25 χρόνια Smart: Από το μικροσκοπικό fortwo στο #1 – Μία ιστορία γεμάτη επιτυχίες


Η Smart κλείνει 25 χρόνια ύπαρξης, με μία ιστορία που ξεκίνησε στην Ελβετία, κατέληξε στα χέρια της Mercedes και συνεχίζεται με σύγχρονους όρους μέχρι και σήμερα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 23/7/2023

Δυόμισι δεκατίες έχουν περάσει από τότε που η Smart έκανε την είσοδό της στην παγκόσμια αγορά, προσφέροντας στην Ευρώπη το μοντέλο που θα γινόταν το πιο επιτυχημένο microcar της αγοράς. Έκτοτε, πολλά έχουν αλλάξει για την κάποτε ελβετική και πλέον γερμανοκινεζική αυτοκινητοβιομηχανία.

Η Smart ξεκίνησε την πορεία της το 1994, όταν ιδρύθηκε από τον ελβετό επιχειρηματία Nicolas Hayek, ο οποίος είχε ιδρύσει και τον όμιλο Swatch. Γνωστή για τα microcars της, η αυτοκινητοβιομηχανία ήταν γνωστή ως MCC AG (Micro Compact Car), πριν περάσει στα χέρια της μητρικής εταιρείας της Mercedes, Daimler-Benz, το 1998.

Το fortwo city coupe έκανε θραύση στην Ευρώπη, προσφέροντας στους οδηγούς τον τέλειο συνδυασμό του απλού, αλλά ταυτόχρονα ελκυστικού σχεδιασμού, και φυσικά του μικρού μεγέθους, καθιστώντας το ιδανικό για μετακινήσεις μέσα στην πόλη.

Η μεγάλη επιτυχία του fortwo ώθησε τη Smart να δημιουργήσει περισσότερες εκδόσεις και παραλλαγές του, λανσάροντας το κάμπριο fortwo, με την Targa οροφή να καλύπτει μόνο τα καθίσματα στο μπροστινό μέρος, ενώ ακολούθησε και το forfour, η τετραθέσια έκδοση του fortwo, η οποία σχεδιάστηκε σε συνεργασία με την Brabus.

Το 2003, οι Γερμανοί της Mercedes προίκισαν την γκάμα της Smart με δύο ακόμη μοντέλα, το Crossblade και το Roadster, με το τελευταίο να μη βλέπει ποτέ την επιτυχία του και την εταιρεία να το αποσύρει μετά από μόλις 2 χρόνια

Σήμερα, η Smart βρίσκεται σε έναν εντελώς διαφορετικό δρόμο, αφού η αυτοκινητοβιομηχανία που κάποτε ήταν γνωστή για τα microcars της, πλέον δεν έχει ούτε ένα στους τιμοκαταλόγους της. Με την παραγωγή του EQ fortwo να έχει ολοκληρωθεί από τον περασμένο Απρίλιο, η Smart έχει αφεθεί ολοκληρωτικά στην επιρροή της κινεζικής Geely, η οποία κατέχει το 50% των μετοχών της (το άλλο 50% βρίσκεται ακόμα στα χέρια της Mercedes).

Οι Κινέζοι έφεραν ριζικές αλλαγές τόσο στην γκάμα, όσο και στη φιλοσοφία της αυτοκινητοβιομηχανίας, μετατρέποντάς την σε μία εταιρεία με αποκλειστικά ηλεκτρικά προϊόντα που επικεντρώνεται σε μεγαλύτερα οχήματα, δηλαδή SUV. Τόσο το ήδη επιτυχημένο Smart #1, όσο και το #3, ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία. Το πρώτο, μάλιστα, πωλείται ήδη σε 13 ευρωπαϊκές χώρες, ενώ το δεύτερο θα κάνει το ντεμπούτο του στην έκθεση αυτοκινήτου του Μονάχου τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.