Test drive: Ford Ranger Raptor


Ξεχάστε όσα γνωρίζατε για τα pick-up και υποδεχτείτε ένα αυτοκίνητο που γράφει από την αρχή και με εμφατικό τρόπο τους κανόνες της κατηγορίας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: FORD
  • 14/5/2019

Ποιός θα το περίμενε πριν μερικά χρόνια ότι το american dream της Ford θα είχε τόση επιτυχία εκτός των ΗΠΑ που θα δημιουργούσε ένα ακαταμάχητο trend σε όλο τον κόσμο. Η Mustang είναι πλέον το δημοφιλέστερο σπορ μοντέλο του πλανήτη, ενώ το όνομα Raptor αφήνει την πέρα πλευρά του Ατλαντικού και εμφανίζεται και στην Ευρώπη. Όχι με την λογική του  F-150 που δύσκολα θα ταίριαζε σε αγορές πέραν των ΗΠΑ, αλλά με ένα πιο οικείο τρόπο, δανειζόμενο την εξαιρετική βάση που προσφέρει το πιο επιτυχημένο pick-up της Ευρώπης, το Ranger.

Το Ranger Raptor δημιουργήθηκε υπό την επιστασία του τμήματος Ford Performance και με την συνδρομή της Ford Αυστραλίας, δημιουργώντας ουσιαστικά ένα νέο μοντέλο που αλλάζει σε μεγάλο βαθμό όλα όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα για τα pick-up επί ευρωπαϊκού εδάφους. Ταξιδέψαμε μέχρι το Μαρόκο και τις ακτές του Ατλαντικού για να πάρουμε μία πρώτη γεύση από αυτή τη νέα ολομέτωπη επίθεση της Ford στα αγοραστικά ήθη της Γηραιάς Ηπείρου, και βρεθήκαμε εμπρός σε ένα καθηλωτικό όχημα όχι μόνο σε εμφάνιση και ηγετική παρουσία στον δρόμο, αλλά και σε μία επίδειξη υψηλής τεχνολογίας και μηχανολογικής έντασης από τους πάντα ενδιαφέροντες και γεμάτους ωραίες ιδέες ανθρώπους της Ford Performance.

Οff road beast

Για την δημιουργία του Ranger Raptor επιστρατεύθηκε το τμήμα Ford Performance, κάνοντας σημαντικές επεμβάσεις σε καίρια σημεία του απλού pick-up της Ford και φθάνοντας στα άκρα τον σκληροτράχηλο χαρακτήρα του. Το πλαίσιο τύπου σκάλας είναι ενισχυμένο και κατασκευασμένο από νέο χάλυβα υψηλότερης αντοχής έτσι ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει στα νέα δεδομένα της εκτός δρόμου κίνησης. Το πλάτος του έχει αυξηθεί χάρη στα μεγαλύτερα κατά 150 χιλιοστά μετατρόχια, ενώ αυξημένη κατά 51 χιλιοστά είναι και η απόσταση από το έδαφος, φθάνοντας πλέον στο μοναδικό για την κατηγορία νούμερο των 283 χιλιοστών! Νούμερο που επιτυγχάνεται και χάρη στα ειδικά εξελιγμένα λάστιχα της BF Goodrich, διαστάσεων 285/70 R17, με αμιγώς off road σχεδίαση και ειδική χάραξη για την μάξιμουμ απόδοση σε κάθε είδους έδαφος. Χάρη στη νέα σχεδίαση των προφυλακτήρων εμπρός και πίσω βελτιώθηκαν και οι γωνίες προσέγγισης (στις 32,50 μοίρες) και διαφυγής (στις 24,0) ενώ μπορεί πλέον να περάσει και μέσα από νερό με βάθος 850 χιλιοστά.

Οι αλλαγές δεν σταματούν στο πλαίσιο αλλά συνεχίζονται και στην ανάρτηση, η οποία είναι αγωνιστικού τύπου και έχει πλέον ελατήρια αντί για φύλλα σούστας με ενσωματωμένο έναν σύνδεσμο τύπου Watt ώστε να μειώνονται οι πλευρικές κινήσεις στο ελάχιστο. Συνδυάζεται με πολύ εξελιγμένα αγωνιστικού τύπου αμορτισέρ της εταιρίας FOX διαμέτρου 63,5 χιλιοστών τα οποία εφοδιάζονται με το σύστημα Position Sensitive Damping που ουσιαστικά προσπαθεί να μιμηθεί μία ενεργή ανάρτηση αυξομειώνοντας την διαδρομή των αμορτισέρ ανάλογα με το είδος του εδάφους. Η διαδρομή της εμπρός ανάρτησης είναι αυξημένη κατά 32% και της πίσω κατά 18% ενώ όλο το δάπεδο διατρέχει ένα προστατευτικό πάνελο από ατσάλι πάχους 2,3 χιλιοστών, με έξτρα «ποδιές» για τον κινητήρα και το κιβώτιο. Σημαντικά αναβαθμισμένα είναι και τα φρένα με διπίστονες δαγκάνες εμπρός και μονοπίστονες πίσω σε αεριζόμενους δίσκους των 332 χιλιοστών και στους δύο άξονες.

O κινητήρας είναι μία έκδοση του δίλιτρου biturbo EcoBlue που στην συγκεκριμένη περίπτωση αποδίδει 213 ίππους και 500 Nm ροπής. Συνδυάζεται με ένα νέο αυτόματο κιβώτιο 10 σχέσεων το οποίο διαθέτει και paddles στο τιμόνι για χειροκίνητη λειτουργία. Είναι το ίδιο που εξοπλίζει το αμερικάνικο F-150 Raptor και την Mustang, έχοντας όμως διαφορετική κλιμάκωση για τον συγκεκριμένο κινητήρα, έτσι ώστε να εξασφαλίζει χαμηλή κατανάλωση αλλά και μειωμένες εκπομπές ρύπων.

Η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς (όπου υπάρχει και ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό) ενώ ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Raptor είναι η πληθώρα προγραμμάτων που διαθέτει για κίνηση σε κάθε είδους έδαφος. Τα προγράμματα αυτά είναι το «Normal», «Sport Mode», «Grass/Gravel/Snow» (για κίνηση σε ολισθηρά εδάφη), το «Mud/Sand» (για κίνηση σε άμμο και λάσπη), το «Rock Mode» (για οδήγηση σε ακραίες off road συνθήκες) και το «Baja Mode» (για οδήγηση εκτός δρόμου με υψηλές ταχύτητες όπως στον φημισμένο αγώνα Baja Desert Rally). Σε κάθε ένα από αυτά τα προγράμματα προσαρμόζεται ανάλογα και η λειτουργία του Traction Control και του ESC έτσι ώστε το αυτοκίνητο να αποδίδει στο μάξιμουμ για την εκάστοτε συνθήκη. Παράλληλα υπάρχει μία μεγάλη γκάμα συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, όπως τα Hill Start Assist, Hill Descent Control, Trailer Sway Control, Load Adaptive Control κ.λπ. οι οποίες έρχονται να συνδράμουν στις κορυφαίες εκτός δρόμου ικανότητες του αυτοκινήτου όταν αυτό εξυπηρετεί και δύσκολες επαγγελματικές ανάγκες.

Σε ότι αφορά την εμφάνιση, είναι προφανές ότι κυριαρχούν οι ενέσεις off road τεστοστερόνης σε όλο το μήκος και το πλάτος του αμαξώματος. Σημείο αναφοράς η καθηλωτική μάσκα με έντονο το αμερικάνικο στοιχείο και την αναγραφή του ονόματος της εταιρίας σε όλο το μήκος της γρίλιας, στοιχείο δανεισμένο από το αμερικάνικο F-150. Από εκεί και πέρα υπάρχουν αλλαγές στους προφυλακτήρες εμπρός και πίσω, τονισμένα φτερά με έξτρα προστασία καθώς και μία αλουμινένια μπάρα-σκαλοπάτι που διατρέχει όλο το αμάξωμα. Στο σαλόνι υπάρχουν αρκετές πινελιές από το τμήμα της Ford Performance με εντυπωσιακά μπάκετ καθίσματα για τους εμπρός επιβάτες, δερμάτινη επένδυση στο σαλόνι και αρκετά επιμέρους σημεία στον διάκοσμο, δερμάτινο σπορ τιμόνι (με κόκκινο «αγωνιστικό» σημάδι για να γνωρίζει κανείς την θέση της ευθείας) και πολλές ακόμα νύξεις (όπως για παράδειγμα τα γαλάζια γαζιά στα καθίσματα) για το διαφορετικό προφίλ αυτής της έκδοσης.

Η οθόνη των 8 ιντσών συνδυάζεται με το νέο και πληθωρικό σύστημα infontainment SYNC 3, ενώ ο εξοπλισμός είναι υπερπλήρης περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων διζωνικό κλιματισμό, Pre Collision Assist, Cruise Control, Lane Keeping Aid, και πολλά ακόμα. Σε ότι αφορά τέλος την καρότσα, καλύπτεται εξ ολοκλήρου από πλαστική επένδυση υψηλής ποιότητας, έχει ένα εξαιρετικής αισθητικής κάλυμμα, ενώ παρέχεται και ένας μηχανισμός υποβοήθησης για το πιο εύκολο άνοιγμα και κλείσιμο της πίσω πόρτας. Το μήκος της καρότσας είναι στα 1.575 χιλιοστά και το πλάτος στα 1.560, όμως το μεγάλο απόβαρο των 2.510 κιλών μειώνει το ωφέλιμο φορτίο στα 610 κιλά. Κάτι που μάλλον δεν θα ενοχλήσει όσους το αγοράσουν, γιατί όπως θα δούμε στις αμέσως επόμενες γραμμές, εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με ένα ακόμα «αγροτικό» αλλά με επίδειξη υψηλού life style και κορυφαίας off road τεχνολογίας.

Οδηγώντας στο Μαρόκο

Το κοιτάζεις από μακριά στο πάρκινγκ του αεροδρομίου και αντιλαμβάνεσαι με την πρώτη ματιά ότι εδώ κάτι πολύ διαφορετικό συμβαίνει. Και από τα πρώτα χιλιόμετρα στους επαρχιακούς δρόμους του Μαρόκου ξέρεις ότι αυτό το αυτοκίνητο αλλάζει τον χάρτη της κατηγορίας μια για πάντα. Το κύριο στοιχείο που το ξεχωρίζει είναι το τετρακίνητο πακέτο, και δη οι αναρτήσεις. Ουσιαστικά μπορεί  να περάσει από παντού, ακόμα και από σημεία που ερπυστριοφόρα της ΕΜΑΚ θα τα έβρισκαν σκούρα, με την απόσταση από το έδαφος και την κορυφαία λειτουργία των σκληροτράχηλων αμορτισέρ με τα μεγάλα περιθώρια ελευθερίας κίνησης των τροχών να ισοπεδώνουν οτιδήποτε βρεθεί στον διάβα τους. Η τετρακίνηση με τα πολλά προγράμματα λειτουργεί ιδανικά στην πράξη, καθώς καλύψαμε όλα τα σενάρια (πλην χιονιού, αυτό βρισκόταν ακόμα στην... Ελλάδα), με έμφαση κυρίως στα ανομολόγητα παιχνίδια στις τεράστιες αμμουδιές του Ατλαντικού. Εκεί κυριολεκτικά το Raptor «οργίασε», κάνοντας τα αδύνατα δυνατά ακόμα και σε σημεία που νόμιζες ότι η άμμος θα μπορούσε να σε καταπιεί μία για πάντα. Ένας ακόμα σημαντικός κρίκος ήταν και τα απίστευτα λάστιχα, στα οποία μπορείς να ακουμπήσεις χωρίς τον παραμικρό φόβο του κλαταρίσματος, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά πόσο σημαντικά είναι τα ελαστικά στις εκτός δρόμου αποδράσεις. Στην άσφαλτο το Raptor είναι ιδιαίτερα πολιτισμένο και άνετο, με την μεγάλη διαδρομή της ανάρτησης να μην επηρεάζει την ακρίβεια των χειρισμών και την ικανότητά του να στρίβει με ακρίβεια και χωρίς περιττά δράματα. Το τιμόνι είναι όσο βαρύ και με την απαραίτητη αίσθηση που περιμένεις από ένα τέτοιο αυτοκίνητο, ενώ και οι τέσσερις δίσκοι σταματούν τους 2,5 τόνους του αμαξώματος με σαφή αίσθηση και χωρίς να δείχνουν σημάδια κόπωσης. Ο κινητήρας προσπαθεί να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και του μεγάλου βάρους χωρίς να είναι πάντως το δυνατό χαρτί του αυτοκινήτου (έχει όμως ωραίο ήχο τύπου V8 από το σύστημα ενίσχυσης μέσω των ηχείων...). Το 10τάχυτο κιβώτιο έχει πολύ καλή συμπεριφορά και βοηθά τον κινητήρα να βρίσκεται στο ωφέλιμο εύρος της λειτουργίας του, ιδίως στην σπορ ρύθμιση, όπου κρατά τις σχέσεις λίγο παραπάνω και είναι πιο άμεσο στα κατεβάσματα πολλών σχέσεων μαζί.

Συνοψίζοντας, και μέχρι την άφιξή του για πλήρη δοκιμή και στην χώρα μας, το Ranger Raptor είναι από εκείνες τις σπάνιες περιπτώσεις αυτοκινήτων που αλλάζουν μεμιάς την πορεία μίας ολόκληρης κατηγορίας. Απέναντί του τα υπόλοιπα pick-up μοιάζουν πολύ «λίγα» τόσο σε επίπεδο παρουσίας και κύρους στον δρόμο όσο και σε ικανότητες στα πιο ακραία off-road σενάρια. Με τιμή που ξεκινά από τα 55.802 ευρώ και εξοπλισμό που μπορείτε να διαβάσετε εδώ σίγουρα δεν είναι το αυτοκίνητο ενός επαγγελματικού βιοπορισμού. Θα αγαπηθεί από πολλούς -είναι ήδη sold out για φέτος στην Ευρώπη-, θα γίνει αντικείμενο ζήλιας από ακόμα περισσότερους και όσοι τυχεροί μπορέσουν να το αποκτήσουν σίγουρα θα έχουν στα χέρια τους ένα διαβατήριο για απολαύσεις που κανείς άλλος δεν μπορεί να τους προσφέρει.