Φωτιά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Μύθοι και αλήθειες – Τι πρέπει να κάνετε


Αναφλέγονται πιο εύκολα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Πόσο νερό χρειάζεται για να σβήσουν και ποια είναι η πιθανή αιτία; Απαντήσεις σε κρίσιμες ερωτήσεις.

  • 2/10/2022

Αυξάνονται οι περιπτώσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων που αναφλέγονται είτε εν κινήσει είτε κατά τη διάρκεια της φόρτισης, ενώ σε πολλές περιπτώσεις έχει απαγορευθεί σε συγκεκριμένα μοντέλα να μην σταθμεύουν σε κλειστό γκαράζ για τον κίνδυνο της πυρκαγιάς.

Ας αποσαφηνίσουμε το τι τελικά ισχύει σύμφωνα με έρευνες μέσα από τις απαντήσεις στις πιο κάτω ερωτήσεις:

Ποια είναι η βασική αιτία πρόκλησης ανάφλεξης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

Σύμφωνα με έρευνες, η βασική αιτία έχει να κάνει με την λανθασμένη συναρμολόγηση των μπαταριών, κάτι που οφείλεται φυσικά σε ανθρώπινο λάθος, καθώς η σύνδεση των κυψελών της μπαταρίας με τον συσσωρευτή δεν γίνεται ακόμη με αυτοματοποιημένη διαδικασία (robot).

Ωστόσο, στις περιπτώσεις που υπάρξει ανάφλεξη κατά τη διαδικασία φόρτισης, εκεί την ευθύνη συνήθως φέρει μια πιθανή φθορά στο καλώδιο της φόρτισης. Για το λόγο αυτό να είστε πολύ σχολαστικοί και πάντα να εξετάζετε την κατάστασή του οι έχοντες EV.

Είναι πιο επιρρεπή τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην πρόκληση πυρκαγιάς σε σχέση με ένα συμβατικό αυτοκίνητο;

Η απάντηση είναι ξεκάθαρα, ΟΧΙ! Σύμφωνα με έρευνες οι πιθανότητες είναι ακριβώς οι ίδιες να πάρουν φωτιά σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα. Δεν το λέμε εμείς, αλλά κορυφαίοι οργανισμοί όπως ο ασφαλιστικός κολοσσός Allianz, αλλά και η DEKRA, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες ερευνών στον κόσμο. Από τη στιγμή που τα ηλεκτρικά και τα συμβατικά οχήματα πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές ασφαλείας (κοινές στην πλειονότητα των περιπτώσεων) και έχουν πάρει αυστηρές εγκρίσεις πριν βγουν σε κυκλοφορία, έχουν ακριβώς τις ίδιες πιθανότητες.

Θέλουν μεγαλύτερη ποσότητα νερού τα ηλεκτρικά για την κατάσβεσή τους σε περίπτωση πυρκαγιάς;

Πράγματι, τα ηλεκτρικά οχήματα θέλουν έως και 150 φορές περισσότερο νερό για την κατάσβεσή τους, λόγω των χημικών αντιδράσεων της μπαταρίας.

Ένα συμβατικό αυτοκίνητο χρειάζεται σύμφωνα με έρευνες έως και 1,5 τόνο νερού για την ολοκλήρωση της κατάσβεσή του (ανάλογα με την πληρότητα σε καύσιμο και άλλους παράγοντες που επηρεάζουν), ενώ ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα χρειαστεί έως και 150 τόνους νερού. Μάλιστα τα συνεργεία πυρόσβεσης διαθέτουν και ειδικές «δεξαμενές» όπου και τοποθετούν τα ηλεκτρικά οχήματα, προκειμένου να αποφευχθεί και ο κίνδυνος της αναζωπύρωσης από τα χημικά στοιχεία της μπαταρίας.

Για ακριβώς αυτόν το λόγο ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο χρειάζεται περίπου 24 ώρες για την πλήρη κατάσβεσή του.

Χαρακτηριστική είναι η δήλωση στο αμερικάνικο CAR AND DRIVER του Palmer Buck, επικεφαλής του πυροσβεστικού τμήματος Woodlands Township στο Houston πως ένα φλεγόμενο συμβατικό αυτοκίνητο απαιτεί περίπου 1.000 λίτρα νερού για να σβήσει πλήρως, ενώ για την κατάσβεση ενός Tesla Model S, που ενεπλάκη σε ατύχημα, οι πυροσβέστες κατανάλωσαν περίπου 100.000 λίτρα νερού.

Και όπως χαρακτηριστικά δηλώνουν οι ειδικοί, είναι η ποσότητα νερού που καταναλώνει ένας μέσος άνθρωπος σε δύο χρόνια!

Τα ηλεκτρικά αποτελούν μικρότερη αιτία πυρκαγιάς όταν αναφλεγούν σε σχέση με τα συμβατικά;

Στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτό ισχύει από τη στιγμή που διαθέτουν δεξαμενές με καύσιμα όπως τα συμβατικά οχήματα. Άρα ο κίνδυνος έκρηξης είναι μικρότερος, όπως και οι αναφλέξεις από διαρροή καυσίμου. Συνεπώς, τα πλαστικά μέρη και οι αντιδράσεις των χημικών στοιχείων της μπαταρίας είναι οι βασικές αιτίες για την εξάπλωση μιας πυρκαγιάς από ένα ηλεκτρικό όχημα που έχει αναφλεγεί, χωρίς αυτό να είναι ήσσονος σημασίας.

Τι πρέπει να κάνουμε σε περίπτωση πυρκαγιάς σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητος

Σύμφωνα με τα παραπάνω, η κατάσβεση ενός αυτοκινήτου, πολλώ δε μάλλον ενός ηλεκτρικού είναι πολύ δύσκολη λόγω της εξειδικευμένων υλικών κατάσβεσης ή μεγάλης ποσότητας νερού που απαιτείται.

  • Σε περίπτωση που αντιληφθείτε πώς κάτι δεν καλά με το ηλεκτρικό σας αυτοκίνητο, το εγκαταλείπετε άμεσα στην άκρη ενός δρόμου όπου δεν θα αποτελεί κίνδυνο για τα άλλα οχήματα και καλείτε άμεσα την Πυροσβεστική στον αριθμό «199» για να αναλάβει την κατάσβεση.
  • Γενικά, να παρατηρείτε τη θερμοκρασία της μπαταρίας (σύμφωνα με ότι ορίζει ο κατασκευαστής) και την κατάσταση των καλωδίων φόρτισης.
  • Σε περίπτωση, που έχετε χτυπήσει την μπαταρία από κάποια πέτρα πέφτοντας σε λακκούβα, επιβάλλεται να επισκεφτείτε το συνεργείο σας για να διαπιστώσετε εάν έχει γίνει ζημιά.

Συνεπώς, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι πιο επιρρεπή σε πυρκαγιές σε σχέση με τα συμβατικά, θα πρέπει όμως να τηρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις του κατασκευαστή σχετικά με την κατάσταση του συστήματος φόρτισης και της μπαταρίας, ενώ απαιτούν διαφορετική διαδικασία κατάσβεσης λόγω των χημικών συστατικών των συσσωρευτών.