Επένδυση «μαμούθ» της Stellantis στο Μαρόκο - Γιατί προτιμά την αφρικανική χώρα


Η Stellantis συνεχίζει να επενδύει σε μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες δυνάμεις της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.

  • ΦΩΤ.: STELLANTIS
  • 5/8/2025

Τα τελευταία χρόνια, το Μαρόκο έχει αναπτύξει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Η χώρα, που για καιρό θεωρούνταν περισσότερο μια περιφερειακή αγορά, έχει καταφέρει να εδραιωθεί ως στρατηγικός κόμβος για την παραγωγή και εξαγωγή οχημάτων, με ιδιαίτερη έμφαση στις σύγχρονες τεχνολογίες και την ηλεκτροκίνηση.

Οι σύγχρονες εγκαταστάσεις, οι ευνοϊκές φορολογικές πολιτικές, η γεωγραφική θέση και το χαμηλό κόστος εργασίας έχουν συμβάλει καθοριστικά στην ανάπτυξη αυτής της βιομηχανίας, καθιστώντας το Μαρόκο την πρώτη αφρικανική χώρα σε εξαγωγές οχημάτων και ανταλλακτικών, ξεπερνώντας ακόμα και τη Νότια Αφρική σε αυτόν τον τομέα.

Ένα από τα πιο σημαντικά βήματα στην ενίσχυση του ρόλου του Μαρόκου στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία είναι η επένδυση της Stellantis, η οποία προχωρά με ένα φιλόδοξο σχέδιο επέκτασης του εργοστασίου της στην Κενίτρα.

Η εταιρεία διπλασιάζει την παραγωγική ικανότητα του εργοστασίου, αυξάνοντας τη χωρητικότητά του από 200.000 σε 535.000 οχήματα ετησίως. Η συγκεκριμένη επένδυση, ύψους 1,2 δις ευρώ, στοχεύει στην αύξηση της παραγωγής αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων από 20.000 σε 70.000 τον μήνα. Μεταξύ των προϊόντων που θα κατασκευάζονται στο Μαρόκο είναι τα Citroen Ami, Opel Rocks-e και Fiat Topolino, τα οποία προορίζονται για μετακινήσεις εντός του αστικού ιστού και αντανακλούν τη στροφή του τομέα της αυτοκίνησης προς μια νέα, πιο φιλική προς το περιβάλλον πραγματικότητα.

Εκτός από EV, η Stellantis σχεδιάζει επίσης την παραγωγή υβριδικών κινητήρων και οχημάτων τριών τροχών, ενισχύοντας τη θέση της στην αγορά της Βόρειας Αφρικής. Η στρατηγική αυτή επιτρέπει στην εταιρεία να ενσωματώσει προηγμένες τεχνολογίες και να παραμείνει ανταγωνιστική σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ παράλληλα προσφέρει και καινοτόμες λύσεις για τις τοπικές ανάγκες μετακίνησης.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η Stellantis έχει θέσει ως στόχο την παραγωγή περισσότερων από 1.000.000 οχημάτων ετησίως στο Μαρόκο, καθιστώντας τη χώρα στρατηγικό κόμβο για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, με τη Renault και άλλες εταιρείες να ακολουθούν το ίδιο παράδειγμα, ενισχύοντας το τοπικό οικοσύστημα προμηθευτών.

Τι σημαίνει η ανάπτυξη του Μαρόκου για την Ιταλία

Ωστόσο, ενώ το Μαρόκο παρουσιάζει σημαντική πρόοδο και ισχυρές προοπτικές, η κατάσταση στην Ιταλία είναι διαφορετική. Η Stellantis, παρά την ισχυρή της παρουσία στη χώρα, καθυστερεί να παρουσιάσει ένα σαφές και ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης για τα εργοστάσιά της στην Ιταλία (Mirafiori, Melfi, Pomigliano, Cassino).

Οι συζητήσεις γύρω από την κατασκευή νέων μοντέλων στην «έδρα» της Stellantis συνεχίζονται χωρίς να δίνονται συγκεκριμένες πληροφορίες για το μέλλον της παραγωγής στη χώρα. Αυτή η αβεβαιότητα έχει δημιουργήσει ανησυχίες τόσο για την ανάπτυξη των ιταλικών εγκαταστάσεων, όσο και για τις θέσεις εργασίας στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ιταλία, ειδικά σε μια περίοδο που η Ευρώπη βρίσκεται στη διαδικασία μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση.

Επιπλέον, πολλά προϊόντα που προορίζονται, μεταξύ άλλων, για την ιταλική αγορά, όπως το Fiat Topolino και το Fiat 600e, κατασκευάζονται σε εργοστάσια του Μαρόκου και της Πολωνίας. Αυτό δείχνει την προτίμηση της Stellantis σε περιοχές με χαμηλότερο κόστος παραγωγής, κάτι που ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της εταιρείας στις παγκόσμιες αγορές, αλλά παράλληλα εγείρει σοβαρά ερωτήματα για το μέλλον των ιταλικών εργοστασίων.

Συνολικά, το Μαρόκο έχει καταστεί το νέο κέντρο της αυτοκινητοβιομηχανίας στη Μεσόγειο και η στρατηγική επέκτασης της Stellantis στη χώρα επιβεβαιώνει την τάση των κατασκευαστών να στραφούν σε αγορές με φθηνότερο εργατικό δυναμικό και σύγχρονες υποδομές. Ταυτόχρονα, το μέλλον της βιομηχανίας στην Ιταλία παραμένει αβέβαιο, με τις συζητήσεις για την αναζωογόνηση των μονάδων παραγωγής να συνεχίζονται χωρίς σαφή αποτελέσματα. Ενώ η Ιταλία παραμένει μια από τις χώρες με τη μεγαλύτερη παράδοση στην αυτοκινητοβιομηχανία, το Μαρόκο φαίνεται να διαμορφώνεται ως το 'next big thing' για την αυτοκίνηση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Stellantis: Και όμως, φέρνει κιβώτιο τριών σχέσεων για EV - Ποια η χρησιμότητά του

Stellantis: Ο Filosa ανέλαβε CEO και αλλάζει τα πάντα - Τα πρόσωπα που αποχωρούν

Επέλαση 1.500 Κινέζων εργαζόμενων στην Ισπανία - Πιάνουν δουλειά στο νέο εργοστάσιο μπαταριών της Stellantis