Βράβευση της Ελλάδας για τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων


Τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας απένειμαν βραβείο στη χώρα μας επειδή τη δεκαετία 2010-2020 παρατηρήθηκε η μεγαλύτερη μείωση στον αριθμό θανάτων που οφείλονται στα τροχαία δυστυχήματα, μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 16/6/2021

Μια θετική είδηση αναφορικά με την οδική συμπεριφορά μας δεν είναι κάτι που ακούμε συχνά. Αυτή ήρθε να επιβεβαιωθεί από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας («European Transport Safety Council»), το οποίο καταγράφει τον αριθμό τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων καθώς και τα θύματα που οφείλονται σε αυτά, στις χώρες-μέλη της Ε.Ε.

Βάσει των στατιστικών στοιχείων που δημοσίευσε το «ΕΣΟΑ», το χρονικό διάστημα 2010-2020 στην Ελλάδα σημειώθηκε μείωση κατά 54% στον αριθμό των νεκρών από τροχαία δυστυχήματα, συγκριτικά με αυτόν της προηγούμενης δεκαετίας (2000-2010).

Το ποσοστό αυτό ήταν το μεγαλύτερο μεταξύ των αντίστοιχων που καταγράφηκαν στις υπόλοιπες χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ξεπέρασε τον θεσμοθετημένο στόχο της «Κομισιόν» που προέβλεπε μείωση κατά 50% του αριθμού των θυμάτων μεταξύ 2010-2020, σε σχέση με το προηγούμενο αντίστοιχο χρονικό διάστημα.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, ο μέσος όρος μείωσης του αριθμού των θανάτων στις 28 χώρες της Ε.Ε. ήταν 37% (σημ.: το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν μέλος της ως τις 31 Δεκεμβρίου 2020, οπότε περιλαμβάνεται σε αυτή).

Την Ελλάδα ξεπέρασε μόνο η Νορβηγία, η οποία όμως δεν ανήκει στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά συνεργάζεται με αυτή καθώς είναι χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελευθέρων Συναλλαγών. Η μείωση στη σκανδιναβική χώρα έφτασε το 55%.

Η μείωση, αριθμητικά

Βάσει των στοιχείων, το 2010 στη χώρα μας καταγράφηκαν 1.258 νεκροί εξαιτίας τροχαίων δυστυχημάτων, ενώ πέρυσι ο αριθμός αυτός ήταν 579. Το 2010 η Ελλάδα μετρούσε 113 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, έναντι 67 που ήταν τότε ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Πέρυσι, παρά τη θεαματική βελτίωση σε επίπεδο ποσοστού, η Ελλάδα μέτρησε 54 θανάτους ανά εκατομμύριο, έναντι 42 θανάτων ανά εκατομμύριο, που είναι ο μέσος όρος στην Ε.Ε. Ο αριθμός είναι υψηλός και καθώς αναφερόμαστε σε ανθρώπινη ζωή είναι πολύ δύσκολο να περάσει απλώς σαν μια απλή στατιστική καταγραφή.

Το βραβείο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας για τη μεγαλύτερη μείωση των θυμάτων από τροχαία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο απενεμήθη μέσω τηλεδιάσκεψης και το παρέλαβε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης (φωτογραφία κάτω), εκ μέρους του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή,

Ο κ. Κεφαλογιάννης δήλωσε σχετικά: «Η βράβευση της Ελλάδας για τη μεγαλύτερη μείωση του αριθμού των θανάτων σε τροχαία δυστυχήματα μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. έχει ιδιαίτερη σημασία, με δεδομένο ότι η σημαντική αυτή θετική εξέλιξη συμπίπτει με την έναρξη υλοποίησης του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια, που παρουσίασε ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης. 

»Συνεπώς, δεν στεκόμαστε στη βελτίωση των δεικτών μέχρι σήμερα, αλλά επικεντρώνουμε τις προσπάθειές μας στην υλοποίηση μιας συνεκτικής πολιτικής με πολυετές πλάνο, που θα βελτιώνει κάθε χρόνο το επίπεδο της οδικής ασφάλειας στην πατρίδα μας.

»Δημιουργούμε καλής ποιότητας δεδομένα, αποτελεσματικό σύστημα διοίκησης και εφαρμογής των κανόνων κυκλοφορίας, ασφαλές οδικό δίκτυο και δίνουμε έμφαση στην εκπαίδευση και την ενημέρωση. Επόμενος στόχος είναι η περαιτέρω μείωση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 50% την επόμενη δεκαετία, έως το 2030.

»Απώτερος στόχος είναι το ευρωπαϊκό όραμα “visιon zero”, για μηδενικούς θανάτους από τροχαία το 2050. Μπορεί να μοιάζει ουτοπικός, αλλά όσο εργαζόμαστε με προσήλωση για να τον πετύχουμε είναι δεδομένο ότι θα μειώνονται τα ατυχήματα».