ADAS: Αυτά είναι τα 8 συστήματα ασφαλείας που γίνονται υποχρεωτικά σε όλα τα νέα αυτοκίνητα


Από τον Ιούλιο του 2022 όλα τα νέα αυτοκίνητα που περνούν διαδικασία έγκρισης θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με ένα πακέτο 8 συστημάτων ασφαλείας. Δείτε ποια είναι αυτά.

  • 7/6/2022

Η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωρά στην προσθήκη 8 νέων υποχρεωτικών συστημάτων ασφαλείας ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) που θα πρέπει να συνοδεύουν όλα τα νέα αυτοκίνητα τα οποία μπαίνουν σε διαδικασία έγκρισης από την 1η Ιουλίου 2022 και μετά. 

Στόχος φυσικά είναι τα νέα οχήματα να γίνουν ακόμα πιο ασφαλή και να μειωθούν περαιτέρω τα τροχαία τα οποία κάθε χρόνο κοστίζουν χιλιάδες χαμένες ζωές. Πάμε να δούμε αναλυτικά ποια είναι τα νέα υποχρεωτικά συστήματα ασφαλείας:

Έξυπνο Σύστημα Διατήρησης Ταχύτητας – Intelligent Speed Assistance

Συνδέει το Adaptive Cruise Control με το Σύστημα Αναγνώρισης Σημάτων Κυκλοφορίας ελέγχοντας και προσαρμόζοντας την ταχύτητα με τα επιτρεπόμενα όρια κάθε δρόμου. Το σύστημα μπορεί να απενεργοποιηθεί είτε μέσω διακόπτη είτε πιέζοντας περισσότερο το πεντάλ στο γκάζι.

Σύστημα ειδοποίησης αλλαγής λωρίδας (Lane Departure Warning)

Το σύστημα αποτρέπει την ακούσια αλλαγή λωρίδας κατά την οδήγηση. Όταν το όχημα αρχίσει σταδιακά να εκτρέπεται της πορείας του χωρίς να έχει ενεργοποιηθεί το φλας, τότε ο οδηγός ειδοποιείται ή μέσω ηχητικού σήματος ή οπτικού ή με μια μικρή δόνηση στο τιμόνι. Μάλιστα, αν υπάρχει και το Lane Keeping System τότε το αυτοκίνητο μπορεί να διορθώσει μόνο την πορεία του και να επανέλθει στο κέντρο της λωρίδας.

Ανιχνευτής κούρασης και υπνηλίας

Ένας αισθητήρας που είναι τοποθετημένος στο τιμόνι και αναλύει την πίεση που ασκεί ο οδηγός και τις μανούβρες που κάνει, ενώ συνδυάζεται με κάμερα που αναλύει τις κινήσεις των ματιών. Λειτουργώντας συνδυαστικά αυτά τα δύο συστήματα μπορούν να ανιχνεύσουν κούραση ή αν έχουν συμπληρωθεί δύο ώρες αδιάκοπης οδήγησης τότε εμφανίζεται μια φωτεινή ένδειξη που προτρέπει τον  οδηγό να κάνει ένα διάλειμμα.

Πίσω κάμερα με ανίχνευση κυκλοφορίας

Διευκολύνει την οπισθοπορεία και ενημερώνει τον οδηγό για την παρουσία κάποιου εμποδίου σε απόσταση 30 m. όπως άλλου οχήματος, πεζού, ποδηλάτη, κλπ.

Συστήματα πέδησης BAS και EBA

To Σύστημα Υποβοήθησης Πέδησης (BAS) αναγνωρίζει τη δύναμη με την οποία πιέζει το πόδι του οδηγού το πεντάλ του φρένου και αν οι αισθητήρες αναγνωρίσουν ότι υπάρχει κίνδυνος, η μερική πέδηση γίνεται αυτόματα πλήρη πέδηση έκτακτης ανάγκης.

Από την άλλη το Σύστημα Πέδησης Έκτακτης Ανάγκης (EBA) μπορεί και εντοπίζει εμπόδια που εμφανίζονται ξαφνικά και ενεργοποιεί τα φρένα. Αμφότερα τα συστήματα λειτουργούν μεταξύ των 5-40 km/h ενώ σε κάποια αυτοκίνητα προσφέρουν βοήθεια ακόμα και σε υψηλότερες ταχύτητες.  Δείτε στο παρακάτω εντυπωσιακό video πως λειτουργούν τα συστήματα πέδησης στα φορτηγά της Volvo

Σύστημα αλκοτέστ

Το σύστημα θα γίνει υποχρεωτικό από την 6η Ιουλίου 2022 μόνο για τα οχήματα που περνάνε τη διαδικασία έγκρισης και προορίζονται για τη μεταφορά μεγάλου αριθμού επιβατών.

Στα υπόλοιπα αυτοκίνητα θα είναι υποχρεωτική η τοποθέτησης της προεγκατάστασης ώστε να μπορέσει να προστεθεί σε μελλοντικό χρόνο και όταν το απαιτήσουν οι κανονισμοί. Όπως μπορεί να καταλάβει ο καθένας το σύστημα ανιχνεύει την ποσότητα του αλκοόλ που υπάρχει στον οργανισμό του οδηγού μέσω ενός ακροφύσιου.

Αν έχει ξεπεραστεί το επιτρεπόμενο όριο τότε το όχημα δεν μπορεί να πάρει μπροστά ενώ μια "ομπρέλα" συμπληρωματικών συστημάτων (ανίχνευση δακτυλικού αποτυπώματος ή προσώπου) διασφαλίζουν ότι ο οδηγός δεν θα μπορέσει να το ξεγελάσει.  

Μαύρο κουτί (EDR)

To Σύστημα Καταγραφής Δεδομένων (Event Data Recorder) θα συνδυάζεται με το σύστημα ISA (Intelligent Speed Assistant) και θα αποθηκεύουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία που θα δείχνουν τι πραγματικά συνέβη πριν από ένα τροχαίο. Ο καταγραφέας ενσωματώνεται κάτω από τη θέση του οδηγού και μπορεί να παρουσιάσει δεδομένα 30 sec πριν από το συμβάν μέχρι και 5 sec μετά.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε αρχικά ενημερώσει πως πρόσβαση στο σύστημα θα έχουν μόνο οι αρμόδιες αρχές που διερευνούν ένα τροχαίο ωστόσο στη Γερμανία ψηφίστηκε νόμος που επιτρέπει και στις ασφαλιστικές εταιρείες να μπορούν να αντλούν δεδομένα. Μάλιστα, οι ασφαλιστικές έχουν προειδοποιήσει πως η παρεμπόδιση στην ανάκτηση των στοιχείων μπορεί να προκαλέσει απώλεια της ασφαλιστικής κάλυψης.

Ειδοποίηση ζώνης πίσω καθισμάτων

Το τελευταίο σύστημα αφορά την πίσω σειρά καθισμάτων αναγνωρίζοντας αν υπάρχει επιβάτης και ειδοποιώντας όταν αυτός (ή αυτοί) δεν έχουν φορέσει τη ζώνη ασφαλείας. Η ηχητική ειδοποίηση έρχεται με την εκκίνηση και την κάλυψη απόστασης 200 m. ή εφόσον η ταχύτητα ξεπεράσει τα 25 km/h. Ο ήχος γίνεται όλο και πιο έντονος και σταματά μόνο όταν η ζώνη ασφαλίσει.