H έλλειψη οδηγών στις αστικές συγκοινωνίες φέρνει στο προσκήνιο την αυτόνομη οδήγηση


Μόνο στη Γερμανία υπολογίζεται ότι το 2030 θα υπάρχουν περίπου 90.000 κενές θέσεις οδηγών λεωφορείων.

  • ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΤΣΙΝΗ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 24/8/2023

H ηλεκτροκίνηση είναι το παρόν, όμως το μέλλον ανήκει στα αυτόνομα οχήματα. Μέχρι τώρα προσέφεραν τα αυτόνομα οχήματα εμπορικές υπηρεσίες, λόγου χάριν για delivery και μεταφορά διαφόρων προϊόντων, κυρίως σε αμερικανικές πόλεις.

Ωστόσο, σύντομα θα ξεκινήσουν οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι DB το πρώτο πιλοτικό πρόγραμμα μεταφοράς επιβατών με οχήματα τέτοιας τεχνολογίας χρησιμοποιώντας εξαθέσια κινεζικά ηλεκτρικά SUV Nio ES8 με ειδικό εξοπλισμό, ενώ τον συντονισμό, τα ραντεβού με τους ενδιαφερόμενους πελάτες και το λογισμικό έχουν αναλάβει δύο θυγατρικές εταιρείες των Γερμανικών Σιδηροδρόμων.

Το πρόγραμμα ξεκινάει στις πόλεις Ντάρμσταντ και Όφενμπαχ της περιφέρειας της Φρανκφούρτης και τα αυτόνομα οχήματα θα προσφέρουν μετακινήσεις on demand καλύπτοντας δρομολόγια σε προκαθορισμένες διαδρομές. Στο αρχικό στάδιο θα υπάρχει άτομο στο τιμόνι τους για λόγους ασφαλείας, αν και τα συγκεκριμένα Nio ES8 διαθέτουν προδιαγραφές αυτονομίας επιπέδου 4. Δεν θέλουμε, όμως, να μπούμε σε περισσότερες τεχνικές λεπτομέρειες, αλλά να εστιάσουμε κυρίως στα οφέλη που προσδοκούν οι Γερμανοί από τη χρήση των αυτόνομων SUV, που θα κληθούν να κλείσουν μαύρες τρύπες του μεταφορικού έργου.

Είναι προφανές, ότι θα δούμε στο μέλλον Μαζικά Μέσα Μεταφορών να πραγματοποιούν δρομολόγια χωρίς οδηγό, ωστόσο το πιλοτικό πρόγραμμα με τα Nio ES8 έχει έναν διαφορετικό ρόλο και λειτουργεί συμπληρωματικά προς το δίκτυο των λεωφορείων και των Μέσων Σταθερής Τροχιάς. Οι Γερμανοί τα θεωρούν ιδανικά μεταφορικά μέσα για διαδρομές εκτός του αστικού ιστού, όπου τα ολιγομελή και διάσπαρτα γκρουπ επιβατών κάνουν ασύμφορα τα τακτικά δρομολόγια λεωφορείων και τρένων.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αραίωση των δρομολογίων, την κακή εξυπηρέτηση των κατοίκων εκείνων των περιοχών, τις διαμαρτυρίες τους και την απογοήτευσή τους ή αρκετές φορές τη μετακόμισή τους σε κάποια πόλη. Ένα εξαθέσιο ηλεκτρικό Nio θα μπορούσε, για παράδειγμα, να παραλαμβάνει με ραντεβού επιβάτες από έναν περιφερειακό σιδηροδρομικό σταθμό και να τους μεταφέρει στο διπλανό χωριό γρήγορα και οικονομικά ή να προσφέρει ανάλογο έργο μεταξύ μικρών και απομακρυσμένων οικισμών, κ.λπ.

Τα ρομποτικά αυτοκίνητα εκτιμάται ότι θα λύσουν και άλλο ένα πρόβλημα, που υφίσταται ήδη σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες και θα οξύνεται συνεχώς τα επόμενα χρόνια. Αναφερόμαστε στην έλλειψη οδηγών λεωφορείων, όπου μόνο στη Γερμανία υπολογίζεται ότι θα υπάρχουν το 2030 περίπου 90.000 κενές θέσεις. Εδώ θα μπορούσε να δώσει όντως λύσεις η εκτεταμένη χρήση αυτόνομων μοντέλων χωρίς οδηγούς και με μηδενικές εκπομπές ρύπων.