Εν έτει 2024 η Ελλάδα βρίσκεται να διαθέτει πλέον ένα μεγάλο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που σου επιτρέπει να διασχίσεις ολόκληρη την επικράτεια –πλην της νησιωτικής χώρας–οδηγώντας σε ασφαλές περιβάλλον. Πέραν, όμως, της ασφάλειας, οι σύγχρονοι αυτοί δρόμοι αποτελούν και ένα εργαλείο οικονομικής ανάπτυξης, καθώς εντάσσονται στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, οι εθνικές οδοί της Ελλάδας έμοιαζαν αναμφισβήτητα με ανέκδοτο, καθώς στο μεγαλύτερο μέρος τους ούτε στο ελάχιστο δεν πλησίαζαν τις προδιαγραφές αυτού που στην Ευρώπη οι οδηγοί γνώριζαν ως «αυτοκινητόδρομο». Τα τροχαία –συχνότατα μετωπικές συγκρούσεις– στην Εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης αποτελούσαν πολύ συχνά αντικείμενο των δελτίων ειδήσεων, πολλές φορές γίνονταν, δυστυχώς, και πρώτη είδηση, εξαιτίας του πλήθους των ανθρωπίνων απωλειών, ενώ η Κορίνθου-Πατρών έφερε τον τίτλο της «εθνικής καρμανιόλας», τον οποίο, μετά την ολοκλήρωση του σχετικού έργου και τη μετατροπή της σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, παραχώρησε στον περίφημο ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης), o οποίος είναι και το επόμενο μεγάλο στοίχημα στον τομέα των οδικών μεταφορών και της οδικής ασφάλειας.
Κοινό χαρακτηριστικό των «εθνικών οδών» της περιόδου εκείνης, η έλλειψη του διαχωριστικού στηθαίου, η οποία, όπως δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία, ήταν υπεύθυνη για πολλές εκατοντάδες νεκρούς –αδικοχαμένους συμπολίτες μας– κάθε χρόνο. Η λίστα με τα πολύνεκρα τροχαία, δυστυχώς, είναι εξαιρετικά μεγάλη (μόνο το τι έγινε στα Τέμπη στις 13 Απριλίου 2003 να θυμηθεί κανείς σοκάρεται) και η κατάσταση ήταν τέτοια που είχε οδηγήσει το ίδιο το Υπουργείο Μεταφορών (!) να τυπώσει ειδικό φυλλάδιο, το οποίο μοιραζόταν στα διόδια, προκειμένου να επισημάνει την επικινδυνότητα του δρόμου στο περίφημο «πέταλο του Μαλιακού».
Τι εστί αυτοκινητόδρομος
Στην τελευταία έκδοση (2020) του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του Υπουργείου μπορείτε να διαβάσετε τον εξής ορισμό για τον Αυτοκινητόδρομο: «Οδός ειδικής μελέτης και κατασκευής για την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων και μοτοσικλετών, η οποία δεν εξυπηρετεί τις συνορεύουσες με αυτήν ιδιοκτησίες και η οποία:
α) διαθέτει, εκτός ειδικών σημείων ή προσωρινά, χωριστά οδοστρώματα για τις δύο κατευθύνσεις της κυκλοφορίας, που διακρίνονται μεταξύ τους είτε με διαχωριστικές νησίδες είτε, κατ' εξαίρεση, με άλλα μέσα,
β) δεν διασταυρώνεται ισόπεδα με άλλη οδό, μονοπάτι, σιδηροδρομική ή τροχιοδρομική γραμμή και
γ) έχει χαρακτηριστεί με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και έχει ειδική σήμανση με πινακίδες ως αυτοκινητόδρομος».
Σε αυτά τα χαρακτηριστικά ανταποκρίνονται πλέον πάνω από 2.000 χιλιόμετρα ασφαλτοστρωμένων δρόμων, όπου συναντάμε όχι μόνο τα διαχωριστικά των ρευμάτων κυκλοφορίας προδιαγραφών EN-1317, αλλά και δίδυμες σήραγγες ή και γέφυρες (ώστε διατηρείται η απομόνωση κάθε ρεύματος κυκλοφορίας), καθώς, επίσης, και κέντρα διαχείρισης της κυκλοφορίας που εντάσσονται σε ένα σύστημα εντοπισμού τροχαίων ατυχημάτων. Τα κέντρα αυτά λειτουργούν με την ευθύνη των εταιρειών-παραχωρησιούχων που έχουν αναλάβει την διαχείριση του εθνικού δικτύου των αυτοκινητοδρόμων.
Οι παραχωρησιούχοι είναι αυτοί που έχουν δημιουργήσει και τις αντίστοιχες υπηρεσίες με περιπολίες, και ομάδες άμεσης επέμβασης, που βρίσκονται σε ετοιμότητα για την παροχή βοήθειας στους οδηγούς σε περίπτωση κάποιου συμβάντος όλο το 24ωρο. Για παράδειγμα, στην Ολυμπία Οδό, από την έναρξη λειτουργίας του έργου παραχώρησης, έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 290.000 επεμβάσεις βοήθειας σε συμβάντα (περίπου 60 την ημέρα), που αφορούν κυρίως σε παροχή βοήθειας σε ακινητοποιημένα οχήματα ή απομάκρυνση εμποδίου/αντικειμένου από το οδόστρωμα και άλλα συμβάντα (συγκρούσεις με υλικές ζημιές, μποτιλιαρίσματα, κ.ά.) – με τον παραχωρησιούχο να δηλώνει ως μέσο χρόνο ανταπόκρισης τα 14 λεπτά.
Σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι στα τέλη του 2014 ιδρύθηκε ο φορέας «ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ και ΟΔΟΙ ΜΕ ΔΙΟΔΙΑ», με διακριτικό τίτλο «HELLASTRON» (HELLENIC ASSOCIATION of TOLL ROAD NETWORK), με τη συμμετοχή όλων των σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων και υποδομών με διόδια που λειτουργούν στην Ελλάδα. Στο δίκτυο της Hellastron λειτουργούν σε 24ωρη βάση / 365 ημέρες τον χρόνο περισσότερα από 20 Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας, τα οποία διαχειρίζονται περισσότερα από 100.000 συμβάντα τον χρόνο, με περισσότερα από 150 οχήματα οδικής ασφάλειας να καλύπτουν με τις περιπολίες τους πάνω από 22 εκατομμύρια χιλιόμετρα τον χρόνο, κάνοντας μιάμιση φορά τον γύρο της Γης κάθε μέρα. Ο μέσος χρόνος ανταπόκρισης σε κλήσεις και συμβάντα κυμαίνεται από 6 λεπτά σε αστικά έως 20 λεπτά σε υπεραστικά οδικά τμήματα.
Η Ελλάδα μέρος της Ευρώπης
Το γεγονός ότι η Ελλάδα αποτελεί μέλος της ΕΕ αντανακλάται αναπόφευκτα και στον τομέα των μεταφορών. Βλέπετε, οι βιώσιμες και αποτελεσματικές μεταφορές είναι σημαντικές, καθώς συνδέουν διαφορετικές χώρες, και, κατ’ επέκταση, αγορές και ανθρώπους, συμβάλλοντας στην οικονομική δραστηριότητα, στην ανάπτυξη και στη μεγέθυνση. Οφείλει, λοιπόν, η χώρα μας να ευθυγραμμιστεί με την ευρωπαϊκή στρατηγική και τακτική και στον τομέα αυτό δημιουργώντας στην επικράτειά της τις αντίστοιχες υποδομές – και αυτή είναι μια διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Σε ειδική έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου αναφέρεται ότι «Προκειμένου να δοθεί ώθηση στην ανάπτυξη των μεταφορών της ΕΕ, εγκρίθηκε το 2013 κανονισμός για το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), ο οποίος εισήγαγε τις έννοιες του “εκτεταμένου” και του “κεντρικού” δικτύου του ΔΕΔ-Μ. Το εκτεταμένο δίκτυο, που προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως το 2050, έχει τον ευρύτερο στόχο να διασφαλίσει προσβασιμότητα και συνδεσιμότητα για όλες τις περιφέρειες της ΕΕ. Το κεντρικό δίκτυο, που προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως το 2030, απαρτίζεται από εκείνα τα μέρη του εκτεταμένου δικτύου που είναι ύψιστης στρατηγικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων ανάπτυξης του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών». Σημειώστε ότι βάσει πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διαμορφώθηκαν οι «Διάδρομοι» που μπορείτε να δείτε στον χάρτη που παραθέτουμε.
Σημειώστε, επίσης, ότι οι αυτοκινητόδρομοι και εν γένει τα οδικά δίκτυα διαδραματίζουν αναμφίβολα έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο σε αυτή την ιστορία, καθώς αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μερίδιο των μεταφορών στην ΕΕ – και αυτό αφορά στις μεταφορές όχι μόνο των εμπορευμάτων (76,7 % των τονοχιλιομέτρων), αλλά και των μεταφορών (83,3 % των επιβατοχιλιομέτρων).
Ενδιαφέρον, πάντως, έχει το γεγονός ότι «η απρόσκοπτη κυκλοφορία στο κεντρικό οδικό δίκτυο του ΔΕΔ-Μ δεν μπορούσε να εξασφαλιστεί, λόγω τού ότι ορισμένα διασυνοριακά τμήματα δεν είχαν ολοκληρωθεί, ενώ η προσέγγιση που ακολουθείται όσον αφορά την εξασφάλιση χώρων στάθμευσης και υποδομών εναλλακτικών καθαρών καυσίμων δεν είναι επαρκώς συντονισμένη». Κάτι που σημαίνει με απλά λόγια ότι θα πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχει στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους η δυνατότητα για κυκλοφορία κάθε τύπου οχημάτων (συμβατικά και υγραερίου, φυσικού αερίου, ηλεκτρικά και υδρογόνου).
Όλοι οι Αυτοκινητόδρομοι της Ελλάδας με μία ματιά
Μαζί με την Αττική Οδό, που εξυπηρετεί και την κυκλοφορία της πρωτεύουσας, το συνολικό μήκος των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων φτάνει πλέον στα 2.159,3 χιλιόμετρα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Hellastron, του μη κερδοσκοπικού φορέα που συνενώνει όλες τις εταιρείες που διαχειρίζονται τους δρόμους αυτούς. Σε αυτούς τους οδικούς άξονες μπορεί κανείς να κινηθεί «απομονωμένος» από το αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας – με ό,τι ευεργετικό μπορεί αυτό να συνεπάγεται για την ασφάλειά του.
Μεγαλύτερος σε μήκος αυτοκινητόδρομος της χώρας είναι η Εγνατία Οδός, με 887,2 χλμ. και μικρότερος η Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο, με 3,5 χλμ. Τη μεγαλύτερη πυκνότητα σε Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) με Πρατήριο Καυσίμων παρουσιάζει η Ολυμπία Οδός, η οποία διαθέτει και τη μεγαλύτερη μέση ημερήσια κυκλοφορία έτους (26.171), μεταξύ των μη αστικών αυτοκινητοδρόμων, καθώς την πρώτη θέση στους αστικούς αυτοκινητοδόμους καταλαμβάνει η Αττική Οδός (60.096,78). Προσέξτε ότι ενώ η Εγνατία Οδός καταλαμβάνει την προτελευταία θέση ως προς την μέση ημερήσια κυκλοφορία, βρίσκεται μπροστά από όλους ως προς τα διανυθέντα οχηματοχιλιόμετρα (3.669,55 εκατομμύρια), κάτι που οπωσδήποτε σχετίζεται με το μήκος της.
Στον τομέα των διοδίων, οι περισσότερες συναλλαγές σε αυτόματα συστήματα πληρωμών πραγματοποιούνται στην Ολυμπία Οδό (24% των συνολικών συναλλαγών), ωστόσο φαίνεται ότι αυτές οι συναλλαγές αποτελούν ένα μικρό μόνο μέρος του συνόλου, καθώς απουσιάζουν παντελώς από κάποιους αυτοκινητόδρομους, όπως η Αττική Οδός και η Γέφυρα. Αντιθέτως, φαίνεται ότι ευρύτατη αποδοχή γνωρίζουν οι ηλεκτρονικοί πομποδέκτες (κοινώς e-Pass), καθώς προσφέρουν το πλεονέκτημα της σημαντικής εξοικονόμησης χρόνου στους οδηγούς. Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι έχει λυθεί προ πολλού πλέον το πρόβλημα της διαλειτουργικότητας, με αποτέλεσμα να μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει οποιονδήποτε πομποδέκτη, σε οποιονδήποτε αυτοκινητόδρομο.
Σημειώστε, δε, ότι πέραν του χρόνου που γλιτώνει κανείς με έναν πομποδέκτη, εξοικονομεί χρήματα, αφού κατά καιρούς οι εταιρείες-παραχωρησιούχοι προβαίνουν σε διάφορες προσφορές. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Ολυμπίας Οδού, που από το 2021 προσφέρει τη λεγόμενη «υβριδική χρέωση»: κατά την έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο υπολογίζονται ακριβώς τα χιλιόμετρα που έχεις διανύσει και σου επιστρέφεται η διαφορά (κατά την τυπική διέλευση από διόδια πληρώνουμε για ένα συγκεκριμένο αριθμό χιλιομέτρων και όχι για αυτόν που στην πραγματικότητα πραγματοποιούμε).
Η ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε. ιδρύθηκε το 1996 και ακολούθησαν οι ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΟΜΕΣ Α.Ε., με αντικείμενο τη λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου. Ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού συνδέει την Εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας με την Εθνική οδό Αθηνών-Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Αποτελείται, δε, από την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας-Σταυρού-Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ. (αποτελεί τον βασικό άξονα της Αττικής Οδού), τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ. Το έργο ολοκληρώθηκε το 2003 με τη μέθοδο της παραχώρησης, αποτελώντας ένα από τα μεγαλύτερα συγχρηματοδοτούμενα οδικά έργα στην Ευρώπη. Τηλ. έκτακτης ανάγκης: 1024.
Η εταιρεία ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. συστάθηκε το 1995 από τη γαλλική VINCI και έξι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες, με αποκλειστικό σκοπό τη σύναψη με το Ελληνικό Δημόσιο και την υλοποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου. Ανέλαβε, δε, την ευθύνη της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, συντήρησης και λειτουργίας της Γέφυρας στη διάρκεια των 42 ετών της περιόδου παραχώρησης. Η ίδια η γέφυρα έχει μήκος 2.252 μέτρα και αποτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό τεχνικό έργο που διακρίνεται για τα αντισεισμικά του χαρακτηριστικά. Το κατάστρωμα έχει πλάτος 27,2 μέτρα με δύο λωρίδες κυκλοφορίας, μια λωρίδα ασφαλείας και πεζοδρόμιο σε κάθε κατεύθυνση.
Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. ανέλαβε την ευθύνη πραγματοποίησης των έργων κατασκευής του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας τον Φεβρουάριο του 1997. Παράλληλα, η εταιρεία έχει αναλάβει τη συντήρηση και λειτουργία της οδού, ενώ στην πορεία τής ανατέθηκαν, από διάφορους φορείς και άλλα έργα, όπως: η σύνδεση του Αεροδρομίου «Μακεδονία» με τον αυτοκινητόδρομο Θεσσαλονίκης-Μουδανιών, η σύνδεση του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης, η γέφυρα Μέρτζιανης (Διασυνοριακή σύνδεση με Αλβανία), η σύνδεση της Εγνατίας Οδού με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, κ.ά. Η Εγνατία Οδός είναι ένας σημαντικότατος οδικός άξονας, καθώς συνδέει την Ηγουμενίτσα με την Αλεξανδρούπολη αφού περάσει από Ιωάννινα, Μέτσοβο, Γρεβενά, Κοζάνη, Βέροια, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Ξάνθη και Κομοτηνή για να καταλήξει στους Κήπους του Έβρου. Παράλληλα, συνδέεται με τα σύνορα Αλβανίας, Βόρειας Μακεδονίας, Βουλγαρίας και Τουρκίας, μέσω εννέα κάθετων αξόνων. Περιλαμβάνει, δε, 63 κόμβους, 177 γέφυρες (άνω των 50 μέτρων) συνολικού μήκους 40 χλμ., 73 (διπλές) σήραγγες συνολικού μήκους 50 χλμ. (μήκος μονών σηράγγων: 100 χλμ.), η μεγαλύτερη από τις οποίες έχει μήκος 4,8 χλμ., και 43 περάσματα ποταμών. Τηλ. έκτακτης ανάγκης: 1077.
Η ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. είναι ο παραχωρησιούχος του τμήματος του αυτοκινητόδρομου Π.Α.Θ.Ε. μήκους περίπου 170 χλμ. από τον Ανισόπεδο Κόμβο Μεταμόρφωσης Αττικής έως τη Σκάρφεια Φθιώτιδας, μετά τα Καμένα Βούρλα. Η εταιρεία είναι θυγατρική του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και στον Π.Α.Θ.Ε. έχει εκτελέσει μια σειρά έργων για τη διαμόρφωσή του σε έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Παράλληλα, η Νέα Οδός έχει αναλάβει και τον συνδετήριο κλάδο του Π.Α.Θ.Ε. Σχηματάρι - Χαλκίδα, μήκους 11 χλμ. Η Νέα Οδός είναι, επίσης, η εταιρεία που ανέλαβε τη μελέτη, τον σχεδιασμό, την κατασκευή, την εκμετάλλευση, τη λειτουργία και τη συντήρηση του έργου Παραχώρησης «Ιόνια Οδός» με τον ομώνυμο αυτοκινητόδρομο να έχει μήκος 196 χλμ. και να συνδέει το Αντίρριο με τα Ιωάννινα (Ανισόπεδος Κόμβος με Εγνατία Οδό), διατρέχοντας τη Δυτική Ελλάδα. Η Νέα Οδός έχει τον ίδιο τετραψήφιο τηλεφωνικό αριθμό έκτακτης ανάγκης –1075– με την Κεντρική Οδό και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου.
Η ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε. ιδρύθηκε στις 22 Δεκεμβρίου 2006 και στις αρχές του 2007 ανέλαβε, βάσει της σχετικής Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου, τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του οδικού άξονα Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και τον κλάδο Λεύκτρο-Σπάρτη, συνολικού μήκους 205 χλμ. με 25 ανισόπεδους κόμβους. Το τμήμα Κόρινθος-Καλαμάτα έχει μήκος 159 χλμ. και διαθέτει 21 ανισόπεδους κόμβους, ενώ το τμήμα Λεύκτρο-Σπάρτη έχει μήκος 46 χλμ. και διαθέτει 4 κόμβους. Τηλ. έκτακτης ανάγκης: 1025
Η ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε. διαχειρίζεται το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Α.Θ.Ε. από τις Ράχες του Νομού Φθιώτιδας έως το Κλειδί Ημαθίας, συνόλου 263,7 χιλιομέτρων. Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, η εταιρεία ανέλαβε την ανακατασκευή και αναβάθμιση του τότε υφιστάμενου αυτοκινητόδρομου και τμήματος της Παλαιάς Εθνικής οδού, συνολικού μήκους 229,40 χλμ. (από τις Ράχες του Νομού Φθιώτιδος έως το Κλειδί του Νομού Ημαθίας) και την κατασκευή νέου τμήματος αυτοκινητόδρομου μήκους 24,50 χλμ. από τον Ευαγγελισμό του Νομού Λάρισας έως τη Σκοτίνα του Νομού Πιερίας, το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, 3 δίδυμες σήραγγες και 19 δίδυμες γέφυρες – έργο που ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2017. Τα νέα τμήματα δόθηκαν στην κυκλοφορία στις 7 Απριλίου 2017. Τηλ. έκτακτης ανάγκης: 1075.
Η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. συστάθηκε το 2008 από έξι κατασκευαστικές εταιρείες, προκειμένου να υλοποιήσει τη Σύμβαση Παραχώρησης του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα- Κόρινθος- Πάτρα- Πύργος-Τσακώνα. Ο αυτοκινητόδρομος συνδέει τρεις Περιφέρειες (Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας) – και ταυτοχρόνως την πρωτεύουσα της χώρας με τη βασική πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας. Τον Μάρτιο 2022 η εταιρεία ξεκίνησε την κατασκευή ενός νέου τμήματος της οδού, του Πατρών-Πύργου. Με την ολοκλήρωση του έργου, η Ολυμπία Οδός θα γίνει ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, με συνολικό μήκος 277 χιλιόμετρα, διαθέτοντας 37 ανισόπεδους κόμβους, 65 άνω και 241 κάτω διαβάσεις, 95 Γέφυρες και 29 σήραγγες συνολικού μήκους 25,6 χλμ. Σημειώστε ότι οι αυτοκινητόδρομοι της Πελοποννήσου (ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ και ΜΟΡΕΑΣ) διαθέτουν ενιαίο τηλεφωνικό αριθμό έκτακτης ανάγκης, τον τετραψήφιο 1025.
Η ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε. είναι, όπως και η Νέα Οδός, θυγατρική του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και και έχει αναλάβει τη διαχείριση και τη συντήρηση του τμήματος του Α.Θ.Ε. από τη Σκάρφεια μέχρι τις Ράχες Φθιώτιδας (συνολικό μήκος: περίπου 57 χλμ.), καθώς και την κατασκευή του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65), ο οποίος ξεκινά από τον Α.Θ.Ε. στο ύψος του Α.Κ. Θερμοπυλών και φθάνει έως την Εγνατία Οδό, 15 χλμ. δυτικά των Γρεβενών (συνολικό μήκος: 182,1 χλμ.). Το τμήμα Σκάρφεια-Ράχες (με τρεις σήραγγες διπλού κλάδου και πέντε κοιλαδογέφυρες) έχει δοθεί σε κυκλοφορία από το 2015, δίνοντας λύση στο τεράστιο πρόβλημα οδικής ασφάλειας που αποτελούσε το περιβόητο «Πέταλο του Μαλιακού». Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη και σήμερα έχει δοθεί σε κυκλοφορία τμήμα του μήκους 136 χλμ., μέσω του οποίου το ταξίδι Αθήνα-Τρίκαλα διαρκεί λιγότερο από 3 ώρες. Τηλ. έκτακτης ανάγκης: 1075.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Οι τιμές των διοδίων σε όλους τους αυτοκινητόδρομους στην Ελλάδα
Πού βρίσκεται η μεγαλύτερη ευθεία στην Ελλάδα
Τέμπη: Δείτε τι διαφορά κάνει ο LED φωτισμός μέσα σε ένα τούνελ (video)





ΔΗΜΟΦΙΛΗ




_77761_468005_type13129.jpg)
-1170x780_77761_475446_type13129.jpg)