Τα αμορτισέρ θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως ο «αφανής ήρωας» του αυτοκινήτου, με τη χρησιμότητά τους να είναι καθοριστική σε τομείς που πρωτίστως έχουν να κάνουν με την ασφάλεια, καθορίζοντας τα οδικά χαρακτηριστικά, αλλά και τα παρεχόμενα επίπεδα άνεσης. Μάλιστα, κατά κοινή ομολογία, ο ιδανικός συνδυασμός «άνεσης/κρατήματος» είναι αυτός που επιζητούν οι περισσότεροι κατασκευαστές (εδώ οι Γάλλοι κατείχαν τα πρωτεία), οι οποίοι, ως γνωστόν, καταφεύγουν σε εξειδικευμένες εταιρείες για την κατασκευής τους.
Πίσω από μια ωραία ανάρτηση κρύβεται ένας μεγάλος κατασκευαστής αμορτισέρ και ένας τέτοιος είναι και η Koni, μια εταιρεία με ιστορία ετών (το 1944 κατασκεύασε το πρώτο αμορτισέρ και 4 χρόνια μετά το πρώτο παγκοσμίως ρυθμιζόμενο αμορτισέρ) και σήμερα είναι παγκόσμιος παίκτης με παρουσία σε 9 σημεία και 3 ηπείρους (Ευρώπη, Ασία, ΗΠΑ).
Όπως εξήγησε ο Ολλανδός τεχνικός της Koni, κ. Frank Biesheuvel, κατά την παρουσίαση των νέων προϊόντων, αυτά έχουν σχεδιαστεί με τη φιλοσοφία ότι ένα αμορτισέρ μπορεί να προσφέρει sport αίσθηση και κράτημα χωρίς να κάνει την ανάρτηση κουραστική, δηλαδή σκληρή και να υστερεί σε απόσβεση και αυτό, εν πολλοίς, οφείλεται στη νέα τεχνολογία FSD η οποία ενσωματώνεται στη σειρά Special Active.
Η FSD τεχνολογία
Τα αμορτισέρ Special Active αποτελούν την πιο πρόσφατη γενιά της κατοχυρωμένης με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας τεχνολογίας απόσβεσης επιλεκτικής συχνότητας (Frequency Selective Damping – FSD), καθώς ελέγχουν μεγάλες κινήσεις του αμαξώματος και δυνάμεις κατά τη διάρκεια της στροφής, ενώ εξομαλύνουν τις ανωμαλίες του δρόμου για καλύτερη άνεση.
Στα απλά αμορτισέρ το κύριο χαρακτηριστικό απόσβεσης ορίζεται από τη ροή λαδιού που διέρχεται από το συγκρότημα εμβόλου. Συνδυάζοντας αυτό το τυπικό χαρακτηριστικό απόσβεσης με το χαρακτηριστικό Active, η Κoni προσέθεσε μια ειδική βαλβίδα, η οποία είναι σε θέση να ελέγχει μια παράλληλη ροή λαδιού, δίπλα σε εκείνην η οποία διέρχεται από το έμβολο.
Αυτή η παράλληλη ροή λαδιού κλείνει από τη «βαλβίδα» Active, δίνοντας μια αύξηση της δύναμης απόσβεσης σχεδόν γραμμική στον χρόνο που το έμβολο κινείται προς μία κατεύθυνση. Δεδομένου ότι είναι ένα ενσωματωμένο τμήμα του συστήματος υδραυλικών βαλβίδων στο εσωτερικό του αποσβεστήρα, δεν χρειάζονται επιπλέον καλώδια, αισθητήρες ή άλλες ηλεκτρονικές συσκευές για τη λειτουργία ενός ρυθμιστή Koni Active.
Τα βασικά χαρακτηριστικά των αμορτισέρ Special Active είναι ότι βελτιώνουν την ασφάλεια και το κράτημα του οχήματος, παρέχουν σταθερή αίσθηση στη γρήγορη οδήγηση, η τεχνολογία τους ανταγωνίζεται τα ακριβά ηλεκτρονικά συστήματα, εξασφαλίζουν απόδοση για τον οδηγό και άνεση για τους επιβάτες. Μια ασυναγώνιστη after market λύση που μπορεί να προσαρμοστεί στα περισσότερα νέα και παλαιότερα αυτοκίνητα.
Τα Special Active αμορτισέρ Koni με τεχνολογία Frequency Selective Damping (FSD) καλύπτουν τις ανάγκες για τα φορτηγά, τα επιβατικά και τα σπορ αυτοκίνητα. Όπως ενημερώνει ο κατασκευαστής, η αμιγώς μηχανική τεχνολογία τους αποτρέπει τυχόν προβλήματα κόστους, αξιοπιστίας ή πολυπλοκότητας που μπορεί να προκύψουν από τη χρήση ηλεκτρονικά ελεγχόμενων εξαρτημάτων ανάρτησης.
Στην πράξη
Τα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας FSD είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε στην εκδήλωση που πραγματοποίησε ο αποκλειστικός εκπρόσωπος της ΚΟΝΙ στην Ελλάδα «ΤΡΟΧΟΚΙΝΗΣΗ Α.Ε.Β.Ε.» οδηγώντας τα ίδια αυτοκίνητα με τα εργοστασιακά αμορτισέρ και στη συνέχεια με αλλαγμένα της ολλανδικής εταιρείας με την τεχνολογία Special Active.
Ήταν εντυπωσιακή η διαφοροποίηση τόσο στην απόσβεση (πολύ καλύτερο rebound), όσο και στα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου (ευστάθεια, κράτημα). Χωρίς να χρειαστεί η ανάρτηση να σκληρύνει μεταβάλλοντας τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου, η τεχνολογία FSD προσφέρει τη δυνατότητα στο αμορτισέρ να προσαρμόζεται στην ανάγκη της στιγμής και να προσφέρει το καλύτερο συνδυασμό άνεσης/κρατήματος.
Η νέα γενιά αμορτισέρ της Koni είναι ήδη διαθέσιμη στην ελληνική αγορά σε τρεις σειρές: Βελτίωσης (Sport, Sport Kit, Coil Over Kit, Track Day Kit), Υψηλής Απόδοσης (Special [Active], Classic) και για αυτοκίνητα 4Χ4 (Heavy Track [Active], Raid [Active]).
Μπείτε στο κανάλι της ΚΟΝΙ στο YouTube πατώντας εδώ