Ο ρόλος της διαχωριστικής γραμμής στους πλαϊνούς καθρέφτες του αυτοκινήτου


Η κάθετη γραμμή δεν υπάρχει σε όλους τους καθρέφτες, ιδίως στα παλιότερα μοντέλα, αλλά η χρησιμότητά της είναι καθοριστική για την ασφάλειά μας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 16/8/2023

Το αυτοκίνητο διαθέτει μια σειρά από τεχνολογίες, που όσο περνούν τα χρόνια γίνονται όλο και περισσότερο πολύπλοκες, αλλά και χρήσιμες για την ασφάλεια και την άνεσή μας.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσθέτουν συνεχώς προηγμένα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού (ADAS), με στόχο την ενεργητική και την παθητική ασφάλεια. Σημαντικός σε μία διαδρομή με αυτοκίνητο, είναι ασφαλώς και ο έλεγχος της κίνησης προς τα πίσω. Φροντίζουν γι’ αυτό ο εσωτερικός καθρέφτης και οι δύο εξωτερικοί.

Ωστόσο, θα έχετε προσέξει, τουλάχιστον όσοι δεν οδηγείτε πολύ παλιά αυτοκίνητα, ότι πολύ συχνά ο εξωτερικός καθρέφτης τόσο από την πλευρά του οδηγού, όσο και, ενίοτε, από αυτή του συνοδηγού διαθέτει μία λεπτή, κάθετη διαχωριστική γραμμή, αποτελούμενη από μικρές μαύρες κουκκίδες ή αντίστοιχα μικρές μαύρες παύλες.

Πριν από λίγο καιρό σας είχαμε παρουσιάσει τη λειτουργία των μαύρων κουκκίδων στο παρμπρίζ, ωστόσο στη συγκεκριμένη περίπτωση η χρησιμότητά τους είναι τελείως διαφορετική.

Η συγκεκριμένη γραμμή βρίσκεται προς το εξωτερικό τμήμα του καθρέφτη και ουσιαστικά τον χωρίζει σε δύο μέρη. Το τμήμα προς την εξωτερική πλευρά, που είναι μικρότερο και συνήθως αποτελεί το 1/3 του συνολικού μεγέθους, ονομάζεται εξωτερική πλευρά και είναι ένας κυρτός καθρέφτης.

Το υπόλοιπο, μεγαλύτερο, τμήμα του καθρέφτη προβάλει τα αντικείμενα σε κανονική ή ελαφρώς μικρότερη απόσταση από την πραγματική. Ωστόσο το οπτικό πεδίο είναι περιορισμένο, λόγω της θέσης του δίπλα ακριβώς από το αμάξωμα. Αντίθετα, το μικρότερο τμήμα, ο κυρτός καθρέφτης, παρέχει στον οδηγό μια ευρύτερη εικόνα του δρόμου, μεγιστοποιώντας το οπτικό του πεδίο.

Αυτό μπορεί να αποδειχθεί σωτήριο σε πολλές περιπτώσεις, όπως η αλλαγή λωρίδας, καθώς μειώνει τα «τυφλά σημεία» και δίνει τη δυνατότητα για μια πιο συνολική εικόνα του τι συμβαίνει πίσω. Βέβαια, πρέπει να έχουμε υπόψιν μας ότι ο κυρτός καθρέφτης παρουσιάζει τα αντικείμενα μικρότερα απ’ ό,τι είναι στην πραγματικότητα και τα φέρνει πιο κοντά.

Αυτός είναι και ο λόγος που δεν μπορεί ολόκληρος ο καθρέφτης να είναι (τόσο) κυρτός, γιατί δε θα ήταν εφικτή η εκτίμηση της πραγματικής απόστασης των οχημάτων που βρίσκονται πίσω.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι παρόμοια λειτουργία έχει και ένας μικρός, «ανεξάρτητος» κυκλικός καθρέφτης, ο οποίος τοποθετείται πάνω αριστερά, στο εξωτερικό τμήμα του πλαϊνού καθρέφτη, όταν δεν υπάρχει η κάθετη διαχωριστική γραμμή.