Από τον JFK στον Donald Trump: Όλες οι λιμουζίνες των Προέδρων!


Είναι κάτι περισσότερο από μια... προεδρική limo, κρίνοντας από τον συμβολικό τους χαρακτήρα. Στην σύγχρονη εποχή μπορούν να αποτελέσουν και το "κινητό" στρατηγείο για τον πρώτο πολίτη της χώρας, έχοντας ως ύψιστο "καθήκον" να τον προστατέψουν.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ, Caranddriver.com
  • 3/11/2020

Μια προεδρική λιμουζίνα -ή «Official State Car» όπως είναι η αγγλική ορολογία- δεν είναι μόνο ένα αυτοκίνητο για τον ανώτατο άρχοντα της εκάστοτε χώρας. Είναι παράλληλα και μία δήλωση της γενικότερης κουλτούρας ενός λαού και της αντίληψής του για την θέση του στον κόσμο και τους συσχετισμούς ισχύος κάθε εποχής.

Στον λαϊκό μύθο της «θωρακισμένης Μερσεντές» έρχονται να προστεθούν και πολλές άλλες ενδιαφέρουσες ιστορίες, σε έναν πλανήτη που βλέπει την Ιστορία να περνά πίσω από άθραυστα τζάμια και -ενίοτε- αδιαπέραστες λαμαρίνες.

Citroen DS - Σαρλ Ντε Γκολ

Η γκράντε στιγμή της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας (και ίσως ολόκληρης της Γαλλίας) τον 20ό αιώνα. Ένα αυτοκίνητο που συνδύαζε την πρωτοπορία στην σχεδίαση με τον πανταχού παρόντα γαλλικό σοβινισμό σε μια εποχή που η Γαλλία είχε βαρύνουσα θέση στην παγκόσμια πολιτική σκακιέρα. Η ιστορία θέλει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο να έχει σώσει τον Γάλλο πρόεδρο από δύο απόπειρες δολοφονίας εναντίον του, τη μία εξ αυτών χάρη στην ικανότητα της μεγάλης Citroen να κινείται και μόνο με τους τρεις τροχούς. Το σημερινό προεδρικό αυτοκίνητο είναι το νέο DS7 Crossback.

Packard - Eλευθέριος Βενιζέλος

Το αυτοκίνητο έγραψε ιστορία τη νύχτα της 6ης Ιουνίου του 1933. Ο Ελευθέριος Βενιζέλος και η γυναίκα του Έλενα κατέβαιναν την Λεωφόρο Κηφισίας όταν έπεσαν σε ενέδρα στο Μαρούσι. Ακολούθησε φοβερό κυνηγητό και πυροβολισμοί μέχρι την Αθήνα. Ο Βενιζέλος γλίτωσε, και η διάτρητη μαύρη Packard μπήκε στον χώρο του εγχώριου αυτοκινητικού μύθου.

Rolls Royce Silver Shadow Long Wheelbase Limousine

- Κωνσταντίνος Καραμανλής

To αυτοκίνητο είχε παραγγελθεί επί χούντας το 1970, και ο Κωνσταντίνος Καραμανλής το βρήκε με την επάνοδό του στην Ελλάδα και την χρησιμοποίησε από το 1975 έως το 1981. Οι φήμες τον θέλουν να απολαμβάνει τις υπηρεσίες της μαζί με εκλεκτούς του φίλους όπως ο Δημήτρης Χορν ή ο Μάνος Χατζιδάκης, και πάντα καθόταν στην θέση του συνοδηγού. Οι στενοί του συνεργάτες που θέλησαν να περάσουν ένα πιο χαμηλό προφίλ, σημειώνουν ότι την χρησιμοποίησε ελάχιστες φορές. Επανήλθε στην επικαιρότητα το 2008 όταν δημοπρατήθηκε από τον οίκο Bonham's έχοντας στο κοντέρ μόλις 59.000 km.

Mercedes Grosser 600 - Μπρέζνιεφ, Τίτο, Τσαουσέσκου, Πολ Ποτ, Ίντι Αμίν και πολλοί άλλοι

Ίσως ο ορισμός του προεδρικού αυτοκινήτου για το μεγαλύτερο μέρος του 20ού αιώνα, μέτρησε με τις ρόδες της όλες τις αλλαγές σε πολιτικά συστήματα, επαναστάσεις και ταραχές, ανόδους και πτώσεις μεγάλων ηγετών ή δικτατόρων (στους τελευταίους είχε και μεγάλη πέραση λόγω καλής θωράκισης). Έμεινε στην παραγωγή από το 1963 έως το 1981, κατασκευάστηκαν 2.667 από αυτές, και εξυπηρέτησε πάνω από 70 ηγέτες πάσης φύσεως και πεποιθήσεων, και δεκάδες ακόμα stars αυτού του μάταιου κόσμου.

Μercedes S-Class - Κιμ Γιονκ Ουν

Λάτρης του ωραίου και του ακριβού (ο λαός μπορεί να περιμένει) ο Κιμ είχε ως επιλογή μια σειρά από S-Class, είτε ανοιχτές με ειδική μετατροπή για τις εντός χώρας παρελάσεις, είτε ως κλειστή στις πρόσφατες επισκέψεις του στο εξωτερικό, όπου πέρα από το αυτοκίνητο, εντυπωσίασε πολύ περισσότερο η εξωφρενικά fit ποδαράτη συνοδεία του. Ακούγεται πάντως ότι ο Κim θα αλλάξει στρατόπεδο και ότι έχει ήδη προσχωρήσει στην Rolls Royce με μία καινούργια Phantom, η οποία ακόμα δεν έχει κάνει την εμφάνισή της.

VW Beetle - Χοσέ "Pepe" Μουχίκα

Πρόεδρος της Ουρουγουάης από το 2010 έως το 2015, πρώην αντάρτης και φυλακισμένος από την χούντα της χώρας του, ήταν ο πιο φτωχός ηγέτης του κόσμου, αφού ακόμα και τα 12.000 δολάρια που ήταν ο μισθός του τα έδινε για τους άπορους και σε μικρούς επιχειρηματίες. Ως προεδρικό όχημα είχε επιλέξει κάτι ανάλογο με το προφίλ του: ένα μεξικάνικο Σκαραβαίο μηδαμινής αξίας. Μετά το τέλος της θητείας του, ένας Άραβας σεΐχης έδωσε 1 εκατομμύριο δολάρια για να τον αποκτήσει, όμως όπως ήταν φυσικό, ο Πέπε αρνήθηκε.

Renault 5 - Φρανσουά Μιτεράν, Vespa - Φρανσουά Ολάν

Οι Γάλλοι πρόεδροι έχουν τις εμμονές με τις λιμουζίνες τους, όμως συνηθίζουν να κυκλοφορούν και με κάτι πιο απλό για τα «νυχτοπερπατήματά» τους. Και οι δύο πρόεδροι πέρα από το πολιτικό τους βάρος είχαν και μεγάλη έφεση στον ποδόγυρο, οπότε διατηρούσαν τις… καβάτζες τους για κάτι πιο διακριτικό στις μετακινήσεις τους όταν το απαιτούσε το «after hours» πρωτόκολλο.

Fiat 500 - Saroukh el-Jamahiriya - Mουαμάρ Καντάφι

Ο αλήστου μνήμης Καντάφι είχε μεγάλη αγάπη στα αυτοκίνητα, έχοντας μάλιστα σχεδιάσει και ένα από αυτά, τον "Πύραυλο της Λιβύης", ένα μακρόστενο αιχμηρό όχημα που υποτίθεται ότι ήταν το πιο ασφαλές στον κόσμο. Για κάτι πιο casual είχε ένα ειδικά φτιαγμένο Fiat 500, επενδεδυμένο με φύλλα χρυσού και διάφορα ακόμα εξτρά τα οποία είχαν ανεβάσει το κόστος στα 260.000 δολάρια.

Αurus Senat - Βλάντιμιρ Πούτιν

Μετά τα διάφορα σοβιετικά ZIL ήρθε η ώρα για κάτι αντάξιο ενός σύγχρονου ηγέτη. Το Aurus Senat προσπαθεί να μιμηθεί το αμερικάνικο Beast, διαθέτοντας πολύ ισχυρή θωράκιση, ηλεκτρονικά αντίμετρα, ακόμα και παροχή ιατρικής βοήθειας. Στην εξέλιξή της φημολογείται ότι έχει βάλει το χεράκι της και η Porsche, ενώ στην φάση των δοκιμών συμμετείχε και ο ίδιος ο Πούτιν, που όπως βλέπουμε στην φωτογραφία με τον πρόεδρο της Αιγύπτου Σίσι, αρέσκεται και στο να την οδηγεί.

Cadillac - The (new) Beast - Ντόναλντ Τραμπ

Μετά από δέκα χρόνια υπηρεσίας, το παλιό Beast (που έκανε και ένα πέρασμα από τα μέρη μας στην επίσκεψη Ομπάμα) δίνει την θέση του σε ένα νέο όχημα, και πάλι με την υπογραφή της Cadillac. Πρόκειται για το απόλυτο όχημα σε ό,τι αφορά την ασφάλεια και την άνεση του προέδρου, αν και όπως έχει αποδείξει η ιστορία κάθε άλλο παρά άτρωτο είναι, μένοντας από βλάβη στα ηλεκτρικά σε επίσκεψη στο Ισραήλ, ή -ακόμα πιο αστείο- κολλώντας λόγω μεγάλου μεταξονίου στην ράμπα της πρεσβείας σε επίσκεψη στην Ιρλανδία.

Renault 4 - Πάπας Φραγκίσκος

Προφανώς και δεν είναι το μόνο αυτοκίνητο που έχει στην διάθεσή του ο προκαθήμενος της Καθολικής εκκλησίας, όμως το συγκεκριμένο αυτοκίνητο είναι εκείνο που ταιριάζει στο προφίλ ενός χαμηλών τόνων θρησκευτικού ηγέτη. Όταν λοιπόν δεν βρίσκεται σε κάποια επίσημη αποστολή οδηγεί ο ίδιος ένα Renault 4 του 1984 που είναι δώρο από έναν Ιταλό παπά.

1961 Lincoln Continental Limousine - JFK

Το αυτοκίνητο που σημάδεψε έναν ολόκληρο αιώνα καθώς μέσα σ' αυτό δολοφονήθηκε ο Kένεντι. Ήταν παραγγελία του ίδιου του JFK και μάλιστα δεν ανήκε στον Λευκό Οίκο αλλά είχε δανειστεί με... leasing 500 δολαρίων ετησίως. Μετά τον θάνατο του Κένεντι, υπέστη αρκετές αλλαγές και επέστρεψε σε υπηρεσία μέχρι το 1977, ενώ σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο της Ford στο Μίσιγκαν.

1957 Cadillac Series 75 - Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν

Το ανοιχτό αμερικάνικο μοντέλο το χρησιμοποιεί ο Τούρκος πρόεδρος σε ειδικές περιστάσεις, κυρίως σε παρελάσεις και εορτασμούς. Μετά το πραξικόπημα του 2016 η ανοιχτή επαφή με την αγάπη του λαού του δεν είναι και τόσο ασφαλής, οπότε έχει καταφύγει στην κλασική επιλογή μιας πλήρως θωρακισμένης Mercedes S-Class.

Lancia Flaminia 355 Presidenziale - Ιταλός πρόεδρος

Ίσως το πιο όμορφο προεδρικό αυτοκίνητο στον κόσμο, η Lancia Flaminia Presidenziale κατασκευάστηκε το 1960 σε τέσσερα κομμάτια υπό τις εντολές του τότε προέδρου της χώρας Τζιοβάνι Γκρόντσι. Και τα τέσσερα αυτοκίνητα έχουν καταφέρει να επιβιώσουν μέχρι σήμερα, δύο εκ των οποίων εκτελούν χρέη προεδρικών οχημάτων σε πολύ ειδικές περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα στην ορκωμοσία του εκάστοτε προέδρου.