Τα πιο περίεργα κλειδιά στην ιστορία της αυτοκίνησης (photos)


Ορισμένα κλειδιά αυτοκινήτων έχουν γράψει ιστορία, με τον σχεδιασμό τους, την τεχνολογία τους, αλλά και τις αστρονομικές τιμές τους.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΤΣΙΝΗΣ ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ
  • 18/2/2024

Τα πρώτα αυτοκίνητα δεν χρησιμοποιούσαν κλειδιά για να πάρουν εμπρός, αλλά η εκκίνηση τους αποτελούσε μία πολύπλοκη διαδικασία περίπου δέκα διαφορετικών βημάτων, την οποία έπρεπε να κατέχουν άριστα οι οδηγοί. Η εκκίνηση ενός οχήματος απαιτούσε από τον «σωφέρ» εξαιρετική φυσική κατάσταση, επειδή έπρεπε να γυρίσει αρκετές φορές τη μανιβέλα, μέχρι να λειτουργήσει ο κινητήρας.

Τα κλειδιά εμφανίστηκαν γύρω στο 1910, αρχικά μόνο για την ενεργοποίηση του συστήματος ανάφλεξης του μοτέρ και περίπου μία δεκαετία αργότερα παρουσιάστηκαν ξεχωριστά κλειδιά για τις πόρτες του αυτοκινήτου. Από εκεί και μετά, οι εξελίξεις ήταν ραγδαίες, πόρτες και μοτέρ κλείδωναν με το ίδιο κλειδί, ακολούθησαν οι κεντρικές κλειδαριές, τα κλειδιά με τηλεχειρισμό, οι πλαστικές κάρτες - υποκατάστατα, τα κλειδιά μίνι υπολογιστές με οθόνες και τώρα πλέον οι σχετικές εφαρμογές στα Smartphones.

Κατά τη διάρκεια αυτής της πολυκύμαντης πορείας υπήρξαν κλειδιά αυτοκινήτων που ξεχώρισαν για πολλούς και διάφορους λόγους. Κάποια λόγω του εξεζητημένου ντιζάιν τους, ορισμένα λόγω των κορυφαίων προδιαγραφών τους. Μερικά θεωρούνται σημαντικά χάρη στις τεχνολογικές καινοτομίες τους, ενώ δεν λείπουν και εκείνα που ξεχώρισαν επειδή κόστιζαν μια περιουσία.

Δεν είναι τυχαίο ότι γύρω από τα κλειδιά των αυτοκινήτων δημιουργήθηκε ένας ολόκληρος κλάδος «βελτιωτών» για κάθε είδους αναβάθμιση και εξατομίκευση, που θα ζητήσουν οι απαιτητικοί πελάτες τους. Δείτε δέκα εμβληματικά κλειδιά αυτοκινήτων, που επιλέξαμε με βάση τα προαναφερόμενα κριτήρια.

Το χρυσό κλειδί της Σοράγιας

Η Σοράγια ήταν η σύζυγος του Σάχη της Περσίας κατά τη δεκαετία του 1950 και πέρασε στην ιστορία ως «η θλιμμένη βασίλισσα», επειδή δεν μπορούσε να κάνει παιδιά, άρα ούτε διαδόχους για τον θρόνο. Ο Σάχης Ρεζά Παχλαβί τής είχε δωρίσει –μεταξύ άλλων– μία πανέμορφη Mercedes 300 SL, για την οποία φτιάχτηκε ένα μοναδικό κλειδί κινητήρα από ατόφιο χρυσάφι. Όπως βλέπουμε, μάλιστα, μοιάζει πολύ με σύγχρονο κλειδί σπιτιού, αν και όχι για πόρτα ασφαλείας.
 

Το ακριβότερο στον κόσμο

Πρόκειται για μια ειδική παραγγελία του αγοραστή ενός Koenigsegg Agera. Το σουηδικό υπεραυτοκίνητο ξεκινούσε από περίπου 1,2 εκατομμύρια € και το εξεζητημένο κλειδί κόστισε γύρω στις 220.000 €, όσο, δηλαδή, μια καινούργια Ferrari ή Lamborghini, καθώς φτιάχτηκε από πλατίνα και μαύρο όνυχα, ενώ διακοσμήθηκε με διαμάντια συνολικά 40 καρατίων!

 

Cool και φουτουριστικό

Το Nissan 300ZX ανήκει στα κορυφαία σπορ αυτοκίνητα made in Japan, μαζί με μοντέλα όπως το Mazda RX-7 και η Τοyota Supra. Οι Ιάπωνες εφοδίασαν το σπορ Coupé τους με ένα σχεδιαστικά λιτό και απέριττο κλειδί από τιτάνιο, που έδειχνε cool και φουτουριστικό. Έτσι, ταίριαζε ιδανικά στο Nissan 300ZX της δεκαετίας του 1990, που εντυπωσίαζε με προηγμένες τεχνολογίες, όπως Biturbo κινητήρες και τετρακίνηση.
 

To υποδέρμιο κλειδί

Δεν πρόκειται για κάποιο κλειδί παραγωγής, αλλά για την υλοποίηση μιας τρελής ιδέας. Συγκεκριμένα, η κάτοχος ενός Tesla Model 3 εμφύτευσε στο κάτω μέρος του μπράτσου της το ψηφιακό τσιπάκι του κλειδιού του αυτοκινήτου της και από τότε ανοίγει τις πόρτες πλησιάζοντας απλώς το χέρι στο όχημα. Η επέμβαση έγινε σε εξειδικευμένο στούντιο τατουάζ και μετά από αυτήν είναι βέβαιο ότι η περήφανη ιδιοκτήτρια του Tesla δεν ξέχασε ποτέ πια το κλειδί του αυτοκινήτου της κάπου. 
 

Kομπιουτεράκι με οθόνη

Η BMW εξόπλισε την σπορ υβριδική i8 και την πολυτελή σειρά 7 με ένα αντάξιο κλειδί, που βρισκόταν πριν σχεδόν δέκα χρόνια στην αιχμή της τεχνολογίας, καθώς ενσωμάτωνε μία έγχρωμη οθόνη 2,2 ΄΄ και λειτουργούσε όπως ένα Smartphone. To κλειδί κόστιζε γύρω στα 900 €, παρείχε πλήθος πληροφοριών για την κατάσταση του αυτοκινήτου, τη στάθμη του λαδιού, το μετεωρολογικό δελτίο, κ.λπ. Με το ίδιο κλειδί μπορούσε να ενεργοποιήσει ο οδηγός και το σύστημα αυτόματου παρκαρίσματος της BMW του!
 

Μικροσκοπική Pagani

H Pagani Huayra των 730 PS κόστιζε πάνω από 1 εκατ. ευρώ και προικίστηκε με ένα κλειδί αντάξιο του κύρους και των επιδόσεών της. Ο ιταλικός οίκος εφοδίασε το Hypercar του με ένα κλειδί στο σχήμα της Huayra και όταν ήθελες να βάλεις εμπρός το αυτοκίνητο, τραβούσες το αποσπώμενο μπροστινό τμήμα του και εμφανιζόταν το κλειδί, ενώ στο άλλο τμήμα υπήρχε ένα USB - Stick χωρητικότητας άνω των 2,2 Gigabyte για κατέβασμα μουσικής.
 

Οίκος αναβάθμισης κλειδιών

Ένας από τους γνωστότερους οίκους αναβάθμισης και εξατομικευμένης κατασκευής κλειδιών αυτοκινήτων είναι η εταιρεία Noblekey. Η γερμανική φίρμα φτιάχνει μοναδικά κλειδιά κομμένα και ραμμένα στις επιθυμίες του πλούσιων πελατών της, όμως δεν περιορίζει τις υπηρεσίες της μόνο στα αυτοκίνητα, αλλά τις επεκτείνει και στα σκάφη, τα ιδιωτικά αεροπλάνα, τις βίλες, κ.λπ. Οι τιμές για ένα κλειδί αυτοκινήτου από ασήμι, ξύλο και δέρμα ξεπερνούν τις 2.000 €, ενώ όσοι παραγγείλουν ένα χρυσό κλειδί με μπριλάντια θα χρειαστεί να καταθέσουν έως και 30.000 €.
 
 

Το κλειδί-πασπαρτού

Οι Ιταλοί κατάφεραν να κάνουν τους αγοραστές ενός ταπεινού Fiat Punto να νιώθουν σαν τους ιδιοκτήτες μιας Ferrari, αλλά και το αντίστροφο. Αιτία ήταν ένα απλό και απολύτως ταπεινό κλειδί-πασπαρτού, το οποίο χρησιμοποιούσε το Gruppo Fiat για μια σειρά μοντέλων του. Έτσι, προβλεπόταν κλειδί ίδιου σχήματος και ίδιων υλικών για το Fiat Punto, την Alfa Romeo 164, τη Lamborghini Countach, τις Ferrari 348, 308, Testarossa, κ.λπ. 
 

Πλαστική κάρτα

Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 η Mercedes παρουσίασε την πρώτη Smart Key Card, που υπήρξε ο προπομπός όλων των σύγχρονων συστημάτων εκκίνησης και πρόσβασης στο εσωτερικό του αυτοκινήτου χωρίς τη χρήση κλασικού κλειδιού (Keyless-Go). Η μαύρη πλαστική κάρτα δεν ήταν ιδιαίτερα όμορφη και οι περισσότεροι ιδιοκτήτες Mercedes την έκρυβαν στην τσέπη ή στο πορτοφόλι τους, σε κάθε περίπτωση, όμως, έγραψε ιστορία. Σήμερα πωλούνται τέτοιες μεταχειρισμένες Key Cards σε πολύ χαμηλές τιμές, καθώς εξακολουθούν να μην αρέσουν αισθητικά.
 

Το ρολόι αναμεταδότης

Τι δουλειά έχει ένας χρονογράφος σε ένα ρεπορτάζ κλειδιών αυτοκινήτων; Αν είστε ιδιοκτήτης μιας Aston Martin, έχει και παραέχει, καθώς με το υπέροχο ρολόι Jaeger LeCoultre AMVOX2 Transponder μπορείτε να ανοίξετε σαν άλλος Τζέιμς Μποντ τις πόρτες του αυτοκινήτου σας, όχι, όμως, και να βάλετε μπροστά τον κινητήρα του, όπου απαιτείται κανονικό κλειδί. Για να γίνει αυτό εφικτό, έχει ενσωματωθεί μέσα στο ρολόι ένας ηλεκτρονικός αναμεταδότης για το κλείδωμα και το ξεκλείδωμα μοντέλων της βρετανικής μάρκας. Ανάλογα υψηλή είναι η τιμή του πολυτελούς ρολογιού της ελβετικής εταιρείας, που ξεπερνά τις 25.000 €.