Πότε πρέπει να απενεργοποιείς το Start/Stop στο αυτοκίνητο


Άλλους τους αγχώνει, άλλους τους χαλαρώνει. Μειώνει κατανάλωση και  εκπομπές ρύπων, ωστόσο δεν είναι πάντα ιδανική η χρήση του.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 20/10/2023

Για τους μεγαλύτερους σε ηλικία οδηγούς, αλλά και όσους έχουν στην κατοχή τους οχήματα περασμένων δεκαετιών και παλιάς τεχνολογίας, το σύστημα Start/Stop αποτελεί μια νέα, εν πολλοίς παράξενη μόδα.

Το αυτόματο σβήσιμο του κινητήρα όταν το όχημα είναι σταματημένο και η επίσης αυτόματη ενεργοποίησή του τη στιγμή που θέλουμε να συνεχίσουμε την πορεία μας, εξασφαλίζει μειωμένη κατανάλωση και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. Το μέγεθος της εξοικονόμησης καυσίμου εξαρτάται από διάφορες παραμέτρους, ωστόσο, όπως είναι προφανές, όσο περισσότερο είναι απενεργοποιημένος ο κινητήρας, τόσο το καλύτερο.

Μάλιστα, σε ορισμένα υβριδικά μοντέλα, το σύστημα ενεργοποιείται επιπλέον σε περίπτωση που ο οδηγός αφήσει το γκάζι σε κατηφόρα (αυτόματο κιβώτιο) ή επιλέξει νεκρά στο κιβώτιο.

Υπάρχουν οδηγοί που νιώθουν ανασφάλεια με τη χρήση του συστήματος, γιατί ανησυχούν μήπως δεν προκύψει άμεση ενεργοποίηση του κινητήρα σε περιπτώσεις που επιθυμούν βιαστική εκκίνηση (π.χ. κίνηση σε διασταύρωση χωρίς φωτεινούς σηματοδότες, την ώρα που έρχεται αυτοκίνητο σε αντίθετη κατεύθυνση).

Ωστόσο, το σύστημα έχει βελτιωθεί με την πάροδο του χρόνου και η λειτουργία του, στα περισσότερα αυτοκίνητα, είναι τόσο ομαλή που κάνει την ύπαρξή του να περνά σχεδόν «απαρατήρητη», με ανεπαίσθητη χρονική υστέρηση από τη στιγμή που ο οδηγός πατήσει το συμπλέκτη (χειροκίνητο κιβώτιο) ή αφήσει το φρένο/πατήσει το γκάζι (αυτόματο κιβώτιο).

Έτσι κι αλλιώς, ο οδηγός έχει την ευχέρεια να απενεργοποιήσει το σύστημα. Αυτό είναι εφικτό είτε μέσω ενός φυσικού διακόπτη που υπάρχει σε κάποιο σημείο της κονσόλας (ή του τιμονιού) είτε μέσω επιλογής στο μενού της οθόνης του συστήματος infotainment ή του ψηφιακού πίνακα οργάνων.

Παρόλα αυτά, υπάρχουν περιπτώσεις που η απενεργοποίησή του έχει πλεονεκτήματα, όσο και αν αφαιρεί τις ευεργετικές επιδράσεις σε κατανάλωση και εκπομπές ρύπων, .

Ανάμεσα σε αυτά είναι η επέκταση της διάρκειας ζωής της μπαταρίας και άλλων εξαρτημάτων, όπως η μίζα και ο εναλλάκτης. Σαφώς τα συγκεκριμένα είναι ισχυρότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα σε οχήματα χωρίς σύστημα Start/Stop και έχει προβλεφθεί η απρόσκοπτη λειτουργία τους επί μακρόν, ωστόσο η επιβάρυνση που δέχονται από τη συχνότερη χρήση τους είναι δεδομένη.

Επιπλέον, η απόδοση του συστήματος κλιματισμού μειώνεται με το σύστημα ενεργό, αν και υπάρχουν αρκετά μοντέλα στα οποία το Start/Stop δεν ενεργοποιείται με το κλιματιστικό σε λειτουργία.

Τέλος, άλλο ένα πλεονέκτημα αφορά την απουσία αυξημένης καταπόνησης μηχανικών μερών, όπως ο στροφαλοφόρος άξονας, αλλά και το turbo.