Παγκόσμια Ημέρα Ανακύκλωσης: Το βιώσιμο αυτοκίνητο είναι αναγκαιότητα και υποχρέωση


Ευρωπαϊκή Οδηγία επιβάλλει το 85% τουλάχιστον του βάρους ενός οχήματος να είναι ανακυκλώσιμο και ένα ακόμα 10% να είναι ανακτήσιμο από πλευράς ενέργειας. Στόχος της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν πρέπει να είναι μόνο οι μηδενικοί ρύποι, αλλά εντέλει και η μηδενική κατανάλωση πρώτων υλών, με τη χρήση αποκλειστικά και μόνο χρησιμοποιημένων υλικών.

  • ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΛΟΥΠΑΚΗ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 18/3/2023

Προφανώς χρειάζονται και νόμοι για να γίνει πράξη αυτό που επιβάλλει η κοινή λογική, δηλαδή η εξοικονόμηση των πόρων του πλανήτη μας που κινδυνεύει από την ανεξέλεγκτη εκμετάλλευσή του. Ωστόσο, η ιδέα της ανακύκλωσης του αυτοκινήτου δεν είναι καινούργια και ως πρακτική είναι κάτι που υφίσταται από χρόνια. Ο τρόπος, τώρα, στον οποίο λειτουργεί η ανακύκλωση στα υπάρχοντα αυτοκίνητα, σε ποιον βαθμό, δηλαδή, αυτά είναι κατασκευασμένα από ανακυκλώσιμα υλικά ή, ακόμα καλύτερα, από υλικά που έχουν ήδη ανακυκλωθεί μία φορά, αυτό είναι κάτι που ποικίλλει. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ζήτημα ζωτικής σημασίας που αφορά στη βιωσιμότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας στο σύνολό της.

Στη νέα Mercedes EQS συνολικά 287 εξαρτήματα είναι κατασκευασμένα από υλικά με τα οποία εξοικονομούνται πόροι, συμπεριλαμβανομένων μικρών εξαρτημάτων, με συνολικό βάρος 82,3 κιλά.
Στη νέα Mercedes EQS συνολικά 287 εξαρτήματα είναι κατασκευασμένα από υλικά με τα οποία εξοικονομούνται πόροι, συμπεριλαμβανομένων μικρών εξαρτημάτων, με συνολικό βάρος 82,3 κιλά.

Το «εύκολο», πάντως, σκέλος της οδηγίας 2005/64/ΕΚ της ΕΕ, η οποία προβλέπει ότι το τουλάχιστον 85% του βάρους ενός οχήματος πρέπει να είναι ανακυκλώσιμο, αφορά στα μεταλλικά μέρη του αμαξώματος, τα οποία εύκολα οδηγούνται στην υψικάμινο μετά την απόσυρση από την κυκλοφορία. Ποιο δύσκολα φαίνεται ότι είναι τα πράγματα με τα πλαστικά και άλλα μέρη, ενώ μεγάλο στοίχημα είναι η κατασκευή των αυτοκινήτων να γίνεται ή δυνατόν από… σκουπίδια, από υλικά που πετιούνται στις χωματερές, και όχι μόνον, ανεξαρτήτως αν προέρχονται από αυτοκίνητα.

Σημειώστε ότι χέρι-χέρι με την ανακύκλωση βαδίζει και η βιωσιμότητα, αφού στις περιπτώσεις εκείνες που δεν είναι δυνατό να χρησιμοποιηθούν ανακυκλωμένα ή ανακυκλώσιμα υλικά, το ενδιαφέρον στρέφεται προς τη φιλικότητα προς το περιβάλλον και τη μείωση της χρήσης πρώτων υλών που δεν μπορούν να αντικατασταθούν.

Καθαρίζοντας τις θάλασσες

Σε δύο δόσεις, το 2021 και το 2022, έδρασε στην Ιθάκη η Healthy Seas με την υποστήριξη της Hyundai ανασύροντας, κατ΄αρχάς, από τη θάλασσα συνολικά 23,5 τόνους «δίχτυα φαντάσματα» και , στη συνέχεια, 44 τόνους πλαστικά θαλάσσια απορρίμματα.
Σε δύο δόσεις, το 2021 και το 2022, έδρασε στην Ιθάκη η Healthy Seas με την υποστήριξη της Hyundai ανασύροντας, κατ΄αρχάς, από τη θάλασσα συνολικά 23,5 τόνους «δίχτυα φαντάσματα» και , στη συνέχεια, 44 τόνους πλαστικά θαλάσσια απορρίμματα.

Πριν από ενάμιση περίπου χρόνο η Hyundai ανακοίνωνε τη σύναψη συμφωνίας με την οργάνωση Healthy Seas, με έδρα την Ολλανδία, με στόχο τον καθαρισμό των ωκεανών από εγκαταλελειμμένα δίχτυα και άλλα θαλάσσια απορρίμματα. Δεν επρόκειτο για μια ανακοίνωση δράσης που εντάσσεται στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, αλλά για μια ενέργεια που εντέλει αφορά στην παραγωγή των αυτοκινήτων, αφού η Healthy Seas διασφαλίζει ότι τα πλαστικά δίχτυα ανακυκλώνονται σε νέα υλικά σε μια κυκλική οικονομία. Τα ανακτημένα δίχτυα ψαρέματος, μαζί με άλλα πλαστικά απορρίμματα, μπορούν να ανακυκλωθούν και να μεταμορφωθούν σε ECONYL, ένα νάιλον νήμα που, με τη σειρά του, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή νέων προϊόντων. Και μεταξύ αυτών των νέων προϊόντων περιλαμβάνονται και τα βιώσιμα πατάκια κατασκευασμένα με νήμα ECONYL με τα οποία οι αγοραστές του Hyundai IONIQ 5 έχουν τη δυνατότητα να εξοπλίσουν τα αυτοκίνητά τους.

Συλλογή διχτυών και σχοινιών ψαρέματος από την BMW, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως πηγή πρώτης ύλης για πλαστικά εξαρτήματα. Το BMW Group έχει θέσει ως στόχο να αυξήσει το ποσοστό δευτερογενών υλικών στα θερμοπλαστικά που χρησιμοποιούνται στα νέα οχήματα από περίπου 20% που είναι σήμερα σε 40% κατά μέσο όρο έως το 2030.
Συλλογή διχτυών και σχοινιών ψαρέματος από την BMW, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως πηγή πρώτης ύλης για πλαστικά εξαρτήματα. Το BMW Group έχει θέσει ως στόχο να αυξήσει το ποσοστό δευτερογενών υλικών στα θερμοπλαστικά που χρησιμοποιούνται στα νέα οχήματα από περίπου 20% που είναι σήμερα σε 40% κατά μέσο όρο έως το 2030.

Το πόσο σημαντική είναι μια τέτοια δράση για την καταπολέμηση της ρύπανσης των ωκεανών,  τη διαφύλαξη των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και τη στήριξη μιας κυκλικής οικονομίας φαίνεται από το γεγονός ότι περισσότερα από 580 εκατομμύρια κιλά αλιευτικών εργαλείων, σύμφωνα με Έκθεση του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας και του Περιβαλλοντικού Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών, απορρίπτονται στους ωκεανούς ετησίως, αντιπροσωπεύοντας το ένα δέκατο όλων των θαλάσσιων απορριμμάτων.

Παραγωγή κόκκων πλαστικού από δίχτυα, από τη BMW σε συνεργασία με τη δανέζικη εταιρεία PLASTIX.
Παραγωγή κόκκων πλαστικού από δίχτυα, από τη BMW σε συνεργασία με τη δανέζικη εταιρεία PLASTIX.

Και βέβαια η Hyundai δεν είναι η μόνη αυτοκινητοβιομηχανία που ανακάλυψε τα δίχτυα. Πριν από περίπου έναν μήνα η BMW ανακοίνωνε ότι τα μοντέλα της NEUE KLASSE, που αναμένεται να λανσαριστούν από το 2025 και μετά, θα φέρουν διαφόρων τύπων επενδύσεις –και στο εξωτερικό, και στο εσωτερικό τους– από πλαστικό προερχόμενο από ανακυκλωμένα σκοινιά και δίχτυα ψαρέματος.

Και καθόλου τυχαία, στην ίδια ανακοίνωση μαθαίναμε ότι τα πατάκια της BMW iX και της νέας BMW X1 είναι κατασκευασμένα, επίσης, από ECONYL. Μαθαίναμε, όμως, και κάτι ακόμα: στο πλαίσιο συνεργασίας με την εταιρεία PLASTIX από τη Δανία, τα δίχτυα και τα σχοινιά ψαρέματος μπορούν να μετατραπούν όχι μόνο σε νήμα, αλλά και σε πλαστικούς κόκκους για να χρησιμοποιηθούν για κατασκευή εξαρτημάτων με τη διαδικασία της χύτευσης με έγχυση. Η πρώτη ύλη για τα εξαρτήματα που κατασκευάζονται με αυτόν τον τρόπο (πάλι έχουμε να κάνουμε με στοιχεία επενδύσεων) μπορεί να αποτελείται σε ποσοστό περίπου 30% από θαλάσσια πλαστικά απορρίμματα. Οι Γερμανοί ισχυρίζονται, μάλιστα, ότι τα εξαρτήματα που προκύπτουν από αυτήν τη διαδικασία έχουν περίπου 25% χαμηλότερο ανθρακικό αποτύπωμα από τα αντίστοιχα που κατασκευάζονται από συμβατικά παραγόμενα πλαστικά.

Μπουκάλια PET και υποπροϊόντα ζάχαρης

Για την παραγωγή νημάτων δεν χρησιμοποιούνται, όμως, μόνο τα άχρηστα δίχτυα. Ανακυκλωμένα μπουκάλια PET χρησιμοποιούνται, επίσης, για την κατασκευή υφασμάτων. Από τέτοια υφάσματα που αποτελούνται σε ποσοστό 70% από μπουκάλια PET που μετατράπηκαν σε νήματα είναι κατασκευασμένες οι ταπετσαρίες των καθισμάτων παράδειγμα στα Škoda ENYAQ iV και KAROQ. Η Škoda εργάζεται, επίσης, για την ανάπτυξη βιώσιμων υλικών με φυσικά συστατικά που θα μπουν μελλοντικά στη διαδικασία της παραγωγής. Μεταξύ αυτών συναντάμε ίνες ζαχαρότευτλου, ένα υποπροϊόν ζάχαρης που παράγεται στο Dobrovice, όχι μακριά από τις κεντρικές εγκαταστάσεις της Škoda Auto στο Mladá Boleslav της Τσεχίας. Οι ίνες τεύτλων θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία υλικών κάλυψης για πλαστικές επιφάνειες. Οι μηχανικοί της τσέχικης εταιρείας αξιοποιούν στο έπακρο τον πολτό ζαχαρότευτλων, ο οποίος βάφεται με ειδική διαδικασία και χρησιμοποιείται για τη δημιουργία σχεδιαστικών στοιχείων στο εσωτερικό του αυτοκινήτου.

Η AUNDE κατασκευάζει ύφασμα από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια PET, το οποίο στη συνέχεια χρησιμοποιείται για ταπετσαρία στα καθίσματα του πλήρως ηλεκτρικού Škoda ENYAQ iV.
Η AUNDE κατασκευάζει ύφασμα από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια PET, το οποίο στη συνέχεια χρησιμοποιείται για ταπετσαρία στα καθίσματα του πλήρως ηλεκτρικού Škoda ENYAQ iV.

Στο τέλος του κύκλου ζωής του, κάθε όχημα θα πρέπει να αποσυναρμολογείται. Τα μέταλλα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή νέου χάλυβα ή/και αλουμινίου, ενώ τα γυαλιά μπορούν να μετατραπούν σε νέους υαλοπίνακες ή μονωτικό υλικό από υαλοβάμβακα. Τα πλαστικά, επίσης, μπορούν να μετατραπούν, σε κάποιο βαθμό, σε νέα «καθημερινά» προϊόντα, όπως κρεμάστρες ρούχων ή γλάστρες. Επί του παρόντος, περίπου το 50% του υλικού των Škoda που αποσύρονται από την κυκλοφορία εξάγεται με χρήση πυρομεταλλουργικής τεχνολογίας, σε συνεργασία με συγκεκριμένες εταιρείες ανακύκλωσης.

Υπάλληλοι του Συνεργάτες του Ινστιτούτου Fraunhofer, με δείγματα από τα διάφορα στάδια επεξεργασίας του προϊόντος φυσικής ανακύκλωσης. Από αριστερά προς τα δεξιά: πλαστικά απόβλητα, διάλυμα πολυμερούς, ανακυκλωμένο υλικό επίδειξης (από το πιλοτικό project της Audi με το ινστιτούτο Fraunhofer IVV).
Υπάλληλοι του Συνεργάτες του Ινστιτούτου Fraunhofer, με δείγματα από τα διάφορα στάδια επεξεργασίας του προϊόντος φυσικής ανακύκλωσης. Από αριστερά προς τα δεξιά: πλαστικά απόβλητα, διάλυμα πολυμερούς, ανακυκλωμένο υλικό επίδειξης (από το πιλοτικό project της Audi με το ινστιτούτο Fraunhofer IVV).

Βέβαια, πολλά εξαρτώνται από τις επιλογές που θα γίνουν πριν την έναρξη της παραγωγής, από το στάδιο, ακόμα, της επιλογής υλικού για ένα νέο μοντέλο. Ένας βασικός στόχος είναι να αυξηθεί το ποσοστό των μεμονωμένων υλικών (monomaterials), που ανακυκλώνονται πιο εύκολα και αποτελεσματικά λόγω της ομοιογένειάς τους. Τα συγκεκριμένα υλικά χρησιμοποιούνται, για παράδειγμα, στην εσωτερική επένδυση, στους αεραγωγούς και ως χάλκινοι αγωγοί στις καλωδιοδέσμες. Μετά την ανακύκλωση, μπορούν να μετατραπούν σε καλύμματα καθισμάτων ή πατάκια.

Ωστόσο, λόγω των απαιτητικών τεχνικών απαιτήσεων, η πλειονότητα των ανταλλακτικών σε ένα νέο μοντέλο είναι πλέον κατασκευασμένα από σύνθετα υλικά. Για παράδειγμα, το 50% του σύνθετου υλικού στην εσωτερική επένδυση των θυρών του Octavia είναι κατασκευασμένο από ανανεώσιμες πρώτες ύλες.

Παρουσιάζοντας το ηλεκτρικό αγωνιστικό off road πρωτότυπο CUPRA Tavascan Extreme E Concept, τον Σεπτέμβριο του 2021, οι Ισπανοί μάς ενημέρωναν ότι η κατασκευή μεγάλου μέρους του αμαξώματος έγινε από υλικό με ίνες λιναριού, και όχι από φύλλα ανθρακονήματος, οπότε μειώθηκε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και χωρίς να υπάρχει αρνητικός αντίκτυπος στην απόδοση. Πρόκειται για τεχνολογία που μελλοντικά θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στα οχήματα παραγωγής.
Παρουσιάζοντας το ηλεκτρικό αγωνιστικό off road πρωτότυπο CUPRA Tavascan Extreme E Concept, τον Σεπτέμβριο του 2021, οι Ισπανοί μάς ενημέρωναν ότι η κατασκευή μεγάλου μέρους του αμαξώματος έγινε από υλικό με ίνες λιναριού, και όχι από φύλλα ανθρακονήματος, οπότε μειώθηκε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και χωρίς να υπάρχει αρνητικός αντίκτυπος στην απόδοση. Πρόκειται για τεχνολογία που μελλοντικά θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στα οχήματα παραγωγής.

Διαφορετικές μέθοδοι ανακύκλωσης, ίδιες απαιτήσεις ποιότητας

Δεδομένου ότι δεν μπορούν να ταξινομηθούν και να ανακυκλωθούν όλοι οι τύποι πλαστικού με τον ίδιο τρόπο και με την ίδια ποιότητα, βλέπουμε να χρησιμοποιούνται σε κάποιες περιπτώσεις, ταυτόχρονα, διαφορετικές τεχνολογίες ανακύκλωσης. Η Audi, λοιπόν, χρησιμοποιεί μηχανική, χημική και, πιο πρόσφατα, φυσική ανακύκλωση, επιδιώκοντας να εξάγει όσο το δυνατόν περισσότερα πλαστικά από το αυτοκίνητο στο τέλος της ζωής του για να μπορέσουμε να τα ανακυκλώσει ξανά.

Τα σημερινά οχήματα περιέχουν συνήθως περισσότερα από 200 κιλά πλαστικών και σύνθετων πλαστικών υλικών. Από αυτά κατασκευάζονται προφυλακτήρες, γρίλιες ψυγείου, διάφορα εσωτερικά μέρη, καθώς και εξαρτήματα του συστήματος σύστημα μετάδοσης και του κλιματισμού. Αυτά τα μερικές φορές αναμεμειγμένα πλαστικά απόβλητα αρχικά συνθλίβονται μηχανικά και διαχωρίζονται από άλλα υλικά. Στη συνέχεια, μπορούν να υποβληθούν σε επεξεργασία και να μετατραπούν σε πλαστικούς κόκκους.

Οι απαιτήσεις ποιότητας που τίθενται για τα πλαστικά είναι υψηλές – και πρέπει να τονίσουμε ότι ισχύουν τα ίδια κριτήρια και για τα «παρθένα» υλικά (που χρησιμοποιούνται για πρώτη φορά), και για τα ανακυκλωμένα εξαρτήματα. Αυτές περιλαμβάνουν τη μηχανική αντοχή, την αντίσταση στη θερμότητα και στην αντοχή σε οργανικούς διαλύτες, λάδια ή υδραυλικά υγρά. Επιπλέον, υπάρχει η απαίτηση για διατήρηση των διαστάσεων και της ποιότητας, αλλά και απαιτήσεις ως προς την αίσθηση, την εμφάνιση και την οσμή σε όλη τη διάρκεια ζωής του οχήματος.

Μηχανική, χημική και φυσική ανακύκλωση πλαστικών

Η μηχανική ανακύκλωση πλαστικών φτάνει στα όριά της όταν διαφορετικά πλαστικά περνούν από κοινή επεξεργασία ως σύνθετα με χρήση διαφόρων συγκολλητικών, επιστρώσεων και υλικών πλήρωσης, όπως τα υαλονήματα. Ένα πρόσθετο μειονέκτημα είναι ότι η ποιότητα των πλαστικών μειώνεται σε κάθε βήμα μηχανικής επεξεργασίας. Κατά κανόνα, λοιπόν, τα πλαστικά που ανακυκλώνονται με αυτόν τον τρόπο δεν είναι πλέον κατάλληλα για χρήση στην παραγωγή οχημάτων – και ιδιαιτέρως για εξαρτήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια.

Στο εσωτερικό του Mercedes VISION EQXX χρησιμοποιείται, μεταξύ άλλων, και το υλικό UBQ, ένα βιώσιμο υποκατάστατο πλαστικού προερχόμενο από οικιακά και δημοτικά απορρίμματα.
Στο εσωτερικό του Mercedes VISION EQXX χρησιμοποιείται, μεταξύ άλλων, και το υλικό UBQ, ένα βιώσιμο υποκατάστατο πλαστικού προερχόμενο από οικιακά και δημοτικά απορρίμματα.

Περισσότερο προηγμένη είναι η χημική μέθοδος ανακύκλωσης που έχει αναπτύξει η Audi σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καρλσρούης (KIT) και άλλες βιομηχανίες. Τα μεικτά πλαστικά απόβλητα μετατρέπονται σε έλαιο πυρόλυσης, το οποίο μπορεί να αντικαταστήσει το αργό πετρέλαιο ως πρώτη ύλη για την παραγωγή πλαστικών υψηλής ποιότητας. Τα εξαρτήματα που παράγονται με αυτόν τον τρόπο είναι εξίσου πολύτιμα και ασφαλή όπως όταν είναι κατασκευασμένα από «παρθένο» υλικό.

Εκτός, όμως, από τα ερευνητικά έργα που επικεντρώνονται στη μηχανική και στη χημική ανακύκλωση, η Audi διεξάγει, επίσης, μελέτη σκοπιμότητας σε συνεργασία με το Fraunhofer Institute for Process Engineering and Packaging IVV για τη διερεύνηση των δυνατοτήτων φυσικής ανακύκλωσης πλαστικών «αποβλήτων» αυτοκινήτων και επαναχρησιμοποίησής τους σε οχήματα. Αυτή η μέθοδος καθιστά δυνατή την εργασία με πλαστικά με σημαντικά υψηλότερα επίπεδα μόλυνσης, πράγμα που σημαίνει ότι αρκεί η απλή και ατελής προδιαλογή από παλιό όχημα.

Σε αντίθεση με τη χημική ανακύκλωση, το πλαστικό δεν καταστρέφεται με τη φυσική ανακύκλωση. Αντίθετα, διαλύεται με διαλύτες. Αυτό σημαίνει ότι δεν λαμβάνει χώρα καμία αντίδραση χημικής αποδόμησης και οι αλυσίδες του πολυμερούς παραμένουν άθικτες. Οι διαλύτες που χρησιμοποιούνται στη συνέχεια εξατμίζονται και τροφοδοτούνται, επίσης, στον κύκλο. Μετά το στέγνωμα, το αποτέλεσμα είναι ένας πολύ καθαρός πλαστικός κόκκος που ταιριάζει με την ποιότητα του παρθένου υλικού. Στόχος είναι τώρα η παραγωγή μεγαλύτερων ποσοτήτων αυτού του κόκκου, προκειμένου να διασφαλιστεί η τεχνική σκοπιμότητα και να δοκιμαστεί η σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας. Σε περαιτέρω δοκιμές, το «πλαστικό με παρελθόν» αναμένεται να πάρει τη μορφή εξαρτημάτων, όπως ο ρυθμιστής ύψους καθίσματος.

Στο μέλλον, η Audi σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τις διαφορετικές αυτές τεχνολογίες ανακύκλωσης που αλληλοσυμπληρώνονται, προκειμένου να ανακτήσει πλαστικά από παλιά οχήματα για επαναχρησιμοποίηση με τη μορφή υλικών υψηλής ποιότητας.

Τα βιώσιμα ελαστικά

Από τα πλέον προβληματικά στην ανακύκλωσή τους στοιχεία των σύγχρονων αυτοκινήτων είναι τα ελαστικά. Εδώ βλέπουμε τις προσπάθειες να στρέφονται περισσότερο προς την αναζήτηση βιώσιμων υλικών για την κατασκευή τους και λιγότερο προς την ανακύκλωση των τελικών προϊόντων στο τέλος του κύκλου ζωής τους.

Έτσι, στις αρχές του φετινού Ιανουαρίου, είδαμε την Goodyear να ανακοινώνει την παρουσίαση ενός πρωτότυπου ελαστικού με 70% περιεχόμενο βιώσιμου υλικού, έχοντας στόχο να δημιουργήσει ένα ελαστικό κατασκευασμένο 100% από βιώσιμα υλικά μέχρι το 2030. Το πρωτότυπο ελαστικό περιέχει 13 χαρακτηριστικά συστατικά σε εννέα διαφορετικά μέρη του.

Ελαστικά της Bridgestone (Firestone) που κατασκευάστηκαν από γκουαγιούλ χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά φέτος με επιτυχία σε αγώνες IndyCar. Η εταιρεία ελπίζει να καταφέρει να διαθέσει ελαστικά για επιβατικά αυτοκίνητα, αλλά και άλλες εφαρμογές, βασισμένα σε φυσικό καουτσούκ από γκουαγιούλ έως το 2030.
Ελαστικά της Bridgestone (Firestone) που κατασκευάστηκαν από γκουαγιούλ χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά φέτος με επιτυχία σε αγώνες IndyCar. Η εταιρεία ελπίζει να καταφέρει να διαθέσει ελαστικά για επιβατικά αυτοκίνητα, αλλά και άλλες εφαρμογές, βασισμένα σε φυσικό καουτσούκ από γκουαγιούλ έως το 2030.

Μεταξύ αυτών και το σογιέλαιο, που είναι ένας βιολογικός πόρος που μειώνει τη χρήση προϊόντων με βάση το πετρέλαιο και βοηθά να διατηρείται η γόμα του ελαστικού εύκαμπτη στις μεταβαλλόμενες θερμοκρασίες. Και ενώ σχεδόν το 100% της πρωτεΐνης της σόγιας χρησιμοποιείται σε εφαρμογές τροφίμων/ζωοτροφών, ένα σημαντικό πλεόνασμα λαδιού περισσεύει και μπορεί κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί σε βιομηχανικές εφαρμογές.

Η Goodyear χρησιμοποιεί, επίσης, μια μοναδική ποικιλία πυριτίου που παράγεται από τέφρα φλοιού ρυζιού, ένα υποπροϊόν της επεξεργασίας ρυζιού που συχνά απορρίπτεται και τοποθετείται σε χωματερές. Το συγκεκριμένο πυρίτιο είναι υψηλής ποιότητας και χρησιμοποιείται για να βοηθήσει στη βελτίωση της πρόσφυσης και στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου.

Η Bridgestone από την πλευρά της έχει στραφεί προς το ανθεκτικό στις ψηλές θερμοκρασίες φυτό γκουαγιούλ (“guayule”, Parthenium Argentatum) που ευδοκιμεί στο Βόρειο Μεξικό και στις Νοτιοδυτικές Ηνωμένες Πολιτείες και φαίνεται ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πηγή φυσικού καουτσούκ για τα ελαστικά.

Σημειώστε ότι και στην περίπτωση των ελαστικών συναντάμε πολυεστέρα που έχει προέλθει από ανακύκλωση πλαστικών μπουκαλιών και άλλων πλαστικών απορριμμάτων και χρησιμοποιείται για την κατασκευή των «λινών».

Mercedes Vision EQXX

Το πρωτότυπο VISION EQXX της Mercedes να δημιουργήθηκε με στόχο να επιτύχει τη μέγιστη αυτονομία – και για αυτό τον λόγο εδώ συναντάμε ενδιαφέρουσες επιλογές σε σχέση με τη βιωσιμότητα των υλικών κατασκευής. Για παράδειγμα, οι κρεμαστές χειρολαβές στις πόρτες είναι κατασκευασμένες από ίνα Biosteel της AMsilk. Πρόκειται για υψηλής αντοχής, βασισμένο στη βιοτεχνολογία και πιστοποιημένο vegan ύφασμα που μοιάζει με μετάξι. Ενώ το Mylo, είναι vegan υλικό εναλλακτικό του δέρματος κατασκευασμένο από μυκήλιο, που συναντάμε στο ριζικό σύστημα των μανιταριών. Στο VISION EQXX γίνεται, επίσης, εκτεταμένη χρήση ανακυκλωμένων υλικών, όπως τα μπουκάλια PET, που χρησιμοποιούνται με τη μορφή αστραφτερού υφάσματος για τη διαμόρφωση της περιοχής γύρω από το δάπεδο και για την επένδυση των θυρών. Πιο ψηλά στο εσωτερικό, οι σχεδιαστές χρησιμοποίησαν το DINAMICA κατασκευασμένο από 38% ανακυκλωμένο PET για να δημιουργήσουν ένα εφέ «περιτυλίγματος» που συνδέει το άνω άκρο της μονοκόμματης οθόνης με τις πόρτες.

BMW i Vision Circular

To τετραθέσιο ηλεκτρικό πρωτότυπο i Vision Circular που η BMW παρουσίασε στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου IAA Mobility 2021, θα μπορούσε και να χαρακτηριστεί ως αυτοκίνητο φτιαγμένο από… σκουπίδια. Πρόκειται για μια μελλοντική compact προσανατολισμένη στη βιωσιμότητα πρόταση που έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με τις αρχές της κυκλικής οικονομίας έχοντας στόχο τη χρήση 100% ανακυκλωμένων υλικών, τα οποία στη συνέχεια να μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν. Η σχεδίαση της διαδικασίας παραγωγής του BMW i Vision Circular βασίστηκε στην κυκλικότητα, ενώ σε ό,τι αφορά στα υλικά προβλέπεται χρήση ανακυκλωμένων υλικών που μπορούν να αποσυναρμολογούνται γρήγορα και εύκολα στο τέλος του προϊοντικού κύκλου ζωής. Στο πλαίσιο αυτό, θα χρησιμοποιούνται μονοϋλικά και νέες, ευφυείς τεχνικές σύνδεσης που αποφεύγουν τη χρήση κόλλας και διασφαλίζουν μέγιστη ευκολία αποσυναρμολόγησης και ταξινόμησης σε ομάδες σε μετέπειτα στάδιο.