Ενεργειακή κρίση: Οι γερμανικές βιομηχανίες προετοιμάζονται για τον δύσκολο χειμώνα


Κάποιοι αλλάζουν λαμπτήρες, κάποιοι άλλοι στρέφονται στον άνθρακα και στο πετρέλαιο ενώ υπάρχουν και αυτοί που εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο μεταφοράς της παραγωγικής τους διαδικασίας εκτός Γερμανίας.

  • KEIMENO: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 28/9/2022

Ένα πολύ ενδιαφέρον ρεπορτάζ δημοσιεύτηκε πριν από λίγες ώρες στο Reuters μέσα από το οποίο αποτυπώνονται οι ενέργειες στις οποίες έχουν προχωρήσει μεγάλες γερμανικές βιομηχανίες ενόψει του δύσκολου χειμώνα που πλησιάζει, αναφορικά με τα ενεργειακά αποθέματα.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ η Γερμανία έχει καταφέρει τη δεδομένη στιγμή να φτάσει τα αποθέματά της σε φυσικό αέριο στο 91,32%, σε μια τιτάνια προσπάθεια που κάνει ώστε να αμβλυνθεί η ανησυχία για την  ενεργειακή ανεπάρκεια, μετά και την απότομη πτώση της ροής του ρωσικού φυσικού αερίου ως επακόλουθο από τις κυρώσεις της Δύσης για την εισβολή στην Ουκρανία.

Σχεδόν 1 στις 10 μικρομεσαίες εταιρείες, που συνολικά απασχολούν τα 2/3 του εργατικού δυναμικού της Γερμανίας, έχει προχωρήσει σε περικοπή ή και σε παύση της παραγωγής λόγω των υψηλών τιμών του φυσικού αερίου, σύμφωνα με έρευνα που έγινε τον Σεπτέμβριο από την BDI, την Ένωση των Βιομηχανιών της χώρας

Εταιρείες κολοσσοί που η παραγωγική τους διαδικασία στηρίζεται στο φυσικό αέριο έχουν μεταφέρει την παραγωγή τους αναζητώντας φθηνότερες πηγές ενέργειας. Όσοι δεν είναι σε θέση να προχωρήσουν σε μια αντίστοιχη κίνηση μπαίνουν στη διαδικασία να αποδεσμεύσουν μέρος των ενεργειακών τους αναγκών από το φυσικό αέριο και να στραφούν σε λύσεις όπως το πετρέλαιο και τον άνθρακα.

Υπάρχουν βέβαια και οι εταιρείες που διστάζουν να πάρουν δραστικά μέτρα και περιορίζονται στο να σβήνουν τους λαμπτήρες των κτιρίων περιμένοντας οδηγίες από την γερμανική κυβέρνηση για το τι μέλλει γενέσθαι.

Πάμε να δούμε πιο αναλυτικά τις ενέργειες που έχουν κάνει μεγάλες γερμανικές βιομηχανίες από τον χώρο του αυτοκινήτου προκειμένου να μειώσουν τις ανάγκες τους σε φυσικό αέριο ενόψει του χειμώνα.

VOLKSWAGEN

Μόλις πριν από λίγες ώρες εμφανίστηκαν δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι η Volkswagen εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να μεταφέρει την παραγωγική της διαδικασία εκτός Γερμανίας ώστε να μην... χτυπηθεί από το ωστικό κύμα που έρχεται τους επόμενους μήνες. Επισήμως η εταιρεία δηλώνει πως μείωσε την πρόσληψη φυσικού αερίου κατά 20% αντικαθιστώντας το με πετρέλαιο και άνθρακα.

Την ίδια στιγμή έχει καταστρώσει σχέδιο στην περίπτωση που οι προμηθευτές της σταματήσουν να τις παρέχουν τα απαραίτητα εξαρτήματα για την κατασκευή αυτοκινήτων και αυτό προβλέπει δημιουργία μεγάλου αποθέματος που θα αποθηκευτεί σε κάθε πιθανό σημείο. Από τις αποθήκες μέχρι σε καράβια και τρένα. Μόνο στην Ευρώπη η Volkswagen έχει 6.000 προμηθευτές, η πλειοψηφία των οποίων είναι άμεσα εξαρτημένοι από το φυσικό αέριο και συνεπώς έχει ήδη καταρτίσει λίστα με εναλλακτικές επιλογές.

MERCEDES

Η πρώτη κίνηση της Mercedes έγινε τον Ιούλιο όταν και ανακοίνωσε ότι προχωρά στη μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 10%. Αυτή επετεύχθη με την αντικατάσταση, σε ένα μέρος της λειτουργίας της, του φυσικού αερίου με ηλεκτρισμό καθώς και με τη μείωση της θέρμανσης στις αίθουσες εργασίας. Έκτοτε δεν έχει υπάρξει άλλη -τουλάχιστον ανακοινώσιμη- κίνηση.

Θυμίζουμε ότι η εταιρεία έχει επενδύσει στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας κατασκευάζοντας ένα τεράστιο αιολικό πάρκο στο βόρειο κομμάτι της Γερμανίας το οποίο όμως δεν αναμένεται λειτουργήσει πριν από το 2025. Την ίδια στιγμή απέχει αρκετά από τις εγκαταστάσεις της που βρίσκονται κυρίως στο νότιο κομμάτι όπου δεν πνέουν ισχυροί άνεμοι. Αυτός είναι και ο λόγος που το τελευταίο διάστημα έχει πέσει στο τραπέζι το σενάριο της τοποθέτησης φωτοβολταϊκών στις στέγες των εργοστασίων αλλά και πάλι το όφελος δεν θα είναι μεγάλο αφού στην καλύτερη περίπτωση θα καλύψει το 30% των αναγκών της.

DAIMLER TRUCK

Ο CEO της Daimler Truck, Martin Daum, δήλωσε πριν από λίγες ημέρες στην εφημερίδα FAZ ότι η εταιρεία θέλει εδώ και καιρό να μετασχηματίσει τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας από το φυσικό αέριο στο πετρέλαιο, ωστόσο διάφορα γραφειοκρατικά εμπόδια έχουν καθυστερήσει την ολοκλήρωση της διαδικασίας.

Μέχρι στιγμής τα μέτρα που έχουν πάρει είναι να αλλάξουν τους λαμπτήρες στις μονάδες παραγωγής και στα γραφεία, με νέας τεχνολογίας, αλλά και να μειώσουν στη διάρκεια του χειμώνα τη θερμοκρασία των κλιματιστικών κατά 2 βαθμούς Κελσίου.

BMW

Η BMW είναι μία βιομηχανία που αναμένεται να... νιώσει για τα καλά τις συνέπειες της μειωμένης ροής του ρωσικού φυσικού αερίου αφού από τις 3.500 GWh που καταναλώνει ετησίως, για τις ανάγκες της σε Γερμανία και Αυστρία, τα 3/4 προέρχονται από φυσικό αέριο. Οι Βαυαροί έχουν δηλώσει πως μπορούν άμεσα να προχωρήσουν σε μια περικοπή κατά 15% σε σχέση με πέρυσι ενώ ο CEO Oliver Zipse, δήλωσε πως μπορούν να αντικαταστήσουν τα 500 Gwh που παράγονται με φυσικό αέριο, αγοράζοντας ηλεκτρική ενέργεια από άλλες πηγές, ωστόσο αυτή η κίνηση ενδέχεται να αυξήσει σημαντικά το κόστος. Όπως και να έχει το μέτρο βρίσκεται πάνω στο τραπέζι και εξετάζεται ενώ ήδη έχουν σβήσει πολλά από τα εξωτερικά φώτα σε κτίρια της BMW.

CONTINENTAL

Οι προσπάθειες της Continental για την ενεργειακή της επάρκεια έχουν ξεκινήσει από τον Αύγουστο με στόχο να μειώσει τις ανάγκες της σε φυσικό αέριο κατά 20%, αντικαθιστώντας το με ηλεκτρική ενέργεια, πετρέλαιο ή υγροποιημένο αέριο (LNG). Την ίδια στιγμή σύμφωνα με τους εκπροσώπους της εταιρείας, έχουν γίνει όλες οι ενέργειες ώστε να αυξηθούν τα αποθέματα των πρώτων υλών ενώ υπήρξε αναζήτηση και εντοπισμός εναλλακτικών πηγών στην περίπτωση που προκύψουν προβλήματα με τον εφοδιασμό. Μόλις τον προηγούμενο Αύγουστο εκπρόσωποι της Continental δήλωναν πως στην περίπτωση που προκύψουν προβλήματα με τη ροή του φυσικού αερίου μέσα στον χειμώνα είναι πιθανό να προχωρήσουν στη μείωση της παραγωγής, ενώ δεν αποκλείστηκε το ενδεχόμενο αν προκύψουν έξτρα κόστη ένα μέρος τους να φτάσει στον αγοραστή.

Πηγή: Reuters