Κατανάλωση καυσίμου: 10 tips για να «κάψεις» λιγότερη βενζίνη


Με τις τιμές των καυσίμων να εκτοξεύονται στα ύψη, κρίνεται επιτακτικό να αναθεωρήσουμε πολλά στη "συμβίωσή" μας με το αυτοκίνητο ώστε να πετύχουμε την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση. 

  • 18/2/2022

Η πρόοδος της τεχνολογίας των κινητήρων εσωτερικής καύσης έχει μειώσει την κατανάλωση καυσίμου σε επίπεδα που δεν θα μπορούσαμε ούτε καν να φανταστούμε πριν από μερικές δεκαετίες. Την ίδια στιγμή, όμως, η ολοένα και αυξανόμενη τιμή των καυσίμων έχει κάνει επιτακτική την ανάγκη για περαιτέρω μείωση. Αυτή μπορεί να προκύψει μέσα από μερικές απλές συνήθειες που θα εφαρμόσουμε στη συμβίωσή μας με το αυτοκίνητο.

Παρακάτω θα βρείτε 10 σημαντικά tips που εφόσον εφαρμοστούν θα οδηγήσουν τόσο στην εξοικονόμηση χρημάτων, όσο και στην μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του αυτοκινήτου. Άλλωστε, ένας κινητήρας που "καίει" λιγότερο, εκπέμπει και λιγότερο. Πάμε να τα δούμε…

Συχνός έλεγχος στην πίεση των ελαστικών

Το σετ ελαστικών είναι ένα από τα σημαντικότερα μέρη ενός αυτοκινήτου, αφού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο που μας φέρνει σε επαφή με τον δρόμο ενώ παίζει σημαντικό ρόλο στην ασφάλεια των επιβατών. Σύμφωνα με έρευνες έχει αποδειχθεί ότι το να οδηγούμε ένα αυτοκίνητο με μόλις 0.5 bar λιγότερη πίεση από αυτή που προτείνει ο κατασκευαστής, αυξάνεται η κατανάλωση του καυσίμου κατά 2%. Αυτό το ποσοστό σε αστικό κύκλο μπορεί να φτάσει μέχρι και το 4%.

Συνεπώς είναι σημαντικό να ελέγχεται συχνά η πίεση ενώ σημειώνεται ότι τον χειμώνα ή όταν φορτώνουμε πολύ το αυτοκίνητό μας, θα πρέπει να προσθέτουμε 0.2 ή 0.3 bar στην τιμή που αναγράφεται στο εγχειρίδιο.

Η επιτάχυνση και το φρενάρισμα δεν κάνουν καλό

Η παραπάνω παραδοχή βρίσκει εφαρμογή σε όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν εκεί έξω, είτε είναι αμιγώς ηλεκτρικά, είτε υβριδικά, είτε φέρουν κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το άγγιγμα στο δεξί πεντάλ είναι καλό να γίνεται με... στοργή, ενώ ο οδηγός είναι υποχρεωμένος να προβλέπει τα σημεία που πρέπει το όχημα να φρενάρει και να το πράττει σταδιακά. Με αυτές τις δύο απλές κινήσεις μπορεί να εξοικονομήσει καύσιμο (ή ενέργεια αν μιλάμε για EVs) που φτάνει μέχρι και το 20%.

Σωστή χρήση του air condition

Η λειτουργία του air-condition επιβαρύνει τον κινητήρα και το αποτέλεσμα είναι η βελόνα του ρεζερβουάρ να κάνει... ελεύθερη πτώση κάθε φορά που το θέτουμε σε λειτουργία. Ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, όπου η ζέστη δεν αντέχεται, η χρήση του είναι επιτακτική.

Είναι πολύ σημαντικό η θερμοκρασία που το σετάρουμε να μην είναι πολύ πιο χαμηλή από αυτή του εξωτερικού περιβάλλοντος, αφού όσο πιο έντονα δουλεύει τόσο περισσότερο πιέζεται ο κινητήρας και τόσο μεγαλύτερη ποσότητα καυσίμου απαιτείται για τη λειτουργία του.

Οι ειδικοί λένε πως πρέπει να ρυθμίζουμε τη θερμοκρασία περίπου 5 βαθμούς Κελσίου λιγότερους από το εξωτερικό περιβάλλον. Παράλληλα θα πρέπει να αποφεύγεται αυτό που κάνουν οι περισσότεροι: να βάζουν στο μέγιστο τη λειτουργία του μόλις εισέλθουν στο καυτό εσωτερικό. Είναι προτιμότερο να ανοίξουμε πρώτα τις πόρτες και τα παράθυρα ώστε να πέσει η θερμοκρασία της καμπίνας και μετά να το θέσουμε σε λειτουργία δίνοντάς του χρόνο μέχρι να αρχίσει να μας δροσίζει.

Η σημασία του σχεδιασμού ενός ταξιδιού

Όταν φτάσει η στιγμή για να κάνουμε ένα μεγάλο ή και μικρό ταξίδι θα πρέπει να σχεδιαστεί πριν καν ξεκινήσουμε. Είναι σημαντικό γνωρίζουμε εκ των προτέρων την πιο σύντομη διαδρομή αλλά και τα σημεία στα οποία θα κάνουμε στάση. Τα στοιχεία λένε πως όταν ένα ταξίδι μίας ώρας παραταθεί για 10 λεπτά μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση στην κατανάλωση καυσίμου έως και 14%.

Παράθυρα "ερμητικά" κλειστά

Στους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας προτείνεται το αυτοκίνητο να κινείται με κλειστά τα παράθυρα και την ηλιοροφή αφού ο αέρας που μπαίνει στο εσωτερικό δημιουργεί μεγαλύτερη αντίσταση και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα ο κινητήρας να ζορίζεται. Και όταν ο κινητήρας ζορίζεται η κατανάλωση τραβά... την ανηφόρα.

Σε αυτή την περίπτωση είναι προτιμότερο να χρησιμοποιήσουμε το air condition με συνετό τρόπο, όπως είδαμε πιο πάνω. Παράλληλα οι έρευνες αναφέρουν πως κατά την κίνηση στην πόλη τα ανοιχτά παράθυρα δεν επηρεάζουν την απόδοσή του κινητήρα. Οπότε σε αυτή την περίπτωση κατεβάστε τα άφοβα.

Το Cruise Control βοηθάει

Το Cruise Control μπορεί να αποδειχτεί ένα σημαντικός σύμμαχος στον… πόλεμο ενάντια στην υψηλή κατανάλωση καυσίμου όταν κινούμαστε σε αυτοκινητόδρομους. Ο υπολογιστής του αυτοκινήτου, χρησιμοποιώντας σωστά τους αισθητήρες, μπορεί να χειριστεί το όχημα με ακρίβεια στην ταχύτητα που έχουμε σετάρει, σε αντίθεση με το πόδι μας που όσο και να προσπαθήσουμε είναι λογικό κάποιες φορές να ξεφεύγει. Σημείωση: στις ανηφόρες εισάγετε μια πιο χαμηλή ταχύτητα από αυτή που έχετε επιλέξει για τον επίπεδο δρόμο ώστε να μην ζοριστεί το αυτοκίνητο.

Η σημασία της διατήρησης σταθερής ταχύτητας

Καλό το Cruise Control αλλά τι γίνεται αν το αυτοκίνητο είναι παλαιάς τεχνολογίας και δεν υπάρχει στον εξοπλισμό του; Τότε το βάρος πέφτει στους ώμους του οδηγού. Για να είμαστε πιο ακριβείς στο δεξί του πόδι αλλά και στην ικανότητά του για να εντοπίζει το «καθαρό» από κίνηση... μονοπάτι που υπάρχει μπροστά του και το οποίο οποία θα του επιτρέψει να κινηθεί χωρίς να φρενάρει συχνά.

Η προνοητικότητα πρέπει να καθορίζει όλες τις ενέργειές μας. Για παράδειγμα όταν πλησιάζουμε σε έναν σταθμό διοδίων παίρνουμε αρκετά πιο πριν το πόδι μας από το γκάζι και αφήνουμε ομαλά το όχημα να επιβραδύνει από μόνο του. Αν οι συνθήκες απαιτούν το πάτημα του φρένου αυτό πρέπει να γίνει απαλά και σταδιακά. Σημαντικό είναι επίσης να καθυστερούμε το κατέβασμα των σχέσεων ώστε να έχουν πέσει οι στροφές και να μην προκαλέσουμε το γνωστό «μούγκρισμα» που οδηγεί σε υψηλότερη κατανάλωση.

Ανέβασε τις σχέσεις γρήγορα 

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα συνήθως μας υποδεικνύουν μέσα από τον πίνακα οργάνων πότε πρέπει να αλλάξουμε τη σχέση στο κιβώτιο. Η αλήθεια είναι πως ελάχιστοι οδηγοί ακολουθούν τις προτροπές του υπολογιστή αφού πολλές φορές οι ενδείξεις μοιάζουν παράλογες. Όμως δεν είναι…

Στη φάση της επιτάχυνσης είναι επιτακτικό το ανέβασμα της σχέσης γρήγορα. Δεν χρειάζεται να φτάσουμε τις 3.000-3.500 rpm. Όσο δεν το κάνουμε ο κινητήρας δουλεύει «υπερωρίες» και η κατανάλωση αυξάνεται. Στους βενζινοκινητήρες προτείνεται η αλλαγή να έρχεται στις 2.000-2.500 rpm ενώ στην περίπτωση των diesel αυτό μπορεί να συμβεί από τις 1.500 rpm. Μάλιστα σε πολλούς πετρελαιοκινητήρες η αυξημένη κατανάλωση έρχεται μόλις από τις 2.000 rpm. Τέλος στην πλειοψηφία των αυτοκινήτων οι σχέσεις που καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο είναι η 4η, η 5η και η 6η. Όσο πιο σύντομα φτάσουμε σε αυτές τόσο λιγότερο θα… ματώσει η τσέπη μας.

Το ρελαντί «καίει» πολύ

Είναι πολύ σημαντικό κατά την διάρκεια των στάσεων, όπως για παράδειγμα όταν περιμένουμε κάποιον ή όταν κάνουμε στην άκρη για να απαντήσουμε σε μία κλήση, να σβήνουμε το αυτοκίνητο. Έχει αποδειχτεί πως η κατανάλωση είναι αρκετά χαμηλότερη στο «σβήσε-βάλε μπροστά» παρά στο ρελαντί.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς κάθε αυτοκίνητο «καίει» στο ρελαντί περίπου 0.6 λίτρα/ώρα, ενώ σε κάποια οχήματα μεγαλύτερου κυβισμού μπορεί να φτάσει και το 1 λίτρο. Αυτό σημαίνει ότι αν δεν είμαστε προσεκτικοί ενδέχεται να κάψουμε ένα ολόκληρο ρεζερβουάρ μέσα σε διάστημα 2-3 μηνών χωρίς να κινηθούμε ούτε εκατοστό!

Σχάρες οροφής και μπαγκαζιέρες κοστίζουν σε καύσιμο

Το γνωρίζουν και οι… πέτρες! Τα συγκεκριμένα αξεσουάρ, όσο βολικά και αν είναι, επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την αεροδυναμική και αυτό με τη σειρά του επηρεάζει την κατανάλωση καυσίμου. Μία έρευνα που έγινε στις ΗΠΑ έδειξε ότι από μόνες τους οι σχάρες είναι υπεύθυνες για το 0.8% της κατανάλωσης ενός ελαφρού επαγγελματικού οχήματος μέσα σε ένα χρόνο.

Οι ερευνητές μάλιστα το πήγαν ένα βήμα παρακάτω και υπολόγισαν ότι η συγκεκριμένη επιβάρυνση ισοδυναμεί συνολικά για όλα τα αυτοκίνητα σε 380.000.000 λίτρα! Μέσα από αυτό γίνεται σαφές πως τα αξεσουάρ θα πρέπει να αφαιρούνται από την οροφή του αυτοκινήτου όταν δεν τα χρησιμοποιούμε για να μεταφέρουμε κάποιο αντικείμενο.