Μαύρες κουκίδες περιμετρικά του παρμπρίζ - Αυτός είναι ο ρόλος τους


Όλοι έχουμε προσέξει αυτές τις... μυστήριες μαύρες κουκίδες και είτε μας «ανάγκασαν» να ψάξουμε τη χρησιμότητά τους είτε η ύπαρξή τους εξακολουθεί να αποτελεί ερωτηματικό.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 10/2/2023

Όσα χρόνια και αν έχουμε το αυτοκίνητό μας, όσο καλά και αν το ξέρουμε, συχνά υπάρχουν διάφορα χαρακτηριστικά του που μας ξενίζουν. Αυτά μπορεί να αφορούν τόσο μία προειδοποιητική ένδειξη στον πίνακα οργάνωνπου δεν είχαμε ξαναδεί ποτέ, όσο και τμήματά του που σαφώς τα έχουμε παρατηρήσει, αλλά δεν έχουμε «ασχοληθεί» ιδιαίτερα για να μάθουμε το λόγο ύπαρξής τους.

Ένα από αυτά είναι οι μαύρες κουκίδες που υπάρχουν περιμετρικά του παρμπρίζ, ως συνέχεια ενός πυκνού μαύρου πλασίου. Μάλιστα, σε αρκετά μοντέλα, κάτι ανάλογο υπάρχει και στη βάση και άλλων γυάλινων επιφανειών, όπως τα πλαϊνά φινιστρίνια.

Ασφαλώς η παρουσία τους δεν έχει διακοσμητικό χαρακτήρα, αν και θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι συμβάλουν στην ομαλή μετάβαση από το σκούρο μαύρο πλαίσιο στο διαφανές τζάμι. Ωστόσο η βασική τους χρήση είναι άλλη και σχετίζεται με την ασφάλεια.

Τα frit - καθώς έτσι ονομάζονται στα αγγλικά οι συγκεκριμένες κουκίδες – αποτελούν μια ειδική και εξαιρετικά ανθεκτική κεραμική επίστρωση που ψήνεται πάνω στο τοποθετημένο παρμπρίζ και αποτελεί ένα σημαντικό συνδετικό κρίκο μεταξύ του παρμπρίζ και του σημείου συγκόλλησης με το αμάξωμα.

Εξασφαλίζει τη σταθερότητα και ότι οι κραδασμοί που προκύπτουν κατά την κίνηση του οχήματος δε φτάνουν στο παρμπρίζ, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει κίνδυνος θραύσης του. Ουσιαστικά είναι ένα υαλώδες υλικό, που αποτελείται από ένα μείγμα ανόργανων χημικών ουσιών το οποίο προκύπτει από διαδικασία τήξης πρώτων υλών σε υψηλή θερμοκρασία, εντός κλίβανου τήξεως.

Η επίστρωση αυτή, πυκνή στην αρχή με το ενιαίο μαύρο πλαίσιο στη βάση του παρμπρίζ, γίνεται πιο αραιή σταδιακά και καταλήγει στις κουκκίδες που μας κάνουν, συχνά, εντύπωση. Μέχρι την ευρεία εφαρμογή του frit, τη δεκαετία του 1950, για να διατηρήσουν τα παράθυρα στη θέση τους, οι κατασκευαστές χρησιμοποιούσαν διαφορετικούς τύπους κόλλας, εκτός από απλά πλαίσια χρωμίου για την κάλυψη των γυάλινων αρμών. Η λύση αυτή ήταν αποδοτική μεν, αλλά όχι ιδανική από άποψη αντοχής.

Μια άλλη λειτουργία του frit εμφανίζεται με την έντονη παρουσία των κουκκίδων στο σημείο του παρμπρίζ πίσω από τον εσωτερικό καθρέφτη. Σε αυτή τη θέση, λειτουργεί ως αντηλιακή μεμβράνη, ένα είδος… τρίτου αλεξήλιου, προκειμένου οι ακτίνες του ήλιου να μην αντανακλούν στο τζάμι και να επηρεάζουν το οπτικό πεδίο του οδηγού.

Τέλος, σε ορισμένα brand, όπως η Jeep, σε αυτό το σημείο μπορεί να βρείτε και αρκετά «Easter Eggs», ιδίως στις ειδικές εκδόσεις τους.