Αυτή είναι η εναλλακτική των συνθετικών καυσίμων - Ο πρώτος κινητήρας που «καίει» αμμωνία!


Η νέα τεχνολογία έρχεται από την Κίνα και μπορεί να μειώσει έως και 90% τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ενός κινητήρα. Υπάρχει, ωστόσο, ένα μεγάλο «αλλά».

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ:
  • 6/7/2023

Η Κίνα είναι πλέον η χώρα με τη μεγαλύτερη εξαγωγή αυτοκινήτων παγκοσμίως. Είναι επίσης μία από τις μεγαλύτερες δυνάμεις του κινήματος του εξηλεκτρισμού, με εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα να εισέρχονται από την ασιατική χώρα στην ευρωπαϊκή αγορά, σφίγγοντας τον κλοιό γύρω από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές.

Εκτός αυτού, είναι ένας από τους πρωτοπόρους στη δημιουργία κι εξέλιξη νέων τεχνολογιών που έρχονται να κάνουν τα αυτοκίνητα ακόμα πιο φιλικά προς το περιβάλλον, χωρίς όμως να χρησιμοποιούν τον ηλεκτρισμό. Ο λόγος για μία νέα τεχνολογία που αφορά τα e-fuels και αναπτύχθηκε από την GAC (Guangzhou Automobile Group) και τη θυγατρική της, Aion EV.

Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για έναν θερμικό κινητήρα ο οποίος τροφοδοτείται από αμμωνία! Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται χρήση της αμμωνίας ως καύσιμο, αφού πολλές είναι οι εφαρμογές της στις θαλάσσιες μεταφορές. Είναι όμως η πρώτη φορά που η συγκεκριμένη τεχνολογία παίρνει τη θέση της στον κόσμο της αυτοκίνησης.

Σύμφωνα με την GAC, ο τετρακύλινδρος κινητήρας που εξέλιξε έχει χωρητικότητα 2,0 L και αποδίδει 163 PS, ενώ οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι μειωμένες κατά 90%, σε σχέση με τα παραδοσιακά καύσιμα. Η εν λόγω ΜΕΚ παρουσιάστηκε στην ετήσια εκδήλωση της εταιρείας με θέμα την τεχνολογία, η οποία έλαβε χώρα στο Πεκίνο. Μαζί με αυτό το πρωτοποριακό σύστημα έκαναν το ντεμπούτο τους το eVTOL της GAC, ονόματι 'The Gove' κι ένα υβριδικό minivan υδρογόνου, το οποίο είναι κοινό πόνημα των Κινέζων με την Toyota.

Η καύση της αμμωνίας δεν εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα, αιθάλη ή αέρια του θερμοκηπίου. Η GAC θεωρεί ότι αποτελεί μία βιώσιμη επιλογή, τόσο ως προς το περιβάλλον, αλλά κι ως προς τον άνθρωπο και την πρακτικότητα που προσφέρει. Περιέχει υδρογόνο, κι όχι άνθρακα, καθιστώντας την μία πιο ασφαλή από τη βενζίνη ουσία.

Ναι, αλλά...

Η αμμωνία που χρησιμοποιείται στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι η ίδια με αυτήν που χρησιμοποιούμε για το καθάρισμα ή τη γεωργία. Δηλαδή, δε διαλύεται στο νερό, ούτε μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως λίπασμα, αφού είναι ιδιαίτερα τοξική.

Μπορεί λοιπόν οι κινητήρες που τροφοδοτούνται με αμμωνία να μην εκπέμπουν CO2 ή άλλα βλαβερά για την ατμόσφαιρα αέρια, σε αντίθεση με τις παραδοσιακές, βενζινοκίνητες ΜΕΚ, όμως παράγουν νιτρικά οξέα, όπως NO2 και NOx. Αυτά αποτελούν μόλις ενωθούν με το νερό της βροχής, δημιουργούν το φαινόμενο της όξινης βροχής.

Εκτός αυτού, παθογόνα μπορεί να αποδειχθεί κι η παραγωγή της αμμωνίας. Όπως και στην περίπτωση του υδρογόνου, η «καθαρότητα» της αμμωνίας σχετίζεται άμεσα με τον τρόπο που παράγεται. Όταν χρησιμοποιούνται ορυκτοί πόροι ενέργειας, όπως για παράδειγμα το μεθάνιο, εκπέμπεται CO2, κάνοντας την αμμωνία «μη-πράσινη». Σε αντίθετη περίπτωση, η πράσινη αμμωνία παράγεται με τη βοήθεια ανανεώσιμων ή καθαρών από διοξείδιο του άνθρακα πηγών ενέργειας.