Απαγόρευση θερμικών κινητήρων στην ΕΕ από το 2035: Ερωτήματα και απαντήσεις


Τι θα γίνει με το θερμικό μου αυτοκίνητο; Θα μπορώ να αγοράσω μεταχειρισμένο με ΜΕΚ; Τι προβλέπεται για τα υβριδικά; Όλες οι απαντήσεις στα πιο καυτά ερωτήματα για την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, έτσι όπως θα διαμορφωθεί μετά το 2035.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 20/2/2023

Η ψήφιση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο της απαγόρευσης πώλησης, από το 2035, νέων επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων που εκπέμπουν CO2, μάς έφερε ακόμα πιο κοντά στην κατάργηση των θερμικών κινητήρων στους συγκεκριμένους τύπους οχημάτων.

Πλέον, τα σχετικά κείμενα θα πρέπει να εγκριθούν επισήμως από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ώστε να δημοσιευτούν αμέσως μετά στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι θέμα χρόνου να απαγορευθεί, ουσιαστικά, η πώληση καινούριων αυτοκινήτων που θα διαθέτουν κινητήρες βενζίνης ή diesel στην ΕΕ.

Αν και το 2035 μοιάζει - και είναι - αρκετά μακριά, έχουν ήδη αρχίσει να δημιουργούνται ερωτήματα για τον τρόπο με τον οποίο η συγκεκριμένη απαγόρευση θα επηρεάσει τους καταναλωτές.

Ας δούμε τα δεδομένα που ισχύουν αυτή τη στιγμή, διατηρώντας πάντα στην άκρη του μυαλού μας ότι απομένουν 12 χρόνια μέχρι την εφαρμογή του μέτρου και δεν αποκλείεται να υπάρξουν αλλαγές ή προσθήκες.

1) Θα μπορώ να αποκτήσω υβριδικό αυτοκίνητο;

Η απόφαση αφορά την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα. Άρα, δεν μπαίνει φρένο μόνο στις πωλήσεις αμιγών θερμικών οχημάτων, αλλά και σε αυτές των υβριδικών, σε όλες τις κατηγορίες τους: Ήπια υβριδικά (MHEV), strong hybrid και plug-in hybrid. Μπορεί οι εκπομπές CO2 να είναι μειωμένες σε αυτές τις κατηγορίες, αλλά δεν είναι μηδενικές, από τη στιγμή που διαθέτουν και κινητήρες εσωτερικής καύσης.

2) Άρα θα αγοράζουμε μόνο ηλεκτρικά;

Αυτή τη στιγμή, τα EV είναι τα μόνα οχήματα μαζικής παραγωγής που δεδομένα δεν εκπέμπουν CO2. Είτε πρόκειται για τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV - Battery Electric Vehicle) είτε για τα ηλεκτρικά οχήματα με τεχνολογία κυψελών καυσίμου με καύσιμο υδρογόνο (FCEV - Fuel Cell Electric Vehicle). Τα πρώτα είναι σαφώς αυτά που κυριαρχούν, αλλά ολοένα και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται σιγά-σιγά και στο υδρογόνο.

3) Τι θα γίνει με τις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι σαφώς ακριβότερα από τα αντίστοιχα θερμικά, ωστόσο ο Ολλανδός εισηγητής της πρότασης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, Jan Huitema, επεσήμανε ότι η απόκτησή τους θα γίνει πιο προσιτή. «Για τους καταναλωτές θα γίνει φθηνότερο να αγοράζουν και να οδηγούν οχήματα μηδενικών εκπομπών, ενώ θα επιταχυνθεί και η δημιουργία μιας αγοράς μεταχειρισμένων οχημάτων. Με αυτόν τον τρόπο η βιώσιμη οδήγηση θα καταστεί προσβάσιμη σε όλους», τόνισε χαρακτηριστικά.

4) Τι θα ισχύει για τους κινητήρες με συνθετικά καύσιμα;

Αυτό δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο δείχνει θετικό στη διατήρηση θερμικών κινητήρων που θα χρησιμοποιούν συνθετικά καύσιμα, αλλά είναι πολύ νωρίς ακόμα για οποιαδήποτε απόφαση. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες να ληφθούν υπόψιν, όπως ο τρόπος παραγωγής τους, που θα πρέπει να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και να μην επιβαρύνει το περιβάλλον.

Στα τέλη του 2022 η Porsche ξεκίνησε να παράγει eFuels σε εργοστάσιο στη Χιλή και μάλιστα εφοδίασε το ντεπόζιτο μιας 911, αλλά ακόμα και η ίδια επισημαίνει ότι πρόκειται για λύση «σχεδόν μηδενικών ρύπων». Η τιμή τους θα είναι υψηλή και μάλλον ασύμφορη.

Επιπλέον, μην ξεχνάμε ότι στην «εξίσωση» υπάρχουν και οι περιπτώσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που έχουν ως καύσιμο το υδρογόνο.

5) Δεν υπάρχουν εξαιρέσεις στην απαγόρευση των θερμικών κινητήρων;

Όπως σε πολλούς νόμους υπάρχουν παράθυρα, έτσι και εδώ. Όσοι κατασκευαστές παράγουν μικρό αριθμό οχημάτων στη διάρκεια ενός ημερολογιακού έτους (δηλαδή 1.000 έως 10.000 καινούρια αυτοκίνητα ή 1.000 έως 22.000 καινούρια ημιφορτηγά) έχουν δικαίωμα να εξαιρεθούν από την απαγόρευση για έναν, επιπλέον, χρόνο. Ωστόσο, από την 1η Ιανουαρίου του 2036 θα πρέπει να συμμορφωθούν. Αντίθετα, όσα brands ταξινομούν λιγότερα από 1.000 νέα οχήματα ετησίως θα εξακολουθούν να εξαιρούνται και μετά τη διορία αυτή.

6) Θα μπορώ να αγοράσω μεταχειρισμένο με θερμικό κινητήρα;

Ναι. Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης αφορά την πώληση καινούριων επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων. Δεν γίνεται καμία αναφορά για την αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες. Ωστόσο, το ίδιο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προειδοποιεί ότι το κόστος χρήσης τους θα αυξηθεί, είτε αυτό αφορά τις τιμές των καυσίμων, την ασφάλεια, τους φόρους κλπ.

7) Θα μπορώ να κυκλοφορώ με το υπάρχον θερμικό μου αυτοκίνητο;

Σαφώς. Δεν υπάρχει υποχρέωση αντικατάστασης των θερμικών αυτοκινήτων με αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Ωστόσο, ήδη το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7 θέτει πιο αυστηρές προδιαγραφές, που θα «σκληραίνουν» όσο περνούν τα χρόνια. Επιπλέον, δεν αποκλείεται σε εθνικό ή και τοπικό επίπεδο να θεσπιστούν απαγορεύσεις, που ουσιαστικά θα περιορίζουν τη δυνατότητα κυκλοφορίας αυτοκινήτων παλιάς τεχνολογίας, με εκπομπές ρύπων, σε συγκεκριμένες περιοχές.