«Το Car and Driver με οδήγησε σε σωστές επιλογές αυτοκινήτων» (photos)


Ο αναγνώστης του «Car and Driver», Στέλιος Βαφείδης, μάς παρέδωσε την πλούσια προσωπική συλλογή τευχών του περιοδικού από την 1η μέρα κυκλοφορίας του και εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο τον βοηθήσαμε σε άρτιες επιλογές αυτοκινήτων.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 16/4/2023

Για κάθε έντυπο μέσο είναι πολύ σημαντικό να έχει πιστούς αναγνώστες. Ανθρώπους που το αγαπούν, εμπιστεύονται τις πληροφορίες που αντλούν από τις σελίδες του και επιλέγουν συνειδητά να το ακολουθούν - και ταυτόχρονα να το στηρίζουν - στη διαδρομή που χαράσσει στο χώρο των media.

Το «Car and Driver», ξεκινώντας το ταξίδι του στο χώρο του ελληνικού περιοδικού τύπου τον Νοέμβριο του 1989, έχει δώσει τα «διαπιστευτήριά» του και απολαμβάνει της αναγνώρισης του αναγνωστικού κοινού, που ενδιαφέρεται για τις τελευταίες εξελίξεις στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Με το πέρασμα των χρόνων έχει δημιουργήσει ένα πλούσιο αρχείο τευχών, στο οποίο μπορεί κανείς να αναζητήσει την εξέλιξη του κλάδου τα τελευταία 34 χρόνια. Σε αυτή τη διαδρομή, έχουμε δεχθεί αμέτρητα τηλεφωνήματα στα γραφεία μας, από αναγνώστες - και μη - του περιοδικού, οι οποίοι κυρίως ήθελαν την άποψή μας για ένα αυτοκίνητο που ενδιαφέρονταν να αγοράσουν.

Ωστόσο δεν έλειπαν οι περιπτώσεις αναγνωστών που ζητούσαν διευκρινίσεις για τεχνικά άρθρα που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό ή απλά ήθελαν να μάθουν πληροφορίες για πιο «καθημερινά» θέματα, όπως τα τέλη κυκλοφορίας, οι επικείμενες αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τα τεκμήρια και ο φόρος πολυτελείας και, πιο πρόσφατα, οι αναμενόμενες επιδοτήσεις καυσίμων - τα περιβόητα Fuel Pass.

Επιπλέον, συχνές είναι οι επικοινωνίες από φοιτητές Τεχνολογικών ιδρυμάτων και Πανεπιστημίων, με ενδιαφέρον για εξειδικευμένα κείμενα που έχουν δημοσιευτεί στο παρελθόν και αφορούν κινητήρες και πλήθος μηχανολογικών συστημάτων των αυτοκινήτων.

Πριν από λίγες μέρες, δεχθήκαμε ένα διαφορετικό τηλεφώνημα. «Καλημέρα σας, λέγομαι Στέλιος Βαφείδης και έχω ένα πλούσιο, πολυετές, αρχείο τευχών του περιοδικού σας. Θα ήθελα να σας το παραδώσω, γιατί στα χέρια σας μπορεί να αξιοποιηθεί πολύ καλύτερα, από το να παραμένει στην προσωπική μου συλλογή. Θα είναι χαρά μου να το δεχθείτε», ήταν τα λόγια που ακούστηκαν από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής.

Το ραντεβού κλείστηκε άμεσα και ο κ. Βαφείδης ήρθε στα γραφεία του «Car and Driver» φέρνοντας μαζί του μια, πραγματικά, εντυπωσιακή συλλογή. Από το 1ο τεύχος του περιοδικού, τον Νοέμβριο του 1989, μέχρι και τουλάχιστον το 2009, σχεδόν ολόκληρη η διαδρομή του «Car and Driver» εμφανίστηκε στα μάτια μας.

«Σίγουρα στα πρώτα 10 χρόνια του περιοδικού έχω όλα τα τεύχη. Το πολύ να έχω χάσει ένα τεύχος. Και μάλιστα φρόντιζα να συνεχίζεται η συλλογή ακόμα και όταν ήμουν φαντάρος», επεσήμανε χαρακτηριστικά και ανέλυσε την απόφασή του να μας τα δωρίσει: «Χωρίς να το έχω υπόψιν μου όταν ξεκίνησα να τα μαζεύω, θεωρώ ότι εκπληρώνω μια αποστολή. Νιώθω καλά με τον εαυτό μου. Δίνω μια ολόκληρη ιστορία και, πιστέψτε με, δεν περίμενα να αισθανθώ τόσο όμορφα».

Η συλλογή των τευχών ξεκίνησε, σε ηλικία 19 ετών, χωρίς να έχει προσχεδιαστεί. «Πήγα σε ένα περίπτερο ένα πρωί, είδα ένα περιοδικό, μου άρεσε το πίσω μέρος του αυτοκινήτου που ήταν στη φωτογραφία του εξωφύλλου (σ.σ. Ferrari F40) και το πήρα. Μετά διαπίστωσα ότι ήταν το πρώτο τεύχος (σ.σ. Νοέμβριος 1989) και αφού μ' αρέσουν και τα αυτοκίνητα, λέω 'δεν αρχίζω να το μαζεύω;' Και άρχισα να μαζεύω το μηνιαίο περιοδικό Car and Driver, με ένα τελείως διαφορετικό logo από αυτό που έχει τώρα... Έτσι απλά! Ήθελα κάτι να κάνω σε συλλογή. Δεν αγαπώ τα γραμματόσημα, δεν αγαπώ τα στρατιωτάκια, δεν αγαπώ τις μινιατούρες πάρα πολύ, αγαπώ το Subbuteo... αλλά ήθελα να κάνω κάτι. Και ξεκίνησα».

Ο Στέλιος Βαφείδης με τον εκδότη του «Car and Driver», Νίκο Μερτέκη
Ο Στέλιος Βαφείδης με τον εκδότη του «Car and Driver», Νίκο Μερτέκη

Το περιοδικό τον «κέρδισε» άμεσα και η αγορά των τευχών έπαψε εξαρχής να αποτελεί απλά «τυπική» διαδικασία συλλογής. Το «Car and Driver» έγινε ο σύμβουλός του για τις επιλογές αυτοκινήτων σε όλη αυτή τη διάρκεια των ετών, αρχής γενομένης, ακριβώς εκείνη την περίοδο, από ένα Fiat Uno 1,4 L με 70 άλογα, δώρο του πατέρα του για την είσοδό του στο Πανεπιστήμιο. Και ας ήθελε ο ίδιος την έκδοση Turbo: «Ποτέ δεν περίμενα ένα περιοδικό να επηρεάσει τόσο πολύ την κρίση μου και την επιλογή μου στην αγορά. Χωρίς να με ενδιαφέρουν τα ιδιαίτερα τεχνικά μέρη, δηλαδή πώς ένα αυτοκίνητο θα βγάλει την καλύτερη δυνατή ιπποδύναμη, τι γεμίσματα έχουν οι ταχύτητες κλπ…

Ξεκίναγες με το ρομαντικό στοιχείο της εποχής - και εξακολουθεί, νομίζω, να υφίσταται - που είναι να σου αρέσει το σχήμα. Γιατί μην ξεχνάμε ότι την περίοδο εκείνη τα αυτοκίνητα είχαν ξεχωριστά σχήματα. Δεν είναι ομογενοποιημένα, όπως τώρα. Σίγουρα, όμως, το περιοδικό με οδήγησε στις επιλογές των αυτοκινήτων μου».

Ο κ. Βαφείδης εξήγησε τον τρόπο που τον «συμβούλευε» το «Car and Driver»: «Να εξηγήσω τι έκανε το περιοδικό. Το Car and Driver μού ενίσχυε τον έρωτά μου προς ένα αυτοκίνητο ή μου έλεγε ότι υπάρχει μια κακιά πεθερά από πίσω και έκανα πίσω. Πραγματικά! Αυτό το πράγμα μου έκανε το περιοδικό. Μπορώ να πω ότι οι επιλογές που με βοηθήσατε μέχρι τώρα να κάνω ήταν πραγματικά άρτιες. Δεν έχω μετανιώσει για καμία αγορά που έχω κάνει και ό,τι διάβασα στο περιοδικό, αυτό ήταν».

Διαβάζοντας ένα περιοδικό αυτοκινήτου σε νεαρή ηλικία, συναντάς μοντέλα που ονειρεύεσαι να τα αποκτήσεις κάποια στιγμή και πολλές φορές ένα εξ’ αυτών «κλέβει» την καρδιά σου. Στο «Car and Driver», τέτοιες περιπτώσεις ήταν πολλές για τον κ. Βαφείδη. «Μου κάνατε τόσο ‘κακό’ που μακάρι να ήταν ένα το μοντέλο. Ωστόσο, αν έπρεπε να επιλέξω ένα, διακαής πόθος ήταν η Porsche 911. Επίσης, υπάρχουν κάποια μοντέλα της Porsche που μου αρέσουν πιο πολύ από τα σημερινά, για παράδειγμα η 969, για όποιον θυμάται τον Tom Cruise στις 'Σκοτεινές μπίζνες ενός πρωτάρη'.

Αυτό, όμως, που μπορώ να πω, είναι ότι σάς ζήλευα εσάς που ήσασταν στη δουλειά. Ζήλευα που είχατε τη δυνατότητα να ακουμπήσετε πρώτοι τα αυτοκίνητα, ζήλευα που είχατε τη δυνατότητα να τα δείτε για πρώτη φορά να κινούνται στην Ελλάδα, ζήλευα που κάνατε ταξίδια στο εξωτερικό για να τα δείτε και σάς ζηλεύω ακόμα. Ακόμα!»

Αν και πέρασαν τόσα χρόνια και οι υποχρεώσεις της καθημερινότητας είναι πολύ αυξημένες, ο κ. Βαφείδης «ξεκλέβει» χρόνο για να διαβάσει κάθε μήνα το περιοδικό: «Το κάνω για δύο λόγους. Πρώτον είναι συναισθηματικό το δέσιμο και δεύτερον, μ' αρέσει το περιοδικό, μ' αρέσει η πένα σας. Είναι σα να πηγαίνεις σε ένα μαγαζί για να πάρεις ρούχα. Άμα σου κάνουν τα ρούχα, δεν τα αλλάζεις εύκολα. Πας και τα αγοράζεις, γιατί ξέρεις ότι σου πάνε, σου ταιριάζουν. Και επίσης διαπίστωσα κάποια στιγμή ότι μπορεί κάποιος να πάρει ένα τηλέφωνο στο περιοδικό και να ζητήσει διευκρινίσεις για κάτι που γράφετε, αν είναι πολύ τεχνική μια ανάλυση. Αυτό είναι σημαντικό».

(Το «Car and Driver» ευχαριστεί τον κ. Στέλιο Βαφείδη για την παραχώρηση του προσωπικού αρχείου του. Εκτός από «πιστός» αναγνώστης, πλέον είναι και ουσιαστικός φίλος του περιοδικού, όπως συμβαίνει και με αρκετούς από τους αναγνώστες μας που έρχονται, σταθερά, σε επικοινωνία μαζί μας για διάφορα θέματα. Έτσι, έχουμε τη δυνατότητα να χτίσουμε όμορφες σχέσεις, που συχνά ξεπερνούν τα «στενά» όρια περιοδικού - αναγνώστη και επεκτείνονται ακόμα σε κοινές δραστηριότητες, από αθλητικές μέχρι και επαγγελματικές συνεργασίες).