Αποστολή στην Κροατία: Οδηγούμε το νέο Skoda Scala


Ακολουθώντας πιστά τις γραμμές ενός πρωτοφανούς sucess story των τελευταίων ετών, το νέο Scala είναι το ασανσέρ της Skoda για ακόμα υψηλότερους εμπορικούς ορόφους. 

  • KEIMENO: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, SKODA
  • 11/4/2019

Η Skoda εξελίσσεται σε μεγάλο «πονοκέφαλο» για το γκρουπ VW. Έναν ευχάριστο «πονοκέφαλο» για να είμαστε ακριβείς, καθώς τα αυτοκίνητά της έχουν βρει το κρυφό pin για το αγοραστικό κριτήριο του Ευρωπαίου καταναλωτή, πουλάνε σε απίστευτους ρυθμούς, και έχουν βγάλει έξω κάθε προγραμματισμό τις γραμμές παραγωγής όλου του γκρουπ. Μάλιστα όπως δήλωσε πρόσφατα και το αφεντικό της εταιρίας Bernhard Maier, θα μπορούσαν να είχαν πουλήσει έως και 10% παραπάνω αυτοκίνητα μέσα στο 2018 (που ήταν και πάλι χρονιά ρεκόρ), όμως τα εργοστάσια που έχουν στην διάθεσή τους δεν προλάβαιναν να τα παράγουν.

Και όλα αυτά έχοντας μπροστά μας ένα 2019 μέσα στο οποίο θα παρουσιαστούν δύο εξαιρετικές προτάσεις στην καρδιά του μαζικού αγοραστικού ενστίκτου: το πανέμορφο Κamiq που αναμένεται να αναστατώσει το hot spot της ευρωπαϊκής αγοράς, τα μικρά SUV, και το Scala που έρχεται να παίξει στα ίσια στην κατηγορία των παραδοσιακών τζακιών της μικρομεσαίας κατηγορίας. Για το Kamiq θα χρειαστεί να περιμένουμε λίγο ακόμα. Για το Scala όμως ταξιδέψαμε έως το πανέμορφο (και κινεζοκατεκτημένο...) Σπλιτ στις Δαλματικές ακτές, και είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε μια πρώτη γεύση από ένα αυτοκίνητο που δείχνει απόλυτα έτοιμο να ανεβάσει το ασανσέρ της Skoda σε ακόμα πιο υψηλούς ορόφους. 

Η σκάλα (sorry για το λογοπαίγνιο) της ανόδου της Skoda στα μεγάλα σαλόνια, είχε αυτή την περίοδο ένα σκαλοπάτι που «έτριζε». Το Rapid είχε πλέον δώσει όσα μπορούσε (και δεν ήταν και τόσο πολλά), με αποτέλεσμα να χρειάζεται μία νέα προσέγγιση για την κλιμάκωση (πάλι σόρι για το λογοπαίγνιο...) της γκάμας από το Fabia στο Octavia. Kάπου εκεί έρχεται να μπει το Scala, παρουσιάζοντας και μία αλλαγή προσέγγισης. Όχι πια το πρακτικό τύπου station αδελφάκι του Fabia, αλλά ένα αυτόνομο μοντέλο, στην καρδιά της μικρομεσαίας κατηγορίας και απέναντι σε ονόματα όπως το VW Golf, το Ford Focus το Opel Astra και πολλά ακόμα (όχι δεν ξεχνάμε την Corolla και τους εσχάτως δυναμικούς Κορεάτες).

Για να γίνει αυτό ξεκινά από μία καινούργια βάση: το πλαίσιο MQB A0, το οποίο χρησιμοποιείται σε πλείστα όσα μοντέλα του γκρουπ. Η Skoda όμως επιλέγει να ακολουθήσει τον δικό της δρόμο και βάζει αυτό το πλαίσιο στο κρεβάτι του βιομηχανικού Προκρούστη, μεγαλώνοτας τις διαστάσεις του και δημιουργώντας όπως το συνηθίζει η τσέχικη εταιρία τελευταία, ένα μοντέλο «μιάμιση» κατηγορία πάνω από τα υπόλοιπα, δίνοντας προτεραιότητα στην πρακτικότητα και τους χώρους. 

Οι αριθμοί λένε το ένα κομμάτι της αλήθειας. Μήκος στα 4,362  μέτρα, πλάτος στα 1,793 μέτρα και μεταξόνιο στα 2,649 μέτρα. Τιμές στην κορυφή της κατηγορίας, που δεν μένουν όμως στους πίνακες και τα προσπέκτους αλλά έχουν και πραγματικό αντίκρυσμα. Και εκεί είναι που το Scala ψάχνει για αντίπαλο στην μικρομεσαία κατηγορία. Οι χώροι για τους επιβάτες είναι το πιο δυνατό χαρτί του νέου Scala, όντας οι μεγαλύτεροι σ' αυτή την τάξη αυτοκινήτων, με πληθωρικό «αέρα» εμπρός από τα γόνατα και πάνω από το κεφάλι των πίσω επιβατών (ακόμα και στην έκδοση με ηλιοροφή).

Είναι ίσως η μοναδική περίπτωση αυτοκινήτου αυτής της κατηγορίας που ο τρίτος πίσω επιβάτης θα βολευτεί σχετικά άνετα, ενώ και τα μεγάλα ανοίγματα των θυρών δημιουργούν μία μοναδική αίσθηση ευρυχωρίας και άνεσης. Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί ένα ακόμα νούμερο: τα 467 λίτρα του χώρου αποσκευών. Τιμή και πάλι κορυφαία για τα δεδομένα της κατηγορίας, που ενισχύονται ακόμα περισσότερο από το  κανονικό σχήμα, το χαμηλό κατώφλι φόρτωσης, την δυνατότητα ασύμετρης αναδίπλωσης των καθισμάτων (όπου η χωρητικότητα εκτοξεύεται στα 1.410 λίτρα) και κάποιες πολύ έξυπνες και πρακτικές ιδέες στην παλέτα «Simply Clever» που έχει καθιερώσει τα τελευταία χρόνια η Skoda στα αυτοκίνητά της.

Ελκυστική σχεδίαση

Ξεκινήσαμε από τους χώρους και την πρακτικότητα γιατί αυτό είναι το στοιχείο που κυριολεκτικά «βγάζει μάτια» στο Scala και είναι ξεκάθαρα και το μεγαλύτερο όπλο του όχι μόνο απέναντι στον ομοειδή ανταγωνισμό αλλά και στην λαίλαπα των SUV (από την οποία, προφανώς, κινδυνεύει και περισσότερο). Υπάρχουν όμως και πολλά ακόμα χαρακτηριστικά τα οποία στοιχειοθετούν ένα πλήρες πακέτο ικανό να τραβήξει μία μεγάλη γκάμα καταναλωτών προερχόμενους από διαφορετικές αγοραστικές αφετηρίες. Η σχεδίαση του αμαξώματος είναι ένα από αυτά. Χωρίς να διακρίνεται για την πρωτοτυπία του ή κάποιες εξεζητημένες αισθητικές αναζητήσεις, καταφέρνει να δείχνει μοντέρνο και ελκυστικό. Και σίγουρα μέσα στο πνεύμα των καταναλωτών της κατηγορίας που κινούνται σε πιο βατά αμαξώματα και πιο σίγουρους αισθητικούς δρόμους.

Από τα σχεδιαστικά highlights ξεχωρίζουν τα φωτιστικά σώματα εμπρός (τα οποία μπορούν να είναι και τεχνολογίας LED), η πολύ ενδιαφέρουσα «επέκταση» του πίσω τζαμιού χαμηλότερα στην πόρτα του πορτ-μπαγκάζ με το κεντρικά τοποθετημένο λογότυπο, ενώ τον δικό τους τόνο δίνουν κάποιες έξτρα επιλογές σε ζάντες και μία γκάμα νέων χρωμάτων αποκλειστικά για αυτό το μοντέλο. Σημαντικό στοιχείο που αντανακλά όχι μόνο στην οικονομία αλλά και στον γενικότερα πολιτισμένο χαρακτήρα του αυτοκινήτου στις υψηλές ταχύτητες είναι και ο πολύ χαμηλός αεροδυναμικός συντελεστής, της τάξης του 0,29.

Η ίδια λελογισμένα μοντέρνα προσέγγιση ακολουθείται και στο σαλόνι. Και εδώ έχουν προτιμηθεί οι καθαρές γραμμές που έχουν «απόηχους» από το πρωτότυπο Vision RS και η ξεκάθαρη προσέγγιση σε θέματα εργονομίας, με το πιο χαρακτηριστικό σχεδιαστικό εύρημα να είναι μία μεγάλη λωρίδα η οποία διατρέχει το ταμπλό διευρύνοντας οπτικά τις αναλογίες του. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι εξαιρετικής ποιότητας στο επάνω μέρος του ταμπλό (χαμηλότερα έχουν γίνει κάποιες πιο οικονομικές επιλογές, κάτι όμως συνηθισμένο στα αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας) ενώ και ο εξοπλισμός με τον οποίο μπορεί να εφοδιαστεί το Scala μπορεί δυνητικά να περιλαμβάνει όλα τα σύγχρονα στοιχεία για την πληροφόρηση του οδηγού και την ασφάλεια των επιβατών.

Η βασική έκδοση είναι ήδη αρκετά πλούσια περιλαμβάνοντας εκτός από τα κλασικά και Lane Assist αλλά και Front Asssist με Emergency Brake, ενώ όσο ανεβαίνουμε στο configurator του μοντέλου προστίθενται στοιχεία όπως το Virtuarl Cockpit, η οθόνη των 9,2 ιντσών με το τελευταίας γενιάς πολύ σύγχρονο σύστημα infotainment του γκρουπ VW, πολλά ακόμα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού (Adaptive Cruise Control, Side Assist για προστασία από πλευρικές και οπίσθιες συγκρούσεις, κάμερα οπισθοπορείας και Park Assist κ.λπ.) ενώ υπάρχουν και πολλές δυνατότητες εξατομίκευσης του αμαξώματος αλλά και του σαλονιού, ανάλογα με τις επιθυμίες του αγοραστή. Σε όλα αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε και την παλέτα μικρών αλλά πολύ πρακτικών λύσεων κάτω από το όνομα «Simply Clever» που με απλές και έξυπνες ιδέες κάνουν πολύ πιο εύκολη την καθημερινότητα του οδηγού. 

Δοκιμασμένες λύσεις

Σε ό,τι αφορά τα μηχανικά μέρη, υπάρχει για άλλη μια φορά το τυπικό set-up του γκρουπ σ' αυτές τις κατηγορίες οχημάτων. Οι κινητήρες είναι πέντε, τρεις βενζίνης, ένας diesel και ένας με CNG. Οι τρεις πρώτοι είναι ο γνωστός χιλιάρης των 95 ίππων που συνδυάζεται με πεντατάχυτο μηχανικό κιβώτιο, ο πιο ισχυρή έκδοσή του με τους 115 ίππους και επιλογή ανάμεσα σε 6άρι μηχανικό ή 7τάχυτο DSG και τέλος ο τετρακύλινδρος 1,5 των 150 ίππων που στην χώρα μας θα εισαχθεί μόνο με το DSG. To ίδιο θα συμβεί και με τον 1,6 diesel των 115 ίππων ενώ αργότερα μέσα στην χρονιά θα έρθει και η έκδοση με το φυσικό αέριο. Στις αναρτήσεις έχει επιλεγεί ο συνδυασμός από γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο πίσω, ενώ ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι η δυνατότητα παραγγελίας ενός πιο σπορ πακέτου με χαμηλότερο κατά 15 χιλιοστά αμάξωμα (που συνδυάζεται με το Driving Mode Select και 4 προγράμματα οδήγησης) ή μιας δεύτερης εκδοχής με 12 χιλιοστά ψηλωμένο πλαίσιο το οποίο συνδυάζεται με διαφορετικά αμορτισέρ και ελατήρια καθώς και έξτρα προστασία κάτω από το αμάξωμα για κίνηση σε πιο δύσκολους δρόμους. Αναβαθμισμένα είναι και τα φρένα ενώ το χειρόφρενο είναι το κλασικό μηχανικό. 

Άνετο και πολιτισμένο

Στην ολιγόωρη επαφή μας με το Scala στους δρόμους της Κροατίας είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε διάφορες εκδόσεις του μοντέλου τόσο σε επίπεδο κινητήρων όσο και εξοπλισμού. Η συνολική εικόνα που αποκομίζει κανείς από την πρώτη στιγμή στην εξαιρετική θέση οδήγησης του μικρομεσαίου του Skoda είναι αυτή ενός τυπικού οχήματος του γκρουπ VW με έμφαση στην ευκολία της χρήσης και τον πολιτισμένο χαρακτήρα. Η ανάρτηση απορροφά άψογα τις ανωμαλίες των δρόμων παρέχοντας εξαιρετική άνεση, το τιμόνι έχει την σωστή πληροφόρηση και το ενδεδειγμένο για την κατηγορία βάρος, τα φρένα είναι όπως πάντα εξαιρετικά σε αίσθηση και αποτελεσματικά, ενώ και ο ήχος που περνάει μέσα στην καμπίνα (μηχανικός και αεροδυναμικός) είναι ο ελάχιστος δυνατός.  Καμία έκπληξη από την πλευρά κινητήρων-κιβωτίων, που και στην περίπτωση του Scala δείχνουν και πάλι ότι το γκρουπ VW έχει βρει την μαγική συνταγή απόδοσης και χαρακτήρα αλλά και την σωστή δοσολογία διαφορετικότητας ανάμεσα στις εκάστοτε εκδόσεις. Η έκδοση με τα 115 άλογα που φυσιολογικά θα είναι και η αιχμή του δόρατος για την ελληνική αγορά, είναι ίσως και η χρυσή τομή από άποψη απόδοσης/κόστους, με επαρκή δύναμη και αρκετή ελαστικότητα ώστε να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις σε φορτίο που προϋποθέτει το πιο οικογενειακό προφίλ του αυτοκινήτου.  

Συνοψίζοντας, αν και ζούμε στον αστερισμό των SUV, η αλήθεια είναι ότι το Scala είναι το προϊόν που έλειπε περισσότερο από την γκάμα της Skoda.  Η έξυπνη στρατηγική της εταιρίας να τοποθετείται ανάμεσα σε κατηγορίες και να «ψαρεύει» πελατεία από πολλές πλευρές είναι και εδώ το κυρίαρχο στοιχείο, και μάλιστα για πρώτη φορά τονισμένο σε τέτοιο βαθμό. Οι μεγάλοι χώροι για επιβάτες και το πολύ πρακτικό σαλόνι, συνδυάζονται με ένα ελκυστικό αμάξωμα και με μία μηχανολογική συγκρότηση από το «πάνω ράφι» του γκρουπ VW, φτιάχνοντας ένα σύνολο που μπορεί να σταθεί με το «καλημέρα» απέναντι σε κλασικά ονόματα ως ίσος προς ίσον.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι το Scala αποτελεί έναν ακόμα βιομηχανικό «πονοκέφαλο». Ευχάριστο για την ίδια την εταιρία και τους καταναλωτές που έχουν πλέον μία ακόμα πρόταση πρώτης γραμμής και με πολλά ξεχωριστά στοιχεία για να επιλέξουν. Και μάλλον δυσάρεστο για τον ανταγωνισμό, καθώς όπως φάνηκε από τις συζητήσεις μας στην Κροατία, η ελληνική αντιπροσωπεία θα ακολουθήσει μία πολύ επιθετική τιμολογιακή πολιτική από τον Ιούνιο που θα έρθει στην χώρα μας, φέρνοντας το Scala σε πλεονεκτική θέση απέναντι στους πρωταγωνιστές αυτής της κατηγορίας. Tο νέο μοντέλο της Skoda θα σπρώξει το succes story της εταιρίας σε ακόμα υψηλότερους ορόφους.  Όχι από την σκάλα της αργής εξέλιξης (εδώ, επιτέλους, γλιτώνετε από τα λογοπαίγνια) αλλά από το ταχύτατο ανσασέρ μιας εταιρίας που, ναι είναι αλήθεια, δεν προλαβαίνει να φτιάχνει τα αυτοκίνητα που της ζητάει η αγορά!