Γιατί τα off-road μοντέλα επιστρέφουν στις κλασικές του αξίες


Ολοένα περισσότερα εκτός δρόμου οχήματα νέας γενιάς δελεάζουν τους υποψήφιους αγοραστές με τον κλασικό, vintage σχεδιασμό προηγούμενων δεκαετιών.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΤΣΙΝΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 9/3/2024

Τα σύγχρονα SUV διαθέτουν μεν ογκώδη αμαξώματα, ωστόσο το σχήμα τους είναι όσο πιο αεροδυναμικό γίνεται και μοιάζουν πολύ μεταξύ τους, αν και έλκουν την καταγωγή τους από τα πιο σκληροτράχηλα, τετρακίνητα μοντέλα off road.

Τα οχήματα εκτός δρόμου βρίσκονταν, αντίθετα, σε φθίνουσα πορεία και είχαν αρχίσει να εξαφανίζονται από τον χάρτη της αυτοκίνησης με τη ρετσινιά ότι είναι πλέον παρωχημένα. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πιστοί των κλασικών μοντέλων off road με τα τετραγωνισμένα αμαξώματα που απέχουν αρκετά από το έδαφος, τις προστατευτικές ποδιές, τα ενισχυμένα κατώφλια και την εξωτερικά κρεμασμένη ρεζέρβα είχαν ελάχιστες επιλογές, μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού.

Αυτές ήταν το Land Rover Defender, που σταμάτησε, ωστόσο, να παράγεται το 2016, η αειθαλής, αλλά πανάκριβη Mercedes G - Class, το μικρό και άκρως δημοφιλές Suzuki Jimny, το οποίο εισάγεται πλέον μόνον ως επαγγελματικό μοντέλο στην Ευρώπη και το Jeep Wrangler αποκλειστικά ως επαναφορτιζόμενο Plug-in υβριδικό και με τιμές εκκίνησης από περίπου 90.000 €.

Ωστόσο, οι εταιρείες αυτοκινήτου διέγνωσαν την επιθυμία πολλών αγοραστών SUV για μία επιστροφή στις ρίζες με οχήματα εκτός δρόμου με ρετρό χαρακτηριστικά και υψηλό δείκτη νοσταλγίας, ο οποίος αρέσει ακόμα και στο νεανικότερο κοινό. Τα παραδείγματα που αναφέρουμε είναι ενδεικτικά και είμαστε βέβαιοι ότι στο μέλλον θα ακολουθήσουν ακόμα περισσότερα.

Land Rover Defender, 2019

To πρώτο Land Rover κυκλοφόρησε το 1948, οπότε άλλαξε τον χάρτη της αυτοκίνησης στη Μεγάλη Βρετανία, ως ένα πολυεργαλείο για κτηνοτρόφους, αγρότες και… κυνηγούς, ενώ απέκτησε το 1990 ένα αλουμινένιο αμάξωμα. Τότε έλαβε την ονομασία Defender και συνέχισε να κατασκευάζεται σε σχετικά προσιτές τιμές έως το 2016. Να σημειωθεί ότι το χαρακτηριστικό αμάξωμα σε σχήμα κουτιού σχεδιάστηκε μέσα σε πέντε λεπτά από τους αδελφούς Σπένσερ και Μωρίς Γουίλκς και αποτελεί, ακόμα και σήμερα, αντικείμενο του πόθου για εκατομμύρια φίλους ανά την υδρόγειο, με αποτέλεσμα τη θεαματική άνοδο των τιμών για μεταχειρισμένα Defender παλαιάς κοπής.

Ευτυχώς, η Land Rover επανήλθε το 2019 με το εντελώς νέο Defender, το οποίο, ωστόσο, δεν έχει καμία σχέση τεχνολογικά με τον αλουμινένιο πρόγονό του. Το σύγχρονο Defender διατίθεται με τρία διαφορετικά μεταξόνια και ιδιαίτερα η πιο κοντή έκδοση Defender 90 θυμίζει έντονα το παλαιό μοντέλο, όσον αφορά στο σχήμα και στον σχεδιασμό του. Το στυλάτο μοντέλο της πρώην βρετανικής μάρκας, που ανήκει από το 2008 στον ινδικό όμιλο Tata, διατίθεται με υπερσύγχρονους ντηζελοκινητήρες, έναν εντυπωσιακό V8 κινητήρα βενζίνης 525 PS και ως επαναφορτιζόμενο Plug-in υβριδικό, ενώ έχει εξελιχθεί σε ένα από τα δημοφιλέστερα μοντέλα της Land Rover.

Ineos Grenadier, 2022

O Βρετανός πολυεκατομμυριούχος Τζιμ Ράτκλιφ λάτρευε το παλαιό Defender και έκανε μια έρευνα αγοράς για να δει αν υπάρχουν αρκετοί ενδιαφερόμενοι πελάτες για ένα σύγχρονο όχημα εκτός δρόμου, στα σχεδιαστικά χνάρια και στις προδιαγραφές του αυθεντικού. Τα αποτελέσματα ήταν θετικά και ο ιδιοκτήτης της μεγάλης χημικής βιομηχανίας Ineos και μέτοχος της ποδοσφαιρικής ομάδας Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ προχώρησε στο επόμενο βήμα, που δεν ήταν άλλο από την κατασκευή ενός δικού του μοντέλου off road.

Το 2022 λανσαρίστηκε το Ineos Grenadier στα πρότυπα της φιλοσοφίας του αρχέγονου Defender και με τιμές εκκίνησης από περίπου 80.000 €. Mάλιστα, η εταιρεία κατασκευάζει πλέον και ειδικές εκδόσεις για σαφάρι στην Αφρική. Το Ineos Grenadier είναι ένα μοντέλο με εξαιρετικές δυνατότητες εκτός δρόμου, καθώς διαθέτει –εκτός των άλλων– αναρτήσεις με διαδρομές ελατηρίων 60 cm, ενώ εφοδιάζεται με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου της BMW, οι οποίοι αποδίδουν, αντίστοιχα, 286 και 249 PS. Οι αναρτήσεις προέρχονται από τη σπεσιαλίστρια αυστριακή εταιρεία Magna Steyr και στα επόμενα χρόνια θα κυκλοφορήσει και σε αμιγώς ηλεκτροκίνητη εκδοχή.

Suzuki Jimny, 2018

To νέο Suzuki Jimny κυκλοφόρησε το 2018 και παραπέμπει σχεδιαστικά, αλλά και ως φιλοσοφία, στο Suzuki SJ από τα μέσα της δεκαετίας του 1980. Το ιαπωνικό μοντέλο εφοδιάζεται με κινητήρα 102 PS και προσφέρει σχεδόν απεριόριστες δυνατότητες εκτός ασφάλτου, χάρη στο χαμηλό βάρος του, την αυξημένη απόσταση από το έδαφος, την τετρακίνηση και την αποκλιμάκωση του σασμάν με τις κοντές σχέσεις.

Το μήκους 3,65 m αυτοκίνητο έχει σχήμα κύβου και κυκλοφορεί στην Ευρώπη ως επαγγελματικό όχημα, λόγω των αυστηρότερων αντιρρυπαντικών προδιαγραφών. Πρόσφατα λανσάρισε η Suzuki την πεντάθυρη έκδοση του Jimny, η οποία διατίθεται ήδη σε διάφορες ασιατικές και λατινοαμερικάνικες χώρες, όπου έχει γίνει ανάρπαστο.

Ford Bronco, 2023

To νέο Ford Bronco θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και «μετενσάρκωση» του αρχικού μοντέλου του 1966 και θα εξάγεται από εφέτος και στην Ευρώπη σε περιορισμένο αριθμό, λόγω της τεράστιας ζήτησης που έχει στις ΗΠΑ. Το Bronco θεωρείται το πιο σκληρό, ανθεκτικό και πολυτάλαντο όχημα εκτός δρόμου της Ford και διατίθεται ως τρίθυρο με μήκος 4,41 m και ως πεντάθυρο με μήκος 4,85 m, που είναι και η αποκλειστική επιλογή στην ευρωπαϊκή αγορά.

Το Bronco νέας γενιάς διασχίζει υδάτινα σημεία με βάθος έως 85 cm, απέχει 30 cm εκατοστά από το έδαφος και μπορεί να φορέσει τεράστια χωμάτινα ελαστικά με ζάντες έως 35΄΄ ! Το σκληροτράχηλο όχημα off road κατασκευάζεται είτε με αφαιρούμενη σκληρή οροφή είτε με μαλακή κουκούλα και οι πόρτες του μπορούν, επίσης, να αφαιρεθούν. Πάντως, το εσωτερικό του έχει ευθυγραμμιστεί πλήρως με τη σημερινή εποχή, καθώς εφοδιάζεται με ψηφιακά όργανα και με ένα σύγχρονο σύστημα πολυμέσων με μεγάλη οθόνη αφής στο κέντρο της κονσόλας!

Toyota Land Cruiser, 2024

To Land Cruiser γεννήθηκε το 1952 και από τότε έχουν πουληθεί περίπου 11,3 εκατομμύρια αντίτυπα. Το μοντέλο της προηγούμενης γενιάς παρουσιάστηκε το 2009 και βρίσκεται στο προσκήνιο σχεδόν 15 χρόνια, αποτελώντας, έτσι, έναν από τους Μαθουσάλες της σύγχρονης αυτοκίνησης. Ο διάδοχός του θα κυκλοφορήσει το αμέσως επόμενο διάστημα στην αγορά και διαφοροποιείται εντελώς από το μπαρόκ ντιζάιν του απερχόμενου Toyota Land Cruiser, καθώς διαθέτει ρετρό σχεδιαστικά χαρακτηριστικά, όπως οι μακρινοί του πρόγονοι.

Αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο για την επετειακή έκδοση 1st Edition, που είναι και η μόνη με χαρακτηριστικά στρογγυλά φανάρια στη μάσκα και έχει συλλεκτικό χαρακτήρα, λόγω της περιορισμένης παραγωγής μόνον 3.000 μονάδων. Το ιαπωνικό όχημα εκτός δρόμου με πενταθέσιο ή επταθέσιο αμάξωμα τιμά την ιστορία του, καθώς προσφέρει κορυφαίες δυνατότητες εκτός ασφάλτου, χάρη στο σκαλωτό του πλαίσιο, στις νέες αναρτήσεις με τις μεγαλύτερες διαδρομές, στο ηλεκτρονικό του διαφορικό και στις εξωτερικές κάμερες που σαρώνουν με ευκρίνεια κάθε λεπτομέρεια του περιβάλλοντος χώρου. Το λανσάρισμα του νέου Toyota Land Cruiser θα γίνει με έναν turbodiesel 204 PS και με βενζινοκινητήρες 160 έως 330 PS, όμως το 2025 αναμένεται μία νέα ήπια υβριδική πετρελαιοκίνητη έκδοση με ηλεκτρικό κύκλωμα 48 Volt για καλύτερες επιδόσεις και οικονομικότερη κατανάλωση.

Scout, 2026

H VW θέλει να εκμεταλλευτεί το κύμα νοσταλγίας που επικρατεί μεταξύ των φίλων του αυτοκινήτου, για να βελτιώσει τις πωλήσεις της στην εξαιρετικά σημαντική αμερικανική αγορά. Για να το πετύχει, επαναφέρει στη ζωή τη μάρκα Scout, η οποία ήταν πολύ δημοφιλής στις ΗΠΑ την περίοδο από το 1960 έως το 1989 με εκτός δρόμου μοντέλα, που ανταγωνίζονταν τα Jeep.

Tα μελλοντικά Scout θα ξεκινήσουν να παράγονται το 2025 στις ΗΠΑ και θα λανσαριστούν στην αγορά στις αρχές του 2026, ενώ αρχικά θα δούμε στους δρόμους ένα ηλεκτροκίνητο Pick-up και έναν χρόνο αργότερα ένα SUV αντίστοιχης τεχνολογίας. Όπως ανακοίνωσε ήδη η Volkswagen, τα δύο μοντέλα θα είναι μεγάλων διαστάσεων και ο vintage σχεδιασμός τους θα θυμίζει τα κλασικά Scout των προηγούμενων δεκαετιών.