ACEA: Πιο σημαντική η ανανέωση του στόλου οχημάτων παρά το νέο πρότυπο Euro 7


Ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτων θεωρεί ότι μεγαλύτερη (θετική) επίδραση θα έχει στο περιβάλλον η αντικατάσταση των παλιών οχημάτων παρά η εφαρμογή του νέου πρότυπου εκπομπής ρύπων.

  • 7/11/2022

Άλλο ένα «επεισόδιο» στο σίριαλ του νέου προτύπου εκπομπών ρύπων Euro 7 ήρθε να προστεθεί την Δευτέρα (7/11).

Την ώρα που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να ανακοινώσει την Τετάρτη (9/11) την πρότασή της για τις αυστηρότερες προδιαγραφές που θα πρέπει να πληρούν τα οχήματα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) έρχεται να αναδείξει μία άλλη πτυχή του προβλήματος.

Ο ACEA υποστηρίζει ότι χωρίς την αντικατάσταση του στόλου των οχημάτων που κινούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση με οχήματα που πληρούν τις τρέχουσες προδιαγραφές Euro 6/VI, η θετική επίδραση του νέου προτύπου Euro7/VII θα είναι οριακή, τουλάχιστον στις εκπομπές οξειδίων του αζώτου.

Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, αναφέρει ο ACEA, η ανανέωση του στόλου με τα πιο πρόσφατα οχήματα Euro 6/VI - παράλληλα με την ηλεκτροκίνηση των νέων οχημάτων - θα επιφέρει μείωση 80% στις εκπομπές NOx στις οδικές μεταφορές έως το 2035, σε σύγκριση με το 2020.

Στο ίδιο χρονικό πλαίσιο, ακόμα και τα πιο αυστηρά σενάρια που φαίνεται ότι θα προβλέπει το Euro 7 (για παράδειγμα τα όρια για NOx και μικροσωματίδια να είναι μηδενικά) θα μείωναν τις εκπομπές NOx στις οδικές μεταφορές κατά λιγότερο από επιπλέον 5% για αυτοκίνητα και μικρά επαγγελματικά οχήματα σε σύγκριση με τα επίπεδα Euro 6d και κατά περίπου 2% για τα φορτηγά.

Επιπλέον, σύμφωνα με τον πρόσφατα συμφωνημένο κανονισμό CO2, από το 2035 όλα τα νέα αυτοκίνητα και φορτηγά που θα πωλούνται στην ΕΕ θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων. Η Επιτροπή θα υποβάλει επίσης σύντομα προτάσεις για την αναθεώρηση των προτύπων CO2 για βαρέα επαγγελματικά οχήματα, κάτι που πιθανότατα θα συνεπάγεται ταχεία στροφή προς οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Έτσι, ο ACEA συμπεραίνει ότι οποιοσδήποτε αντίκτυπος του Euro 7/VII θα χρειαστεί αρκετά χρόνια για να γίνει αντιληπτός. Ουσιαστικά, θα αρχίσει να γίνεται αισθητός κατά το διάστημα που αυξανόμενος αριθμός οχημάτων μηδενικών εκπομπών θα βγουν στην αγορά λόγω των κανονισμών CO2. Αυτό σημαίνει ότι, χωρίς την αντιμετώπιση του παλαιότερου στόλου, το Euro 7/VII θα έχει οριακό αντίκτυπο στις εκπομπές NOx στις οδικές μεταφορές.

Το προηγούμενο πρότυπο, Euro 6, εισήχθη το 2014 και αντικαταστάθηκε το 2017 από το Euro 6d. Ενημερώθηκε ξανά το 2020, ενώ μια περαιτέρω ενημέρωση - Euro 6e - έρχεται το 2022.

Στο διάστημα 2014 - 2020, τα πρότυπα Euro 6/VI μείωσαν κατά 25% τις συνολικές εκπομπές NOx από τον στόλο αυτοκινήτων και φορτηγών της ΕΕ και κατά 36% από τον στόλο των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων. Στο ίδιο χρονικό πλαίσιο, οι συνολικές εκπομπές μικροσωματιδίων μειώθηκαν κατά 28% από τον στόλο αυτοκινήτων και φορτηγών και κατά 14% από τον στόλο βαρέων επαγγελματικών οχημάτων της ΕΕ.

Εκπομπές μη καυσαερίων

Στη μελέτη του ACEA επισημαίνεται ότι στο μέλλον, οι εκπομπές ρύπων που δεν προέρχονται από καυσαέρια, όπως τα σωματίδια από τη φθορά των φρένων και την τριβή των ελαστικών, θα ξεπεράσουν τις εκπομπές σωματιδίων καυσαερίων από τα νέα οχήματα. Τέτοιες εκπομπές (από όλα τα οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών), θα μπορούσαν να είναι το επίκεντρο του Euro 7/VII (στην περίπτωση φθοράς των φρένων) και τον κανονισμό έγκρισης τύπου ελαστικού, όταν είναι έτοιμες νέες στιβαρές διαδικασίες δοκιμών.

Δείτε αναλυτικά τα δεδομένα του ACEA για το νέο πρότυπο ρύπων Euro 7/VII.