Βάρκιζα: Η υπηρεσία eCall που λειτούργησε στο τραγικό δυστύχημα της Αθηνών - Σουνίου


Σε περίπτωση σύγκρουσης οχημάτων, το σύστημα eCall - που διαθέτουν τα ΙΧ τελευταίας τεχνολογίας - βοηθά στην άμεση ενημέρωση των δυνάμεων διάσωσης. Δείτε πώς λειτουργεί.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 27/11/2023

Το τραγικό τροχαίο δυστύχημα που σημειώθηκε τα ξημερώματα της Παρασκευής 24 Νοεμβρίου στο 27ο χλμ της παραλιακής Ε.Ο. Αθηνών - Σουνίου, όταν δύο ΙΧ συγκρούστηκαν μετωπικά, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους μια 18χρονη και μια 23χρονη, βύθισε στο πένθος τις οικογένειες των θυμάτων.

Οι δυνάμεις της Πυροσβεστικής χρειάστηκαν αρκετή ώρα για να απεγκλωβίσουν τους επιβάτες των δύο αυτοκινήτων, ωστόσο σύμφωνα με τον πατέρα του 24χρονου οδηγού του ενός οχήματος, η άφιξή τους, όπως και του ΕΚΑΒ αλλά και της Τροχαίας έγινε μέσα σε 5 λεπτά, χάρη στη λειτουργία του συστήματος eCall που διέθετε το καινούριας τεχνολογίας αυτοκίνητο του γιου του.

«Αυτό το οποίο έκανε (σ.σ. ο οδηγός), επειδή το αυτοκίνητο είναι καινούριας τεχνολογίας, έδωσε σήμα στο 112. Ειδοποίησε την Πυροσβεστική, ειδοποίησε το ΕΚΑΒ, διότι είπε ότι στο αυτοκίνητο το άλλο υπάρχουν εγκλωβισμένοι, δεν ξέρω πώς. Πήραν στίγμα, γιατί αυτό δίνει στίγμα και σε 5 λεπτά ανταποκρίθηκαν όλοι, τροχαία και όλοι», τόνισε ο πατέρας του 24χρονου μιλώντας στην εκπομπή LIVE NEWS του τηλεοπτικού σταθμού Mega.

Τι είναι όμως το σύστημα eCall που διαθέτουν όλα τα καινούρια αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν μετά τις 31 Μαρτίου 2018; Πρόκειται για ένα σύστημα που είναι υποχρεωτικό, κατόπιν σχετικής απόφασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για τα αυτοκίνητα έως 8 θέσεων και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Καλεί αυτόματα και δωρεάν τον αριθμό έκτακτης ανάγκης 112 σε περίπτωση σοβαρού τροχαίου ατυχήματος.

Μπορείτε, επίσης, να ενεργοποιήσετε χειροκίνητα το eCall πατώντας το σχετικό κουμπί, το οποίο βρίσκεται στην οροφή του αυτοκινήτου, πάνω από τον εσωτερικό καθρέφτη, στην πλαφονιέρα. Συνήθως είναι με κόκκινο χρώμα και γράφει SOS ή/και έχει σήμα ένα ακουστικό τηλεφώνου.

Δυστυχώς, στο συγκεκριμένο δυστύχημα, η παροχή των πρώτων βοηθειών σε σύντομο χρονικό διάστημα δεν μπόρεσε να αποτρέψει τον τραγικό θάνατο των δύο νεαρών κοριτσιών, ωστόσο η υπηρεσία μπορεί να φανεί πολύτιμη σε περιπτώσεις ατυχημάτων που συμβαίνουν σε δύσβατες, απομακρυσμένες, περιοχές - ιδίως αν οι επιβάτες δεν είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν τα κινητά τους τηλέφωνα και δεν κυκλοφορούν άλλα οχήματα εκείνη τη στιγμή στο συγκεκριμένο οδικό δίκτυο.

Πώς λειτουργεί το σύστημα eCall

Το σύστημα eCall λειτουργεί σε όλες τις χώρες της ΕΕ. Οπουδήποτε κι αν βρίσκεστε, εάν το όχημά σας εμπλακεί σε σοβαρό ατύχημα, θα συνδεθείτε με το πλησιέστερο δίκτυο αντιμετώπισης περιστατικών έκτακτης ανάγκης. Δεν έχει σημασία πού αγοράστηκε το αυτοκίνητό σας ή πού έχει ταξινομηθεί.

Όταν το eCall ενεργοποιείται, συνδέεται με το πλησιέστερο κέντρο αντιμετώπισης περιστατικών έκτακτης ανάγκης, μέσω τηλεφωνικής σύνδεσης και ζεύξης δεδομένων. Με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να επικοινωνήσετε, τόσο εσείς όσο και οι επιβάτες του οχήματός σας, με το κέντρο έκτακτης ανάγκης. Ταυτόχρονα ένα ελάχιστο σύνολο δεδομένων διαβιβάζεται αυτόματα σ' αυτό (η ακριβής σας θέση, η ώρα του ατυχήματος, ο αριθμός ταυτοποίησης του οχήματος και η κατεύθυνσή του). Οι πληροφορίες αυτές δίνουν τη δυνατότητα στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης να αξιολογήσουν και να διαχειριστούν την κατάστασή σας.

Εάν το σύστημα eCall δεν λειτουργήσει, θα λάβετε προειδοποιητική ένδειξη, ωστόσο πρέπει να επισημανθεί ότι οι πληροφορίες διαβιβάζονται από το όχημά σας μόνο σε περίπτωση σοβαρού ατυχήματος.

Υπηρεσίες eCall που παρέχονται από τρίτους

Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ, επιπλέον του συστήματος βάσει του αριθμού 112, έχετε το δικαίωμα να χρησιμοποιήσετε υπηρεσίες eCall που παρέχονται από τρίτους (TPS). Οι πρόσθετες αυτές υπηρεσίες θα μπορούσαν, για παράδειγμα, να περιλαμβάνουν την παροχή οδικής βοήθειας. Θα πρέπει ενδεχομένως να πληρώσετε για τις συμπληρωματικές υπηρεσίες οι οποίες παρέχονται από το σύστημα TPS, ενώ το σύστημα eCall βάσει του αριθμού 112 παρέχεται δωρεάν.

Κάθε σύστημα eCall που παρέχεται από τρίτους πρέπει:

  • να πληροί τα εγκεκριμένα τεχνικά πρότυπα της ΕΕ
  • να εξασφαλίζει αυτόματη μετάβαση στο σύστημα eCall βάσει του αριθμού112 εάν το σύστημα TPS δεν λειτουργεί
  • να δίνει τη δυνατότητα στον ιδιοκτήτη του οχήματος να επιλέγει μεταξύ του συστήματος eCall βάσει του αριθμού 112 και του συστήματος TPS
  • να μην επιτρέπει την ανταλλαγή δεδομένων με το σύστημα eCall βάσει του αριθμού 112

Εάν σας παρέχονται πρόσθετες υπηρεσίες μέσω του συστήματος eCall που παρέχεται από τρίτους, πρέπει να δώσετε τη ρητή συγκατάθεσή σας για να πραγματοποιηθεί ο εντοπισμός, η παρακολούθηση και η επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων στο πλαίσιο αυτό.

Σύστημα eCall: Προστασία της ιδιωτικής ζωής και των προσωπικών σας δεδομένων

Το σύστημα eCall ενεργοποιείται μόνο εάν το όχημά σας εμπλακεί σε σοβαρό ατύχημα. Το υπόλοιπο χρονικό διάστημα το σύστημα παραμένει ανενεργό. Αυτό σημαίνει ότι όταν οδηγείτε απλώς το όχημά σας, δεν πραγματοποιείται παρακολούθηση (καταγραφή της θέσης του οχήματός σας ή παρακολούθηση του τρόπου οδήγησής σας), ούτε μεταβίβαση δεδομένων.

Όταν γίνει κλήση μέσω του συστήματος eCall βάσει του αριθμού 112, η επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων γίνεται σύμφωνα με τους κανόνες περί προστασίας δεδομένων της ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης λαμβάνουν ένα ελάχιστο σύνολο δεδομένων τα οποία χρειάζονται για να διαχειριστούν το ατύχημα, ενώ τα δεδομένα σας δεν αποθηκεύονται για μεγαλύτερο από το απαιτούμενο χρονικό διάστημα και διαγράφονται όταν δεν είναι πλέον χρήσιμα. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους κανόνες της ΕΕ για την προστασία των δεδομένων και της ιδιωτικής ζωής.

Εάν το αυτοκίνητό σας έχει ταξινομηθεί πριν από τις 31 Μαρτίου 2018, δεν είστε υποχρεωμένοι να το εξοπλίσετε με το σύστημα eCall αλλά μπορείτε να το εγκαταστήσετε αν το αυτοκίνητό σας πληροί τις τεχνικές απαιτήσεις.

Η «εμπειρία» του Car and Driver

Αξίζει να σημειωθεί ότι ορισμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτου έχουν αναπτύξει και αντίστοιχα δικά τους εξελιγμένα σχετικά συστήματα. Πριν από λίγες μέρες, στο πλαίσιο δοκιμής της νέας Mercedes E-Class sedan από το Car and Driver, πραγματοποιήθηκε, σε πλήρως ελεγχόμενο και ασφαλές περιβάλλον, διαδικασία απότομης επιβράδυνσης και αλλαγής κατεύθυνσης του αυτοκινήτου.

Μέσα σε πολύ σύντομο διάστημα, οι συνεργάτες μας δέχθηκαν τηλεφώνημα από το Mercedes me Call center, μέσω του συστήματος infotainment του πολυτελούς sedan, για να ερωτηθούν αν είναι καλά και αν χρειάζεται να γίνει κλήση στο 112.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η οδική ασφάλεια εκπέμπει SOS

Πώς το 5G μπορεί να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα

Τροχαία: Οι πιο επικίνδυνες και οι πιο ασφαλείς περιοχές στην Ευρώπη - Τι ισχύει για την Ελλάδα (χάρτης)