Χρόνια πολλά κύριε Bangle!


Ο διάσημος κύριος Chris Bangle μόλις έκλεισε τα 65 του χρόνια. Πρόκειται για το σχεδιαστή αυτοκινήτων όπως Fiat Coupe, Alfa Romeo 145 , BMW 7 Series και τόσων άλλων! 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 21/10/2021

Ο Αμερικάνος στην καταγωγή, διάσημος σχεδιαστής Chris Bangle πριν από λίγες ημέρες έκλεισε τα 65 του χρόνια. Ο εορτασμός των γενεθλίων του μας δίνει την αφορμή να δούμε μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά του και αμφιλεγόμενα δημιουργήματα. Πέρα από τα πρωτότυπα που σχεδίασε και για τα οποία γράψαμε σε ξεχωριστό θέμα, αυτοκίνητα από το Fiat Coupe έως την BMW Σειρά 7 και την Ζ4 η λίστα είναι μακριά και πολύ απολαυστική. 

Είναι ένας από τους πιο γνωστούς και πολυσυζητημένους σχεδιαστές της βιομηχανίας. Πολλά δημιουργήματα του ήταν αμφιλεγόμενα με πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα τις BMW των ημερών του. Η ημέρα των γενεθλίων του Chris Bangle ήταν στις 14 Οκτωβρίου, και ο καλύτερος τρόπος για να γιορτάσουμε τα γενέθλια του θρυλικού σχεδιαστή από το να κάνουμε ένα αφιέρωμα στα πολλά παραδείγματα της δουλειάς του.

Αν και ξεκίνησε την καριέρα του στα κεντρικά της Opel το 1981 με το εσωτερικό του Opel Junior, στην ιστορία έμεινε από τα σχέδια του στο Centro Stile της Fiat και φυσικά ως Επικεφαλής στο Τμήμα Σχεδιασμού της BMW.

Fiat Coupe

Θα ξεκινήσουμε με τι άλλο, με το έργο από τα πρώτα χρόνια του Bangle ως σχεδιαστής, παρακάμπτοντας το Opel Junior που δεν είδε ποτέ το φως της δημοσιότητας και πηγαίνοντας κατευθείαν στη δουλειά του στο Centro Stile της Fiat, όπου υπέγραψε το υπέροχο Fiat Coupe.

Η εξωτερική εμφάνιση του Fiat Coupe διαμορφώθηκε το 1991 από τον Chris Bangle, ο οποίος ήταν τότε επικεφαλής στο Centro Stile Fiat, έως τον Σεπτέμβριο του 1992 πριν τεθεί επικεφαλής στο σχεδιαστικό τμήμα της BMW, όπου και παρέμεινε έως το 2009.

Το πασίγνωστο Fiat Coupe ήταν ένα 2πορτο και αυστηρά 4θέσιο σπορ μοντέλο, που παρήχθη από την ιταλική εταιρεία, από τον Δεκέμβριο του 1993 έως τον Αύγουστο του 2000. Συνολικά κατασκευάστηκαν 72.762 αντίτυπα.

Κατά την εξέλιξη του Fiat Coupe, με τον εσωτερικό κωδικό «type 175», ο Chris Bangle του έδωσε ένα άκρως φουτουριστικό ντιζάιν, που θύμιζε τα εξωτικά ιταλικά υπεραυτοκίνητα με αρκετές στρογγυλευμένες γωνίες και ακμές. Ένα αξιοσημείωτο σχεδιαστικό στοιχείο του μοντέλου, ήταν τα κυκλικά και ελαφρώς βαθουλωτά πίσω φώτα, που του έδωσαν τότε το δημοφιλές παρατσούκλι «η Ferrari των φτωχών».

Το σαλόνι του Fiat Coupe σχεδιάστηκε από τον οίκο Pininfarina και παρέπεμπε και αυτό σε σπορ αυτοκίνητα μεγαλύτερου κυβισμού και με πολλαπλάσιες τιμές. Ιδιαίτερα εντυπωσιακή ήταν η μεταλλική λωρίδα κατά μήκος του ταμπλό, που ήταν βαμμένη στο χρώμα του αμαξώματος και ένωνε νοητά τις αντίστοιχες λωρίδες στις πόρτες, δημιουργώντας την αίσθηση ότι «καμπύλωνε» γύρω από τους μπροστινούς επιβάτες.

Η επίσημη παρουσίαση του Fiat Coupé έγινε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου στις Βρυξέλλες στα τέλη του 1993, με την παραγωγή του να ξεκινάει τον Δεκέμβριο. Για πρώτη φορά λανσαρίστηκε τον Ιανουάριο του 1994 στην Ιταλία, ενώ στα άλλα κράτη της Ευρώπης κυκλοφόρησε σταδιακά μέσα στην άνοιξη.

Αρχικά μπορούσε να παραγγελθεί μόνο σε κόκκινο ή κίτρινο χρώμα, αλλά σύντομα προστέθηκαν στην παλέτα των εξωτερικών χρωματισμών και τα μπλε, πράσινο, μαύρο και λευκό. Στα περισσότερα κράτη, πάντως, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα, την μεγαλύτερη απήχηση στο ευρύ κοινό την γνώρισε ως κίτρινο, με συνηθέστερο δεύτερο σε απήχηση το κόκκινο.

Alfa Romeo 145

Ενώ ήταν ακόμα στο Centro Stile, ο Bangle σχεδίασε επίσης την Alfa Romeo 145. Ένα μικρό hatchback που αντικατέστησε την 33 που είχε παλιώσει αρκετά, και ήταν μοναδικά σχεδιασμένο με ένα μεγάλο, γυάλινο τμήμα στο πίσω μέρος.

Οι κινητήρες ήταν από το συνηθισμένο παράξενο μείγμα της Alfa, με 1,4, 1,6 και 1,7 λίτρα όλα από 4κύλινδρα σύνολα. Το 1995 κυκλοφόρησαν οι παραλλαγές ti και Quadrifoglio με τον 2λιτρο Twin Spark που ήρθε από τη μεγαλύτερη 155. Η 145 ήταν κάτι πραγματικά διαφορετική στον βαρετό κόσμο των συνηθισμένων hatchback αλλά ποτέ δεν απογειώθηκε στις πωλήσεις όσο οι ανταγωνιστές του.

Η 145 είχε 3-πορτο αμάξωμα και παρήχθη από τον Ιούλιο του 1994 έως τον Ιανουάριο του 2001, όταν και αντικαταστάθηκε από τη διάσημη 147.

Τα χρόνια στην BMW

Ο Chris Bangle ανέλαβε Επικεφαλής στο Τμήμα Σχεδιασμού της BMW τον Οκτώβριο του 1992, όπου και παρέμεινε μέχρι το 2009. Στα περίπου 17 χρόνια που ήταν υπεύθυνος για τη σχεδίαση όλων των BMW ο Αμερικάνος μαέστρος του σχεδιασμού έβαλε το χέρι του σχεδόν σε κάθε νέο μοντέλο που θα έβγαινε από την εταιρεία από το Μόναχο μέχρι την αποχώρησή του το 2009. Ο Bangle επέβλεψε πολλά σχέδια και εξελίξεις όσο ήταν στην εταιρεία, αλλά για να χωρέσει αυτή η λίστα τα μοντέλα, θα δούμε μόνο αυτά που ο ίδιος ο Chris σχεδίασε και όχι εκείνα που είχαν αναλάβει ομάδες κάτω από την επίβλεψη του.

Σειρά 6 Ε63

Θα ξεκινήσουμε με μια από τις πιο εμβληματικές BMW από την εποχή Bangle, τη Σειρά 6. Ενώ το πραγματικό σχέδιο της 6άρας δεν ήταν άμεσα έργο του Bangle, αφού προέκυψε μέσα από τα σκίτσα του Adrian van Hooydonk, μετέπειτα διαδόχου του ως Eπικεφαλή Σχεδιασμού στην BMW. Πολλά όμως από τα πρωτότυπα σχέδια που χρησιμοποίησε ο Ολλανδός van Hooydonk προέρχονται από το πρωτότυπο Z9 του Chris Bangle από το 2000. Έτσι, πολλά κομμάτια της δουλειάς του Chris Bangle βρήκαν το δρόμο τους στη Σειρά 6 με κωδικό E63.

Διάσημο για το αμφιλεγόμενο στιλ του εκείνη την εποχή, το βαυαρικό κουπέ δεν έλαβε και… επαίνους για την εμφάνιση του. Ο συνδυασμός κυρτών και κοίλων επιφανειών για τη δημιουργία έντονων πτυχών με ρέοντα σχήματα έχει αποδειχθεί πολλές φορές ότι δεν είναι διαχρονικός, αλλά αναμφίβολα ήταν ένα σχέδιο που είχε ξεχωρίσει από τότε που κυκλοφόρησε το 2003.

Σειρά 7 Ε65

Και τώρα, ήρθε η στιγμή να κάνουμε μια βουτιά βαθιά στον κόσμο των σχεδίων του Chris Bangle. Η θρυλική και πολυσυζητημένη για την εμφάνιση της Σειράς 7 του 2001 από τον Chris Bangle. Κάποιοι την είχαν χαρακτηρίσει την πιο άσχημη και παράξενη BMW όλων των εποχών. Οι πιο μετριοπαθείς σίγουρα την έλεγαν περίεργη και όχι όμορφη. Το σίγουρο είναι ότι με αυτό το ριζοσπαστικό σχέδιο σε μία πολύ συντηρητική κατηγορία οι πωλήσεις δεν πήγαν καθόλου καλά.  

Στην Σειρά 7 με κωδικό Ε65 έκανε ντεμπούτο και το επίσης αμφιλεγόμενο σύστημα iDrive. Όλες οι ενδείξεις του αυτοκινήτου ενσωματώθηκαν στην κεντρική οθόνη, που είχε τοποθετηθεί στο πάνω μέρος της κεντρικής κονσόλας, η οποία ενημέρωνε τον οδηγό και για την κατάσταση του κινητήρα. Στην πράξη, ωστόσο, το σύστημα αυτό απέσπασε και τότε και στα νεότερα χρόνια πολλά αρνητικά σχόλια, καθώς αποδείχτηκε ιδιαίτερα δύσκολο στη χρήση.

BMW Ζ4 Ε85

Ας προχωρήσουμε σε ένα αυτοκίνητο που είναι ίσως το καλύτερο και ομορφότερο από την εποχή Bangle. Η BMW Z4.

Οι αναλογίες της Ζ4 E85 ήταν τέλειες. Κατάφερε να αποφύγει κάποια φάουλ από την αισθητική του «παπουτσιού» του προκατόχου της Z3. Ενώ ο συνολικός σχεδιασμός του roadster έγινε από τον Anders Warming, προέρχεται από την εποχή της ηγεσίας του Bangle στο τμήμα σχεδιασμού. Για εμάς, είναι το αποκορύφωμα της δουλειάς και της επιρροής του. Στο Z4 το έργο του ήταν τόσο μέσα στο πνεύμα της εποχής του, αλλά είχε επίσης ωριμάσει πολύ όπως και τα άλλα έργα του. Εκείνη τη στιγμή ήταν λιγότερο διχαστικό από τα σχέδια των Σειρών 6 και 7 και μέχρι σήμερα ακόμα μοιάζει μοντέρνο και σύγχρονο.

Στο εσωτερικό της, βλέπουμε την εικόνα που επηρέασε το σχεδιασμό των εσωτερικών όλων των επόμενων BMW με το πρώτο μοντέλο που φόρεσε παρόμοιο ταμπλό να είναι η πρώτη γενιά της Σειράς 1 το 2004.