Εγκρίνεται το Euro 7 - Τα δεδομένα για τις νέες, αυστηρότερες, προδιαγραφές ρύπων


Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται μέχρι τις 26 Οκτωβρίου να υιοθετήσει το νέο πρότυπο, όμως μέχρι την εφαρμογή του (όχι νωρίτερα από) το 2025 υπάρχει μακρύς δρόμος.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 13/10/2022

Η ώρα της απόφασης έφτασε. Μετά από αλλεπάλληλες αναβολές, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δείχνει έτοιμη να εγκρίνει μέσα στις επόμενες μέρες το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7, που θα αφορά όλα τα οχήματα και αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από το 2025.

Οι νέες προδιαγραφές θα περιορίσουν περαιτέρω τις εκπομπές ρύπων όπως τα μικροσωματίδια, οι υδρογονάνθρακες και το μονοξείδιο του άνθρακα από βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και φορτηγά και θα αντικαταστήσουν τους υπάρχοντες κανονισμούς Euro 6, που ισχύουν από το 2014.

Ο μέσος όρος εκπομπών ρύπων της συνολικής γκάμας μοντέλων κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας πρέπει να βρίσκεται εντός των επιτρεπόμενων ορίων, προκειμένου να μην υπάρχουν κυρώσεις και βαρύτατα πρόστιμα. Το κόστος συμμόρφωσης είναι μεγάλο, για την τεχνολογία που πρέπει να αναπτυχθεί τόσο για τους βενζινοκινητήρες, όσο και για τους κινητήρες diesel και αποτελεί έναν από τους βασικούς παράγοντες στροφής του κλάδου προς την ηλεκτροκίνηση. Πολλές εταιρίες θα αναγκαστούν να μειώσουν κατά πολύ τη γκάμα κινητήρων που διαθέτουν.

Άλλωστε, η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να επιτρέψει την πώληση μόνο οχημάτων μηδενικών εκπομπών μετά το 2035, βάζοντας τέλος στη διάθεση νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ετσι, το Euro 7 είναι πιθανό να αφορά την τελική γενιά κινητήρων εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη.

Η υιοθέτηση των κανόνων αρχικά είχε προσδιοριστεί για το τέταρτο τρίμηνο του 2021. Ωστόσο υπήρξαν διαδοχικές αναβολές, ιδίως μετά από τις διαμαρτυρίες που προέκυψαν για τη δυσκολία «συμμόρφωσης» των εταιριών. Από τον Ιούνιο του 2021 ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) είχε έρθει σε συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάνοντας τις δικές του προτάσεις για τα μέτρα, δεσμευόμενος ότι τα μέλη του θα συνεχίσουν να εξελίσσουν την τεχνολογία των ΜΕΚ αλλά και να επιταχύνουν τις διαδικασίες για την ηλεκτροκίνηση.

Η νέα ημερομηνία υιοθέτησης είχε μεταφερθεί για τις 5 Απριλίου του 2022, στη συνέχεια για τις 20 Ιουλίου και τελικά για τις 12 Οκτωβρίου. Η τελευταία ενημέρωση από την Επιτροπή, την Τρίτη (11/10), ανέφερε ότι αυτό θα γίνει στις 26 Οκτωβρίου «ή και νωρίτερα».

Φυσικά, είναι διαφορετική υπόθεση η «υιοθέτηση» των κανόνων εκπομπών ρύπων που θα ισχύουν και διαφορετική η εφαρμογή τους. Για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, μετά την έγκριση των νέων προδιαγραφών από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα ακολουθήσει μια διαδικασία «συναπόφασης» που θα καθορίσει την τελική μορφή και τη διαδικασία εφαρμογής.

Με τα τωρινά δεδομένα, το Euro 7 δε θα τεθεί σε ισχύ πριν από το 2025 και δεν αποκλείεται, τελικά, αυτό να συμβεί ένα ή και δύο χρόνια αργότερα, σύμφωνα με πηγές από τις Βρυξέλλες που επικαλείται το Automotive News Europe.

Πολύπλοκη διαδικασία

Οι αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επισημαίνουν ότι υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που οδηγούν στις συνεχείς αναβολές. Από τη μία πλευρά είναι η πολυπλοκότητα στην ταυτόχρονη δημιουργία κανόνων που θα ισχύουν όχι μόνο για τα επιβατικά αυτοκίνητα, αλλά και για τις μοτοσυκλέτες, τα επαγγελματικά αυτοκίνητα και τα φορτηγά. Από την άλλη, υπάρχει η ανάγκη να αναγνωριστούν οι προτεραιότητες όλων των ενδιαφερομένων. Επιπλέον, προέκυψαν και οι κανόνες του προγράμματος «Fit for 55» που απαιτούν μηδενικές εκπομπές έως το 2035, οι οποίοι δεν υπήρχαν στην «εξίσωση» όταν ξεκίνησε η διαδικασία Euro 7.

Με τις δεδομένες καθυστερήσεις, ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες αναρωτιούνται γιατί χρειάζεται να δημιουργηθεί το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων. Βασίζουν τις ενστάσεις τους, στη χρονοβόρα και δαπανηρή διαδικασία προσαρμογής των κινητήρων εσωτερικής καύσης στα νέα δεδομένα (κατασκευή, δοκιμή και εφαρμογή), την ώρα που οι περισσότερες  σπεύδουν να εξηλεκτρίσουν τη γκάμα των μοντέλων τους πολύ πριν από την προθεσμία του 2035.

«Δεν είμαστε πολύ πεπεισμένοι για τα οφέλη του Euro 7», δήλωσε πρόσφατα ο Paul Greening, Διευθυντής Εκπομπών και Καυσίμων του ACEA, επισημαίνοντας ότι οι στόχοι για το διοξείδιο του άνθρακα αλλά και συνολικά το Euro 7 ουσιαστικά αποτελούν οδηγούς για μηδενικές εκπομπές.

Δεν αποκλείεται, με βάση ένα σενάριο που πιθανολογείται, οι κανόνες του Euro 7 να ισχύσουν για μία γενιά μοντέλων που θα κυκλοφορήσουν περίπου από το 2026. Έτσι κι αλλιώς, μέχρι το 2035 μόνο ένα μικρό ποσοστό νέων αυτοκινήτων θα εξακολουθούσε να κυκλοφορεί με κινητήρες βενζίνης ή ντίζελ.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιδρούν και, με βάση το χρονοδιάγραμμα που έχει καθοριστεί, θεωρούν ότι δεν έχουν νόημα οι μεγάλες επενδύσεις που χρειάζονται για να προσαρμοστούν οι ΜΕΚ στις προδιαγραφές του Euro 7. «Η πραγματικότητα της επένδυσης για κινητήρες προδιαγραφών Euro 7 για ένα τόσο μικρό χρονικό διάστημα και σε μια πολύ δύσκολη επιχειρηματική αγορά αυτή τη στιγμή, με πολλές πιέσεις στον κλάδο, γίνεται πιο περίπλοκη», ξεκαθάρισε ο Greening.

Από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η εικόνα είναι σαφώς μεγαλύτερη, σύμφωνα με την Παναγιώτα Δηλαρά, επικεφαλής της ομάδας για τις εκπομπές ρύπων οχημάτων της ΕΕ. Το Euro 7 αφορά κάτι πολύ περισσότερο από τις εκπομπές ρύπων των επιβατικών αυτοκινήτων. Περιλαμβάνει εμπορικά φορτηγά - τα οποία είναι απίθανο να είναι αποκλειστικά ηλεκτρικά μέχρι το 2035 - καθώς και επιβαρύνσεις στο περιβάλλον από οχήματα που δεν αφορούν μόνο τα καυσαέρια, αλλά στοιχεία όπως η σκόνη των φρένων και τα σωματίδια των ελαστικών.

Επιπλέον, οι υπέρμαχοι της απόφασης για εφαρμογής του νέου προτύπου, υποστηρίζουν ότι θα υπάρχουν μακροχρόνια οφέλη από τις νέες προδιαγραφές. Εκτιμούν ότι πολλά αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλά και φορτηγά, θα συνεχίσουν να πωλούνται ακόμη και μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030 και πιθανότατα θα κυκλοφορούν στους δρόμους ακόμα τη δεκαετία του 2040.

Πηγή: Automotive News Europe