H Bridgestone βρήκε στην έρημο το μυστικό για «οικολογικά» ελαστικά


Αναζητώντας εναλλακτικές λύσεις στον τομέα των πρώτων υλών, η Bridgestone στρέφεται σε έναν θάμνο της ερήμου που ονομάζεται “guayule” («γκουαγιούλ») ως πηγή φυσικού καουτσούκ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΠΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 17/12/2022

Ανθεκτικό στις ψηλές θερμοκρασίες το φυτό(“guayule”,PartheniumArgentatum), που φαίνεται ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πηγή καουτσούκ για τα ελαστικά (σύμφωνα τουλάχιστον με όσα αναφέρει σε πρόσφατο δελτίο Τύπου η Bridgestone) ευδοκιμεί στο Βόρειο Μεξικό και στις νοτιοδυτικές Ηνωμένες Πολιτείες. Το φυσικό καουτσούκ, στην περίπτωση αυτήν, μπορεί να εξαχθεί από τα κλαδιά, το φλοιό και τις ρίζες του γκουαγιούλ, το οποίο μπορεί να καλλιεργηθεί με τα υπάρχοντα τεχνικά γεωργικά μέσα, σύμφωνα με την εταιρεία.

Η καλλιέργεια γκουαγιούλ θα βοηθήσει στη διαφοροποίηση της παγκόσμιας προσφοράς φυσικού καουτσούκ  και θα επιτρέψει στην Bridgestone να παράγει περισσότερο καουτσούκ τοπικά για την αγορά των ΗΠΑ και να συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων βιωσιμότητας της μεγάλης εταιρείας ελαστικών, που φιλοδοξεί να επιτύχει ουδετερότητα άνθρακα και να κατασκευάζει ελαστικά από 100% ανανεώσιμα υλικά μέχρι το 2050.

Για να επιτύχει αυτούς τους στόχους, η Bridgestone εξετάζει τόσο την αυξημένη ανακύκλωση ελαστικών στο τέλος του κύκλου ζωής τους, όσο και εναλλακτικές λύσεις σε μη ανανεώσιμα υλικά, όπως το πετρέλαιο, το πυρίτιο και της αιθάλης (virgin carbon black) που χρησιμοποιούνται επί του παρόντος στα ελαστικά.

Η Bridgestone ξεκίνησε την έρευνά της για το γκουαγιούλ το 2012, δημιουργώντας ένα κέντρο επεξεργασίας και έρευνας γκουαγιούλ στη Mesa της Αριζόνα. Τα ελαστικά που κατασκευάστηκαν χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά φέτος σε αγώνες Indy Car. Η Bridgestone ελπίζει να καταφέρει να διαθέσει ελαστικά για επιβατικά αυτοκίνητα, αλλά και άλλες εφαρμογές, βασισμένα σε φυσικό καουτσούκ από γκουαγιούλ έως το 2030.

Σημειώστε ότι και άλλοι κατασκευαστές ελαστικών αναζητούν, επίσης, τρόπους για να κάνουν τα ελαστικά τους πιο βιώσιμα. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν πειραματιστεί στο παρελθόν με ένα συστατικό από φλούδες πορτοκαλιού, αναμεμειγμένο με φυσικό καουτσούκ. Η Goodyear, για παράδειγμα, εργάζεται για τη μείωση της ποσότητας πετρελαίου που πηγαίνει στα ελαστικά και έχει παρουσιάσει ένα πρωτότυπο ελαστικό κατασκευασμένο από 70% βιώσιμα υλικά. Έχει δε στόχο να κατασκευάσει ένα ελαστικό από 100% βιώσιμα υλικά μέχρι το 2030.

Όλες αυτές οι προσπάθειες είναι σημαντικές γιατί, καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα εξαλείφουν τις εκπομπές ρύπων κατά την κίνησή τους, πρέπει να ληφθούν μέτρα και για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από άλλους τομείς που αφορούν   στο αυτοκίνητο. Ένας από αυτούς τους τομείς είναι και τα μικροπλαστικά που εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα από τα ελαστικά, λόγω της φυσιολογικής φθοράς τους. Και ένα σοβαρό ζήτημα είναι ότι οι εκπομπές αυτές ενδέχεται να αυξηθούν στο μέλλον, λόγω του μεγαλύτερου βάρους των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.