Green NCAP: Η ώρα των οικολογικών "crash tests"


Ενώ ο φοβερός και τρομερός Euro NCAP είναι πασίγνωστος, ελάχιστοι γνωρίζουν έναν άλλο ανεξάρτητο οργανισμό που θα μας απασχολήσει έντονα τα επόμενα χρόνια, καθώς αξιολογεί το περιβαλλοντικό προφίλ των νέων μοντέλων.

  • Κείμενο: Νίκος Λουπάκης, Φωτ.: Αρχείο
  • 13/4/2021

Ως ανεξάρτητη πρωτοβουλία, με στόχο την εξέλιξη «καθαρών» αυτοκινήτων αυτοπροσδιορίζεται ο Green NCAP, όπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα του: «Με μέλη και ανεξάρτητα εργαστήρια δοκιμών σε 8 ευρωπαϊκές χώρες, ο Green NCAP είναι ένα φιλόδοξο project που θα παρακινήσει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να αναπτύξουν αυτοκίνητα με την πλέον αποδοτική χρήση της ενέργειας που χρησιμοποιούν και να ελαχιστοποιήσουν τους ρύπους και τα αέρια του θερμοκηπίου που αυτά εκπέμπουν».

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, ο Green NCAP σκοπεύει να λειτουργήσει ως σύμβουλος του καταναλωτή που είναι πολύ εύκολο να μπερδευτεί με το πλήθος των πληροφοριών σχετικά με τους ρύπους (και κατ’ επέκταση και την κατανάλωση) των σύγχρονων αυτοκινήτων

Πρακτικά θα λέγαμε ότι ο οργανισμός αυτός ασχολείται με άλλου τύπου “crash tests” επιδιώκοντας να δημιουργήσει μια νέα κλίμακα αξιολόγησης των αυτοκινήτων, στο επίκεντρο της οποίας βρίσκεται η ενεργειακή απόδοση και οι εκπομπές ρύπων.

Το πόσο σοβαρά πρέπει να πάρει κανείς υπόψη του τον Green NCAP θα λέγαμε ότι εμφαίνεται και μόνον από το γεγονός ότι σε αυτόν συμμετέχουν η ADAC, η FIA, τα υπουργεία μεταφορών της Γερμανίας, της Γαλλίας,  του Ηνωμένου Βασιλείου κ.λπ.

Εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2), αλλά και κλασικών, άμεσα επιβλαβών για τον άνθρωπο ρύπων (H/C, NOx κ.λπ.) αξιολογούνται με μια συγκεκριμένη μεθοδολογία  -τόσο με εργαστηριακές δοκιμές, όσο και με δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες, στον δρόμο-,  από την οποία προκύπτει, στα πρότυπα του Euro NCAP, μια βαθμολογία με αστέρια.

Όπως είναι φυσικό, στους πρώτους γύρους αξιολογήσεων τη μέγιστη βαθμολογία των πέντε αστέρων απέσπασαν πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως τα (Renault ZOE και Hyundai KONA), ενώ υβριδικά τύπου full hybrid βρέθηκαν σχετικά ψηλά (3,5 αστέρια για το Toyota C-HR), και συμβατικά, μεγαλύτερου όγκου και βάρους μοντέλα βρέθηκαν πιο χαμηλά στην κατάταξη.

Αξίζει, πάντως, να σημειώσουμε ότι οι δοκιμές του Green NCAP βρίσκονται ακόμα σε φάση εξέλιξης, αφού ο εν λόγω οργανισμός δεν θα περιοριστεί στις εκπομπές ρύπων από το ίδιο το αυτοκίνητο, αλλά σκοπεύει να συμπεριλάβει στην αξιολόγηση τη συνολική περιβαλλοντική απόδοση των οχημάτων στον πλήρη κύκλο ζωής τους, από την κατασκευή τους στο εργοστάσιο μέχρι και την απόσυρσή τους.