Οδηγούμε στην Ισπανία το νέο Renault Megane R.S.


Κινητήρας 1.8 lt με 280 PS, επιτάχυνση σε 5,8 δευτερόλεπτα για το Megane R.S., ένα hot hatch του σήμερα με την οδηγική παράδοση των Γάλλων και την τεχνολογική αρτιότητα της Renault από την πολύχρονη εμπλοκή της στην Formula 1. 

  • 31/1/2018

Στο χρυσαφί του χρώμα δείχνει λεπτεπίλεπτο και καλλίγραμμο. Με νωπές τις μνήμες ακόμη από το «διαστημόπλοιο» Type R και το ολίγον brutal Focus RS τούτο το γαλλικό hatch μόνο hot δε δείχνει. Όμως…μια στιγμή. Το αμάξωμα του Mégane ξαναμπήκε στο σχεδιαστήριο και επανασχεδιάστηκε όσο χρειαζόταν για να δείχνει…επιμελώς επιθετικό. Έτσι, φιλοξενεί φαρδύτερα φτερά, η απόσταση από το έδαφος έχει μειωθεί κατά 5 mm και νέοι είναι οι τροχοί των 18 ή 19 ιντσών συγκριτικά με το Mégane GT. Επίσης οι παρατηρητικοί θα «διαβάσουν» τα φαρδύτερα μετατρόχια, τη μεγαλύτερη εισαγωγή αέρα, τα φροντισμένα μαρσπιέ, τα σπόιλερ και τον τεράστιο πίσω διαχύτη. Στο εσωτερικό οι πινελιές είναι αυτές ενός μάλλον μετριοπαθούς σπορ αυτοκινήτου αλλά από την άλλη, όταν έχεις τα μάτια στο δρόμο τι τα θέλεις τα σχεδιαστικά «πυροτεχνήματα»;

Το στήσιμο του Mégane R.S. υπόσχεται έναν συνδυασμό απόδοσης, σταθερότητας, αλλά –όπως θα περίμενε κανείς από ένα μοντέλο της Renault- άνεση. Είναι βεβαίως εφοδιασμένο με σύστημα ενεργής τετραδιεύθυνσης 4Control που είχε πρωτοεμφανιστεί στα «γήινα» Megane GT αλλά και υδραυλικά bump stop στα αμορτισέρ (όπως και το Clio RS) που καταργούν τα ελαστικά στοπ και μαζί τα κοπανήματα όταν η ανάρτηση τερματίζει.

Οι Γάλλοι όμως αποφάσισαν να κάνουν και ένα downsizing που όμοιό του δεν έχουμε ξαναδεί –ή μάλλον έχουμε ξαναδεί στην Alpine A110-. Έτσι ο νέας γενιάς twin scroll turbo κινητήρας είναι μόλις 1,8 λίτρα και αποδίδει 280 ίππους στις 6.000 rpm και 390Nm ροπής από τις 2.400 έως τις 4.800 rpm. ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς, η Renault Sport θα παρουσιάσει την έκδοση "Trophy", με απόδοση 300 ίππων και μέγιστη ροπή 400Nm.

 

Το σύστημα R.S. Monitor Expert 

Η δύναμη μπαίνει μόνο στους εμπρός τροχούς με είτε με χειροκίνητο κιβώτιο είτε με αυτόματο διπλού συμπλέκτη EDC, (αμφότερα έξι σχέσεων) και δύο ρυθμίσεις αναρτήσεων αναλόγως έκδοσης (Sport ή Cup). Το πακέτο συμπληρώνουν ηλεκτρονικά συστήματα, όπως τα R.S. Vision (πολυανακλαστικό σύστημα LED φωτισμού) και Multi-Sense για εξατομίκευση των ενδείξεων και του φωτισμού στα όργανα και η νέα έκδοση του συστήματος καταγραφής και απεικόνισης των δεδομένων του αυτοκινήτου R.S. Monitor, το οποίο συλλέγει και επεξεργάζεται στοιχεία από περίπου 40 αισθητήρες και προβάλει μια ευρεία λίστα πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο στην οθόνη αφής του συστήματος R-Link 2: επιτάχυνση, επιβράδυνση, γωνία συστήματος διεύθυνσης, λειτουργία συστήματος 4Control, θερμοκρασίες, πιέσεις, κτλ.

Όμως τώρα για πρώτη φορά, το σύστημα R.S. Monitor Expert, επιτρέπει τη βιντεοσκόπηση και στη συνέχεια τη σύγκριση με τα στοιχεία της καταμέτρησης ώστε να δημιουργήσει ο χρήστης βίντεο με τις σχετικές ενδείξεις. Τα βίντεο στη συνέχεια μπορούν να προωθηθούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέσω εφαρμογών iOS ή Android. Μια επιπλέον επιλογή με το R.S. Monitor Expert, είναι ότι τα καταγεγραμμένα στοιχεία μπορούν να ανεβούν στην ιστοσελίδα R.S. Replay. Στη συνέχεια ο οδηγός μπορεί να δει σε επανάληψη το γύρο του, να τον αναλύσει και να συγκρίνει τα στοιχεία του με άλλους οδηγούς-χρήστες του συστήματος.

Ο Nico Hülkenberg, οδηγός της Renault Sport Formula One Team βοήθησε στην εξέλιξή του νέου Mégane R.S. και δε δίστασε να πει πως εντυπωσιάστηκε.

Το διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο από την άλλη έχει δεχθεί ενισχύσεις για να αντέχει τα επιπλέον φορτία και, όπως θα περίμενε κανείς έχει προγράμματα Comfort, Normal, Sport και Race. Τα δύο τελευταία προγράμματα υποστηρίζουν πολλαπλές αλλαγές στα κατεβάσματα και Launch Control. Η εμπρός ανάρτηση από την άλλη είναι ειδικά σχεδιασμένη για να μπορεί η μετάδοση να γίνει και με ύπαρξη μηχανικού διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης Torsen το δεύτερο είναι στάνταρ στην κορυφαία έκδοση Cup, ενώ και η γεωμετρία είναι ρυθμισμένη για τη μείωση του ανεπιθύμητου –και αναπόφευκτου- torque steer. Η έκδοση Cup όμως έχει και σπέσιαλ δισκόπλακες από κράμα αλουμίνιου και σιδήρου ενώ εξοπλίζεται και με 10% πιο σκληρές αναρτήσεις.

 

Πώς λειτουργεί η παθητική τετραδιεύθυνση

Κρατήσαμε για το τέλος το…καλύτερο που δεν είναι άλλο από το 4Control καθώς η τοποθέτησή του γίνεται για πρώτη φορά στην κατηγορία των hot hatches. Στις χαμηλές ταχύτητες οι πίσω τροχοί στρίβουν στην αντίθετη από την πορεία του αυτοκινήτου, σε μέγιστη γωνία 2,7μοιρών ενώ σε συνδυασμό με το κατά 20% πιο γρήγορο σύστημα διεύθυνσης επιτυγχάνεται ευελιξία και καλύτερο κράτημα σε απαιτητικές διαδρομές με κλειστές στροφές. Στις υψηλές ταχύτητες οι μπροστά και πίσω τροχοί στρίβουν στην ίδια κατεύθυνση, ενώ το όριο τις γωνίας για τους πίσω τροχούς είναι η 1 μοίρα. Η αλλαγή στον τρόπο που στρίβουν οι πίσω τροχοί γίνεται στα 60 km/h ενώ στο πρόγραμμα Race το όριο αυξάνει στα 100 km/h.

Στη διάθεσή μας την πρώτη ημέρα δοκιμών είχαμε την «απλή» έκδοση Sport με κιβώτιο EDC. Οι πρώτες εκκινήσεις με Launch Control δίνουν τον τόνο ενός αυτοκινήτου με ένα μοτέρ που είναι φτιαγμένο για να στροφάρει εντυπωσιακά γρήγορα με τον κόφτη μέχρι τις σχεδόν 7.000 rpm και με την ανάλογη σπορ υπόκρουση, μια ξερή και σχεδόν υπόκωφη έκρηξη σε κάθε αλλαγή ταχύτητας. Η εταιρία υπόσχεται 0-100 km/h σε 5,8 sec και όντως την αίσθηση την αποκομίζεις, όπως και ότι οδηγείς κάτι ανάλαφρο. Σε αυτό το δεύτερο σημείο συντελούν δύο παράγοντες: Οι πολύ καλά ρυθμισμένες αναρτήσεις και βέβαια η ενεργητική τετραδιεύθυνση που σε κάνει να στρίβεις σαν να οδηγείς ένα…Clio πάνω σε ράγες.

Όντως, το Mégane R.S. Sport που οδηγήσαμε σε πολύ σφιχτή ορεινή διαδρομή έχει κάνει εμβόλιο κατά της υποστροφής την ίδια ώρα που σε αφήνει με την ανάλογη χορογραφία να υπερστρέψεις εδώ κι εκεί με άφημα του γκαζιού. Βέβαια ο συνδυασμός των τεχνολογιών που ενσωματώνει το αυτοκίνητο είναι και λόγος που απαιτεί εκμάθηση και τριβή, προσήλωση και ακρίβεια από την πλευρά του οδηγού, καθώς κρατά υπέροχα αλλά έχει μια ιδιαίτερη συμπεριφορά ελέω της ενεργητικής τετραδιεύθυνσης που απαιτεί χρόνο για να μάθεις τα πραγματικά όρια του αυτοκινήτου τα οποία είναι υψηλότατα. Όταν όμως τα μάθεις τότε μπορείς να κάνεις σπουδαία πράγματα. Από την άλλη, όπως ακριβώς και το Type R το Mégane R.S., πιο…δικαιωματικά από τον καθένα είναι άνετο σε κάθε περίπτωση κι ας μη διαθέτει σοφιστικέ ρυθμιζόμενα αμορτισέρ. Μόνο το τιμόνι είναι κάπως…αδιάφορο συγκριτικά με άλλα hot hatches.

Το νέο Mégane R.S. ξαναγράφει το βιβλίο της κατηγορίας μιας και επέλεξε έναν δρόμο δύσκολο για να επιτύχει κορυφαία οδική συμπεριφορά με κίνηση στους εμπρός τροχούς. Αυτά τα δύσκολα βέβαια είναι για τους μηχανικούς της Renault…κρουασάν βουτύρου. Το αυτοκίνητο θα έρθει στην Ελλάδα στο πρώτο εξάμηνο του 2018 χωρίς να έχουν οριστεί ακόμη τιμές. Όμως το όριο του κυβισμού του είναι καλό και υποπτευόμαστε ότι θα έχει ένα καλό συγκριτικό τιμολογιακό πλεονέκτημα.