Η απίστευτη ιστορία της εμβληματικής Lancia Hyena


Πρόκειται για ένα μοντέλο που ξεχάστηκε με τον χρόνο, αποτελεί όμως ένα από τα σπανιότερα δημιουργήματα της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: RM SOTHEBY'S
  • 16/9/2023

Δεν υπάρχει λάτρης της αυτοκίνησης που να μη γνωρίζει τη Lancia Delta Integrale. Οι νίκες κι η μεγάλη της επιτυχία στο WRC, ο πανίσχυρος τούρμπο κινητήρας κι χαρακτηριστική της εμφάνιση που πρόδιδε ότι προέρχεται από τη δεκαετία του '80, άφησαν το στίγμα τους, κάνοντας την Integrale ένα θρυλικό μοντέλο που έμεινε στην ιστορία της αυτοκίνησης.

Τι γίνεται όμως όταν ένα τόσο εμβληματικό όχημα αλλάζει εντελώς μορφή; Αυτό ακριβώς ήθελε να μάθει ο Paul Koot, επίσημος εισαγωγέας της Lancia στην Ολλανδία. Ο Koot λάτρευε την Integrale και πίστευε ότι το τετραγωνισμένο της λουκ θα μπορούσε να ανανεωθεί, καταλήγοντας σε κάτι εντελώς διαφορετικό.

Έχοντας ασχοληθεί με τη συντήρηση μιας Aston Martin DB4 GT Zagato, ο Ολλανδός επισκέφτηκε τον ίδιο τον Elio Zagato, κάνοντάς του μια ερώτηση που θα άλλαζε τα πάντα. «Γιατί δεν κατασκευάζετε πια μικρά, οικονομικά coupe, όπως κάνατε στο παρελθόν;»

Η απάντηση του Zagato δεν ήταν ακριβώς απάντηση, αφού έδειξε στον Koot το σχέδιο ενός μοντέλου διά χειρός Marco Pedracini, ο οποίος ήταν ένας από τους σχεδιαστές της εταιρείας εκείνη την εποχή. Όντας πολύ κοντά σε αυτό που είχε στο μυαλό του ο Ολλανδός για την Integrale, εκείνος ζήτησε από τον Ιταλό αυτοκινητοβιομήχανο να του δώσει την άδεια να αξιοποιήσει το σχέδιο του Pedracini, χρησιμοποιώντας ως αυτοκίνητο «δότη» την Delta Integrale.

Έτσι κι έγινε. Αυτό ήταν το πρώτο βήμα για τη γέννηση της Lancia Hyena. Φυσικά, ως ένα μοντέλο που θα κατασκευαζόταν με το χέρι, και χωρίς αρκετό budget για να υποστηριχθεί το εγχείρημα σε μεγάλη κλίμακα, ο Koot περιόρισε την παραγωγή σε μόλις 12 μονάδες.

Το 1992 όμως, καταφτάνοντας στην έκθεση αυτοκινήτου των Βρυξελλών, η Hyena έκανε θραύση, με 14 ανθρώπους να υποβάλλουν παραγγελία αμέσως. Αυτό ώθησε τον Koot στο να επεκτείνει τον όγκο παραγωγής στις 600 μονάδες. Η συμφωνία με τη Lancia ήταν ότι το coupe θα ήταν διαθέσιμο μέσω των αντιπροσωπειών της και θα πωλούνταν με τα σήματα της εταιρείας, όμως το σχέδιο δεν ευδοκίμησε ιδιαίτερα, αφού η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε ότι σταματά την παραγωγή του οχήματος-δότη λίγο αφού ξεκίνησε η παραγωγή της Hyena.

Όσο για το μοντέλο καθεαυτό, κατέφτασε το 1993 με κόστος που άγγιζε τα 86.000 ευρώ, καθιστώντας το ιδιαίτερα ακριβό για την εποχή του. Η τιμή του πλησίαζε σε εκείνη της Ferrari 348, όμως οι αληθινοί του αντίπαλοι ήταν το Fiat Coupe κι η Alfa Romeo GTV, τα οποία ήταν φυσικά πολύ φθηνότερα. Η άδοξη ιστορία της Lancia Hyena ολοκληρώθηκε το 1994, όταν η τελευταία από τις 24 μονάδες που κατασκευάστηκαν τελικά, εξήλθε από το εργοστάσιο της Zagato.

Πηγή φωτό: RM Sotheby's