Η αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη θέτει θέμα βιωσιμότητας - Δείτε γιατί


Οι παράγοντες της αυτοκινητοβιομηχανίας εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση με την οποία καλούν την Ευρωπαϊκή Ένωση να λάβει άμεσες πολιτικές πρωτοβουλίες.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 21/10/2022

Σύσσωμος ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης ανησυχεί για τις εξελίξεις στους τομείς της ενέργειας και των πρώτων υλών, που επηρεάζουν τον κλάδο και καλεί την Ευρωπαϊκή Ένωση να αναλάβει πρωτοβουλίες προκειμένου να εξασφαλιστεί η μετάβαση στην κινητικότητα.

Ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Εμπορίας και Επισκευών Αυτοκινήτων (CECRA), η Ευρωπαϊκή Ένωση Προμηθευτών Αυτοκινήτων (CLEPA), οι Ευρωπαίοι Εργοδότες Τεχνολογίας και Βιομηχανίας (CEEMET) και η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Ελαστικών (ETRMA) εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση με την οποία κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τη βιωσιμότητα του κλάδου.

«Οι αυξανόμενες τιμές της ενέργειας και το αυξημένο κόστος παραγωγής θέτουν υπό πίεση ολόκληρο το οικοσύστημα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τα υψηλά ποσοστά πληθωρισμού, οι άνευ προηγουμένου ανησυχίες για τις τιμές και την προσφορά ενέργειας και τα χαμηλότερα εισοδήματα για τους Ευρωπαίους ανησυχούν ολόκληρη την αλυσίδα, από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές έως τις μικρότερες εταιρείες, καθώς και τη δευτερογενή αγορά», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση.

«Ο τομέας εκτιμά τις πρόσφατες πρωτοβουλίες πολιτικής σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν αβεβαιότητες σχετικά με την εφαρμογή και την αποτελεσματικότητα αυτών των μέτρων. Ως εκ τούτου, απαιτείται επειγόντως ένας δομημένος διάλογος με τον τομέα», επισημαίνουν οι φορείς του κλάδου.

Αναδεικνύουν και την αύξηση του κόστους των πρώτων υλών και άλλων εξαρτημάτων, που επηρεάζουν αρνητικά τον κλάδο, με αποτέλεσμα «το κόστος παραγωγής να εκτοξεύεται στα ύψη, υπονομεύοντας την κερδοφορία και θέτοντας σε κίνδυνο τις επενδύσεις και την ίδια την επιβίωση κρίσιμων βιομηχανιών στο οικοσύστημα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η βιομηχανία δεν μπορεί να απορροφήσει τόσο υψηλά κόστη μακροπρόθεσμα, ειδικά ενόψει του ανταγωνισμού από άλλες μεγάλες αγορές όπως οι ΗΠΑ ή η Κίνα».

Οι φορείς θεωρούν αναπόφευκτη τη μετακύλιση της αύξησης του κόστους κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού και στους πελάτες, «σε μια εποχή όπου ο υψηλός πληθωρισμός περιορίζει ήδη τα εισοδήματα των ευρωπαϊκών νοικοκυριών. Η οικονομική προσιτότητα των νέων οχημάτων προκαλεί ανησυχία, καθώς θα επηρεάσει την ανανέωση του στόλου και, τελικά, την ταχύτητα της απαλλαγής από τις εκπομπές παραγώγων άνθρακα. Πράγματι, οι πωλήσεις νέων οχημάτων έχουν ήδη μειωθεί κατά σχεδόν 10% μέχρι στιγμής φέτος».

Υποστηρίζουν ότι αναπόφευκτα, το υψηλό κόστος θέτει σε κίνδυνο και την απασχόληση στον κλάδο και ζητούν ενεργά μέτρα για την αγορά εργασίας από τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παράλληλα, αιτούνται ίδιες συνθήκες ανταγωνισμού εντός των χωρών της ΕΕ, προκειμένου να μην διαφοροποιούνται τα δεδομένα ανάλογα με τις επιδοτήσεις ή τους κανόνες που ισχύουν σε κάθε χώρα.

«Χωρίς σημαντική πολιτική δράση, θα γίνεται όλο και πιο δύσκολο να υποστηρίξουμε την κατασκευή και τις επενδύσεις στην ΕΕ. Απαιτείται επειγόντως πρόσθετη πολιτική πρωτοβουλία για την αποφυγή νέων εξαρτήσεων από τις εισαγωγές και για τη διασφάλιση της πρόσβασης σε οικονομικά προσιτή ενέργεια. Όλοι οι φορείς ενέργειας έχουν έναν ρόλο να παίξουν. Χρειαζόμαστε ισχυρή και συντονισμένη δράση σε όλη την ΕΕ που να υποστηρίζει τόσο τον κλάδο όσο και τους καταναλωτές. Είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για να διασφαλίσουμε την επιτυχία της μετάβασης στην κινητικότητα», καταλήγει η ανακοίνωση.