Από το Datsun 240Z στο Nissan Z Proto


Το νέο Nissan Z Proto επαναφέρει έναν θρύλο της Αυτοκίνησης και μας δίνει την ευκαιρία για μια ιστορική αναδρομή σε ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 28/9/2020

Η αποκάλυψη του νέου Z Proto από τη Nissan ήταν ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της (πολύπαθης, φυσικά) αυτοκινητικής χρονιάς. Σε μια εποχή όπου τα προσιτά σπορ οχήματα λιγοστεύουν (σε αντίθεση με τα απρόσιτα –από την πλειονότητα των υποψήφιων αγοραστών– hypercars), η ιαπωνική εταιρεία επανέρχεται στην κατηγορία παρουσιάζοντας το Z Proto. Η προσπάθεια να το συνδέσει με το παρελθόν και να αναβιώσει τον θρύλο που ξεκίνησε πριν από πενήντα ένα χρόνια, στα τέλη του 1969, με ένα ξεχωριστό αυτοκίνητο που άκουγε στο όνομα Datsun 240 Z (στην ιαπωνική αγορά διατέθηκε ως Nissan Fairlady Z), είναι προφανής. Ας θυμηθούμε εν συντομία την ιστορία του μοντέλου.

Nissan Fairlady Z432 («PS30»)

Παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο του 1969 και διέθετε τον κινητήρα από το (Nissan) Skyline 2000 GT-R. Αυτός, είχε την κωδική ονομασία «Z432» και έδωσε τον ίδιο προσδιοριστικό χαρακτηρισμό στο μοντέλο. Ήταν τετραβάλβιδος, είχε δύο εκκεντροφόρους, τρία καρμπυρατέρ και απέδιδε μέγιστη ισχύ 160 PS/7.000 rpm και μέγιστη ροπή 177 Nm/5.600 rpm. Παρέμεινε σε παραγωγική διαδικασία για εννέα χρόνια και πουλήθηκαν περισσότερα από 520.000 μονάδες του. 

Nissan Fairlady 240ZG («HS30»)

Ήταν η έκδοση του μοντέλου που απευθύνθηκε στην ιαπωνική αγορά και άρχισε να διατίθεται εκεί από το 1970. Ο κωδικός «ZG» προσδιόριζε ότι το αμάξωμα είχε fiberglass στο εμπρός μέρος, οι προφυλακτήρες ήταν διαφορετικής σχεδίασης, τα εμπρός φώτα ήταν καλυμμένα, ενώ είχαν τοποθετηθεί προεκτάσεις στους θόλους των τροχών. Ο εξακύλινδρος σε σειρά κινητήρας του είχε χωρητικότητα 2,4 λίτρα, απέδιδε μέγιστη ισχύ 150 PS και μέγιστη ροπή 206 Nm.  

Nissan Fairlady 280Z-T («HS130»)

Παρουσιάστηκε το 1978 ως η αναβαθμισμένη εκδοχή του μοντέλου. Ο εξακύλινδρος σε σειρά κινητήρας είχε μεγαλύτερη χωρητικότητα η οποία ήταν 2,8 λίτρα (όπως μαρτυρά και η ονομασία του). Απέδιδε μέγιστη ισχύ 145 PS και μέγιστη ροπή 226 Nm. Το αυτοκίνητο ήταν πλέον 2 2 θέσεων, ενώ διατίθετο και με ανοιγόμενη οροφή τύπου targa. Η εμφάνισή του μοντέλου στη δημοφιλή, εκείνη την εποχή, τηλεοπτική εκπομπή «Seibu Keisatsu» αύξησε τη φήμη του μοντέλου.

Nissan Fairlady 300ZX («HZ31»)

Παρουσιάστηκε το 1983 και διέθετε τον πρώτο υπερτροφοδοτούμενο V6 κινητήρα που κατασκεύασε η Nissan (ήταν και ο πρώτος αυτού του τύπου που κατασκευάστηκε από κάποια ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία). Με χωρητικότητα τριών λίτρων απέδιδε μέγιστη ισχύ 203 PS, ενώ υπήρχε και η ατμοσφαιρική εκδοχή του μέγιστης ισχύος 162 PS. Το μοντέλο διατέθηκε και σε ειδική εξοπλιστική έκδοση για τον εορτασμό των 50 χρόνων ύπαρξης της Datsun/Nissan ως αυτοκινητοβιομηχανίας (από το 1932).

Nissan Fairlady Z 300ZX («GCZ32»)

Έξι χρόνια αργότερα, το 1989, παρουσιάστηκε το 300ZX με την κωδική ονομασία «GCZ32». Ήταν πρωτοποριακό για την εποχή του καθώς διέθετε σύστημα ενεργητικής τετραδιεύθυνσης, ανάρτηση με διάταξη πολλαπλών συνδέσμων εμπρός και πίσω, καθώς και σύστημα πέδησης με τετραπίστονες δαγκάνες. Ο V6 κινητήρας ήταν twin turbo και διατίθετο σε δύο εκδοχές αναφορικά με τη μέγιστη ισχύ του, με 225 PS και με 280 PS, αντίστοιχα.

Nissan 350Z («Z33»)

Το πρωτοείδαμε ως πρωτότυπο με την ονομασία «Z Concept» στο Ντιτρόιτ το 2001. Η διάθεσή του στην αγορά ξεκίνησε το 2002 και ουσιαστικά επανέφερε τη Nissan στη συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων, καθώς είχε διακόψει την παραγωγή του 300ΖX το 2000. O κινητήρας του ήταν ο πολυβραβευμένος V6 με τον κωδικό «VQ35DE», ο οποίος είχε χωρητικότητα 3,5 λίτρα και έδωσε την ονομασία στο αυτοκίνητο. Απέδιδε 280 PS, ενώ το 2005 υπήρξε και μια έκδοσή του με 300 PS, για να εορταστούν τα 35 χρόνια από τη δημιουργία του μοντέλου. Το 2007, ο κινητήρας αντικαταστάθηκε από αυτόν με την κωδική ονομασία «VQ35HR». Είχε την ίδια χωρητικότητα αλλά απέδιδε 310 PS.

Nissan 370Z («Z34»)

Η νέα γενιά του μοντέλου παρουσιάστηκε το 2009 και η αυξημένη χωρητικότητα του κινητήρα του έδωσε την ονομασία σε αυτή. Ο V6 ήταν πλέον 3,7 λίτρων και απέδιδε 336 PS. Η Nissan, ούσα μέλος Renault Alliance, άρχισε να αντιμετωπίζει προβλήματα εντός του Ομίλου, ενώ άλλαξε η εμπορική στόχευση των μοντέλων της, στο πλαίσιο του επιχειρηματικού σχεδίου που εκπονήθηκε την περίοδο 2010-2012. Το 370Z έμεινε πίσω σε εξέλιξη και σταμάτησε κάθε σχέδιο για την αντικατάστασή του. Ευτυχώς, μέχρι πρότινος, όποτε και αποφασίστηκε η δημιουργία της νέας γενιάς του, η οποία, προς το παρόν, ονομάζεται Z Proto.

Διαβάστε, επίσης: Απεβίωσε ο Yoshihiko Matsuo, σχεδιαστής του Datsun 240Z.