Έρευνα: Η μυρωδιά στο καινούργιο αυτοκίνητο κρύβει σοβαρούς κινδύνους για την υγεία


Στην έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Cell Reports Physical Science συμμετείχε και ο Έλληνας καθηγητής του Harvard, Δρ. Πέτρος Κουτράκης. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 19/4/2023

Απίστευτο και όμως επιστημονικά αποδεδειγμένο... Όλοι έχουμε βρεθεί μέσα σε ένα νέο αυτοκίνητο που έχει διανύσει ελάχιστα χιλιόμετρα και η μυρωδιά της καμπίνας, γνωστή και ως «καινουργίλα», έχει κερδίσει την όσφρηση και τις εντυπώσεις των επιβατών. Μάλιστα στο παρελθόν έχουν εμφανιστεί προϊόντα που στόχο έχουν να την διατηρήσουν αναλλοίωτη για όσο περισσότερο γίνεται.

Συχνά όμως, πίσω από τις μεγάλες απολαύσεις κρύβονται σοβαροί κίνδυνοι και η μυρωδιά ενός καινούργιου αυτοκινήτου δεν αποτελεί εξαίρεση, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Cell Reports Physical Science.

Οι επιστήμονες που έκαναν την έρευνα είναι διακεκριμένοι ακαδημαϊκοί από το Harvard, μεταξύ των οποίων και ο Δρ. Πέτρος Κουτράκης, καθηγητής Περιβαλλοντικών Επιστημών και διευθυντής του Κέντρου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης, Κλιματικής Αλλαγής και Ενέργειας, καθώς και ερευνητές από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Πεκίνου.

Αυτό που έκαναν ήταν να πάρουν ένα ολοκαίνουργιο μεσαίο plug-in hybrid SUV και να μελετήσουν τον αέρα στο εσωτερικό του μέσα σε διάστημα 12 ημερών. Για να έχουν καλύτερη εικόνα αυτές τις ημέρες μετακινούσαν το αυτοκίνητα μέσα και έξω από έναν κλειστό χώρο στάθμευσης, το άφηναν εκτεθειμένο στα καιρικά φαινόμενα και προσπάθησαν να μιμηθούν όλες τις ενέργειες που κάνει ένας οδηγός όταν παίρνει στα χέρια του ένα νέο αυτοκίνητο.

Κατά τη διάρκεια της έρευνας συνέλεξαν αέρια από την περιοχή που βρίσκεται στο μέσο του μπροστινού καθίσματος, κοντά στη ζώνη αναπνοής του οδηγού και ανέλυσαν το περιεχόμενό τους.

Τα αποτελέσματα ήταν σοκαριστικά αφού μεταξύ των ουσιών που εντόπισαν ήταν πολλές καρκινογόνες ουσίες. Τις ημέρες που ο καιρός ήταν θερμός υπήρχε μεγαλύτερη συγκέντρωση φορμαλδεΰδης, βενζολίου και άλλων παρόμοιων χημικών ουσιών που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή πλαστικών εξαρτημάτων και στα πατάκια που βρίσκονται στα καινούργια αυτοκίνητα! Αυτές οι ουσίες θεωρούνται καρκινογόνες κατηγορίας 1 από τον Διεθνή Οργανισμό Ερευνών για τον Καρκίνο (IARC).

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι τα επίπεδα των ουσιών δεν είναι ίδια για όλα τα καινούργια αυτοκίνητα. Εξαρτώνται από διαφορετικούς παράγοντες όπως η θερμοκρασία περιβάλλοντος, η υγρασία, η ταχύτητα με την οποία κινείται, η ηλιακή ακτινοβολία, ο τρόπος με τον οποίο αερίζεται η καμπίνα, κ.α.

Προφανώς τα αποτελέσματα της έρευνας είναι πιο ανησυχητικά για αυτούς που περνούν μεγάλο χρονικό διάστημα μέσα σε νέα αυτοκίνητα, όπως είναι οι υπάλληλοι στις αντιπροσωπείες, οι οδηγοί σε μεταφορικές εταιρείες αλλά και οι δημοσιογράφοι του χώρου της αυτοκίνησης που δοκιμάζουν συνεχώς νέα μοντέλα.

Στόχος των ερευνητών είναι τα ευρήματα να φανούν χρήσιμα στους κατασκευαστές αυτοκινήτων και να προχωρήσουν στην επιλογή κατάλληλων υλικών ώστε να μειώσουν τη συγκέντρωση των καρκινογόνων ουσιών. Ωστόσο θα πρέπει να τονίσουμε πως ήδη αρκετές εταιρείες έχουν ξεκινήσει να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στο εσωτερικό των αυτοκινήτων χρησιμοποιώντας βιώσιμα υλικά.

Μέχρι αυτό να επεκταθεί στα περισσότερα brands οι ερευνητές προτείνουν στους οδηγούς που μπαίνουν μέσα σε ένα καινούργιο αυτοκίνητο να αφήνουν ανοιχτά τα παράθυρα ώστε να μειωθεί η συγκέντρωση των επιβλαβών χημικών ουσιών και η μυρωδιά του καινούργιου να εξαφανιστεί το συντομότερο δυνατό.