Τα 10 πιο όμορφα concept cars της τελευταίας δεκαετίας


Ολόκληρη η βιομηχανία αυτοκινήτου κινείται τα τελευταία χρόνια στους ρυθμούς της ηλεκτροκίνησης. Σύσσωμοι οι κατασκευαστές παρουσιάζουν τις ηλεκτρικές προτάσεις τους τη μία μετά την άλλη. Όμως κάποιοι βρίσκουν το χρόνο για να σχεδιάσουν μερικά εντυπωσιακά πρωτότυπα μοντέλα. Ας δούμε τα 10 ομορφότερα της τελευταίας δεκαετίας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 20/12/2021

Ήταν μια συναρπαστική δεκαετία όσον αφορά την παρουσίαση πρωτότυπων αυτοκινήτων. Πέρα από την επέλαση των ηλεκτρικών μοντέλων, οι κατασκευαστές δεν σταματούν να παρουσιάζουν τις νέες προηγμένες τεχνολογίες τους και τη σχεδίαση του μέλλοντος στο μεταλλικό σώμα ενός πρωτότυπου μοντέλου.

Το ρετρό στυλ στο σχεδιασμό εξακολουθεί να είναι ισχυρό σε πολλά πρωτότυπα, αλλά πολλές φορές είναι απλώς μια αυθόρμητη προσπάθεια των σχεδιαστών να εξελίξουν ένα παλιότερο σχέδιο και να το φέρουν στο μέλλον. Σήμερα τα τελευταία πρωτότυπα μοντέλα, φλερτάρουν όλο και περισσότερο με την ιδέα των ηλεκτρικών συστημάτων μετάδοσης κίνησης. Με την ηλεκτροκίνηση να αναπτύσσεται ταχύτατα, είναι απολύτως φυσικό τα περισσότερα πρωτότυπα μοντέλα που θα βλέπουμε στο άμεσο μέλλον να είναι ηλεκτροκίνητα, δείχνοντας τις προθέσεις των κατασκευαστών. Ας δούμε όμως τα 10 ομορφότερα πρωτότυπα της τελευταίας δεκαετίας που ξεχωρίσαμε.

1. Mazda RX-Vision

Η Mazda λατρεύει να πυροδοτεί τις φήμες για ένα νέο αυτοκίνητο με κινητήρα Wankel. Το 2015, μόλις τρία χρόνια μετά το τέλος της παραγωγής του RX-8, η Mazda παρουσίασε το υπέροχο RX-Vision concept. Δυστυχώς, όπως φαίνεται δεν θα δούμε ποτέ ξανά έναν περιστροφικό κινητήρα να δίνει κίνηση σε ένα αυτοκίνητο παραγωγής, αλλά θα ήμασταν ευχαριστημένοι με οποιοδήποτε σύστημα μετάδοσης κίνησης για κάτι που μοιάζει περισσότερο με ένα έργο τέχνης πάνω σε τέσσερις τροχούς με έντονο χαρακτήρα GT, παρά με ένα κλασικό σπορ αυτοκίνητο.

2. Renault Trezor

Η Renault παρουσίασε ένα μακρύ, κομψό διθέσιο GT concept car το 2016. Είναι ένα πρωτότυπο αυτοκίνητο με την πλήρη έννοια του όρου, που αντιπροσωπεύει τη σχεδιαστική στρατηγική “Life Flower” της γαλλικής εταιρείας. Η ιδέα βασίζει τα οχήματα της Renault σε συγκεκριμένα στάδια ζωής. Πιστό στην παράδοση πολλών γαλλικών στερεοτύπων, το κουβούκλιο του Trezor ανυψώνεται για την είσοδο σε αυτό και ο οδηγός και ο επιβάτης πρέπει να σκαρφαλώσουν μέσα. Το αποκορύφωμα για εμάς είναι το περιμετρικό 360 μοιρών παρμπρίζ. Ας ελπίσουμε ότι θα δούμε κάτι παρόμοιο στα αυτοκίνητα παραγωγής στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον.

3. Volkswagen Atlas Tanoak

Το 2018 η Volkswagen παρουσίασε το Atlas Tanoak Concept, περιγράφοντάς το ως «ένα προοδευτικό pickup του οποίου ο βιότοπος είναι οι ανοιχτοί χώροι της Βόρειας Αμερικής». Πήρε το όνομά του από ένα δέντρο που βρέθηκε στις ακτές του Ειρηνικού των ΗΠΑ. Φαίνεται ότι εδώ και αρκετό καιρό οι αυτοκινητοβιομηχανίες σκέφτονται σοβαρά για να φέρουν στην αγορά μικρότερα φορτηγά με χρήση ως επιβατικού σαν οχήματα για τον ελεύθερο χρόνο, όπως τα SUV και το Volkswagen Atlas θα ήταν το ιδανικό ξεκίνημα.

4. Audi skysphere

Εάν το μέλλον είναι η αυτόνομη οδήγηση, η Audi έχει την καλύτερη απάντηση για τους ενθουσιώδεις οδηγούς. Το skysphere  είναι ένα κομψό κάμπριο με υφασμάτινη που αλλάζει σχήμα ανάλογα με το αν είναι σε αυτόνομη λειτουργία ή χειροκίνητη λειτουργία οδήγησης. Στη λειτουργία οδήγησης, το καπό, τα φτερά και οι μπροστινοί τροχοί συστέλλονται κατά 9,8 ίντσες για να μειώσουν το μήκος και το μεταξόνιο του αυτοκινήτου. Η αλλαγή στις διαστάσεις είναι παρόμοια με τη μετάβαση από ένα Audi A8 σε ένα RS5 Coupe, καθώς αναπτύσσονται το τιμόνι και τα πεντάλ. Επιπλέον, το πρωτότυπο τροφοδοτείται από έναν μόνο ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα που παράγει 624 ίππους και 750 Nm ροπής.

5. Nissan IDX

Το IDX είναι μία μεγάλη χαμένη ευκαιρία. Η Nissan ήθελε να βάλει στην παραγωγή το πανέμορφο κατ’ εμάς ρετρό σπορ compact πρωτότυπο μοντέλο με κίνηση στους πίσω τροχούς, αλλά δεν μπόρεσε να βρει επιχειρηματική στήριξη για ένα νέο εργοστάσιο και την κατάλληλη μονάδα παραγωγής για την κατασκευή του. Το πρόβλημα είναι ότι το μόνο εργοστάσιο της Nissan που μπορούσε να χειριστεί διαμήκεις τοποθετημένους κινητήρες και μετάδοση της κίνησης στους πίσω ή και σε όλους τους τροχούς είχε ήδη επωμιστεί να κατασκευάσει το GT-R και το 370Z εκείνη την εποχή. Το 2013 που παρουσιάστηκε αυτό το concept είναι 8 χρόνια μακριά και σήμερα εξακολουθεί να φαίνεται τόσο όμορφο όσο τότε.

6. Genesis Mint

«Το Mint Concept αποσυνδέει τις φυσικές διαστάσεις του οχήματος από τη θέση του ως προϊόν premium, μεταφράζοντας το αυτοκίνητο πόλης του παρελθόντος στο σήμερα», δήλωσε ο Luc Donckerwolke,Επικεφαλής Σχεδιασμού του Hyundai Group και της Genesis στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Νέας Υόρκης του 2019. «Το Mint Concept είναι το ξυράφι που μας προκάλεσε να οραματιστούμε μια μειωμένης κλίμακας ερμηνεία της χαρακτηριστικής αισθητικής μας».

Μην μπείτε στον κόπο να προσπαθήσετε να ερμηνεύσετε τα παραπάνω. Δεν είναι ούτε προσπαθούν να είναι μία μεταφορά στο σήμερα προηγούμενων γενεών αυτοκινήτων πόλης. Είναι το αυτοκίνητο πόλης του μέλλοντος όπως το οραματίζονται οι Κορεάτες, ένα πανέμορφο μικρό μοντέλο με πρακτικά σχεδιαστικά στοιχεία, ομαλό, καθαρό αμάξωμα με τους τροχούς με μοτίβο matrix. Η σχεδίαση του κάτω μέρους καθοδηγεί τον αέρα για την ψύξη της μπαταρίας κάτω από το αμάξωμα. Οι πίσω αρθρωτές πόρτες σε σχήμα φτερών αντικαθιστούν το καπό του πορτμπαγκάζ για πρόσβαση στον χώρο αποσκευών, αλλά δεν είμαστε σίγουροι πόσο πρακτικό θα ήταν αυτό στην καθημερινότητα.

7. Porsche 917 Racer Concept

Αν είστε κάποιος που ακολουθεί πιστά και ενημερώνεται για τα πρωτότυπα αυτοκίνητα και δεν αναγνωρίζετε την Porsche 917 Racer Concept, μην ανησυχείτε. Δεν την έχετε ξεχάσει. Ήταν μια μελέτη που έγινε από «μια μικρή ομάδα σχεδιαστών και μηχανικών» το 2013. Είναι επίσης το λιγότερο ολοκληρωμένο concept σε αυτή τη λίστα, καθώς είναι απλώς ένα πήλινο μοντέλο.

Η Porsche λέει ότι δεν τελειοποιήθηκε, λόγω της εισόδου της στην κατηγορία LMP1 του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Αντοχής της FIA το 2014. Τότε δυστυχώς αποθηκεύτηκε και ξεχάστηκε μέχρι την 50η επέτειο του αρχικού αγωνιστικού αυτοκινήτου 917. To livery και ο αριθμός 23 του πρωτότυπου προέρχονται απευθείας από τη βραβευμένη με το Le Mans 917 που ήταν υπεύθυνη για τη δέσμευση της Porsche στους αγώνες.

8. GFG Style Kangaroo

Αν και αποκαλύφθηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης 2019, το GFG Style Kangaroo δεν θα βγει ποτέ στην παραγωγή. Επιφανειακά, μοιάζει με ένα τυπικό supercar που σχεδιάστηκε σε μια αεροδυναμική σήραγγα και έχει μερικές αισθητικές πινελιές για να δείξει ότι είναι ιταλικό.

Ωστόσο, είναι άκρως εντυπωσιακό. Είναι αγωνιστικό δρόμου, αλλά και εκτός δρόμου. Στη λειτουργία Racing, έχει απόσταση 14 εκατοστών από το έδαφος. Στη λειτουργία Road, βρίσκεται 19 εκατοστά από το έδαφος. Ωστόσο, αν θέλετε να βγείτε εκτός δρόμου με τα μεγάλα χοντρά ελαστικά, τότε ανεβαίνει στα 25,9 ολόκληρα εκατοστά, μόλις 2 εκατοστά περίπου λιγότερα από ένα Land Rover Defender στο ψηλότερο σημείο του. Σύμφωνα με τον σχεδιαστή Giorgetto Giugiaro και τον γιο του Fabrizio, το Kangaroo έχει φτιαχτεί για να κάνει τη μετάβαση μεταξύ πίστας, άμμου, χώματος και χιονιού και για να είναι το απόλυτο παιχνίδι.

9. Peugeot e-Legend Concept

Το e-Legend Concept της Peugeot είναι η σύγχρονη έκφραση του κουπέ GT των Γάλλων, θυμίζοντας το 504 Coupe της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας που είχε σχεδιαστεί από τον Pininfarina τη δεκαετία του 1960.

Η Peugeot παρουσίασε το e-Legend ως ηλεκτρικό αυτοκίνητο με προηγμένη τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού το 2018. Όπως και το skysphere της Audi, η Peugeot βλέπει το αυτοκίνητό της ως ιδανικό για τον οδηγό που θέλει να το οδηγεί, αλλά μπορεί επίσης να είναι αυτόνομο. Το e-Legend είναι λίγο πιο ρεαλιστικό, με 462 ίππους και ροπή 800 Nm από δύο ηλεκτροκινητήρες -έναν σε κάθε άξονα- που εξασφαλίζουν τελική ταχύτητα 220 χλμ./ώρα και επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε χρόνο μικρότερο των 4 δευτερολέπτων. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου των 100 kWh βρίσκονται εγκατεστημένες στο δάπεδο της κατασκευής εξασφαλίζοντας με τη σειρά τους μία αυτονομία κίνησης της τάξης των 595 χλμ. Περιττό να σας πούμε το ότι είναι πανέμορφο.

10. Mercedes-Maybach Vision 6 Cabriolet

Πολλές σύγχρονες πρωτότυπες ιδέες concept cars παραπέμπουν σε παλιές δόξες και είναι δύσκολο μερικές φορές να πούμε πόσο αυτό έχει να κάνει με τη νοσταλγία ή πόσο είναι ρεαλιστικό να βγουν στην παραγωγή. Σε αυτή την εντυπωσιακή αν μη τι άλλο περίπτωση, οι τέσσερις ηλεκτροκινητήρες αποδίδουν 750 ίππους στους τροχούς ενός διθέσιου μήκους σχεδόν 6 μέτρων. Και κάπως έτσι, η καμπριολέ έκδοση της Mercedes-Maybach Vision 6, που αποκαλύφθηκε στο Pebble Beach το 2017, είναι ακόμα πιο όμορφη από την κουπέ.