Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Andre Citroen - Από το διπλό ελικοειδές γρανάζι στα δημοφιλή αυτοκίνητα


Στις 5 Φεβρουαρίου του 1878 γεννήθηκε ο άνθρωπος που ίδρυσε τη Citroen, την εταιρεία με την οποία άλλαξε τα δεδομένα της ευρωπαϊκής αυτοκίνησης.

  • 5/2/2024

Το ημερολόγιο έδειχνε 5 Φεβρουαρίου του 1878 όταν ο Levie Citroen, ένας έμπορος διαμαντιών από την Ολλανδία και η Εβραία σύζυγός του, Masza Amelia Kelinman, από την Βαρσοβία της Πολωνίας, άκουσαν το κλάμα ενός νεογέννητου αγοριού.

Προφανώς και εκείνη τη στιγμή δεν είχαν ιδέα ότι ο πέμπτος γιος της της οικογένειας που ονομάστηκε Andre-Gustave θα γινόταν ένας από τους πιο σημαντικούς βιομήχανους στην Ευρώπη και θα κατάφερνε να βάλει ολόκληρη τη Γαλλία πίσω από το τιμόνι ενός αυτοκινήτου.

Ο Andre Citroen έχασε μικρός τον πατέρα του, που αυτοκτόνησε το 1883. Το 1900 ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο του Παρισιού και μέχρι να εισέλθει την παραγωγική διαδικασία επισκέφθηκε τους συγγενείς της μητέρας του στην Πολωνία, όπου διατηρούσαν εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας.

Εκεί πήρε ιδέες από τον τρόπο λειτουργίας των μηχανών και όταν επέστρεψε στη Γαλλία κατασκεύασε το διπλό ελικοειδές γρανάζι, το οποίο αποτέλεσε τομή στην αυτοκίνηση. Εκμεταλλεύθηκε την ανακάλυψή του αυτή με την ίδρυση μιας συνεταιρικής επιχείρησης το 1905, που τροφοδοτούσε τις γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Στη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ο Andre Citroen έβαλε ένα στοίχημα με τον εαυτό του και το κέρδισε: να κατασκευάζει 50.000 βλήματα την ημέρα. Το εργοστάσιο στο Και ντε Ζαβέλ, στα περίχωρα του Παρισιού, απέδειξε μέσα σε τρεις μήνες ότι μπορούσε να παραχθεί ο αριθμός βλημάτων που ο διπλωματούχος της Πολυτεχνικής Σχολής είχε «υποσχεθεί» στους ανωτέρους του εντεταλμένους στην παραγωγή πυρομαχικών, ύστερα από τη μάχη του Μάρνη. 

Ο Citroen, ο οποίος είχε πάθος με τον μπακαρά (παιχνίδι τράπουλας) κι ήταν το αγαπημένο παιδί των καζίνο, είχε, λοιπόν, μάθει να διακινδυνεύει, αλλά και να κάνει προσεκτικά μελετημένες κινήσεις, ήξερε ότι μπορούσε να στηρίζεται στις οργανωτικές του ικανότητες και στον πατριωτισμό των εργατών του, για τους οποίους, εξάλλου, δεν ήταν αδιάφορος – στο εργοστάσιο λειτουργούσε εστιατόριο για 3.000 εργάτες, παιδικός σταθμός, νοσοκομείο, συνεταιρισμός.

Μετά τη λήξη του Πολέμου, το 1918, η επιχείρησή του έμεινε χωρίς αντικείμενο και ο Citroen αποφάσισε να στραφεί στην κατασκευή αυτοκινήτων. Ως σήμα της νέας εταιρείας του υιοθέτησε το διπλό γαλόνι. Υπάρχουν αρκετές θεωρίες για το πως προήλθε η συγκεκριμένη επιλογή.

Όταν ο Andre Citroen (αριστερά) συνάντησε τον Henry Ford (δεξιά).
Όταν ο Andre Citroen (αριστερά) συνάντησε τον Henry Ford (δεξιά).

Η επικρατέστερη είναι ότι το έκανε σε ανάμνηση του διπλού ελικοειδούς γραναζιού. Κάποιοι λένε ότι ήθελε να θυμηθεί τη θητεία του στο στρατό και την πολεμική βιομηχανία, ενώ άλλοι ισχυρίζονται ότι πρόκειται για μασονικό σύμβολο, καθώς ήταν επίλεκτο μέλος της Στοάς του Παρισιού «Θετική φιλοσοφία».

Το πρώτο μοντέλο που παρουσίασε η νεοσύστατη Citroen ήταν το Type A, με ημερήσια παραγωγή 100 αυτοκινήτων, τη μεγαλύτερη από οποιονδήποτε άλλο ευρωπαίο κατασκευαστή. Το μοντέλο πούλησε περίπου 25.000 κομμάτια, μέχρι το 1921, οπότε αποσύρθηκε από την αγορά. Ακολούθησε το 5CV το 1923 και το 11CV το 1934 που ήταν το πρώτο εμπροσθοκίνητο όχημα στην ιστορία της αυτοκίνησης.

Η πανάκριβη εξέλιξη του μοντέλου «γονάτισε» οικονομικά την εταιρεία. Οι πιστωτές άρχισαν τις κατασχέσεις και η Citroen πέρασε στα χέρια της εταιρείας ελαστικών Michelin. Ο Andre Citroen, καταβεβλημένος από τον καρκίνο του στομάχου από τον οποίο έπασχε, πέθανε στο Παρίσι στις 3 Ιουλίου 1935.

Με πληροφορίες από το sansimera.gr

Διαβάστε ακόμη: Η ιστορία της Citroen, Μέρος Α' και Μέρος Β'