηγό. Όλα τα χειριστήρια δουλεύουν… ρολόι, στις στροφές δεν γέρνει πολύ, δεν πλέει, τα περιθώρια πρόσφυσης είναι μεγάλα, οι όποιες τάσεις υποστροφής είναι μικρές και έρχονται κυρίως σε οδόστρωμα κακής ποιότητας, ενώ ακολουθεί τις εντολές του οδηγού χωρίς να δυσανασχετεί. Όντας το πιο μακρύ του συγκριτικού (σχεδόν 4,9 μέτρα!) είναι και το πιο ευρύχωρο συνολικά (με εξαίρεση το πίσω κάθισμα που το εντελώς επίπεδο πάτωμα στο Avensis και το καλύτερο ύψος του δίνει κάποιους πόντους παραπάνω) με τα 550 λίτρα του χώρου αποσκευών να το φέρνουν στην πρώτη θέση, ενώ και το τεράστιο άνοιγμα της πέμπτης θύρας το καθιστούν το πιο λειτουργικό. Σε θέματα αντιληπτής ποιότητα και φινιρίσματος είναι επίσης το καλύτερο, ενώ ο εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας αγγίζει τα όρια του premium (όπως οι αερόσακοι στις πίσω ζώνες ασφαλείας). Εκτός όλων αυτών είναι και το πιο πρακτικό στο συγκριτικό, με αρκετές θέσεις για μικροαντικείμενα. Η εργονομία δεν προβληματίζει, ενώ βασικός και προαιρετικός εξοπλισμός περιλαμβάνουν… τα πάντα σε σημείο που να δικαιολογείται ο όρος premium. Στα highlights ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με οθόνη 10 ιντσών, η οθόνη αφής 8 ιντσών στην κεντρική κονσόλα και τα προαιρετικά καθίσματα multicontour εμπρός που είναι θερμαινόμενα, κλιματιζόμενα και κάνουν και μασάζ!

Opel Insignia 1.6 CDTi: Ο παλιός είναι… ισχυρός

Το Insignia είναι από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα στην κατηγορία του. Είναι λογικό λοιπόν η Opel να έχει εναποθέσει πολλές από τις ελπίδες της σε αυτό. Επειδή μάλιστα είναι το πιο παλιό της παρέας με την παρουσίασή του να έχει γίνει το 2008, η γερμανική εταιρία δεν το αφήνει στην τύχη με το τελευταίο εκτεταμένο facelift να έχει λάβει χώρα το 2014. Σε αυτό ο βασικός χαρακτήρας του δεν αλλοιώθηκε, με το τελείωμα της οροφής αλά coupe να παραμένει (αν και δημιουργεί κάποια λειτουργικά προβλήματα πίσω), αλλά είναι σίγουρο ότι με μικροδιορθώσεις το σχήμα του παραμένει αρκετά σύγχρονο και εντυπωσιακό. Οι πιο ουσιαστικές αλλαγές έχουν λάβει χώρα κάτω από το «περιτύλιγμα» και στο εσωτερικό. Στο τελευταίο οι όποιες… φλυαρίες του παρελθόντος -κυρίως στην κεντρική κονσόλα με τους πολυάριθμους διακόπτες που απαιτούσαν… Master για την εκμάθηση λειτουργίας τους- έλαβαν τέλος με το νέο σύστημα infotainment με οθόνη αφής 8 ιντσών, αλλά και σωστή τακτοποίηση και ομαδοποίηση των λιγοστών διακοπτών ανάλογα με τις λειτουργίες τους. Νέος είναι και ο πίνακας οργάνων και πλήρως ψηφιακός προαιρετικά με LCD οθόνη επίσης 8 ιντσών, και αλλάζει μοτίβο και πληροφορίες που προβάλει ανάλογα με τις ρυθμίσεις που θα κάνει ο οδηγός. Στα highlights το touchpad στην κεντρική κονσόλα, ενώ ο έλεγχος του Infotainment γίνεται και από την οθόνη αφής. Οι θήκες για μικροαντικείμενα ιδίως στην κεντρική κονσόλα δεν ικανοποιούν, καθώς θα μπορούσαν να είναι περισσότερες. Οι χώροι για τους εμπρός επιβάτες είναι καλοί, όμως το αλά coupe τελείωμα της οροφής πίσω δυσκολεύει λίγο τα πράγματα. Παρά το γεγονός λοιπόν ότι είναι και αυτό πάνω από 4,8 μέτρα, έχει στην καμπίνα το μικρότερο χώρο από τα τρία και οι εύσωμοι θα δυσκολευτούν λίγο στην είσοδο και έξοδο από το πίσω κάθισμα καθώς η οροφή έρχεται χαμηλά. Μία ακόμα παρατήρηση έχει να κάνει με την αντιληπτή ποιότητα ορισμένων πλαστικών και με το φινίρισμα που δεν συνάδουν με τα δεδομένα της κατηγορίας. Κατά τα άλλα όμως και εδώ βασικός και προαιρετικός εξοπλισμός δικαιολογούν τον όρο πολυτελές (ιδίως τα touch κουμπιά για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας στον διζωνικό κλιματισμό και ο εξοπλισμός ασφάλειας).

Κάτω από το καπό του Insignia δοκιμής είναι ο ισχυρότερος κινητήρας πετρελαίου του συγκριτικού. Με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής και 16 βαλβίδες, ψεκασμό common rail και turbo μεταβλητής γεωμετρίας η απόδοσή του αγγίζει τους 136 ίππους και τα 320 Nm ροπής. Το μοτέρ είναι γνωστό και από το Astra και όσο το οδηγούμε τόσο μας αρέσει. Ομαλό σε λειτουργία, αν και λίγο θορυβώδες ψηλά, τραβάει αδιάκοπα από χαμηλά και χαρίζει πολύ καλές επιδόσεις στο Insignia. Παρότι είναι το πιο βαρύ του συγκριτικού μάλιστα, σύμφωνα με τα όργανα μετρήσεών μας είναι και το πιο γρήγορο τόσο σε επιταχύνσεις από στάση όσο και σε αυτές εν κινήσει. Κατά τα άλλα και η κατανάλωση παραμένει πολύ καλή σε κάθε περίπτωση αν και για πολύ λίγο (σε σχέση με το Avensis) μοιάζει να είναι το χειρότερο του συγκριτικού. Το θετικό είναι πάντως ότι όσο και να το πιέζεις, η μέση κατανάλωση δεν ξεπερνάει εύκολα τα 7l/100km. Στο μεγαλύτερο μέρος της δοκιμής μας ο υπολογιστής έμοιαζε πεισματικά κολλημένος γύρω από το 6,7, οπότε και αυτή είναι η μέση μας κατανάλωση που είναι εξαιρετική. Στο δρόμο τώρα, καταλαβαίνεις άμεσα τόσο την αναβαθμισμένη άνεση και ποιότητα κύλισης, όσο και το γεγονός ότι το Insignia δείχνει πιο άμεσο και ομοιογενές. Παρότι ο σχεδόν 1,5 τόνος δεν κρύβεται, τα περιθώρια πρόσφυσης είναι αρκετά και η συμπεριφορά είναι ουδέτερη στις περισσότερες των περιπτώσεων ακόμα και με τα ηλεκτρονικά απενεργοποιημένα (το μόνο της παρέας που απενεργοποιούνται πλήρως). Πολύ βελτιωμένη είναι η ποιότητα κύλισης, ενώ οι επιβάτες θα δουν μεγάλη διαφορά σε άνεση και στην απομόνωση των εξωτερικών θορύβων. Ακόμα και με τις πολύ όμορφες ζάντες 18 ιντσών του αυτοκινήτου δοκιμής τα πράγματα είναι πολύ καλά. Τα δε φρένα είναι αρκετά καλά και αποτελεσματικά, το κιβώτιο όμως είναι μεν ακριβές αλλά όχι ό,τι πιο γρήγορο και κοντό σε διαδρομές. Επίσης το τιμόνι είναι σχετικά «μουδιασμένο» και δεν προσφέρει αρκετή πληροφόρηση για την κατάσταση του οδοστρώματος, ενώ σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο όγκος του δεν κρύβεται στις πιο «κλειστές» διαδρομές με συνεχόμενες στροφές σε κάνουν να αναθεωρήσεις λίγο στην γρήγορη οδήγηση.

Toyota Avensis 1.6 D-4D: Τα… ρέστα της

Σύμφωνα με την Toyota το ανανεωμένο Avensis έχει αλλάξει σε περισσότερα από 1.000 σημεία (!) κάτι που δικαιολογεί ως ένα σημείο τον όρο νέα γενιά. Ξεκινώντας από τη σχεδίαση η υιοθέτηση του «Under Priority και Keen Look» φαίνεται με το πιο δυναμικό αποτέλεσμα. Από τη νέα μάσκα, τους ανασχεδιασμένους προφυλακτήρες και προβολείς ομίχλης, μέχρι τα νέα φώτα ημέρας τεχνολογίας LED, είναι σίγουρο ότι μιλάμε για ένα πιο σύγχρονο και εντυπωσιακό σύνολο σε σχέση με το παρελθόν, αν και η σχεδίασή του ως καθαρό 4θυρο 3 όγκων, μας κάνει να νιώθουμε ότι είναι το πιο κλασικό στη δοκιμή μας. Ανανεωμένη είναι και η εικόνα στην καμπίνα, η οποία είναι η πιο ευρύχωρη και άνετη στο συγκριτικό. Στο Avensis θα βολευτούν άνετα πέντε επιβάτες με το εντελώς επίπεδο πάτωμα πίσω να διευκολύνει τα πράγματα και την κλασική του σχεδίαση να του δίνει τον καλύτερο χώρο για το κεφάλι των επιβατών. Το μόνο θέμα είναι ότι διαθέτει τον μικρότερο χώρο αποσκευών (αν και καλός με 509 λίτρα), ενώ είναι και αυτός με το μικρότερο άνοιγμα καθότι 4θυρο. Νέα είναι και η σχεδίαση του ταμπλό, ενώ αναβαθμισμένη είναι η ποιότητα των υλικών αλλά η ελαφρώς σκουρόχρωμη εικόνα δεν βοηθάει στη διαμόρφωση ενός πολυτελούς περιβάλλοντος. Το φινίρισμα πάντως και η συναρμογή κινούνται σε κορυφαία επίπεδα και με το όνομα Toyota να εγγυάται για την αξιοπιστία. Οι θέσεις για μικροαντικείμενα και εδώ είναι αρκετές, αν και όπως και στο Insignia πιστεύουμε ότι θα μπορούσαν να είναι περισσότερες. Στο Avensis τα highlights συμπεριλαμβάνουν την μεγάλη οθόνη αφής 8 ιντσών του συστήματος πλοήγησης και πολυμέσων Touch & Go 2 που εκσυγχρονίζει την εικόνα, ενώ πολύ καλή είναι και η έγχρωμη οθόνη 5 ιντσών στον πίνακα οργάνων. Σε αυτή προβάλλονται εκτός από τις πληροφορίες του συστήματος πολυμέσων και οι λειτουργίες του Toyota Safety Sense που αποτελεί μέρος του βασικού εξοπλισμού και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων Pre-Collision που μειώνει την ταχύτητα ή φρενάρει το αυτοκίνητο σε περίπτωση επικείμενου ατυχήματος και λειτουργεί με ταχύτητα από 10 έως 80 km/h, μέχρι Lane Departure Alert, Automatic High Beam και Road Sign Assist (συστήματα που με παρόμοιες ονομασίες συμπεριλαμβάνονται στον εξοπλισμό και των άλλων οχημάτων).

Σημαντικές αλλαγές όμως έχουν γίνει στην γκάμα των κινητήρων και στην ανάρτηση. Στο αυτοκίνητο δοκιμής υπήρχε ο 1.6 D-4D που αποδίδει 112 ίππους και 270 Nm ροπής, ενώ συνδυάζεται με 6άρι μηχανικό κιβώτιο. Με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής και 16 βαλβίδες, ψεκασμό common rail και turbo μεταβλητής γεωμετρίας, έχει ποιοτικά χαρακτηριστικά λειτουργίας. Ελάχιστες φορές καταλαβαίνεις ότι είναι diesel και είναι ολιγαρκής σε πετρέλαιο με την μέση κατανάλωση δοκιμής να κυμαίνεται στα 6,5 l/100km. Σε περίπτωση που το προσπαθήσεις θα δεις και νούμερα που θα κυμαίνονται μεταξύ 5 και 6 λίτρων. Όπως υποδηλώνει και η ιπποδύναμή του είναι ο πιο αδύναμος της παρέας. Παρότι δεν παρουσιάζει ουσιαστικά προβλήματα σε όλο το φάσμα των στροφών, δεν έχει το «τράβηγμα» του Ford και κυρίως αυτό του Opel, κάτι που φαίνεται και από τις μετρήσεις μας, παρότι είναι το πιο ελαφρύ και μικρότερο σε μήκος στη δοκιμή. Στο δρόμο, το νιώθεις πιο ελαφρύ από αυτά του συγκριτικού, ενώ η αναθεώρηση που έχει γίνει στην ανάρτηση, τα υποπλαίσια και το ηλεκτρικό τιμόνι το κάνει να δείχνει πιο «δεμένο» και πιο άμεσο, χωρίς παράλληλα να χάνει πόντους σε άνεση και ποιότητα κύλισης που κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα. Τα ηλεκτρονικά βοηθήματα που δεν απενεργοποιούνται και δουλεύουν καλά σε βοηθούν με ανεπαίσθητο τρόπο να διατηρήσεις την πορεία σου και εξαλείφουν τις όποιες υποστροφικές -κυρίως- τάσεις και η αίσθηση των χειριστηρίων του γενικά δεν απογοητεύει, αλλά και πάλι δεν φτάνει την αίσθηση ευχαρίστησης που προσφέρει στον οδηγό του το Mondeo.

Το αποτέλεσμα μετράει

Με τις βασικές τους τιμές και τον εξοπλισμό να κυμαίνονται σε παρόμοια επίπεδα (μόνο το Insignia ξεφεύγει προς τα πάνω σε τιμή) το αποτέλεσμα του συγκριτικού είναι εύκολο.

Το Mondeo βρίσκεται στην κορυφή της δοκιμής και είναι μία από τις άριστες επιλογές στην κατηγορία.

Ακολούθως, από κοντά έρχεται το Insignia ως ένα από τα πιο γρήγορα της κατηγορίας.

Οι πολύ καλές τιμές και προσφορές (το πιο φθηνό της παρέας), η δεδομένη αξιοπιστία του, αλλά και η απλότητα και φιλικότητα του χαρακτήρα του πάντως (το πιο «user friendly» στο συγκριτικό), καθιστούν το Avensis μία άκρως δελεαστική πρόταση, ιδίως για τους φανατικούς της Toyota.