Flashback: Όταν η Porsche Carrera GT σόκαρε την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία


Ήταν ένα από τα πιο επιθυμητά αυτοκίνητα της δεκαετίας του 2000. Παράλληλα, είναι ένα από τα σημαντικότερα στην ιστορία της Porsche, και ένα από τα πιο επιθυμητά supercars. Eίναι η Carrera GT, η οποία παρουσιάστηκε ως πρωτότυπο πριν από είκοσι χρόνια.

  • KEIMENO: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 12/11/2020

Σεπτέμβριος του 2000. Η γαλλική πρωτεύουσα φιλοξενεί την Έκθεση Αυτοκινήτου και οι Γερμανοί έχουν πολλά και σημαντικά νέα μοντέλα να επιδείξουν. Άλλωστε είναι η πρώτη χρονιά της νέας χιλιετίας και (τότε) όλοι ζούσαν με την προσμονή των ονείρων που οραματίζονταν γι’ αυτή. Μεταξύ των νέων γερμανικών μοντέλων, παρουσιάζονται το νέο ΜΙΝΙ, η Bugatti EB 16.4 Veyron και το πρωτότυπο της Porsche Carrera GT.

Η ιστορία θέλει να μην ήταν αποδεκτή η δημιουργία της Carrera GTαρχικά, ακόμη και από τον ίδιο τον αείμνηστο κ. Ferdinand Piëch, τον πάλαι ποτέ ισχυρό άντρα του Ομίλου VAG. Εκείνη την εποχή, αυτός έδωσε βάρος στην εξέλιξη της Cayenne και στην προώθηση της Audi στους αγώνες αυτοκινήτου.

Η βάση για την ύπαρξη της Carrera GT ήταν ένα αγωνιστικό το οποίο προετοίμαζαν οι άνθρωποι της Porsche από το 1998 για τις 24 Ώρες του Le Mans της επόμενης χρονιάς (σημ. 1999). Ωστόσο, ο κ. Piëch ζήτησε να σταματήσει το πρόγραμμα για να μην υπάρχει αντιπαράθεση με την Audi. Όμως, αυτοί συνέχισαν την εξέλιξη κρυφά.

Η δουλειά που είχαν κάνει δεν πήγε χαμένη, τελικά. Όταν ενημερώθηκε ο κ. Piëch για το αποτέλεσμα, έδωσε την έγκρισή του να δημιουργηθεί ένα νέο supercar το οποίο θα έφερε το εμπορικό σήμα της Porsche και θα δημιουργούσε αίσθηση με την τεχνολογία του και τις επιδόσεις του. Αν θέλετε, ήταν μια νέα προσπάθεια να επαναληφθεί η ιστορία με την καινοτόμα 959 της δεκαετίας του 1980.

Έτσι, εκείνον τον Σεπτέμβριο, η Porsche παρουσίασε το πρωτότυπο της Carrera GT, εκπλήσσοντας τον παγκόσμιο Τύπο και το κοινό με το σχήμα του αμαξώματος αλλά και με τα τεχνικά χαρακτηριστικά της, που άφηναν να εννοηθεί ότι θα είχε το αυτοκίνητο. Ο V10 ατμοσφαιρικός κινητήρας του απέδιδε 558 PS –ισχύς που θα αυξανόταν στη συνέχεια.

Το πρωί της 28ης του μηνός –πριν ξημερώσει ακόμη, για να αποφευχθεί η κίνηση στους δρόμους του Παρισιού–,ο Walter Röhrlοδήγησε το όχημα με τη συνοδεία μοτοσυκλετιστών της γαλλικής Αστυνομίας σε μια διαδρομή που περιελάμβανε τη διέλευσή του από την Place de l’Étoile (όπου βρίσκεται η Αψίδα του Θριάμβου) και από το μουσείο του Λούβρου, μέχρι να φτάσει στον χώρο της Έκθεσης.

Η εξέλιξή της Carrera GT θα συνεχιζόταν για σχεδόν ακόμη δυόμιση χρόνια ακόμη. Τον Μάρτιο του 2003 παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης η έκδοση παραγωγής του μοντέλου. Το αυτοκίνητο θα κατασκευαζόταν στο σύγχρονο εργοστάσιο που είχε δημιουργήσει η εταιρεία  στη Λειψία.

H παραγωγή της Carrera GT ξεκίνησε την ίδια χρονιά και αρχικά οι άνθρωποι της Porsche είχαν ανακοινώσει ότι θα κατασκευαστεί σε 1.500 μονάδες. Τελικά, παρήχθησαν 1.270, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώνει η εταιρεία.

Ο λόγος είναι ότι το 2006 άλλαξε ο κανονισμός ασφαλείας για τους αερόσακους και τη χωρητικότητα που αυτοί έπρεπε να έχουν και η Carrera GT δεν μπορούσε πλέον να ανταποκριθεί σε αυτούς. Έτσι, τα στελέχη της Porsche αποφάσισαν να διακόψουν την παραγωγή της νωρίτερα.

Σημείο αναφοράς για τα supercars

Η Carrera GT ήταν το κορυφαίο supercar παραγωγής στην εποχή της και αυτό που έθεσε νέα δεδομένα μεταξύ αυτών. Ήταν το πρώτο στο οποίο το μονοκόκ πλαίσιο και ο χώρος του κινητήρα αποτελούνταν από ενισχυμένο πολυκαρβονικό πλαστικό, είχε carbon φρένα, εξελιγμένο σύστημα διαχείρισης της ισχύος στους πίσω τροχούς, προηγμένες μηχανολογικές λύσεις και εκπληκτικές επιδόσεις.

Ο V10 ατμοσφαιρικός κινητήρας της ήταν τοποθετημένος στο κέντρο, απέδιδε 612 PS/8.000 rpm και είχε μέγιστη ροπή 590 Nm/5.750 rpm. Το βάρος του οχήματος ήταν 1.380 kg, έχοντας αναλογία 2,25 kg/PS.

Σε ό,τι αφορά στις επιδόσεις της, επιταχυνόταν από τα 0-100 km/h σε 3,9 sec, από τα 0-200 km/h σε 9,9 sec, ενώ η τελική ταχύτητά της έφτανε τα 330 km/h. Το 2003, το αυτοκίνητο σημείωσε τον ταχύτερο γύρο για όχημα παραγωγής στο Nürburgring Nordschleife, ως τότε, σταματώντας το χρονόμετρο στα 7’:32’’.44 και σημειώνοντας μέση ωριαία ταχύτητα 164 km/h.

Το μήκος της έφτανε τα 4.613 mm, το πλάτος της τα 1.921 mm και το ύψος της ήταν μόλις 1.166 mm. Ιδιαίτερη προσοχή είχε δοθεί στην αεροδυναμική της ώστε να μπορεί να κινείται με ασφάλεια και σε ταχύτητα μεγαλύτερη από τα 300 km/h. H Carrera GT θεωρείται –και είναι– ένα από τα πιο ξεχωριστά μοντέλα της Porsche.

Οι άνθρωποι της εταιρείας δεν θέλησαν να παρουσιάσουν τον αντικαταστάτη της, για να διατηρήσουν την αποκλειστικότητά της και τη συλλεκτική αξία της στο πέρασμα του χρόνου. Κατάφερε να επιτύχει τον σκοπό της και να επεκτείνει με το επιχειρηματικό όριο της Porsche, βάζοντας της στο «κλαμπ» των κατασκευαστών καθαρόαιμων πολυτελών supercars.

Χάρη στην εμπειρία και την τεχνογνωσία από την Carrera GT, η εταιρεία θα έκανε και το επόμενο «βήμα». Επτά χρόνια μετά το τέλος παραγωγής αυτής, θα εμπλεκόταν και στην ελίτ των hypercars, με την 918 Spyder. Όμως, αυτή είναι μια άλλη ιστορία.