18 χρόνια χωρίς την Toyota Celica: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στο παρελθόν του ιαπωνικού θρύλου


Η Toyota Celica έκλεισε την πορεία της τον Απρίλιο του 2006 και έκτοτε απουσιάζει από την γκάμα της ιαπωνικής φίρμας. Δεν απουσιάζει, όμως, από τη μνήμη χιλιάδων οδηγών που την οδήγησαν, τη λάτρεψαν και την έβαλαν στη καρδιά τους.

  • 21/4/2024

Ήταν Οκτώβριος του 1970 όταν οι Ιάπωνες τραβούσαν το αδιάφανο σεντόνι που κάλυπτε την καλλίγραμμη σιλουέτα ενός αυτοκινήτου που έμελλε να σημαδέψει την πορεία όχι μόνο της Toyota αλλά και της ευρύτερης κατηγορίας των ιαπωνικών sportscar. O λόγος για την Toyota Celica, η οποία φέτος συμπληρώνει 18 χρόνια απουσίας από την πολυσύνθετη γκάμα του Ιάπωνα κατασκευαστή.

Toyota Celica TA20 1970-1977

Το “Celica” προέρχεται από τη λατινική λέξη “Coelica” που σημαίνει «παραδείσιος» ή «ουράνιος. Ένας χαρακτηρισμός απόλυτα ταιριαστός για ένα αυτοκίνητο που κατάφερε να αφήσει πίσω του την ταπεινή καταγωγή του –το πλαίσιο που χρησιμοποιήθηκε για την πρώτη γενιά του ήταν εκείνο της Carina- και να διεκδικήσει μια θέση στο πάνθεον της αυτοκίνησης.

Ένα αυτοκίνητο που δημιουργήθηκε με σκοπό να σταθεί απέναντι στη Ford Mustang, η οποία φέτος κλείνει τα 60 της, προτάσσοντας στα «φθηνά» άλογα του βασικού ανταγωνιστή της, το εμμονικό κυνήγι της τελειότητας στο οποίο συνηθίζουν να επιδίδονται οι Ιάπωνες.

Τον Δεκέμβριο του 1970 η πρώτη γενιά της Toyota Celica αποτελούσε γεγονός. Χρειάστηκε ένας χρόνος ώστε τα πρώτα αντίτυπα του αυτοκινήτου να φτάσουν και στην ευρωπαϊκή ήπειρο και αρκετές αναβαθμίσεις ώστε να φθάσουμε από τον αναιμικό κινητήρα του 1,4 λίτρου στα τετρακύλινδρα σύνολα των 2,0 και των 2,2 λίτρων.

Ευθύς εξαρχής, πάντως, η πρώτη Toyota Celica διέθετε κίνηση στους πίσω τροχούς ενώ προαιρετικά πρόσφερε και την επιλογή ενός αυτόματο κιβωτίου τριών σχέσεων. Η TA20 έμεινε στην παραγωγή έως και το 1977, αποτελώντας ένα από τα πλέον επιτυχημένα sportscars της εποχής του.

Toyota Celica TA40 1977-1981

Σχεδιασμένη στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, η δεύτερη γενιά της Toyota Celica δεν έδωσε τη συνέχεια που πολλοί θα περίμεναν.

Σε coupe και liftback εκδόσεις αμαξώματος, έδειχνε εμφανώς επηρεασμένη από την εμπλοκή της στη μάχη της κατηγορίας των pony cars.

H TA40 θα διατηρηθεί στη γραμμή παραγωγής μόλις τέσσερα χρόνια, φτάνοντας στις κορυφαίες εκδόσεις τα 2,4 λίτρα και τους 114 ίππους.

Toyota Celica TA60 1981-1985

Tον Αύγουστο του 1981 η Toyota υποδέχεται στην γκάμα της την τρίτη κατά σειρά γενιά της Celica, η οποία μάλιστα απέκτησε και cabrio εκδοχή.

Εκτός των άλλων, η TA60 φιλοξένησε τον πρώτο ιαπωνικό 16βάλβιδο κινητήρα μαζικής παράγωγης, φτάνοντας στην κορυφαία-εξακύλινδρη εκδοχή της τα 2,8 λίτρα και τους 170 ίππους.

Το 1983 θα πραγματοποιήσει το ντεμπούτο της στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλλυ και ειδικότερα στην κατηγορία του Group B, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να διακριθεί.

Toyota Celica T160 1985-1989 

H τέταρτη γενιά της Toyota Celica σήμανε και την αλλαγή της αρχιτεκτονικής ενός αυτοκινήτου που είχε μυήσει τους οπαδούς στα μυστικά της πίσω κίνησης.

Το νέο δάπεδο πάνω στο οποίο βασίστηκε η T160 άνοιξε νέους δρόμους για το ιαπωνικό sportscar, τους οποίους φυσικά δεν άφησε ανεκμετάλλευτους. Σχεδόν έναν χρόνο μετά την πρεμιέρα του θα αποκαλυφθεί η κορυφαία έκδοση με τα διακριτικά GT-Four, σύστημα μόνιμης τετρακίνησης και έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα χωρητικότητας 2,0 λίτρων.

Η συγκεκριμένη έκδοση θα αποτελέσει τη βάση πάνω στην οποία θα δημιουργηθεί η αγωνιστική εκδοχή του αυτοκινήτου, η οποία θα πραγματοποιήσει την πρώτη της εμφάνιση το 1988. Τον αμέσως επόμενο χρόνο η Celica θα κατακτήσει την πρώτη της νίκη σε αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ.

Toyota Celica TA180 1989-1993

Ο πρωταθλητισμός είχε μπει για τα καλά στο DNA της Toyota Celica, με τους Ιάπωνες να δημιουργούν στην αμέσως επόμενη γενιά του αυτοκινήτου έναν πραγματικό δολοφόνο με αγγελικό πρόσωπο.

Με τον ατμοσφαιρικό κινητήρα του 1,6 λίτρου να εφοδιάζει τις βασικές της εκδόσεις και έναν δίλιτρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα βενζίνης να χαρίζει στην έκδοση GT-Four μυθικές διαστάσεις, η Toyota Celica των 90s αποτέλεσε την ταπετσαρία αμέτρητων εφηβικών δωματίων.

Οι επιτυχίες στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ (τρία πρωταθλήματα οδηγών και δύο κατασκευαστών) απογείωσαν τη φήμη του αυτοκινήτου δίνοντας τη σκυτάλη στην αμέσως επόμενη γενιά του.

Toyota Celica TA2000 1993-1999

Η παράδοση των τετρακίνητων εκδόσεων με τα διακριτικά GT-Four δεν θα μπορούσε από το να διατηρηθεί, όπως άλλωστε και η εμπλοκή της Toyota στα ράλλυ.

Ο σχεδιασμός του αμαξώματος παρέπεμπε περισσότερο από ποτέ στην εξωτική Supra, ωστόσο, η Celica διατήρησε στις βασικές εκδόσεις την επαφή της με την πραγματικότητα, επενδύοντας αυτή τη φορά σε ένα ατμοσφαιρικό σύνολο 1,8 λίτρου.

Το cabrio και το liftback αμάξωμα ήταν και πάλι εκεί για να πλαισιώσουν τις coupe εκδόσεις του αυτοκινήτου που όφειλε να απευθύνεται σε διαφορετικού αυτοκινητικούς κόσμους.

Toyota Celica TA230 1999-2006

Στην έβδομη γενιά του αυτοκινήτου, η απεμπλοκή της Toyota από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ διατήρησε χαμηλά τον πήχη σε ό,τι αφορά στις τεχνικές προδιαγραφές των κορυφαίων εκδόσεων.

Στην ΤΑ230 δεν θα υπάρξουν τετρακίνητες διαμορφώσεις ούτε και υπερτροφοδοτούμενα μοτέρ έτοιμα να ριχτούν στη μάχη του WRC. Στη βάση της γκάμας συναντούσε κανείς τον ατμοσφαιρικό κινητήρα βενζίνης του 1,8 λίτρου με απόδοσης 140 ίππους, ωστόσο, για εκείνους που επιζητούσαν το κάτι παραπάνω, η Toyota, σε συνεργασία με τη Yamaha, παρουσίασε μια ισχυρότερη έκδοση με μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και απόδοση 191 ίππους.

Η Toyota Celica έκλεισε την καριέρα της τον Απρίλιο του 2006 και έκτοτε απουσιάζει από την γκάμα της ιαπωνικής φίρμας, όχι όμως και από τη μνήμη των χιλιάδων πιστών οπαδών της.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Akio Toyoda: «Θα σταματήσω να τρέχω σε αγώνες όταν σταματήσω να είμαι γρήγορος»

Juha Kankkunen: Η επική αντεπίθεση με Toyota Celica που έμεινε στην ιστορία (video)

Toyota Celica μεταμορφώνεται σε drift car με τη... βοήθεια της BMW (video)