Τι πρέπει να κάνω αν μου πουλήσουν αυτοκίνητο με «γυρισμένα» χιλιόμετρα;


Δείτε τι προβλέπει η νομοθεσία και ενημερωθείτε για τους τρόπους με τους οποίους θα αποζημιωθείτε αν αγοράσετε αυτοκίνητο με γυρισμένα χιλιόμετρα.

  • 12/6/2023

Το γύρισμα των χιλιομέτρων είναι μία πρακτική που δυστυχώς εμφανίζεται συχνά στην αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Την ίδια στιγμή αποτελεί έναν από τους μεγάλους «πονοκεφάλους» κάθε υποψήφιου αγοραστή που μέσα στην ανυπομονησία του για να πάρει στα χέρια του ένα νέο όχημα, καλείται να διαπιστώσει αν τα χιλιόμετρα που δείχνει το οδόμετρο αντιστοιχούν στην πραγματικότητα ή απλά έβαλε το χεράκι του ο πωλητής ώστε να αυξήσει την αξία του και να μεγιστοποιήσει το κέρδος του.

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφέρουμε πως η Alfa Romeo Tonale κατά την επίσημή παρουσίαση της έγινε το πρώτο αυτοκίνητο που χρησιμοποιεί το πιστοποιητικό NFT  και το οποίο διασφαλίζει ότι κανείς δεν μπορεί να επέμβει σε βασικές παραμέτρους του κύκλου ζωής της.

Επίσης αξίζει να σημειωθεί πως πριν από λίγες ημέρες ανεξάρτητος έμπορος εισαγομένων μεταχειρισμένων, κατά τον έλεγχο οχήματος σε επίσημο συνεργείο για λογαριασμό υποψήφιου πελάτη, έβγαλε όπλο!

Τα τελευταία χρόνια έχουν διαδραματιστεί πολλά επεισόδια στο «σίριαλ» των γυρισμένων χιλιομέτρων στην αγορά. Στις 26 Σεπτεμβρίου του 2019 η κυβέρνηση με Υπουργική Απόφαση (70959/767) προκάλεσε έναν μικρό πανικό στα ΚΤΕΟ αφού, σύμφωνα με τις διατάξεις, όταν εντοπιζόταν ότι το ελεγχόμενο όχημα έχει δεχθεί παραποίηση στα χιλιόμετρα, σταματούσε ο έλεγχος και ο ιδιοκτήτης είχε την υποχρέωση να διορθώσει το οδόμετρο εντός 20 ημερών και στη συνέχεια έπρεπε να προσέλθει ξανά για επανέλεγχο.

Αυτό φυσικά δημιούργησε αντιδράσεις αφού οι ιδιοκτήτες των οχημάτων εκτός του ότι έπρεπε να… χωνέψουν ότι κάποιος τους έπιασε κορόιδο, την ίδια στιγμή ήταν υποχρεωμένοι να βάλουν το χέρι στην τσέπη και να μπουν σε μια «Οδύσσεια» για να επαναφέρουν το κοντέρ στα σωστά χιλιόμετρα.

Η διόρθωση στην επίμαχη Υπουργική Απόφαση

Ένα μήνα μετά την υπογραφή της παραπάνω Απόφασης και με τις αντιδράσεις να γίνονται όλο και πιο έντονες, η Κυβέρνηση προχώρησε σε τροποποίηση ώστε να διευκολύνει τα πράγματα για τους εξαπατημένους αγοραστές.

Σύμφωνα με την Υ.Α.74368/861 που υπογράφτηκε τον Οκτώβριο του 2019 και ισχύει μέχρι σήμερα, οι ιδιοκτήτες δεν έχουν πια την υποχρέωση να προχωρήσουν στην διόρθωση των χιλιομέτρων, ωστόσο οι τεχνικοί των ΚΤΕΟ είναι υποχρεωμένοι, εφόσον διαπιστώσουν την παραποίηση να την σημειώσουν στο Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου ώστε κάθε επόμενος ιδιοκτήτης να γνωρίζει τι… κελεπούρι θα αγοράσει.

Την ίδια στιγμή παρέμειναν όλες οι διατάξεις σχετικά την επιβολή κυρώσεων και οι οποίες αφορούν πρόστιμο ύψους 400€ από την Τροχαία και αφαίρεση πινακίδων καθώς και πρόστιμο ύψους 150€ που προκύπτει από τη διαδικασία διασταύρωσης οχημάτων της πλατφόρμας TAXISNET.

Από αυτά ο εξαπατημένος ιδιοκτήτης μπορεί να απαλλαγεί μέσω της συμπλήρωσης μιας Υπεύθυνης Δήλωσης, αντίγραφο της οποίας θα πρέπει να καταθέσει στην αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών. Τι γίνεται όμως μετά από όλα αυτά; Στις περισσότερες περιπτώσεις οι εξαπατημένοι ιδιοκτήτες δεν επιχειρούν να κυνηγήσουν περισσότερο το θέμα και απλά ρίχνουν… νερό στο κρασί τους και η ζωή προχωρά.

Η συγκεκριμένη πρακτική είναι κατανοητή αφού όλη η προηγούμενη ταλαιπωρία αδιάζει από ενέργεια τον κάτοχο του οχήματος που δεν έχει πλέον το κουράγιο για να ανοίξει μέτωπα με τον προηγούμενο κάτοχο, είτε αυτός είναι έμπορος είτε είναι ιδιώτης. Την ίδια στιγμή όμως, με αυτή την απόφαση δίνεται το δικαίωμα στους επιτήδειους να συνεχίσουν ακάθεκτοι τη «δουλειά» τους, εξαπατώντας ανυποψίαστους αγοραστές.

Οι κινήσεις που θα φέρουν την αποζημίωση

Εφόσον λοιπόν ο ιδιοκτήτης είναι διατεθειμένος να αποζημιωθεί θα πρέπει αρχικά να έρθει σε επαφή με κάποιο νομικό γραφείο όπου έχει εμπειρία σε αυτές τις υποθέσεις. Με μία απλή αναζήτηση στο Google θα μπορέσει να βρει πολλές επιλογές και να μιλήσει με κάποιο από αυτά προκειμένου να καταθέσει όλο το ιστορικό και να ενημερωθεί για το ύψος της αποζημίωσης που μπορεί να διεκδικήσει αλλά και το κόστος των υπηρεσιών που θα του προσφερθούν.

Αν μετά από αυτή τη συνεννόηση κρίνει ότι θέλει να προχωρήσει τη διαδικασία, το πρώτο βήμα είναι η κοινοποίηση ενός εξώδικου στον προηγούμενο ιδιοκτήτη, μέσα από τον οποίο θα τον ενημερώσει ότι προτίθεται να προχωρήσει σε όλες τις νομικές ενέργειες και οι οποίες προβλέπουν την τιμωρία σύμφωνα με τις διατάξεις περί απάτης. Μέσα από αυτό μπορεί να αξιώσει ένα από τα παρακάτω:

  • Την αντικατάσταση του οχήματος με το παραποιημένο οδόμετρο, εφόσον ο προηγούμενος ιδιοκτήτης είναι έμπορος.
  • Την επιστροφή μέρος του τιμήματος που έχει καταβάλει για να αποκτήσει το όχημα.
  • Την ακύρωση της πώλησης και την επιστροφή ολόκληρου του ποσού, εφόσον αυτό έχει καταβληθεί.  

Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί πως ο εξαπατημένος ιδιοκτήτης έχει το δικαίωμα να αξιώσει και ένα ποσό όπου θα τον ικανοποιήσει για την ηθική βλάβη που υπέστη μέσα από αυτή την ταλαιπωρία.

Εφόσον τρέξει η διαδικασία η προσπάθεια που γίνεται στις περισσότερες περιπτώσεις είναι η λύση να έρθει μέσω ενός εξωδικαστικού συμβιβασμού που θα ικανοποιεί και τις δύο πλευρές. Αν αυτός δεν προκύψει ποτέ, η διαδικασία πάει στα δικαστικά όργανα μέσα από τα οποία έρχεται η απόφαση για το ποιος τελικά έχει δίκιο, ενώ ορίζεται και το ποσό της αποζημίωσης.

Πριν προχωρήσει κάποιος το θέμα δικαστικά είναι συνετό να γίνει ένας υπολογισμός των εξόδων που προκύπτουν καθώς και το χρονικό διάστημα που θα χρειαστεί ώστε να βγει η απόφαση. Έτσι θα μπορέσει να σταθμίσει τα δεδομένα και να διαπιστώσει αν τελικά τον συμφέρει να μπει σε αυτή τη διαδικασία.

Συμπερασματικά προκύπτει ότι πριν την αγορά ενός μεταχειρισμένου θα πρέπει ο αγοραστής να μπορεί να «διαβάσει» σωστά τα δεδομένα, ώστε να μην πέσει θύμα απάτης. Προφανώς όταν ένα αυτοκίνητο παρουσιάζεται ως «μεγάλη ευκαιρία» είτε από έμπορο είτε από ιδιοκτήτη, τις περισσότερες φορές κάποιον… λάκκο έχει η φάβα.

Την ίδια στιγμή είναι σημαντικό ο υποψήφιος αγοραστής να ανατρέξει στο αρχείο συντήρησης του αυτοκινήτου το οποίο καλό είναι να έχει συμπληρωθεί από κάποιο εξουσιοδοτημένο συνεργείο, αφού έτσι θα μπορεί με απλό τρόπο να διαπιστώσει κάθε ανακρίβεια στα αναγραφόμενα χιλιόμετρα.